spoeltje 190uh ? (Toestel of techniek)
hoi
ik moet een spoeltje maken van 190uh
voor een kristalontvanger
zodat ik de hele middengolf kan bereikenmaar hoe meet ik dat
ik heb een multimeter en ook een condensator tester
is het met 1 van de twee te meten dat het spoeltje aan de 190uh voldoet ?mvg johan van wijngaarden
Hoe meet ik dat?
Nou, niet.
Het meten van spoeltjes is toch al een lastige bezigheid. Het maakt nogal wat uit bij welke frequentie je meet. Bij luchtspoeltjes valt het meestal nog wel mee, maar zou gauw er kerntjes aan te pas komen, is de gemeten waarde en slag in de lucht als je niet precies weet wat je doet. Een spoeltje dat bij 1kHz netjes 190uH is, kan dan bij 1MHz wel meer op een condensator lijken. Radioamateurs plegen dan ook bij voorkeur een spoel te meten met de frequentie waarbij hij gebruikt gaat worden.
Nu is dat ook weer geen reden om maar direct in tranen uit te barsten. Met Google kun je tientallen ontwerpen van kristalontvangers vinden. Dikwijls staat daar ook bij hoe de spoel gemaakt is. Een ferrietantenne uit een sloopontvanger heeft in de regel ook een prima middengolfspoel (uiteraard de spoel met de staaf gebruiken). Voor een luchtspoel is de zelfinductie ook te berekenen. Met Google is de formule hiervoor zo gevonden. Niet zo heel erg nauwkeurig misschien maar voor een kristalontvanger goed genoeg.
petrus bitbyter
Complete draad:
- spoeltje 190uh ? -
johan van wijngaarden,
18-12-2013, 18:37
- spoeltje 190uh ? -
Pieter Vos,
18-12-2013, 19:37
- spoeltje 190uh ? - johan van wijngaarden, 19-12-2013, 11:39
- spoeltje 190uh ? - petrus bitbyter, 20-12-2013, 20:49
- spoeltje 190uh ? -
Pieter Vos,