speciale Grundig HiFi set (Toestel of techniek)

door eijck, 11-12-2013, 09:09 (4009 dagen geleden)

ben sinds enige tijd in bezit van een wel zeer speciale Grundig HiFi set, voor mij onbekend en waarschijnlijk voor de meesten van U eveneens.de set bestaat uit een stuurunit met FM radio plus een CD speler en deze unit kan draadloos tot ZES speakersets aansturen, alles bediend door één afstandsbediening werkend met HF draaggolf. het typenr van de stuurunit is RCD2000 van de speakers Apollo2000. de set is uitgebracht in 2001 en tot 2006 in productie geweest. prijs ca € 3200,00 met 2 boxen, niet mis. in elke box zitten 4 luidsprekers, 2xbas 1x midden en 1x hoge tonen, elk voorafgegaan door een versterker. van de twee basspeakers is er een voorzien van een subsound sensor wiens signaal is teruggekoppeld naar de basversterkers, iets wat Philips vroeger toepaste in z,n MFB boxen, de bassen klinken daardoor ongekend mooi ook bij vol vermogen, is 100 watt sinus geen spat vervorming of hinderlijke nadreun.over de overdracht van de signalen van stuurunit naar de boxen en vise versa doen ze bij Grundig een beetje geheimzinnig, in alle delen zit een z.g. Audio Funk Modul en een Data Funk Modul,deze prints worden als één onderdeel in de service manual aangeduid, zonder schema en alleen bij defect aan te bieden bij speciale servicecentra ter reparatie of vervanging, ze werken met 10mWatt op ong 860 mHz. ook nog te vermelden is dat alles wat je insteld op de afstandsbediening vanuit de unit teruggezonden wordt en op een display af te lezen is. kent nog iemand de set ?

speciale Grundig HiFi set

door franc @, Loosbroek, 11-12-2013, 09:27 (4009 dagen geleden) @ eijck

Hallo,

Klinkt interessant!
Wellicht een van de allerlaatste hoogstandjes van Grundig.
Dat weinigen hier iets van weten is niet onlogisch gezien de prijs van een basis set van 3200 euro.

Voor dat geld was er meer moois te koop en wellicht vluchtte menigeen naar B&O of Bose als het om design en gemak ging.

Maak even een foto van dit alles, ik ben wel benieuwd wat het is.

Groet Frank

door eijck, 11-12-2013, 10:23 (4009 dagen geleden) @ franc

hallo franc, als je even opmarktplaats intikt; grundig rcd2000 apollo 2000 krijg je van een aanbieder van deze set een serie foto,s

door franc @, Loosbroek, 11-12-2013, 10:44 (4009 dagen geleden) @ eijck

Ik heb de set gezien op MP.
Het uiterlijk valt me wat tegen, mede door de slechte foto's doet het wat goedkoop aan.
Zeker gezien de nieuwprijs.
Maar er zal ongetwijfeld wel het een en ander achter zitten.
En belangstelling is er gezien de biedingen ook!

Groet Frank

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-12-2013, 11:30 (4008 dagen geleden) @ eijck
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-12-2013, 11:41

Uitgebracht vóór het faillisement en in productie geweest tot ruim na het faillisement. Ik denk dat dat voor Grundig wel een unicum is, of dat de productie gewoon in 2003 al gestopt is en dat de rest winkeldochters betreft, wat het een zeldzamere set maakt.

Heb je misschien foto's waarop ook de typestickers goed leesbaar zijn?

Edit: Never mind de foto's, hij staat op MP begrijp ik. Waar kan ik de servicemanual vinden?

P.S. Het zou bij de modules om standaard 866MHz spul kunnen gaan dat ook maar gewoon ingekocht is. Dat zou verklaren dat Grundig er geen schema bij doet. Alternatief is dat het om modules gaat die in hun eigen tunerblikjeswerkplaats zijn ontwikkeld, maar ik weet niet of die rond die jaren nog bestond.

P.P.S. Moest ik de productiejaren schatten dan leg ik die in eerste instantie op 2000-2003 met als ondergrens de servicedocumentatie (RCD2000 gevonden, rest nog niet) en als bovengrens het faillisement.

door eijck, 11-12-2013, 13:07 (4008 dagen geleden) @ Maarten Bakker

hallo Maarten

wat betreft die productiedatums heb ik me ook maar verlaten op wat er hier en daar over te lezen valt. wat betreft de printjes van de audio en data zendertjes en ontvangers ga ik er van uit dat ze in elk geval door Grundig zelf zijn gefabriceerd, er is namelijk geen enkel verschil in gebruikt materiaal te zien tussen deze prints en de rest van de electronica printen. de service manuals van zowel de stuurunit als de luidsprekers heb ik na de vraag op het forum of iemand ze had, gekregen van Jac Jansen uit Eindhoven in PDF format.Zowel Bose als B&O hebben inmiddels ook zo,n draadloos systeem om de speakers aan te sturen, maar met passieve speakers en deze Grundigs hebben een op het Philips MFB lijkend systeem voor terugkoppeleng van de konusbewegingen van de basspeakers naar de voorversterkers voor de bassen en dat geeft een duidelijke verbetering van de basweergave

door Alard ⌂ @, Zevenaar, 12-12-2013, 22:25 (4007 dagen geleden) @ eijck

Zo te lezen heb ik ook nog zo'n set. Heb hem in het gulden tijdperk aan kunnen schaffen met 2 boxen. Die boxen kosten toen 2500,00 per stuk. Prima geluid zit erin en doe ze ook niet weg en het geluid is fantastisch. De stuurset dus de radio en cdspeler kunnen zowel liggend en hangend funtioneren.
Mijn boxen kunnen aan en uit worden gezet want af en toe gaan ze aan door vreemde impulsen. Als ik ze gebruik dan zet ik ze aan. Werken helemaal draadloos.