Ei van Columbus of dode mus (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2013, 10:10 (3997 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 21-12-2013, 10:17

Bij de buizenburen loopt een discussie over DAB en de opvolger DAB+1
De vraag is of dat ook weer een farce is. Bovendien is er vrees dat ook de normale FM-band verdwijnt op termijn. Eigenlijk hoort de discussie m.i. hier thuis.
Volgens mij is alles aan het einde van de rit.
Onlangs heb ik (semi-professionele) internetradio's ingebouwd en daarbij vallen alle andere ontvangers in het niet. Duizenden zenders, eigenlijk iedereen die een stream aanbiedt, kun je daarmee in huis halen.
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig internet, dus ook toegang tot deze service.
Met de komst van G4 draadloos internet, zijn ook mobiele ontvangers zoals in auto's en dergelijke in de mogelijkheid die zenders binnen te halen.
Naar mijn bescheiden mening zal dus ook DAB+1 snel achterhaald zijn.
Bij de buren raakt men bezorgd over het leegraken van de middengolf en de toename van allerlei stoorbronnen daarop. Evenwel is het geen probleem om een low power AM-zender in elkaar te zetten, met een reikwijdte die niet verder hoeft te zijn dan de directe omgeving. Koppel daaraan je intenetontvanger en klaar is klara.
Met zo'n internetradio kun je ook sorteren op genres. Wil je alleen jaren 60 muziek horen, dan selecteer je gewoon een van de vele aanbieders en je radio laat de hele dag muziek uit die tijd horen. EEn mogelijkheid, die DAB+1 waarschijnlijk niet gaat bieden.
Inderdaad zal het volgens mij snel gedaan zijn met verspreiding van radio en televisie door de ether, zoals we dat de laatste decennia gewend zijn.

Soundman2

Ei van Columbus of dode mus

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-12-2013, 10:57 (3997 dagen geleden) @ soundman2

Duizenden zenders

Ja prima maar wat denk je van aantal luisteraars per zender?
Wat moet je met al die zenders?
1 je zoekt je rot naar die ene zender.
Dan in een auto op die knoppen drukken, je blijft aan de gang op de weg letten is er dan niet bij.
Netto ga je toch naar max een zender of 3-4 luisteren.

Netto inhoud zender per uur wordt significant minder omdat de verdienste omhoog moeten per uur. Luister eens goed per uur naar de inhoud heden, dat is al laag, valt in herhaling en muziek maar half gedraaid.
Vervolgens zenden 9 van de 10 dezelfde riedels uit.

Dus van die 1000 zenders feitelijk maar 10 die uniek zijn in hun uitzending tov overige.

DAb is mobiel geen oplossing.
Vervolgens bij calamiteiten is het nog gevaarlijk ook.
ALs stoom uitvalt is thuis al alles doof.

Paar jaar geleden door foutje in de Waalhaven schakelstation is dat goed gebleken.
Ook door stroomkabel probleem zat ik thuis geregeld zonder stroom tijdje terug.
Gevolg dat ik alleen met mijn mobiel nog wat aan kon vangen.
Via de autolader nog wat aan te vangen maar toch.

Je ziet over de wereld dat met 1 windhoos de chaos niet te overzien is.
Wat dan met je DAB nog iets aanvangen?

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2013, 11:10 (3997 dagen geleden) @ Maurice

Wat moet je met al die zenders?
Je zoekt je rot naar die ene zender.
Dan in een auto op die knoppen drukken, je blijft aan de gang op de weg letten >is er dan niet bij.
Netto ga je toch naar max een zender of 3-4 luisteren.

Daar zijn dan weer voorkeurtoetsen voor, die met een druk op de knop je favoriete zender laten horen.
Nog eenvoudiger dan het afstemmen met een draaiknop op een heel oude autoradio...

Soundman2

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21-12-2013, 11:54 (3996 dagen geleden) @ soundman2

Elke keer als de techniek verandert ontstaat hetzelfde gekrakeel.
Toen 7 jaar geleden de analoge tv-zenders werden uitgeschakeld stond half Nederland op z'n achterste benen; nu hoor je daar niemand meer over.
Radio 1 verdween van de middengolf. Hoor je daar nu nog iemand over klagen?

Verzet tegen verandering zit in de menselijke natuur ingebakken, maar alles went.

Ik luister al 12 jaar niet meer naar de terrestrische zenders, de satelliet geeft een veel betere kwaliteit en veel meer keus.
In de auto luister ik alleen nog naar MP3's die op een SD-kaartje staan. Meer dan 100 uur op een postzegel en nog helemaal mijn eigen smaak ook.

door snameroc @, Etten Leur, 21-12-2013, 16:43 (3996 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het zal zo een vaart niet lopen voorlopig komen er alleen maar meer zenders op de FM daarnaast DAB is in de ether en dat is een neve functie van digitenne dat netwerk is nog niet dekkend zelfs in breda lukt het met een auto niet om alleen naar dab te luisteren de radio schakeld geregeld terug naar fm als je naar radio 2 luistert. Dat gaat wel automatisch en redelijk probleemloos.

Bij een nieuwe auto kost dab ongeveer 100 euro meer als je dat op de in het dashboard geïntegreerde radio's van tegenwoordig, volgens mij kiest niemand daarvoor in nederland.
Aangezien een auto toch wel 15 jaar meegaat hebben we in mijn ogen nog wel 15 jaar fm dus dat doet mijn tijd wel uit.

TV zoals hier genoemd wordt is toch wel een ander vergelijk een antenne voor analoog was allang geen concurent meer voor de kabel of de sataliet al was het maar om het aantal zenders.
Ook de am vind ik geen vergelijk nagenoeg iedere radio heeft naast am al 40 jaar fm zolang dat met dab niet het geval is zie ik fm niet weg gaan.

En soundman mobiel internet is echt geen vervanger voor een draagbare radio ik denk dat je schrikt wat dat kost in je databundel als je het dagelijks gebruikt verder is zelfs 3g nog lang niet dekkend er zijn voldoende plaatsen hier in de buurt waar je of met kpn of met Vodafone geen bereik hebt.

Nee de fm blijft nog wel even.

Johan

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2013, 17:27 (3996 dagen geleden) @ snameroc

Het zal zo een vaart niet lopen voorlopig komen er alleen maar meer zenders op de FM daarnaast DAB is in de ether en dat is een neve functie van digitenne dat netwerk is nog niet dekkend zelfs in breda lukt het met een auto niet om alleen naar dab te luisteren de radio schakeld geregeld terug naar fm als je naar radio 2 luistert. Dat gaat wel automatisch en redelijk probleemloos.

En soundman mobiel internet is echt geen vervanger voor een draagbare radio ik denk dat je schrikt wat dat kost in je databundel als je het dagelijks gebruikt verder is zelfs 3g nog lang niet dekkend er zijn voldoende plaatsen hier in de buurt waar je of met kpn of met Vodafone geen bereik hebt.

Nee de fm blijft nog wel even.

Johan

Samen is er 3,5 miljard voor 4G betaald.
Is het te duur, dan neemt de massa het niet. Dit is een gebied waar marktwerking nog redelijk werkt. Een kwestie van tijd en het wordt wel betaalbaar.

Soundman2

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21-12-2013, 17:30 (3996 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 21-12-2013, 17:33

Toen in de jaren 50 de FM-zenders in bedrijf kwamen wilde daar ook niemand aan.
Als er een bromfiets of een auto langskwam knetterde de radio als een gek, want de FM-zenders waren veel minder sterk dan tegenwoordig en de radio's ongevoeliger. De begrenzer, die bij FM juist zo belangrijk is om dit soort storingen te onderdrukken, kwam daardoor helemaal niet in actie.

We zijn nu zestig jaar verder en de geschiedenis herhaalt zich.

Nog zo'n voorbeeld is de grammofoonplaat.
De eerste cd's werden afgedaan als een onvolwaardige vervanger en "het zou nooit het vinyl kunnen evenaren".
Ik ben al een tijd bezig de verzameling lp's die ik in veertig jaar heb opgebouwd over te zetten naar een harde schijf. Het is uit nostalgie dat ik die rommel nog kopieer, maar voor de kwaliteit hoef je het niet doen. Heel hinderlijk al die tikken en die ruis.

Nog wat verder terug in de tijd was er de weerstand tegen de stoomtrein. "Mensen konden die enorme snelheden niet verdragen" en "de koeien zouden geen melk meer geven".

Over vijf of tien jaar is iedereen die ouderwetse frequentiemodulatie al hoog en breed vergeten :-)

door ruudtx @, Utrecht, 21-12-2013, 19:20 (3996 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Toen de FM kwam riep ook iedereen dat de AM in 5 jaar weg zou zijn.....
Het verschil tussen FM en AM is vele malen groter dan tussen FM en DAB+. Ergo de laatste is slechter kwa geluid, vanwege de dunne bitrates die men gebruikt.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21-12-2013, 21:52 (3996 dagen geleden) @ ruudtx

Toen de FM kwam riep ook iedereen dat de AM in 5 jaar weg zou zijn.....

Dat heb ik persoonlijk nooit ergens gelezen of gehoord, maar dat wil niet zeggen dat er niet over werd gesproken.

Het verschil tussen FM en AM is vele malen groter dan tussen FM en DAB+. Ergo de laatste is slechter kwa geluid, vanwege de dunne bitrates die men gebruikt.

Dat is een centenkwestie. Zoveel mogelijk zenders in 1 datastream proppen maakt het per radiostation goedkoper.
Bij satelliet-tv en -radio gebeurt hetzelfde. De zenders die er geld voor over hebben kopen een hogere bitrate dan de zenders waar het zo goedkoop mogelijk moet. De bandbreedte is nu eenmaal niet oneindig.

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:19 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Maar helaas is het staand beleid tegenwoordig alles zo goedkoop mogelijk te doen, dus zoveel mogelijk zenders in een MUX proppen.
En dan gaat het om de bottomline: de geluidskwaliteit is minder (dan FM). Dat het theoretisch beter kan is dan niet meer relevant.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22-12-2013, 00:32 (3996 dagen geleden) @ ruudtx

Even opgezocht wat de specs zijn van de DAB+ zenders. http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
Daar ben ik toch van geschrokken: 64 kbps. Ik had verwacht dat het iets van 128 of hoger zou zijn.
Ik hou het maar bij de satelliet.

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:25 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik heb nieuws voor je.
De vergunning die ik heb en deel met 17 anderen (dus 1/18e) voor allotment 8A in de Randstad (maar dan wel van Alkmaar tot onder R;dam) heeft dan niet meer ruimte dan 48 kbps per kanaal. Deze zit helemaal vol, sterker, met een juridische truuk- 1 DAB vewrgunning per vergunninghouder en niet per vergunning, maakte het ministerie de omstreden digitale verplichting haalbaar, anders was er in 8A een tekort van minsten 5 kanalen geweest. De regio FM zenders die bvb in elke stad een aparte zender hebben, en daar gerichte reclame op zenden, zijn boos, want dat kan dus niet met DAB. Hetzelfde geldt voor de ROOS regionale omroepen die met DAB geen aparte edities kunnen uitzenden (zoals Gelderland, Noord Holland, Brabant enz).
Kijk dat noemen we nou vooruitgang.

door ruudtx @, Utrecht, 21-12-2013, 19:17 (3996 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

TV is geen radio.
Overigens kijkt het grootste deel van de mensen in NL via de kabel, en die is nog gewoon analoog, dus bijna niemand had lastvan afschakeling analoog.
En als je al digitaal wil kijken heb je geen nieuwe TV nodig, gewoon een kastje en een kabeltje, klaar.
Dat kan dus niet met radio, je moet een nieuwe ontvanger kopen.

Toen er een mastje in Drente omviel moest men hals over kop terug naar MG voor Radio 1, er werd zelfs een dure zender in UK gehuurd, want je kan een radio zend-probleem soms van flinke afstand oplossen. Met DAB kan niets, korte afstand werk, technisch rete ingewikkeld, wegen synchronisatie, dus een omroep kan zelf niets meer doen. Ik heb mijn eigen MG zendertjes, collega's hebben eigen FM zenders. Met DAB kan dat niet, ook al omdat je in een multiplex aan elkaar vast zit. Volkomen k*t, ik ben verplicht in DAB te zenden, kan wel eens einde verhaal zijn wegens de extra kosten.
Terroristen organsatie BUMA staat meteen voor de deur wegens groter theoretisch bereik, zelfs als er nog geen ontvangers zijn.

DAB is een oplossing voor een probleem dat er niet is.
FM werkt prima, goed genoeg voor bijna iedereen.

En de oude radioos kunnen worden weggegooid als analoog wordt afgeschakeld, wat al de foute overheden in Europa willen. (IN de VS niets van deze flauwekul)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21-12-2013, 21:55 (3996 dagen geleden) @ ruudtx

DAB is een oplossing voor een probleem dat er niet is.
FM werkt prima, goed genoeg voor bijna iedereen.

DAB is wel veel gunstiger voor het energieverbruik ten opzichte van de analoge FM-zenders.

door snameroc @, Etten Leur, 21-12-2013, 23:16 (3996 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Heb je een idee hoeveel dat is per luisteraar?

Ik geloof niet dat dat iets series bijdraagt.

Johan

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21-12-2013, 23:44 (3996 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 21-12-2013, 23:47

Het gaat niet om het energieverbruik van de luisteraar of zijn ontvangtoestel maar het energieverbruik van het zenderpark.
Of er 10 zenders dag en nacht met 100 kW staan te blazen of 10 met 1 kW tikt wel degelijk aan.

Het is zelfs nog minder.
Nu staan alleen voor de publieke omroep op elke zenderlocatie 4 zenders, bij DAB is dat er nog maar 1 omdat de 4 kanalen gemultiplexed worden.

door snameroc @, Etten Leur, 22-12-2013, 09:31 (3996 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat een dab zender minder per zender gebruikt weet ik ook wel echter iedere ontvanger heeft een decodeer toestand in de vorm van een microprocessor nodig die veel meer gebruikt als een normale tuner. Dus of er per luisteraar minder gebruikt wordt betwijfel ik ten zeerste, dat het voor de overheid goedkoper is besef ik terdege. Maar als je een goede dekking wild hebben zodat je met je auto van Maastricht naar Groningen rijd zoals nu kan bij bijvoorbeeld radio2 dan heb je wel heel veel steunzenders nodig, ik denk dat je dan net zoveel energie verstookt. In Breda lukt het al niet terwijl de zender bij mijn weten in Breda staat.
Als iedereen thuis met een pc naar de radio luistert gebruik je met een laptop of pc tussen de 30 en 150 watt een normale tuner is zelden meer dan 5 watt waarvan de helft nog voor de verlichting is. Dus nee het milieu is er niet bij gebaat.

Johan

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2013, 14:08 (3995 dagen geleden) @ snameroc

Het gaat dan ook niet om het milieu, maar om KPN (Nozema) die op de eigen kosten wil besparen. Bij de afschakeling van analoge televisie (waar ik nog steeds last van heb, maar wat opzich op enig moment onvermijdelijk was), hebben ze zich een slag in de rondte gelobbyd om dat toch maar zo snel mogelijk te doen. Scheelde geld.

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:38 (3995 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Afschakeling analoog betekende dat de eigen antenne ontvangers gedwongen werden digitaal te gaan, dat is in mijn ogen gewoon terreur.
Datzelfde kan straks met radio gebeuren maar dan gaat het om veel grotere aantallen.

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:35 (3995 dagen geleden) @ snameroc

Klopt Johan.
Je zal maar op batterijen naar de rdaio met DAB willen luisteren, Duracell is er blij mee!!
(Zelfs digitaal gestuurde analoge ontvangers gebruiken al meer stroom)
DAB is voor de broadcasters, omroepen goedkoper omdat je 18 kanalen op 1 zender in een MUX zet waar je anders 18 aparte zenders voor nodig hebt. Met bijbehorende vermogens filter antenne systemen.

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:31 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Gaat om peanuts.
Een 100 kW FM zender, ERP dus, wordt gevoed door een 10 kW zender, met de huidige schakelende MOSFET eindtrappen bijna 1 op 1 in gebruik.
Bovendien is het flauwe energie besparing tov de enorme verspilling overal.
BVB KPN die het verdomd een hypermoderne energie-zuinige AM zender (paar jaar gebruikt voor Radio 10 Gold op 1008) te huren van concurrent Broadcast Partners voor Radio 5 747. IPV daarvan staat nog steeds een stokoude buizenbak uit de jaren 80 (3 x afgeschreven dus) te draaien.
Dus als we spreken over energie besparing laten we dan eertst de overbodige energieverspilling tegengaan. Dat is een algemeen verhaal, bvb liever het volk opvoeden nu eens die lampen en kachels uit te doen waar ze niet nodig zijn ipv het land en de zee vol te gooien met windmolens.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-12-2013, 12:05 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Maurice, 22-12-2013, 12:06

Oh nee?
Wel
denk je van deze

Ga met je boot of caravan weekendje weg.
Wat dan?
Abo nemen op Canal Digitaal ? is dat de oplossing voor die 3x weg.
Digitenne? Voor 3 maanden mogelijkheid ja klopt maar dat kost net zo veel als heel jaar ivm telkens jaarlijks aansluitkosten.
Oplossing "vriend" zoeken met digitenne zijn zijn/haar 3e kaart sjesen.

Vroeghur gewoon sprietje op je Tv.

Thuis?
Digikastjes?
Mooi man
Maar dan 2e toestel 3e toestel
2e is vaak gratis 3e is pay.
Of weer sjouwen met kastjes door de hut.
Canaaldigitaal is ook afrekenen per kaart.

Weet er van heb 3 kastjes, 3e is 4,50 per maand.
Basis pakket zitten nét niet die zenders in die ik juist wél interessant vindt,
dus voor die 2 zenders weer +10,-.Zo slim zijn ze wel.
Zou ik nog willen opnemen ook weer enkele pegels er bij.
Dus heb ik Video- zat van die dingen, maar ja kijken en opnemen dus inderdaad via 2e kastje.

Wordt je wakker en kijkt over de grens!!
Die gasten kopen een Sattuner sluiten die aan op schotel en FLOP tig zenders.
Die enkele voetbal ok dat is afrekenen maar gewoon ZDF WDR etc is gewoon kijken zoals dat hoort!!!!!!!!!!
Hier in NL is zelfs voor NED123 gewoon aftikken.

Dus ook dat schotel gebeuren is geen oplossing.
Weet ik alles van installeer die dingen.
Nu ivm Astra 3 kan je vertellen dat dat bij scheepsinstallaties door die overstap 4000,- per schip gaat kosten ivm automatische Duo schotels immers hun personeel wil op Astra 1 kunnen blijven kijken.
Waarom.. omdat de voorheen prima 40cm schotels dat niet trekt Astra 3 Mpeg4. Tevens maar 1 kop dus of 1 of 3 kijken. Duo-LNB PAST daar niet in. Immers een automatisch zoeken de schotel.
Komt daar bij extra coaxkabels en speciale multiplexers.
Effe TV kijken noemmen ze dat.
Reken jij eens uit wat dat Canaal-Digitaal kost op een schip met 9 kamers??
9x tuners = 9x kaarten.

Voor je wat roept denk er aan dat de wereld iets groter is.
Canaal digitaal zal het een worst wezen, de aantallen zijn te klein denken ze.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22-12-2013, 12:51 (3995 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 22-12-2013, 12:52

Om Nederland 1, 2 en 3 via Digitenne te ontvangen heb je alleen een geschikte ontvanger nodig (en dat zijn ze tegenwoordig allemaal).
Geen abonnement en geen kaartje.

Ik heb hier 3 satellietontvangers staan en die gebruiken - tegelijkertijd - 1 kaartje van Canal Digitaal. Extra kaartjes zijn niet nodig.
Je moet daarvoor natuurlijk wel een geschikte antenne-installatie hebben en de ontvangers via ethernet met elkaar laten communiceren.

Aan boten, caravans of campers heb ik geen boodschap, die bezit ik niet want die kan ik niet betalen. Als iemand in staat is om zo'n luxe artikel aan te schaffen kan daar nog best een ontvanger en een abonnement bij. Iemand die zich die luxe kan veroorloven moet niet beginnen te jammeren dat het allemaal zo duur is.

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2013, 13:27 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Aan boten, caravans of campers heb ik geen boodschap, die bezit ik niet want die kan ik niet betalen. Als iemand in staat is om zo'n luxe artikel aan te schaffen kan daar nog best een ontvanger en een abonnement bij. Iemand die zich die luxe kan veroorloven moet niet beginnen te jammeren dat het allemaal zo duur is.

Beroepsvaart met personeel of kinderen aan boord? Luxe?

Soundman2

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22-12-2013, 13:44 (3995 dagen geleden) @ soundman2

Dit hele onderwerp nodigt uit tot chargeren :-)
Van het eeuwige verzet tegen veranderingen word ik gewoon moe.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2013, 14:10 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-12-2013, 14:12

De veranderingen waren onvermijdelijk omdat de doelgroep te klein was om het commercieel verantwoord te houden.

Dat betekent niet dat er aan de veranderingen geen nadelen kleefden.

Twee zaken die in zo'n discussie inderdaad vaak doorelkaar gehaald worden, zowel door voorstanders als door tegenstanders. Met dat in het achterhoofd kan de discussie en bijbehorende chargering erg kort blijven.

(om de zaak nog wat onoverzichtelijker te maken: de nadelen en voordelen zijn op te splitsen in technisch en practisch)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-12-2013, 14:39 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,

Gaat niet om de verandering van technieken die zijn perfect.

Gevolg is dat je vervolgens volledig leeg geklopt wordt
op alle mogelijke manieren.
Omdat er zijn die ipv een dienst te leveren door simpel afpersing de zakken vullen.
Vervolgens tov 10 jaar terug - kijk de RTL opgenomen programma's maar terug
is effectief de informatie per uur terug naar een kwartier,de rest reclame, vervolgens via abonnementen leggen we er nog eens centen bij.
TV gaat al lang niet meer om de techniek-uitzending maar hoe krijg ik zo veel mogelijk van de klant uitgeklopt.
Wie een RTL programma kijkt zit de 80% reclame en onzin te kijken-pure verspilling van je leven.

Daar zit het probleem.
Dat geef ik aan in de voorbeelden.
Heb jij fijn 1000 zenders ik heb er 150 en kijk er 4!.
Moet ik met spaans Turks Iraans???Veel plezier er mee.

En dat gros Volk daar genoegen mee neemt.

Precies wat jij ook doet enkel kijken naar eigen IKe ikke ikke.
Dat anderen op andere manieren OOK willen kunnen kijken zonder volledig leeg te lopen,
Precies die houding verafschuw ik ten grondse.

Dat jij iemand die slecht ter been is , vakanties daardoor ivm onmogelijkheden en verzetje is de caravan op een stukje land vind dat dat valt onder luxe.

Ben jij de grootste egocentrisch kijkend geval.
Precies de rest loslopend dom volk.

Je half niet weet wat dat is.Leeg lopen op ziekte kosten.
De optie is je eigen hut en niet verder.Blijf jij maar eens 3 maanden binnen
in je hutje.
Toevallig heb ik daar in familie mee te maken al 35 jaar.
Kom je nog wel achter vriend.

En voor een bootjes bezit hoef je geen magnaat te zijn!.
Misschien dat je dat denkt door bekrompenheid in je gedachten.
Maar ja omdat je niet beter weet,,, vergeef ik het je wel omdat gros inderdaad ook niet verder kijkt en in eigen belevingswereld rond blijft dwalen.
Niet het vermogen hebben om over het eigen denken verder te komen.

Heeft dat niets met voortschrijdende technieken te maken maar met voortschrijdende zakkenklopperij.
De macht van enkele die instaat zijn stap voor stap de boel uit te kloppen.
Plezier van een ander misgunnen omdat deze zelf niet de fantasie heeft die mogelijkheden te benutten.
Vervolgens omdat die fantasie er niet is dan maar roepen dat daar geld zat is en zelf denken daardoor verschoond te blijven.

Wat ben jij blij dat er niet meer PER radio toestel hoeft te worden betaald.
Maar wél die antieke auto wegen belasting goed vinden zeker na 1-1-2014.
Dat mannetje met zijn 30 jaar oude toetertje 1700,- per jaar uit te kloppen.
Waar die per jaar 1000 km mee de weg op gaat in de zomerzon.

Omdat het jouw niet raakt vind je dat best.
Wel brief is al weg naar regering om bij Ed in zijn hut te gaan kijken hoeveel toestellen daar staan en Buma daar op laten afrekenen.

DAN piep je in eens anders,
Daar het je dan wel raakt.
Die schijnheiligheid heb ik het hier over.
Waar dit land vol mee zit die schijnheilig mislukte fantasie loze bekrompen figuren.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2013, 15:17 (3995 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-12-2013, 15:21

De veranderingen aan de techniek zijn ook absoluut niet perfect, getuige de keuze voor 64kbit. Onder perfecte ontvangscondities heb je bij DAB dus artefacten die je bij FM of AM niet hebt. Verder is de graceful degradation bij DAB een stuk minder. Je hebt iets langer nog gewoon geluid, maar als je dan de ontvangst nog iets meer stoort of vezwakt is het gewoon einde verhaal. Ook vraag ik me af hoe het met de hand-overs (ik bedoel het wisselen van zender aan de rand van het bereik, hand-over is niet helemaal de beste term) zal gaan bij mobiel gebruik. Op de FM gaat dat al lang niet altijd goed, ik verwacht niet dat dat bij DAB veel beter zal gaan.

Een van de stelregels bij veranderingen is dat de situatie na de verandering beter moet zijn dan die van voor de verandering. Dus niet veranderen om het veranderen zelf (dat is net zo goed een sport bij sommige lieden) of op grond van oneigenlijke of verborgen redenen (geld besparen of verdienen waar de klant weinig van of voor terugziet).

Deze stelregel aanhoudend, kan je een deel van de oorzaak van de door Ed genoemde protesten wegnemen.

Of anders gezegd, het 'automatische' verzet tegen elke verandering zoals genoemd werd, of het conservatisme in het algemeen, heeft in bepaalde gevallen wel degelijk practisch nut (anders was het gedurende de evolutie ook wel verdwenen).

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22-12-2013, 17:34 (3995 dagen geleden) @ Maurice

Je somt nu grieven op die met het onderwerp niets te maken hebben.

Is het uitzenden van reclame iets dat je de techniek kunt aanrekenen? Nee.
Kan je de hinder die je ondervindt van die reclame verminderen of wegnemen? Ja, door de zender niet meer op te zoeken.

Over mijn persoonlijke omstandigheden kan jij niet oordelen, de persoonlijke aanvallen zal ik maar beschouwen als "in de hitte van de discussie onoverdachte uitlatingen".

Probeer je onvrede over reclame, politiek, enzovoort buiten de discussie over de techniek te houden. Dat houdt het wel zo helder.

door snameroc @, Etten Leur, 22-12-2013, 15:21 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ook canaldigitaal kan er wat van ik heb inmiddels de derde generatie tuner eerst analoog daarna mpeg2 en nu mpeg4.
Marktplaats staat vol met mpeg2 tuners omdat iedereen een ieuwe moet hoeze goed voor energie gebruik cq milieu
En Ed zoals jij kaartsharing doet mag ook niet officieel en kost ook minimaal voor 2 ontvangers energie.
Maar hoe zit het met de onderbouwing van het minder energie verbruik van dab?

Johan

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22-12-2013, 19:08 (3995 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 22-12-2013, 19:11

Binnen je eigen huis is er niets op tegen om meerdere ontvangers van 1 kaart gebruik te laten maken. Iets anders is als je dit via internet met anderen deelt.

Voor de vergelijking van vermogens van de zenders heb ik een lijstje gemaakt voor de zenders van de publieke omroepen.
De informatie komt van http://radio-tv-nederland.nl/index.html

Nu gaat het in deze lijst om het uitgestraalde (ERP) vermogen aan de antennes en zegt dus niets over het opgenomen vermogen in kW uit het elektriciteitsnet, maar het zegt veel over de verhouding tussen DAB+ en FM-zenders.
Ook is de lijst van DAB-zenders niet compleet omdat het netwerk nog verder moet worden uitgerold, maar als je het aantal DAB-zenders met 4 vermenigvuldigt valt dit nog in het niet bij de FM-zenders.

Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

[image]

door snameroc @, Etten Leur, 22-12-2013, 22:38 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Grofweg scheelt dat 1,5 miljoen watt stel dat een ontvanger 1 watt meer gebruikt voor de decodeer processor dan ben je bij 1,5 miljoen ontvangers al weer op nul.
Ik denk dat er in Nederland dagelijks meer radio's spelen
Als ik zie wat mijn digitale ziggo tuner gebruikt dan zit ik al op 20 watt dus nee het complete energie gebruik wordt er niet minder op.

Maar we gaan zien wat de tijd brengt we hebben er toch geen invloed op.

Voor de gein heb ik vandaag eens mijn pc en mijn iPhone op mijn versterker aangesloten en internet radio beluistert de meeste zenders waren ronduit slechter dan via de analoge tuner sommige kwamen enigszins in de buurt maar nog steeds slechter.

Ook de digitale humax ziggo tuner kan niet tippen aan de analoge nad tuner in mijn belevenis.

En kabel zal nog wel een tijdje analoge radio ondersteunen dus het zal mijn tijd wel uitdoen.

PS met een eigen buiten antenne is het geluid nog een fractie beter dan via de kabel dus voor de echte puristen.

Johan

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:51 (3995 dagen geleden) @ snameroc

Het scheelt geen 1,5 M kw maar hooguit een kwart daarvan, uitgaande van een minimale antenne gain van 6 dB.
Vooral bij de hoogvermogen zenders is 10 dB (10x) meer gebruikelijk.

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:42 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ho ho Ed, we hebben het over commerciele scheepvaart, binnen vaart en zo. Dat i geen dure hobby maar gewoon levensonderhoud.

door henkk56 @, 22-12-2013, 01:55 (3996 dagen geleden) @ soundman2

Dankzij internet kan je vrijwel overal ter wereld naar je favoriete station luisteren,DAB kan je nog niet eens in heel Nederland fatsoenlijk ontvangen en is alleen daarom al een lachertje en een veel te laat gekomen iets.
Ik zie DAB dan ook alleen maar als een laatste poging van de overheid om nog wat munt te slaan uit hun ether monopolie.

Henk

door snameroc @, Etten Leur, 22-12-2013, 15:24 (3995 dagen geleden) @ henkk56

De toepassing van dab is misschien een poging van de Nederlandse staat maar de techniek wordt bijv in Engeland al jaren goed gebruikt we lopen achter hier.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2013, 20:44 (3995 dagen geleden) @ snameroc

Toch is dat nou weer een van de pluspuntjes; we hoeven hier niet massaal ontvangers voor DAB bij het oudijzer te gooien en kunnen met een relatief schone lij meteen DAB+ invoeren, dat toch net iets beter is, of minder slecht zo je wilt.

door ruudtx @, Utrecht, 22-12-2013, 22:57 (3995 dagen geleden) @ snameroc

Nou nee, in Engeland lopen ze achter want daar wordt het oude DAB (dus zonder +) gebruikt met MPEG 2 codering. Vreet bandbreedte en klinkt dan nog niet goed.
DAB + is MPEG 4, AAC enzo.
De Engelsen gaan zichzelf weer tegenkomen, net als met de TV, toen ze een te simpel 405 lijnen systeem hadden en met veel pijn, moete en kosten zijn overgegaan naar 625.
Overigens is dat ook dee reden waarom UK zo snel DAB kreeg, de VHF band was al jarenlang leeggeveegd waardoor er ruimte was in band 3 voor DAB.
Elders werd Band 3 nog lange tijd gebruikt voor TV.
Het 405 lijnen syndrome (te snel iets invoeren) blijft ze dus maar achtervolgen.

Overigens de DAB multiplexen zijn volgens de oude TV kanaal indeling ingedeeld. Elk oud TV kanaal kent 4 multiplexen.
Band 3 begint met kanaal 5, dus 5A t/m 5D en dan t/m 12 D. Inmiddels is al sprake van 13 A t/m 14D.