DAB+ Radio (Toestel of techniek)

door dabradio, 30-12-2013, 06:32 (3990 dagen geleden)

Zijn er mensen die al ervaringen hebben met DAB+ Radio? De NPO (Nederlandse Publieke Omroep) en VCR (De Vereniging Commerciële Omroepen) hebben gezamenlijke website www.digitalradio.nl opgericht.

Discussie voeren over DAB+ radio's en alles wat met radio te maken heeft?

http://www.dabforum.nl (DAB Radio Forum).

DAB+ Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-12-2013, 11:20 (3989 dagen geleden) @ dabradio
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-12-2013, 11:23

Ik heb met oog op de toekomst al een DAB+ ontvager gekocht (Philips ORD7300), maar die staat nog keurig nieuw in doos te wachten. Waarschijnlijk totdat iemand het in z'n botte hoofd haalt om de analoge FM uit te zetten. Wat ik (en miljoenen anderen) dan in de auto moet, is me vooralsnog onduidelijk.

Is het gzien je posthistory en de obscure opstelling en ontbrekende ondertekening van je bericht wel de bedoeling dat ik hier reageer? Ik denk dat ik geen zin heb om naar andere gepromote fora te lopen, dus ik hou het vrolijk hier. Je komt maar langs om mee te doen, als dat je bedoeling is.

DAB+ Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-12-2013, 13:21 (3989 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Voor in de auto zou je aan een converter kunnen denken zoals er nu al converters voor FM en bluetooth op de markt zijn voor radio's die nu klassiek zijn. Wel lever je wat aan gebruiksgemak in, en zoals Ed al zegt geluidskwaliteit.

Graag hoor ik de mening van de TS over de punten die regelmatig opkomen zoals milieu (mensen die radio's voortijdig weg gaan gooien), geluidskwaliteit (lage bitrate, bellen blazen, blokvorming), en hoe de ontvangst zal zijn (stationair en mobiel) ook in acht genomen het bellen blazen en de blokvorming.

DAB+ Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-12-2013, 12:55 (3989 dagen geleden) @ dabradio
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 30-12-2013, 13:42

Begin op dat forum maar eens met de vraag te stellen waarom de bitrate van DAB+ zo abominabel laag is.
MP3's met diezelfde bitrate zijn alleen waard om te worden gedeletet.
De slechtste DVB-S tv-zender heeft al een bitrate van het audiokanaal die 2,5 maal hoger is.

Edit: Als je DAB+ nog nooit hebt gehoord, luister dan eens naar een internetradiostation met een bitrate van 64 kbps. En vergelijk met FM.

Vooralsnog zie ik geen enkele reden om het gepromote forum te bezoeken, noch om een DAB-radio aan te schaffen.

DAB+ Radio

door maarten van dijk @, 30-12-2013, 15:59 (3989 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik zou wel eens willen weten wat ze met de rampenzender gaan doen.Oorspronkelijk opgezet voor de lokale zenders.Ik denk dat ze dan iedereen een DAB radiootje verstrekken, dat zou wel eens goedkoper zijn dan die hele organisatie in stand te houden.We zullen nog wel zien.

mvg, Maarten.

DAB+ Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-12-2013, 17:05 (3989 dagen geleden) @ maarten van dijk

Ik heb zo'n idee dat met al die "geweldige" innovaties en verbeteringen(ahum) men het instituut Rampenzender volledig over het hoofd heeft gezien.

En om nog even terig te komen op de compressie van DAB+ en de daarmee verloren gaande kwaliteit;
Vanmiddag heb ik een aantal zenders bekeken op hun bitrate. De Zwitserse radiozender waarnaar ik meestal luister via de satelliet heeft een bitrate van 256 kbps, DVB-T (Digitenne) dat toch berucht is om zijn hoge compressie en slechte kwaliteit heeft een audio bitrate van 160 kbps.
Nederland 1, 2 en 3 via de satelliet in Standaard Definitie hebben een audio bitrate van 192 kbps.

DAB+ kan niet eens in de schaduw staan van die andere zenders.

DAB+ Radio

door ruudtx @, Utrecht, 31-12-2013, 00:13 (3989 dagen geleden) @ dabradio

Ik heb eeb DAB vergunning in mn maag gesplitst gekregen, en weiger een DAB ontvanger aan te schaffen.
Ik zit niet te wachten op slechte kwaliteit (lage bitrate) digitale radio en de bulgaarse radio. Want die kan je dan ontvangen, de andere gekunstelde niche zenders zoals Q-Music non-stop en een krakkemikkeige talkzender van sublime kan me gestolen worden.
Bovendien heb ik kweet niet hoeveel radioos (verzameling) die allemaal straks niets doen?
Nee, bedankt.

DAB+ Radio

door franc @, Loosbroek, 31-12-2013, 11:22 (3988 dagen geleden) @ ruudtx

Ik heb geen DAB vergunning.

Wat ben ik daar rouwig om!!!

Komt met die lage bitrate EN maximale compressie Q radio echt high end mijn kamer in.:||:
Daar zat ik al jaren op te wachten!!!:dev
Als dat de toekomst is kunnen we beter teruggaan naar de toetergrammofoon!

Al dat gesis, gepomp en die dubbele bassen, goh, dat wil ik wel eens horen!

Ik had afgelopen week naast de Top 2000 stiekem ook eens andere zenders beluisterd, het luisteren was een waar genoegen.

Hoe zal dat straks gaan?

Desondanks toch een fijne jaarwisseling allemaal!

Groet Frank

DAB+ Radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-12-2013, 11:58 (3988 dagen geleden) @ ruudtx

"..Ik heb eeb DAB vergunning in mn maag gesplitst gekregen,..."

En volgens Wiki gaat dat doordrammen gewoon door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

Vergunninghouders worden gewoon verplicht...
Lees ook "Dab als vervanging FM"
FM gaat gewoon UIT voor de grote zenders.
Sinds 2004 en eigenlijk 1999 zijn ze al met dat DAB bezig.
Investeringen zijn inmiddels al zo hoog opgelopen dat er zeker géén teruggang komt of aan stoppen wordt gedacht - gaat gewoon door.

Zit je dan met al je toestellen, als op je werk, hobbykamer, slaapkamer, Caravan, Boot, camping, etc.
Auto's met ingebouwde radio's zonder DAB+ en al hadden ze DAB is die nu stil sinds okt. Fijn.....En die sloop je er niet zomaar uit die geïntegreerde rommel.
Engeland houd vast aan DAB ivm met reeds hogere dekking dus alweer geen DAB+, weer een standaard er bij.

Maar goed "Vroeguhhr" was met komst UHF en FM ook natuurlijk de tegenstand en het waardeloos worden van grote verzameling toestellen.
Als ook de overstap 78T naar 45/33T, mono naar stereo etc.

En denk dat er weer mensen gaan wachten
Sinds maandag 14 oktober zijn de digitale radio-uitzendingen niet meer te horen via DAB, maar via DAB+. Wat hoor ik dan nog op mijn DAB-ontvanger?

Vanaf dat moment ontvangt u via de oudere DAB ontvanger geen signaal meer.

Ik heb een oude DAB ontvanger en ontvang geen DAB+.
Kan ik mijn radio nu weggooien?
Ja. Het spijt ons dat u hierdoor gedupeerd bent.
DAB is een oudere technologie en alleen de publieke radiostations waren via DAB te ontvangen. De vernieuwde DAB+ technologie biedt naast de technische verbeteringen ook een veel grotere keuze aan radiostations om te beluisteren.

Dit is de basis wat natuurlijk wel voordelen geeft boven FM.
Verschillende radiozenders worden gebundeld in één multiplex en samen uitgezonden op één frequentie. De radio-ontvanger splitst dit signaal weer op in de verschillende stations.

DAB werkt bovendien met een Single-Frequency Network waardoor meerdere zendantennes in een land dezelfde frequentie gebruiken voor dezelfde multiplex, zonder last te hebben van interferentie bij overlappende signalen.

Bij FM moeten sommige regio's bepaalde frequenties vrij houden omdat een zender in een naburige regio deze al gebruikt. Bij DAB is overlappende ontvangst juist een voordeel. Een radio kan een zwak signaal van meerdere verschillende zendantennes ontvangen en daar een beter signaal uit samenstellen.

DAB+ Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 31-12-2013, 12:36 (3988 dagen geleden) @ Maurice

De Engelstalige Wikipedia geeft erg uitgebreide informatie over DAB en DAB+ http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

Het onbruikbaar worden van verouderde technologieën is niet bijzonder.

Eén voorbeeld is satelliet-tv.
Begonnen werd met de analoge, vrij te ontvangen kanalen. Toen nog geen Nederlandse zenders.
De eerste Nederlandse zender via de satelliet was Veronique. Dat werd al vrij snel een debacle en de uitzendingen werden gestopt. De Luxemburgse maatschappij RTL begon met Nederlandstalige uitzendingen (RTL4).
Eerst Free To Air, maar al gauw moesten de buitenlandse programma's gecodeerd worden in verband met uitzendrechten. Om te kunnen blijven kijken werd je gedwongen om een decoder aan te schaffen à raison van een paar honderd gulden.
De pret duurde echter maar kort; na anderhalf jaar ging RTL4 digitaal uitzenden. De analoge decoder kon de vuilnisbak in, samen met de analoge satellietontvanger.
Een nieuwe digitale ontvanger werkte alleen maar met een abonnement van Canal+, zoals het bedrijf toen heette. Opnieuw een investering in andere technologie.

Na enkele jaren wijzigde men van encryptie omdat het oude systeem werd gekraakt. Een nieuwe smartcard kostte weer Hfl. 19,95 extra.
Weer een paar jaar later ging de encryptie opnieuw op de schop, maar nu heel rigoureus, de oude digitale ontvangers werden onbruikbaar. Voor de derde keer een nieuwe ontvanger aanschaffen was de enige mogelijkheid om de Nederlandse zenders te blijven ontvangen.

Er is dus niets nieuws onder de zon, alleen met dit verschil dat het uitschakelen van de FM-zenders een veel grotere groep gebruikers treft.
En dat de kwaliteit er niet op vooruit gaat, maar juist slechter wordt.

DAB+ Radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-12-2013, 13:01 (3988 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Eerst Free To Air, maar al gauw moesten de buitenlandse programma's gecodeerd worden in verband met uitzendrechten. Om te kunnen blijven kijken werd je gedwongen om een decoder aan te schaffen

Precies en denk dat DAB ook die kant op gaat.
Men zegt nu nog dat MP2 nog licentie vrij is en daarom er voor die methode is gekozen.

Aangezien een Licentie een puur politiek gegeven is, is dat overmorgen natuurlijk zo over.
En stap 2 is inderdaad een kaartje te steken in een DAB radio waarvoor afgerekend moet worden per maand.
Lijkt me dat of de kwaliteit zo beroerd is gekozen dat men verwacht alsnog
de muziek op hogere kwaliteit dragers aan te schaffen.
Daarom nu nóg licentie vrij.

Hoofdzakelijk spraak op 48k en hoofdzakelijk muziek richting de 96k

Is ook zo met TV gegaan dus waarom niet met Radio.

Radio 538
Efteling Radio
Q-music
Q-Music non-stop
Sky Radio
Classic FM
Radio Veronica
Sky Lovesongs
BNR Nieuwsradio
Arrow Classic Rock
SLAM!FM
Juize!
Sublime
Sublime You
100% NL
Radio Maria
Radio 10
BG Radio
538 packet data

72 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8801
48 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v2 (DAB+) ID: 8802
80 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8803
48 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v2 (DAB+) ID: 8804
64 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8805
64 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8806
64 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8807
64 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8808
64 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8809
64 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v2 (DAB+) ID: 8810
64 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8811
48 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8812
80 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8813
48 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v2 (DAB+) ID: 8814
80 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8815
56 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v2 (DAB+) ID: 8816
80 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v1 (DAB+) ID: 8817
40 kbps Stereo MPEG-4 HE-AAC v2 (DAB+) ID: 8818
24 kbps data

DAB+ Radio

door ruudtx @, Utrecht, 31-12-2013, 17:37 (3988 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Met de laatste allinea sla je de spijker op zn kop.

Er waren maar een handvol kijkers die via de satelliet keken, meestal platteland, wegens geen kabel.
Handvol mensen, echt minimaal, die een DAB zonder plus doos je hadden.

Maar voor FM en AM geldt dat iedreen dat heeft 6 radioos gemiddeld per huishouden, het is zo'n gemeengoed en heeeeel erg lang.
Dat verander je niet zomaar.

DAB ter vervanging van AM slaat al helemaal nergens op, want daar wil niemand coomercieel of publiek meer op zenden.
De 828 van Radio 10 Gold is ingeleverd wegens gebrek aan belangstelling.
Er is dus geen schaarste op AM, wel op FM.

(Ik moet ook aan de DAB om mijn AM vergunning te behouden, grootse onzin, zelfs hele 2e Kamer is tegen.)

DAB+ Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 31-12-2013, 18:03 (3988 dagen geleden) @ ruudtx

Een handjevol satellietkijkers is wel een understatement. Het zijn er veel meer dan je denkt.
De meesten zijn uit onvrede over de kwaliteit en de "service" (over understatement gesproken) van de kabelboer overgestapt naar satelliet. Dat is het enige alternatief als je een behoorlijke kwaliteit wilt.
Een bijkomend voordeel is de grotere keus aan zenders, zoals de vele Duitse regionale programma's, een stuk of 8 BBC kanalen, de tientallen Britse commerciële zenders, enzovoort.
En niet te vergeten, veel goede radiozenders uit heel Europa.

Gebrek aan belangstelling voor de Nederlandse radiozenders in het algemeen kan ik begrijpen. Ik luister er zelden of nooit naar. Per maand hooguit 1 uurtje naar Radio 4, en dat is al niet om te hachelen door het eeuwige gewauwel dat er in Nederland kennelijk bij schijnt te horen. Ik zal het persoonlijk ook niet missen als alle Nederlandse zenders zijn overgegaan naar DAB.
Wat mij stoort is het doordouwen van een inferieur geïmplementeerde techniek.

DAB+ Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-12-2013, 20:23 (3988 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-12-2013, 20:25

Er zijn nog wel een paar programma's zonder afgezaagde muziek of eindeloos gewauwel. Het avondprogramma van radio 5 (wetenschap en brede cultuur) is best aardig, en hier en daar op radio 1 ook wel eens wat. Bureau buitenland schiet me zo te binnen, maar ook wel nieuws en cultuur. Mijn moeder, zonder televisie, is ook best gehecht aan wat programma's, natuurlijk ook typisch de programma's die er per 1 januari aan moeten geloven.

Ik overweeg voor televisie naar de sateliet over te stappen zodra Ziggo dezelfde ongein met analoge zenders zou gaan uithalen.

Het grootste probleem dat ik zelf heb is eigenlijk de autoradio. Ik heb regelmatig wat kleinere of regionaler georienteerde muziekzenders (het soort zenders dat terecht klaagt dat je bij een DVB-pakket geen lokale reclames meer kunt toevoegen of aparte feeds) op de FM aan staan en schakel zo nu en dan eens naar middengolf of langegolf.

DAB+ Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 31-12-2013, 20:33 (3988 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Tja, als ik naar de radio wil luisteren is het voor klassieke muziek. En in Nederland is er maar 1 zender die dat uitzendt. Op een kwartier geleuter over de schoonmoeder van de componist zit ik dan niet te wachten.
In de auto heb ik dan ook alleen de MP3-speler van de radio in gebruik. Dan kan ik tenminste zelf bepalen wat eruit komt. SD-kaartje erin en je hebt een hele dag muziek naar je eigen smaak.

Het nieuws zie ik wel in het tv-journaal of ik lees het op de website van De Volkskrant.

DAB+ Radio

door Huub.jak, 02-01-2014, 15:17 (3986 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat voor een slechts geluid geeft DAB + dan wel
Met een zender converter er bij voor ont vangst
Scherp basloos ?? Huub