Antenne (Toestel of techniek)
In onze hobbywerkplaats hebben we een radio voor de arbeidsvitaminen...
Nu zijn we naar een nieuwe locatie gegaan, maar daar is de ontvangst van
radio Veronica slecht.Onze Sony ghettoblaster heeft moeite om deze zender vast te houden.
Omdat deze portable, met gebroken antenne, wellicht wat minder ontvangt, én ik het geluid wat wil gaan spreiden, heb ik een oude eighties receiver met losse luidsprekers in gedachten om mee te nemen.
We hebben geen kabel, o.i.d. daar. Loods op boernerf.
Wat kan ik voor antenne zelf maken voor een nette ontvangst ?
Tips zijn welkom !
Vr.gr.
Gino
Het eenvoudigste is een binnenantenne voor FM, gemaakt van 300 ohm lintkabel.
Neem een stuk lintkabel van 1,5 meter lengte. Draai de adertjes aan het einde in elkaar.
Knip in het midden een van de aders door. Sluit op deze onderbreking een stuk lintkabel aan voor aansluiten op het toestel. Deze lengte is zo lang als nodig. Prik zo nodig het stuk van 1,5 meter (de dipool) op een houten lat en stel de dipool verticaal op. Vastspijkeren op een houten wand is ook OK. De dipool niet tegen een metalen wand hangen, dan wordt de ontvangst slecht.
Heb je een radio met alleen een 75 ohm antenne-ingang, neem dan voor de dipool twee stukken draad van 75 cm en bevestig die in elkaars verlengde op een lat. De aders in het midden aansluiten op een stuk coaxkabel naar het toestel. Een draad van de dipool aan de kern, de andere aan de mantel. Ook weer verticaal opstellen.
Soundman2
Complete draad:
- Antenne - Gino, 22-12-2013, 18:05