Satelliet TV en Radio (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-01-2014, 13:29 (3985 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 03-01-2014, 13:32

Ik heb alleen satelliet, ik kan dus geen vergelijking maken.
Omdat ik regelmatig programma's opneem en op een externe harde schijf bewaar zie ik tijdens het bewerken wat de bitrate is. Op een andere manier is het met de apparatuur die ik gebruik niet zichtbaar.

SD kwaliteit vind ik mooi genoeg en ik sla alles op in dvd-formaat omdat voor HD nog altijd geen behoorlijk werkende software bestaat om op frame nauwkeurig te kunnen knippen en de programma's van de bijbehorende teletext- of dvb-ondertitels te voorzien.

De bitrate van de SD uitzendingen varieert enorm per zender. De Belgische VRT schommelt rond de 1500 à 1700 kbps, terwijl de Duitse zenders 6000 tot 8000 kbps gebruiken. Zonder dat ik er kwaliteitsverschil in kan ontdekken.

Van haperingen of andere hinderlijk onderbrekingen heb ik met de satellietontvanger geen last, niet bij SD en niet bij HD uitzendingen. Alleen bij zware regenbuien gaat het beeld wel eens op zwart totdat de bui weer is overgetrokken.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks