DAB+ Radio (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-12-2013, 11:58 (3988 dagen geleden) @ ruudtx

"..Ik heb eeb DAB vergunning in mn maag gesplitst gekregen,..."

En volgens Wiki gaat dat doordrammen gewoon door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

Vergunninghouders worden gewoon verplicht...
Lees ook "Dab als vervanging FM"
FM gaat gewoon UIT voor de grote zenders.
Sinds 2004 en eigenlijk 1999 zijn ze al met dat DAB bezig.
Investeringen zijn inmiddels al zo hoog opgelopen dat er zeker géén teruggang komt of aan stoppen wordt gedacht - gaat gewoon door.

Zit je dan met al je toestellen, als op je werk, hobbykamer, slaapkamer, Caravan, Boot, camping, etc.
Auto's met ingebouwde radio's zonder DAB+ en al hadden ze DAB is die nu stil sinds okt. Fijn.....En die sloop je er niet zomaar uit die geïntegreerde rommel.
Engeland houd vast aan DAB ivm met reeds hogere dekking dus alweer geen DAB+, weer een standaard er bij.

Maar goed "Vroeguhhr" was met komst UHF en FM ook natuurlijk de tegenstand en het waardeloos worden van grote verzameling toestellen.
Als ook de overstap 78T naar 45/33T, mono naar stereo etc.

En denk dat er weer mensen gaan wachten
Sinds maandag 14 oktober zijn de digitale radio-uitzendingen niet meer te horen via DAB, maar via DAB+. Wat hoor ik dan nog op mijn DAB-ontvanger?

Vanaf dat moment ontvangt u via de oudere DAB ontvanger geen signaal meer.

Ik heb een oude DAB ontvanger en ontvang geen DAB+.
Kan ik mijn radio nu weggooien?
Ja. Het spijt ons dat u hierdoor gedupeerd bent.
DAB is een oudere technologie en alleen de publieke radiostations waren via DAB te ontvangen. De vernieuwde DAB+ technologie biedt naast de technische verbeteringen ook een veel grotere keuze aan radiostations om te beluisteren.

Dit is de basis wat natuurlijk wel voordelen geeft boven FM.
Verschillende radiozenders worden gebundeld in één multiplex en samen uitgezonden op één frequentie. De radio-ontvanger splitst dit signaal weer op in de verschillende stations.

DAB werkt bovendien met een Single-Frequency Network waardoor meerdere zendantennes in een land dezelfde frequentie gebruiken voor dezelfde multiplex, zonder last te hebben van interferentie bij overlappende signalen.

Bij FM moeten sommige regio's bepaalde frequenties vrij houden omdat een zender in een naburige regio deze al gebruikt. Bij DAB is overlappende ontvangst juist een voordeel. Een radio kan een zwak signaal van meerdere verschillende zendantennes ontvangen en daar een beter signaal uit samenstellen.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks