LP's reinigen /wassen (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-12-2013, 10:39 (4004 dagen geleden) @ E.Eliveld
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 16-12-2013, 11:24

Eerst liet ik de LP (horizontaal) een kwartiertje voorweken in een teiltje met Glassex.

Glassex bevat ook alcohol, enigszins vergelijkbaar met mijn recept met isopropanol.
Het geheel onderdompelen lijkt me niet best voor de labels op de plaat.
Het voordeel van de Knosti is dat er beschermschalen over de labels worden geschroefd zodat ze niet nat worden.

Daarna werd de LP op een stokje verticaal rondgedraaid in een bak schoon, lauw water.

Ik kan er niet over oordelen omdat ik deze methode nooit heb gebruikt, maar het lijkt me dat het vuil dat in de groef zit niet wordt verwijderd.
Bij de Knosti schrapen de borstels duidelijk het vuil uit de groef, wat merkbaar is bij het korter of langer draaien door de reinigsbak.
Hoe korter ik de plaat langs de borstels draai hoe meer vuil er door de naald wordt opgepikt. Niet met het blote oog te zien, maar wel onder een microscoop.
Bij 20 rondjes, 10 keer heen en 10 keer terug, is de naald vrijwel schoon na het afspelen van 1 kant van de plaat.
Bij 6 rondjes, 3 keer heen en 3 keer terug dat ergens werd aanbevolen, zit er altijd een klodder vuil en stof aan de naald.

Ik heb een tijd demi water gebruikt maar bemerkte na opslag eigenlijk geen verschil (geen kalk residu).

Mijn ervaring is dat bij gebruik van kraanwater er vlekken op de plaat achterblijven. Dat heeft waarschijnlijk ook met de hardheid van het water te maken. Daarom gebruik ik gedestilleerd water.

EDIT:
Ik heb ook nog gekeken of het water uit de condensdroger van de wasmachine bruikbaar was.
Een glazen schaal gevuld met dat water en het laten verdampen. Er blijft een plakkerig laagje in de schaal achter.
Het water uit de condensdroger is dus niet bruikbaar als gedestilleerd water.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks