In onze hobbywerkplaats hebben we een radio voor de arbeidsvitaminen...
Nu zijn we naar een nieuwe locatie gegaan, maar daar is de ontvangst van
radio Veronica slecht.
Onze Sony ghettoblaster heeft moeite om deze zender vast te houden.
Omdat deze portable, met gebroken antenne, wellicht wat minder ontvangt, én ik het geluid wat wil gaan spreiden, heb ik een oude eighties receiver met losse luidsprekers in gedachten om mee te nemen.
We hebben geen kabel, o.i.d. daar. Loods op boernerf.
Wat kan ik voor antenne zelf maken voor een nette ontvangst ?
Tips zijn welkom !
Vr.gr.
Gino
Antenne
door Ed van der Weele † , Zeist, 22-12-2013, 19:19 (3995 dagen geleden) @ Gino
Je kan heel eenvoudig van een stuk coaxkabel een FM-antenne maken.
Het boveneinde van de "spriet" hang je met een spijker aan een hoge balk of iets dergelijks.
Antenne
door soundman2 , Wouw, 22-12-2013, 19:36 (3995 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2013, 19:40
Je kan heel eenvoudig van een stuk coaxkabel een FM-antenne maken.
Het boveneinde van de "spriet" hang je met een spijker aan een hoge balk of iets dergelijks.
Volgens mij, moet de coax onder het teruggevouwen stuk mantel een paar windingen maken, anders klopt de dipool niet.
Zie de constructie op de onderstaande link.
http://www.pi4asv.nl/techniek/antennes/sl_arnold.html
De antenne is voor de 2-meter band en de lengtes moeten dus worden aangepast.
Wat wel kan is de afscherming en de ader in elkaars verlengde leggen en de coaxkabel haaks laten weglopen. De antenne moet zoals aangegeven tegenwoordig verticaal staan,
Soundman2
Antenne
door Ed van der Weele † , Zeist, 22-12-2013, 19:51 (3995 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 22-12-2013, 19:58
"Slappe Arnold" is een zendantenne voor 50 Ω, dan is het een stuk kritischer dan bij een ontvangantenne.
Mijn tekeningetje is zeker voor verbetering vatbaar, maar ten opzichte van een stuk lintlijn of twee "breinaalden" aan een stuk coax zal het weinig verschil uitmaken.
Antenne
door HM , Hilversum, 24-12-2013, 17:15 (3993 dagen geleden) @ soundman2
De wikkelingen in de coax worden bij een zendantenne toegepast als mantelstroomfilter ( beetje ongelukkige naam ).
Het voorkomt dat de mantel van de coax gaat stralen in het stuk naar de zender toe.
Je ziet ook wel ferriet kralen/pijpen om de coax toegepast.
Voor ontvangst hoeft dat niet.
Antenne
door soundman2 , Wouw, 22-12-2013, 19:26 (3995 dagen geleden) @ Gino
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2013, 19:34
In onze hobbywerkplaats hebben we een radio voor de arbeidsvitaminen...
Nu zijn we naar een nieuwe locatie gegaan, maar daar is de ontvangst van
radio Veronica slecht.Onze Sony ghettoblaster heeft moeite om deze zender vast te houden.
Omdat deze portable, met gebroken antenne, wellicht wat minder ontvangt, én ik het geluid wat wil gaan spreiden, heb ik een oude eighties receiver met losse luidsprekers in gedachten om mee te nemen.
We hebben geen kabel, o.i.d. daar. Loods op boernerf.
Wat kan ik voor antenne zelf maken voor een nette ontvangst ?
Tips zijn welkom !
Vr.gr.
Gino
Het eenvoudigste is een binnenantenne voor FM, gemaakt van 300 ohm lintkabel.
Neem een stuk lintkabel van 1,5 meter lengte. Draai de adertjes aan het einde in elkaar.
Knip in het midden een van de aders door. Sluit op deze onderbreking een stuk lintkabel aan voor aansluiten op het toestel. Deze lengte is zo lang als nodig. Prik zo nodig het stuk van 1,5 meter (de dipool) op een houten lat en stel de dipool verticaal op. Vastspijkeren op een houten wand is ook OK. De dipool niet tegen een metalen wand hangen, dan wordt de ontvangst slecht.
Heb je een radio met alleen een 75 ohm antenne-ingang, neem dan voor de dipool twee stukken draad van 75 cm en bevestig die in elkaars verlengde op een lat. De aders in het midden aansluiten op een stuk coaxkabel naar het toestel. Een draad van de dipool aan de kern, de andere aan de mantel. Ook weer verticaal opstellen.
Soundman2
Antenne
door Gino , Vogelenzang, 23-12-2013, 18:58 (3994 dagen geleden) @ Gino
Heel erg bedankt !
Ik ga na de Feestdagen meteen aan de slag.
Vr.gr.
Gino
Antenne
door Gino , Vogelenzang, 27-12-2013, 19:46 (3990 dagen geleden) @ Gino
Werkt prima !
Nogmaals dank !
Gino