Capaciteit klopt niet? (Toestel of techniek)

door jan-p800, 11-12-2013, 18:58 (4006 dagen geleden)

ik heb een condensator 0,47uF 300v ac, deze komt uit een Medion TV.
Deze condensator zat parallel over de netspanning, ook als het toestel uit staat. Gedurende jaren.
Na een reparatie heb ik deze condensator gecontroleerd, de capaciteit is maar 365 nF. Er staat geen tolerantie op, maar toch vind ik de afwijking erg groot.
De condensator is verder goed, niet lek.
Wie heeft dit vaker bij de hand gehad?

[image] Groeten
Jan

Capaciteit klopt niet?

door HM @, Hilversum, 11-12-2013, 19:08 (4006 dagen geleden) @ jan-p800

De afwijking is ruim 22% naar beneden waarbij +-20% af fabriek al normaal kan zijn.
De oorzaak zit in het leven wat de c al achter de rug heeft.
Deze wordt toegepast op de netspanning ( zoals je al schreef ).
Door spanningspieken op de netspanning door in/uitschakelen slaat de condensator door. De c heeft dan de eigenschap dat er een stukje verbrand.
Op dat stukje is de capaciteit 0 geworden en dus de gehele capaciteit iets afgenomen.
Als dat een flink aantal keren is gebeurd is de capaciteit meetbaar lager.

Capaciteit klopt niet?

door soundman2 @, Wouw, 11-12-2013, 19:43 (4006 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door soundman2, 11-12-2013, 20:40

De afwijking is ruim 22% naar beneden waarbij +-20% af fabriek al normaal kan zijn.
De oorzaak zit in het leven wat de c al achter de rug heeft.
Deze wordt toegepast op de netspanning ( zoals je al schreef ).
Door spanningspieken op de netspanning door in/uitschakelen slaat de condensator door. De c heeft dan de eigenschap dat er een stukje verbrand.
Op dat stukje is de capaciteit 0 geworden en dus de gehele capaciteit iets afgenomen.
Als dat een flink aantal keren is gebeurd is de capaciteit meetbaar lager.

Condensatoren meten, doen de meeste eenvoudige meters niet goed. Er zijn twee metingen Cp en Cs, Dat heeft te maken met de parrallel en/of altijd aanwezige serieweerstand. Op Circuits Online, heeft iemand daar een leesbaar stukje over geschreven. Het is goed mogelijk dat de condensator niets mankeert.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/43
LCR meter tutorial.
Overigens zou ik me totaal niet druk maken over de capaciteit van een condensator over de lichtnetpolen. Je toestel werkt er niet minder om.
De waardes varieren van 22n tot wel 1uF.

Soundman2

Capaciteit klopt niet?

door HM @, Hilversum, 12-12-2013, 16:44 (4005 dagen geleden) @ soundman2

De schrijver is een pietje precies ( compliment ! ik ken hem persoonlijk ).

Maar een doorsnee capaciteits meter ( LCR meter ) geeft bij dit soort condensatoren gewoon de juiste waarde aan ( met een meetonzekerheid die in het toestel zit en binnen enkele % ligt ).

Dat de capaciteit niet kritisch is op die plaats ben ik met je eens.
Echter op een gegeven moment is er niks meer over en is de functie verloren.

Capaciteit klopt niet?

door jan-p800, 11-12-2013, 20:17 (4006 dagen geleden) @ jan-p800

Ik heb mijn multimeter Waar ik de capaciteit mee gemeten heb gecontroleerd met een paar andere condensatoren van 470 nF.
Deze waarden zijn binnen 5%. Ook heb ik niets van doorslagen gemerkt, genn kapotte zekeringen.
Groeten,
Jan

Capaciteit klopt niet?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-12-2013, 01:30 (4006 dagen geleden) @ jan-p800
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-12-2013, 01:32

Het is zoals HM al beschrijft een bijverschijnsel van de zelfherstellende werking van de condensator. Feitelijk is hij wat te zwak van constructie voor de toepassing, maar het moet natuurlijk altijd goedkoper.

Medion kan bijvoorbeeld bij Vestel vandaankomen, en dan heb je het toch vaak over bezuinigingen.

Wat je ook vaak ziet is dat dergelijke te zwakke condensatoren als seriecondensator in een voeding worden toegepast (Philips Senseo, diverse merken koelkasten), wat na een paar jaar voor uitval zorgt in omgevingen met een beetje meer netvervuiling (zoals keukens).

Capaciteit klopt niet?

door jan-p800, 12-12-2013, 13:37 (4005 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het is me nu duidelijk, doodat de condensator doorslaat verbrandt een stukje folie, waardoor het oppervlak van de condensator kleiner wordt. en de capaciteit afneemt.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Groeten,
Jan

Capaciteit klopt niet?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-12-2013, 14:17 (4005 dagen geleden) @ jan-p800

Het is me nu duidelijk, doodat de condensator doorslaat verbrandt een stukje folie, waardoor het oppervlak van de condensator kleiner wordt. en de capaciteit afneemt.

Ik was nog een factor vergeten die ook wel wordt genoemd bij capaciteitsafname. Ondanks de hermetische afsluiting van de condensator kan bij sommige constructies vocht een rol spelen, waardoor de opgedampte metaallaag langzaam oxideert en er ook capaciteit verloren gaat.