Satelliet TV en Radio (Toestel of techniek)

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 31-12-2013, 21:49 (3986 dagen geleden)

Wie weet wat de bandbreedte cq kwaliteit van satelliet ontvangst is, zowel voor radio als TV?

Groeten Willem

Satelliet TV en Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-12-2013, 22:49 (3986 dagen geleden) @ Willem Roseboom

Dat verschilt nogal. Toen ik bij een vriend zijn schotel aanlegde en afstelde viel me op dat sommige kanalen geen geluid en een mpeg-stream met alleen volledige frames en een extreem lage bitrate en beeldkwaliteit hadden (reclamekanalen voor sexlijnen bijvoorbeeld). Dat is het laagste, en dan aan de hoge kant natuurlijk full-HD kanalen waarvan er hooguit een paar op een transponder passen. Er zijn sites waarop je alle mogelijke tabellen met zenders en hun instellingen terug kunt vinden.

Satelliet TV en Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 01-01-2014, 00:26 (3986 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 01-01-2014, 00:34

De satellietradiozenders waar ik meestal naar luister hebben een bitrate van 256 kbps.

De meeste satelliet-tv-zenders hebben een audio bitrate van 192 kbps.
Uitzonderingen zijn de BBC en de Duitse Das Erste en de ZDF met 256 kbps.

De video bitrate loopt enorm uiteen. De Vlaamse VRT heeft een variabele bitrate die schommelt rond 1500 kbps, terwijl de Duitse zenders soms boven de 8000 kbps uitkomen.
Waar dat laatste goed voor is is me onduidelijk, want ik zie geen enkel verschil tussen de kwaliteit van een film uitgezonden door de VRT of door een Duitse zender.
Ik merk alleen een groot verschil als ik een film wil bewaren. Een Duitse film van anderhalf uur past meestal niet op een dvd, die moet ik eerst comprimeren, terwijl een film uit België van tweeëneenhalf uur makkelijk op een dvd past.

Satelliet TV en Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 01-01-2014, 10:14 (3985 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Er zijn sites waarop je alle mogelijke tabellen met zenders en hun instellingen terug kunt vinden.

Websites met de streaminformatie per kanaal ben ik nog niet tegengekomen. Heb je daar url's van?
Ik ken maar twee sites met instellingen van satelliettransponders http://www.lyngsat.com/ en http://nl.kingofsat.net/ maar die geven geen informatie over bitrates van individuele zenders.
Zelfs op mijn Dreambox satellietontvanger kan ik de bitrate niet aflezen. Pas als ik een programma heb opgenomen en dat op mijn pc ga bewerken kan ik het in de videobewerkingssoftware zien.

Satelliet TV en Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-01-2014, 13:20 (3985 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik zal zelf even moeten zoeken. Mogelijk ben ik in de war en staat er geen streaminformatie bij.

Satelliet TV en Radio

door franshack @, Hengelo ov, 01-01-2014, 20:55 (3985 dagen geleden) @ Willem Roseboom

Veel informatie over satellites met satellite-forum en feeds

satellite

mvg frans

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

Satelliet TV en Radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-01-2014, 22:57 (3985 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Maurice, 01-01-2014, 22:58

Wat ik zie op de diverse TV schotels dat zeker op de Astra3 HD het beeld uitstekend is.
Astra 1 ook al prima maar tov HD Astra3 echt significant beter.
Zeker niet slechter als mijn Glas standaard.
Of Glas HD echt veel beter is dan de HD via satelliet heb ik nog niet bekeken.
Zal er eens op letten, maar gezegd betreft TV ben ik niet zo heel kritisch, is maar een kijkdoos.
Beste is dan toch ook met gelijkwaardige TV toestellen/tuners beoordelen.
Daar zit ook veel verschil tussen.

Bedoel de ingang kan wel een maat zijn maar na verwerking wat levert dat op.
Kijk ik op PC kamer Glas HD op een oude K12 uit 78:-P
Dus als je mij nu vraagt of dat beeld significant beter is .....

Satelliet TV en Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-01-2014, 01:47 (3985 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 02-01-2014, 02:16

Wat bedoel je met "Glas HD"?

High Definition op een crt-tv is technisch onmogelijk.
Er wordt dan altijd gedownscaled naar de resolutie die door beeldbuizen kan worden weergegeven.

Astra 1 ook al prima maar tov HD Astra3 echt significant beter.

Dat High Definition TV significant beter is dan Standard Definition is heel betrekkelijk.
Op een kijkafstand van 1 meter vanaf het LCD of Plasma scherm klopt het, maar als je lui onderuitgezakt op de bank zit op de normale kijkafstand van 3 à 4 meter is het verschil tussen HD en SD niet of nauwelijks waarneembaar.
Je kan dan echt niet meer zien of de presentator van het journaal zich vlak voor de uitzending wel of niet heeft geschoren.

HD-TV is een hype die ons door de fabrikanten wordt opgedrongen, niet omdat er werkelijk behoefte aan is.

Satelliet TV en Radio

door soundman2 @, Wouw, 02-01-2014, 07:02 (3985 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Je kan dan echt niet meer zien of de presentator van het journaal zich vlak voor de uitzending wel of niet heeft geschoren.

HD-TV is een hype die ons door de fabrikanten wordt opgedrongen, niet omdat er werkelijk behoefte aan is.

Ik vergelijk het altijd met een krant. De scherpte van het drukwerk is echt beter als bij een HD TV. Evenwel zijn op een kijkafstand van twee a drie meter, alle kolommen veranderd in grijze vlakken.
Ook in de Philips testplaat, kun je op korte afstand de vertikale lijnen in de blokken van 3,8 en 4,8MHz goed onderscheiden. Op drie meter afstand zijn het al gewoon grijze vlakjes..
Overigens, heb je van een film wel eens de individuele beeldjes bekeken. Alle opnames zijn bewogen! De belichtingstijd is gewoon veel te lang voor bewegende objecten.

Soundman2

Satelliet TV en Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-01-2014, 13:12 (3984 dagen geleden) @ soundman2

We zijn ook gewend om documenten af te drukken op 600dpi of meer en dat wordt over het algemeen als nuttig ervaren. Dat zal dus voor telefoons, tablets en in mindere mate monitoren de toekomst zijn. Je ziet dan niet meer dat het beeld uit pixels is samengesteld. Bij 300dpi is dit met scherpe ogen op leesafstand nog wel te zien en is de letter dus niet perfect glad/rond.

Een HDTV haalt de 100ppi bij lange na niet, dus zelfs als je er een paar meter van af zit is er inderdaad wel degelijk winst te behalen qua beeldscherpte.

Satelliet TV en Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-01-2014, 00:14 (3984 dagen geleden) @ Maurice

Of Glas HD echt veel beter is dan de HD via satelliet heb ik nog niet bekeken.

Ik DENK dat ik begrijp wat je met "Glas HD" bedoelt: televisiesignalen via glasVEZEL.

Het maakt natuurlijk geen enkel verschil wat het transportmedium is.
Of dit een koperdraad is, glasvezel of een elektromagnetisch radiosignaal maakt voor de content niet uit. Er wordt 1 op 1 getransporteerd wat door de studio wordt uitgezonden.
Tenzij het bedrijf dat de boel naar de abonnees verstuurd er zelf aan gaat zitten prutsen.
Een beeld van 1920 bij 1080 pixels moet ook als 1920 bij 1080 bij de abonnees aankomen.

Satelliet TV en Radio

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 03-01-2014, 13:04 (3983 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat is nu ook precies mijn "probleem". Ik had schotel en niet HD en nu sinds een jaar via glasvezelkabel HD zenders van XS4ALL. Nu zeggen ze dat ziggo hier in Amersfoort ook goed is via de kabel. Een vriend die proffesionele cameras repareerd zegt dat je voor een beetje HD weergave minimaal een bitrate moet hebben van 10Mb/sec. Helaas zegt elke radio/TV aanbieder dat hij geweldig is maar kom niet met de vraag aan met welke bitrate tv zenders of radio zenders worden doorgegeven. Wie weet waar ik deze info kan vinden of wie heeft een kritisch oog en oor en kan advies geven betreffende kwaliteit van schotel, kabel of glasvezelkabel met de diverse providers.

Groeten Willem

Ps. ik vind het SD en HD beeld via glasvezel van XS4ALL schokkerig en dit had ik met sateliet met SD beeld niet.

--
Groeten,

Willem

Satelliet TV en Radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-01-2014, 13:29 (3983 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 03-01-2014, 13:32

Ik heb alleen satelliet, ik kan dus geen vergelijking maken.
Omdat ik regelmatig programma's opneem en op een externe harde schijf bewaar zie ik tijdens het bewerken wat de bitrate is. Op een andere manier is het met de apparatuur die ik gebruik niet zichtbaar.

SD kwaliteit vind ik mooi genoeg en ik sla alles op in dvd-formaat omdat voor HD nog altijd geen behoorlijk werkende software bestaat om op frame nauwkeurig te kunnen knippen en de programma's van de bijbehorende teletext- of dvb-ondertitels te voorzien.

De bitrate van de SD uitzendingen varieert enorm per zender. De Belgische VRT schommelt rond de 1500 à 1700 kbps, terwijl de Duitse zenders 6000 tot 8000 kbps gebruiken. Zonder dat ik er kwaliteitsverschil in kan ontdekken.

Van haperingen of andere hinderlijk onderbrekingen heb ik met de satellietontvanger geen last, niet bij SD en niet bij HD uitzendingen. Alleen bij zware regenbuien gaat het beeld wel eens op zwart totdat de bui weer is overgetrokken.