Kenwood Platenspeler slaat op hol... (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 21-12-2013, 15:06 (3998 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb een Kenwood KD-850 "Quartz PLL Direct-Drive" platenspeler waarvan de motor erg vreemd gedrag vertoont.
Bij het aanzetten van het toestel draait de motor een halve toer met de klok mee (normale draairichting) om daarna een halve toer tegen de klok in te draaien?
En dit blijft maar heen en weer schommelen!

Ik heb de bodemplaat er eens afgeschroefd maar het ziet er een behoorlijk ingewikkelde besturing uit. De platenspeler maakt gebruik van een "20 pole - 30 slot brushless DC servo motor".
Onderaan staat een stukje uit het schema:
Op de statorwikkelingen meet ik elk 23VDC.
Op de sensorwikkelingen telkens 12VDC.
De volledige service manual kan ik eventueel hier op het forum laten zetten?

[image]
[image]

Zou het ook kunnen dat gewoon de motor kapot is? Of zou het aan de digitale sturing liggen? Elke tip is welkom.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Nick

Kenwood Platenspeler slaat op hol...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-12-2013, 16:26 (3998 dagen geleden) @ ElektroNick

Da's nogal een gevaarte en dat om een plaat te draaien:-P

Schema heb je dus begin bij begin.
-Controleer de voedingen of die in orde zijn en met name rimpel vrij.
-Power reset circuit nazien.
-Controleer alle detectie ogen of die schoon zijn en werken.
Immers Pu weet anders niet wat waar staat.

Loop de gehele foutboom door.
Immers als ergens wat niet klopt kan zijn dat de sturing in de war is en de motor
sturing rare dingen krijgt aangestuurd.

Controleer dan de motor speedcontrol IC13-pin 10 GRN en IC5 pin 10 BLU- zie manual.
Ook voor de motor staat er een pracht flow-chart.

Vervolgens in die aansturing motor zie ik een boel kleine elko's bij die torren.
Verdenk dat als eerste.
Zo ook overige kleine elko's bij die IC's regelingen.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 21-12-2013, 18:59 (3998 dagen geleden) @ Maurice

Beste Maurice,

Bedankt voor je berichtje.
Ik zal je advies opvolgen als ik nog eens een paar uurtjes tijd heb.
Het probleem is dat ik amper iets ken van digitale elektronica, maar bij deze is dat een mooie gelegenheid om me er eens in te verdiepen.
Ik laat u meer weten als ik uw tips heb uitgeprobeerd.

Groetjes,

Nick

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-12-2013, 11:11 (3998 dagen geleden) @ ElektroNick

Nick
Is logica dus niet meer dan dat je logisch moet denken.
ALs de arm op de ruststand ligt dan moet de motor stoppen.
If Switch armrest is 0 then "stop motor" 1 wordt 0.

ALs start is gedrukt, kijk naar toeren tal
Is toeren tal 33 gedrukt ? 0 of 1
If 1 dan zet elektronica deel 33 toeren actief.
Is dat gedaan
start motor
enz.

Nu bedenken wat gaat er fout.
OOk vooral bedenken wat werkt en dat links laten liggen.
Motor lijkt steeds te starten en stoppen.
Komt dat omdat ergens een opdracht niet klopt of de sturing zelf die
afvalt.

Aan ingang motorsturing controleren of die ingangen steeds wisselen van opdracht.
Blijven die gelijk maar als nog doet de motor raar dan zit het daar achter.

Om dat uit te vissen, zou je bepaalde delen hoog of laag moeten maken.

In jouw geval zou ik beginnen met zoals gezegd die kleine elko's rond de sturing van de motor.
Controleer die.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-12-2013, 09:39 (3997 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor de tips heren.
Ik ga eerst en vooral de elco's eens nakijken als die drukke kerstdagen voorbij zijn.
Nu was me wel nog iets opgevallen. Als ik het loodzware draaiplateau van de motoras neem, dan draait de motor wel in de juiste richting.
Wanneer ik dan de as een beetje tegenhoud met mijn hand, dan schiet de motor de andere kant op. Waarna hij na een tijdje weer in de juiste richting gaat draaien...

Fijne feestdagen gewenst,

Nick

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-12-2013, 19:26 (3996 dagen geleden) @ ElektroNick

Geen vermogen dus op de spoelen.

Bedenk de spoelen worden zo aangestuurd dat de volgorde van aansturen de as/plateau meeneemt als het ware.
Doordat kennelijk de aansturing te zwak is om de motor op gang te helpen krijg je dat de sturing wel doorloopt en dus op momenten de spoelen op verkeerde tijdstippen worden aangestuurd.

Tja dan kans ook op terug draaien.

Die hoek zoeken.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2014, 11:25 (3954 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Nu mijn examens gedaan zijn en ik een weekje vakantie heb is het de ideale moment om de platenspeler verder na te kijken.
Ik heb alle elco's op de motorprint vervangen door nieuwe exemplaren maar het euvel is nog niet verholpen.
Verder ben ik bezig met de spanningen op de in- en uitgangen van de poorten na te kijken maar daar klopt bijna niets van. Ingangen of uitgangen die hoog zijn in plaats van laag en omgekeerd, ik geraak er niet aan uit.

Met de scoop heb ik het signaal van de motorwikkelingen eens opgespoord.
De eerste foto is het signaal dat naar de statorwikkelingen wordt gestuurd. De tweede foto is het signaal van de sensorwikkelingen.
Het lijkt een erg lelijke sinus, is dat normaal?

[image]
[image]

Alvast bedankt voor je hulp!

Groetjes,

Nick

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-02-2014, 12:05 (3953 dagen geleden) @ ElektroNick

Die "vieze" motorspanning zou wel eens kunnen kloppen.
Een tijd geleden ben ik met een Philips GA212 bezig geweest en daar stond ook zo'n kreupele spanning op de motor.
Vergelijkbaar zijn de twee platenspelers niet, de Philips GA212 is veel simpeler opgebouwd.

Deze "gelijkspanning" mat ik op de motor van de GA212. De rechte lijn is 0 volt en de spanning over de motor is negatief, dus de onderste lijn.
Gemeten is met een 1:10 probe, dus de spanning is circa 1,5 volt.
De oorzaak van die smerige pieken is de commutator van de gelijkstroommotor.

[image]

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2014, 12:15 (3953 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bedankt voor je bericht Ed.
Ik was er nog vergeten bij te vertellen dat ik deze spanning gemeten heb toen de motor losgekoppeld was.
Dus het signaal komt zo vanaf het motorstuurbord. Lijkt mij dus toch een probleem van het stuurbord?

Groetjes,

Nick

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-02-2014, 12:45 (3953 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 04-02-2014, 13:29

Ik kijk nu pas naar het schema, dat had ik natuurlijk eerst moeten doen voordat ik reageerde.
Een commutator zit niet in deze motor omdat het een wisselstroom 3-fasen motor is. Je zou dan een schone sinus verwachten.
Waarschijnlijk toch een fout in de generator die de wisselstroom voor de motor opwekt.

EDIT: Het deelschema in de openingspost heb ik verkeerd geïnterpreteerd. Het is een brushless gelijkstroommotor.
De documentatie heb ik gedownload bij VinylEngine, maar deze gecompliceerde machine vereist een uitgebreide studie.
Daarvoor ontbreekt me nu even de tijd. Ik kom erop terug.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2014, 12:55 (3953 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bedankt Ed.
Waarschijnlijk zit de fout dus in de kristaloscillator?
Zoiets is vrij nieuw allemaal voor mij, dus heb je misschien tips waar ik op kan letten?

Groetjes,

Nick

door Ed van der Weele † @, Zeist, 05-02-2014, 01:48 (3953 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 05-02-2014, 02:31

Even een uurtje uitgetrokken om de documentatie te bestuderen.
Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat om zoiets eenvoudigs als een platenspeler aan te drijven een paar kubieke meter elektronica noodzakelijk is....
Naar mijn mening voegt die complexiteit helemaal niets toe, behalve een enorme kans op storingen.
Maar met mijn gemopper schiet jij niets op :-)

In een van de vorige berichten schreef je dat de motor wel draait als het plateau is afgenomen. Dat lijkt te duiden op te weinig kracht van de motor.
Je meldde al dat je een aantal elco's hebt vervangen. Maar heb je daarna ook de gelijkspanningen gecontroleerd zoals ze in het schema staan?
Op een aantal plaatsen staan schuin getekende pijlen met daarbij de gelijkspanning die op die punten hoort te staan.
Let bij het meten op de opmerking rechtsonderaan de pagina van de motorsturing: DC voltages are measured when the DD motor is OFF.
Alle spanningen worden gemeten ten opzicht van de massa. Dat is op het schema de onderkant van IC1 in het power supply. De massapunten zijn verbonden met zwarte draden (BLK).

De allereerste controle moet natuurlijk zijn die van de voedingsspanningen die uit het power supply komen. Met de scoop ook controleren of er niet teveel rimpel op de voedingsspanningen staat.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 07-02-2014, 16:11 (3950 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door ElektroNick, 07-02-2014, 16:24

Hallo Ed,

De spanningen in het schema lijken allemaal vrij accuraat te kloppen.
Alleen op Q10 zijn de spanningen een beetje afwijkend.
Op de collector meet ik 3,2V ipv 5,7V.
Op de basis meet ik 14,7V ipv 13,6V.
Op de emitter eveneens 14,7V ipv 14,2V.

Verder heb ik gemerkt dat de voedingsspanningen rimpelvrij zijn. Behalve de 23,5V (gele draad uit de voeding). Deze is eerder zaagtandvormig, maar gezien de opbouw van de voeding zou dit wel kunnen denk ik?

Een vriend van me dacht eerder dat er een wikkeling in de motor beschadigd is en daardoor de motor vreemd gaat draaien. Zou dat ook kunnen? Dat is moeilijk te testen waarschijnlijk?

Verder zit er wel degelijk een DC Servo motor in, althans dat staat in de service documentatie: "20 pole, 30 slot, Brushless DC Servo Motor".

Alvast bedankt,

Nick

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-02-2014, 23:05 (3950 dagen geleden) @ ElektroNick

De spanningen in het schema lijken allemaal vrij accuraat te kloppen.
Alleen op Q10 zijn de spanningen een beetje afwijkend.
Op de collector meet ik 3,2V ipv 5,7V.
Op de basis meet ik 14,7V ipv 13,6V.
Op de emitter eveneens 14,7V ipv 14,2V.

De emitter van Q10 is rechtstreeks verbonden met de uitgang van spanningsregelaar IC1, die spanning klopt dus met enige tolerantie.
De basisspanning is gelijk aan de emitterspanning, met andere woorden; de transistor staat afgeknepen. Dat is dus niet goed.
Het gevolg ervan is dat de collectorspanning te laag is.

De basis van Q10 wordt aangestuurd door de inverter IC7(punt2). Je moet dus uitzoeken waarom de basisspanning zo hoog is.

Verder heb ik gemerkt dat de voedingsspanningen rimpelvrij zijn. Behalve de 23,5V (gele draad uit de voeding). Deze is eerder zaagtandvormig, maar gezien de opbouw van de voeding zou dit wel kunnen denk ik?

De 23,5V is de gelijkgerichte, maar ongestabiliseerde spanning. De spanning wordt alleen afgevlakt door C2 van 2200µF. Dan kan je enige rimpel in de vorm van een zaagtand verwachten.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 09-02-2014, 19:27 (3948 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Ik ben eens gaan meten aan IC7 en daar vertrekt een spanning van 14,678V uit pin 2. Dat kan kloppen want de ingang van de inverter is 0V en bijgevolg staat er aan de uitgang een 1 of hoog signaal (dus gewoon de voedingsspanning van de IC, namelijk 14,678V). Die loopt dan via een weerstand van 5,6k naar de basis van Q10. Over de weerstand staat een spanning van slechts 9mV, bijgevolg staat er dus 14,669V op de basis van Q10 (in plaats van 13,6V). Ik veronderstel dus dat de basisstroom door Q10 te laag is?

Bedankt ook voor je link naar circuitsonline in verband met die HDD motor.

Groetjes,

Nick

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-02-2014, 14:06 (3949 dagen geleden) @ ElektroNick

Over de golfvorm op de motor kwam ik toevallig dit stukje tegen op het forum Circuits Online:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1588726#1588726
Het daarbij om de motor van een harde schijf, maar het principe is vrijwel gelijk.
Voor mij ook een eye opener, want ik heb geen ervaring met PWM gestuurde motoren.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 05-03-2014, 15:49 (3924 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Ik kan het maar niet loslaten dat ik het toestel niet kan repareren, dus ben ik vandaag nog eens wat gaan meten.
Ik heb alle flowcharts die iets te maken hebben met de motor afgelopen en die lijken allemaal in orde.
Dan wou ik de fase afregelen met de oscilloscoop zoals beschreven in de service-manual. Helaas werkt er nog maar één kanaal op mijn scoop, dus het afregelen is erg moeilijk. Daarbovenop komt nog dat ik het beeld van mijn scoop niet stil krijg, wat alles nog bemoeilijkt.
Na een uurtje prutsen heb ik de fase ingesteld en de PLL proberen afregelen (de DC spanning moet 265mV zijn, echter varieert die spanning continu - ook het Quartz-lock lampje knippert voortdurend). Na een tijdje begon het draaiplateau vooruit te draaien op 45 rpm. :-D
Ik dacht natuurlijk dat ik de oplossing had gevonden, maar na een paar minuten begon het plateau weer heen en weer te schommelen.
Op 33 rpm krijg ik het helemaal niet goed. :-(

Ik vermoed dus wel degelijk een fout in de oscillator? Of een fout in mijn "afregelkunsten". :-P

Misschien dat ik is iemand moet opzoeken met een goede scoop.

Groetjes,

Nick

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 10-03-2014, 18:16 (3919 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Nog even een update:
Ik heb een nieuwe (tweedehands) scoop aangeschaft (een Philips PM3392) en heb de afregeling van de fase eens overgedaan.
De fase afregelen is gelukt en de motor draait prima op 45 en 33 toeren! Hoera zover zijn we al. :-D
MAAR! Daarna moet de "Quartz indicator lighting range and brake OFF timer" worden afgesteld. Deze moeten voor beide snelheden worden geregeld op 265mV DC.
Echter kan ik de spanning maximaal regelen tot 190mV. Voorbij 190mV licht het quartz indicatielampje op en begint het draaiplateau weer heen en weer te zwabberen.

Op zich werkt de platenspeler wel zolang de quartz indicator maar beneden 190mV blijft.

Ook werkt de automatische record size selector niet en de plaat stopt te vroeg op het einde.

Het is echt een ellendig ding, maar ik heb toch het gevoel dat ik nu vooruitgang boek.

Groetjes,

Nick

door henkk56 @, 22-12-2013, 07:44 (3998 dagen geleden) @ ElektroNick

Bij apparaten van deze leeftijd kunnen ook elco'tjes capaciteitsloos zijn waardoor alles instabiel wordt,zeker die kleintjes.

Henk

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 05-02-2014, 08:59 (3953 dagen geleden) @ ElektroNick

Volgens mij is het een borstelloze DC motor die middels PWM aangestuurd wordt. Dus het sigaal naar de motor zal geen mooie, of eigenlijk geen hlemaal niet.
sinus zijn.

Je hebt een digitale scoop nodig die zowel de motor pulsen als de sensor pulsen kan meten. In het manual staat die beschreven.

Henk

--
Groeten

Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl