LP's reinigen /wassen (Toestel of techniek)

door eddy @, België, 15-12-2013, 13:58 (4092 dagen geleden)

Allen,
daar ik nogal wat LP's heb staan die je wel van goedbedoeldende mensen krijgt, zitten er ook een aantal tussen, die in de loop der jaren niet zo goed behandeld zijn, en een reiniging nodig hebben
Ik heb altijd mijn prive verzameling goed behandeld, dus "wassen " is hier niet nodig.
Nu lees je op diverse forums over de meest uiteenlopende procedures, machines , spray's..
Iemand ervaring met een goed werkend systeem ?. het hoeft geen proffesionele "wasmachine" te zijn, iets wat goed resultaat geeft is prima

Alle info is welkom.
Groet:
Eddy

LP's reinigen /wassen

door René Daemen1, 15-12-2013, 14:45 (4092 dagen geleden) @ eddy

Hallo Eddy

Gewoon een flesje afwasmiddel nemen
en de plaat mee insmeren
even intrekken en schoonspoelen met lauw water
doe ik ook
heb je geen okkinokki voor nodig

Succes
René Daemen

LP's reinigen /wassen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-12-2013, 15:12 (4092 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 15-12-2013, 15:23

Omdat ik mijn platencollectie van meer dan 500 LP's ben gaan kopiëren heb ik een Knosti Disco Antistat gekocht.
Je ziet ze regelmatig tweedehands aangeboden.

In de bak met vloeistof zitten twee borstels die over het oppervlak van de plaat schuiven als de plaat met de hand wordt rondgedraaid.
De reinigingsvloeistof van Knosti is behoorlijk duur, daarom maak ik het zelf.
Een kwart liter isopropanol (IPA), driekwart liter gedestilleerd water en 3 druppels vaatwasmiddel.
Bij 78-toerenplaten GEEN isopropanol gebruiken, dit lost de schellak op.

De isopropanol zorgt voor het oplossen van vet en vuil, plus voor het snel verdampen van de vloeistof. De 3 druppels afwasmiddel zorgen voor vermindering van de oppervlaktespanning van het water zodat dit snel en volledig van de plaat afloopt als deze in het droogrekje staat.

Met het aantal malen dat de plaat door de Knosti moet worden rondgedraaid heb ik geëxperimenteerd.
Drie keer de ene kant op draaien en drie keer de andere kant op gaf nog steeds een behoorlijke hoeveel vuil aan de naald af. Heel goed te zien onder de microscoop.
Met 10 maal de ene kant en 10 maal de andere kant op is de naald na het afspelen van 1 plaatkant bijna schoon.

De reinigingsvloeistof is meerdere malen te gebruiken als je hem na gebruik door een papieren koffiefilterzakje zeeft.

Ik maak na het afspelen van 1 plaatkant de naald schoon met een fijn borsteltje.

LP's reinigen /wassen

door lee, 16-12-2013, 06:31 (4091 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,

Ook ik had de knosti gekocht en moet zeggen dat hij wel schoonmaakt maar het
is nogal wat werk.
Ik koop veel platen op beurzen en rommelmarkten dus schoonmaken is echt een
noodzaak.
Wat iedereen ook zegt omtrend zelfgemaakte schoonmaak middeltjes er is niets dat echt beter werkt dan de Okki Nokki met de orginele bijgeleverde vloeistof.
Ik heb hem inmiddels zelf aangeschaft en het is de beste aankoop die ik ooit gedaan heb.
Mijn platen klinken weer alsof ze nieuw uit de winkel komen en er zijn geen achterblijfselen op de naald.
Een voordeel is dat de vloeistof MET vuil wordt afgezogen en er blijft dus niets achter op de plaat, bij de Knosti draai je iedere lp door de zelfde vloeistof en moet de achtergebleven vloeistof vervliegen.
Als je 50 lp`s hebt is de Knosti een leuke oplossing maar mijn platenkast bevat
inmiddels 1500 lp`s en dat is met de Knosti niet meer te doen.
Ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken maar dit is slechts mijn mening en ervaring wat betrefd de Okki Nokki.
Wil je echt goed te werk gaan koop dan een Okki Nokki, het wel even een uitgave
maar je lp`s zijn het waard.

Lee

LP's reinigen /wassen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-12-2013, 09:08 (4091 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 16-12-2013, 09:10

Dag Lee,

Er is een groot verschil tussen jouw werkwijze en de mijne. Jij verzamelt lp's terwijl ik juist van die ruimte verslindende verzameling lp's en cd's af wil.

Tot nu toe heb ik circa 130 lp's gedigitaliseerd en die nemen 30 Gigabyte in beslag op een 2,5 inch harde schijf van 1 Terabyte. Plus nog eens 30 GB op mijn backupserver.
Dat bespaart me enorm veel ruimte als de lp's eenmaal zijn opgeruimd.

Veel werk met de Knosti platenwasser is het voor mij niet.
Op 1 avond kan ik hoogstens 3 lp's digitaliseren, dus ik was er 3 dat ongeveer 10 minuten tijd kost.
Daarna speel ik de lp's af en neem ze op op de pc. Vervolgens moeten de verschillende tracks worden losgeknipt en als afzonderlijke bestanden worden opgeslagen en van hun titel worden voorzien.

Ik sla de audiobestanden op als FLAC (free lossless audio codec) dat een beter compressiealgoritme is dan MP3.
De informatie over titel, uitvoerende artiesten, componisten enz. zet ik in het bestand met een MP3 tag editor.

Alles bij elkaar is het vrij veel werk om van een lp een digitaal bestand te maken, waarbij het platenwassen maar een héél klein onderdeel is.

LP's reinigen /wassen

door E.Eliveld, 16-12-2013, 09:55 (4091 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dag,

Ik heb jarenlang de natte methode gebruikt als ik LP digitaliseerde.

Eerst liet ik de LP (horizontaal) een kwartiertje voorweken in een teiltje met Glassex. Daarna werd de LP op een stokje verticaal rondgedraaid in een bak schoon, lauw water.

Ik heb een tijd demi water gebruikt maar bemerkte na opslag eigenlijk geen verschil (geen kalk residu). Ik heb destijd een fikse partij speciale binnenhoezen gekocht om de LP's na het digitaliseren op te slaan. Deze zijn anti-statisch en afsluitbaar en ik moet zeggen dat zelfs na jaren opslag de platen er piekfijn uitkwamen.

LP's reinigen /wassen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-12-2013, 10:39 (4091 dagen geleden) @ E.Eliveld
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 16-12-2013, 11:24

Eerst liet ik de LP (horizontaal) een kwartiertje voorweken in een teiltje met Glassex.

Glassex bevat ook alcohol, enigszins vergelijkbaar met mijn recept met isopropanol.
Het geheel onderdompelen lijkt me niet best voor de labels op de plaat.
Het voordeel van de Knosti is dat er beschermschalen over de labels worden geschroefd zodat ze niet nat worden.

Daarna werd de LP op een stokje verticaal rondgedraaid in een bak schoon, lauw water.

Ik kan er niet over oordelen omdat ik deze methode nooit heb gebruikt, maar het lijkt me dat het vuil dat in de groef zit niet wordt verwijderd.
Bij de Knosti schrapen de borstels duidelijk het vuil uit de groef, wat merkbaar is bij het korter of langer draaien door de reinigsbak.
Hoe korter ik de plaat langs de borstels draai hoe meer vuil er door de naald wordt opgepikt. Niet met het blote oog te zien, maar wel onder een microscoop.
Bij 20 rondjes, 10 keer heen en 10 keer terug, is de naald vrijwel schoon na het afspelen van 1 kant van de plaat.
Bij 6 rondjes, 3 keer heen en 3 keer terug dat ergens werd aanbevolen, zit er altijd een klodder vuil en stof aan de naald.

Ik heb een tijd demi water gebruikt maar bemerkte na opslag eigenlijk geen verschil (geen kalk residu).

Mijn ervaring is dat bij gebruik van kraanwater er vlekken op de plaat achterblijven. Dat heeft waarschijnlijk ook met de hardheid van het water te maken. Daarom gebruik ik gedestilleerd water.

EDIT:
Ik heb ook nog gekeken of het water uit de condensdroger van de wasmachine bruikbaar was.
Een glazen schaal gevuld met dat water en het laten verdampen. Er blijft een plakkerig laagje in de schaal achter.
Het water uit de condensdroger is dus niet bruikbaar als gedestilleerd water.