Grundig FG9S/PLL schema testbeeldgenerator (Gezocht)
Hallo Forum,
Ik heb een probleem met mijn Grundig videogenerator, FG9S/PLL.
Het videosignaal bestaat uitsluitend nog uit syncpulsen en soms nog wat ander "grut". In ieder geval komen er geen testbeelden meer uit.
Ik ben benieuwd of iemand een schema of service manual ter beschikking heeft.
Groeten
PE0SSB
Grundig FG9S/PLL schema testbeeldgenerator
Geen schema,
Maar wat ik doe bij gebrek aan schema's is de datasheets opzoeken van de diverse
IC's.
Tevens evt schema's van gelijkwaardige apparatuur om te bepalen hoe de opbouw is.
Kom je een heel eind met fout zoeken.
Hallo Maurice,
Dit is inderdaad de methode, maarrrrr...
Dit apparaat zit totaal anders in elkaar dan vergelijkbare generatoren waar ik het schema wel van heb.
Vanuit de syncpulsegenerator (S178A) loopt een bus door het apparaat waarop vele IC's en andere gates zitten aangesloten en daar gaat het mis. Ergens ontstaat een pull-up op deze bus en krijg maar niet bepaald waar dat gebeurt. Als ik de sync-puls eraf haal kan ik met een kortsluiting naar massa zien dat er iets gebeurt in het apparaat, ik krijg dan weer de colour-burst te zien. De kortsluiting vraagt 33 mA en dat te veel drive voor de S178A. Ik kan de printsporen nauweljks volgen en dat is een tijdrovende bezigheid.
Vandaar dat een schema me erg zou helpen.
Hallo Maurice,
Dit is inderdaad de methode, maarrrrr...
Dit apparaat zit totaal anders in elkaar dan vergelijkbare generatoren waar ik het schema wel van heb.
Vanuit de syncpulsegenerator (S178A) loopt een bus door het apparaat waarop vele IC's en andere gates zitten aangesloten en daar gaat het mis. Ergens ontstaat een pull-up op deze bus en krijg maar niet bepaald waar dat gebeurt. Als ik de sync-puls eraf haal kan ik met een kortsluiting naar massa zien dat er iets gebeurt in het apparaat, ik krijg dan weer de colour-burst te zien. De kortsluiting vraagt 33 mA en dat te veel drive voor de S178A. Ik kan de printsporen nauweljks volgen en dat is een tijdrovende bezigheid.
Vandaar dat een schema me erg zou helpen.
Zitten er druppel tantaaltjes in?
In Sennheiser meetapparaten heb ik ze meermalen stuk gehad.
33mA is een behoorlijke stroom en dat geeft spanningsval over de sporen van de print. Als je de scoopaarde aansluit op de uitgang van je syncgenerator, dan kun je proberen met een 1:1 probe in de gevoeligste stand, de spanningsval te meten. Op een splitsing van sporen, kun je dan weer meten welk verder spoor stroom trekt.
Deze meetmethode, werkt in elk geval goed bij DC sluitingen in een circuit. In dat geval laat ik met een voeding een gecontroleerde stroom lopen, zeg een 50 a 100mA en met de meter in het mV bereik kun je dan meten over de sporen. Na de sluiting heb je geen spanningsval meer.
Het lijkt me dat je ook op deze manier met de scope kunt meten, met signaal erop
Soundman2
Hallo Henk,
Dat van die tantaaltjes is niet relevant, niet alleen omdat ze er niet inzitten maar het is geen voedingsspanningsprobleem.
Uit de S178A komt gewoon data als ik de bus los neem. De databus is niet kortgesloten maar heeft een pull-up naar de voedingsspanning. Als ik die kortsluit naar massa is die 33mA te weinig om de veroorzaker warm(er) te laten worden of een goed meetbare spanning over de printsporen te hebben. Ik ben intussen al wel iets verder door alle signaalpaden afzonderlijk te onderbreken en heb hierdoor al een flink stuk van de generator kunnen uitsluiten.
Vermoedelijk is er een CMOS-IC verantwoordelijk waarvan de ingang defect is.
We zullen zien.....
grtzz
Hallo Henk,
Dat van die tantaaltjes is niet relevant, niet alleen omdat ze er niet inzitten maar het is geen voedingsspanningsprobleem.
Uit de S178A komt gewoon data als ik de bus los neem. De databus is niet kortgesloten maar heeft een pull-up naar de voedingsspanning. Als ik die kortsluit naar massa is die 33mA te weinig om de veroorzaker warm(er) te laten worden of een goed meetbare spanning over de printsporen te hebben. Ik ben intussen al wel iets verder door alle signaalpaden afzonderlijk te onderbreken en heb hierdoor al een flink stuk van de generator kunnen uitsluiten.
Vermoedelijk is er een CMOS-IC verantwoordelijk waarvan de ingang defect is.
We zullen zien.....grtzz
De spanningen die je meet over de sporen, moet je niet meten t.o.v. massa, maar aan het begin van het spoor zelf, dus waar je de zaak kortsluit, of waar het signaal erop gezet wordt. Je moet meten in het mV bereik van je meter. Meet je anders, dan krijg je te maken met een veel te grote meet offset, t.o.v hetgeen je wil meten. Met 33mA is er toch wel wat te meten.
Soundman2
Klopt,
zo heb ik ook eens een fout er uit kunnen toveren waarbij bij ieder IC een c-tje zit van 100nF, die blauwe druppels.
Op mOhm bereik de boel door piepen en verdomd zo de snuiter kunnen vinden.
Bedenk een print met een IC op 50 er op.....
Maar zoals hier het geval lijkt is inderdaad een manual heel handig.
Zeker bij complexe problemen, al heb je maar een fractie kan dat al veel helpen.
Ik zit zo ook al een week te vroeten in een bedienings paneeltje met een 80386, 6 druktoetsjes. LCD 4 regelig schermpje module en een 2draads data stuurlijntje naar de rest toestel.
Toestel werkt gewoon maar kan niet in menu.
Geen schema , SMD rommel - succes.
Ben er toch al een heel eind mee dat te debuggen.
Datasheets er bij, volgen, uitsluiten, wat werkt wel wat niet, etc.
Hier deze generator al een heel eind getest, videosignaal is verder leeg, basis is dus aanwezig.
Even laag en hup Burst dus dat werkt ook.
Bij bv I2C bussen kan 1 IC de boel omzeep helpen, 1 remedie stuk voor stuk nazien, daar is niets van aan te wijzen welke het is.
Je zou over de printsporen met mV kunnen meten welk IC de boel laag trekt.
Maar gezegd is een klus - Ook met schema.
Je zou een poging kunnen wagen
"Kalibriervorschrift vorhanden für:" dat hebben ze in ieder geval.
http://www.elmtec.de/de/list/6720/grundig/fg_9_s_pll/farbgenerator/detail.html
Beste ,
De sync.generator S178A zal waarschijnlijk (gedeeltelijk )werken.
Er moet CK aanwezig zijn op P17 anders zouden er geen syncpulsen op P21 zijn
Welk signaal is er bij het nameten van de signalen op de S178A niet in orde ?
Kan moeilijk aannemen dat alle signalen van de S178A kort liggen ....of P13 moet los liggen.
Vergeet ook niet dat voor het genereren van een videosignaal de CK van de S178A ook gebruikt is.... anders kunnen de tellers niet werken.
Met vriendelijke groeten,
Marc Chaerle
Hallo marc en anderen,
Van de S178a was het "A-signal" op pen 28 naar boven getrokken en was nog iets van 100mVtt. Intussen heb ik gevonden dat de HEF40106 die hier achter zit de veroorzaker is. Dit IC vervangen deed de generator weer werken. Ik zit nu alleen nog met de cirkel generator die doet het nog niet. Dus ik ben er nog niet helemaal....
Ik heb al wel gevonden waar die zit en maakt wel de parabool signalen. Op de een of andere manier bereiken die niet de uitgang. Nog even doorpuzzlen.
Grtzz
Pffff...
Het is gelukt om de cirkel generator weer aan de praat te krijgen. Ik had inderdaad een parabool gezien, dit was de rastersectie van de cirkel generator. Het horizontale deel was er niet en dit bleek een Op-Amp te zijn die defect was (TL082) en ook nog een transistor die het begeven had.
intussen alles weer spic & span!