Flatscreen (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-01-2014, 18:42 (3983 dagen geleden)

Wat doe je als je vuilnis over hebt en geen zin om naar een gemeentewerf te rijden?, dan stort je het gewoon langs de weg.
Toen ik daar afgelopen nieuwjaarsdag langs liep zag ik daar ook een 42 inch plasmascherm bij liggen, ha!!bingo, tot ik het toestel omkeerde en zag dat reparatie niet lonend was.
Volgens een tweetalige sticker niet geschikt voor huiskamergebruik, en naar later bleek ook niet voorzien van een (kabel)tuner en luidsprekers.
[image]
Later toch maar opgehaald (best wel zwaar alleen al door de dikke stalen ophangplaat)en nieuwsgierig wat er in zit de boel uit elkaar gehaald.
Alleen al de voedingsprint heeft een enorme afmeting voor 350 Watt vermogen.
Alles bij elkaar past het net op een plaat van 70 bi 70 cm !
Techniek van 9 jaar geleden
[image]
Al met al toch weer leerzaam en een hele voorraad schroefjes overgehouden.

Dirk.

Flatscreen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-01-2014, 23:13 (3983 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,
Mooi spul.

Heb in mijn jeugd ook heel wat afgestruind, veel van geleerd door demonteren en
repareren.
Soms na reparatie toch gesloopt.

Je printen hebben mooie bak onderdelen.
Soms doe ik dat nog wel eens zo'n print leeg halen.
Eerst grove spul er af, elko's er af en als laatste met de verf brander
de SMD er af vegen.

Met beleid gaat dat uitstekend.
Misschien overleefd niet alles het.

Maar als je een reparatie hebt en je hebt toevallig een UNiverseel torretje nodig of een weerstand toch handig een bakje SMD zooi.

Flatscreen

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-01-2014, 19:59 (3982 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Ik miste in het begin de backlite verlichting, maar een artikel op wikipedia maakte een heleboel duidelijk.
Plasma werkt met gasontlading, en heeft behoorlijk veel stroom nodig tov. lcd , vooral bij lichte beelden.
Vandaar de grote voedingsprint waar ook nog twee ventilatortjes bij horen.
Onderdeeltjes los halen met een (elektrische)verfstripper heb ik idd ook wel gedaan boven een kom met water.
In een smd-oven wordt toch ook alles behoorlijk heet gestookt, het soldeer zal toch (even)vloeibaar moeten worden!

Dirk.

Flatscreen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-01-2014, 22:42 (3981 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,

Ik heb ooit mijn in 1980 aangeschafde JVC HR-7700 videorecorder (4295,-- gulden) gesloopt, er zaten geloof ik 9 printen in heel mooi modulair opgezet met een peuk van een trafo.

Het was een zwaargewicht (voorlader) alles op het front.

Alleen de HF modulator heeft ooit ergens anders dienst voor gedaan, de rest ooit op een bord geschroeft en een tijd aan de wand gehangen in de hobbywerkplaats (eigen kunst)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Flatscreen

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 08-01-2014, 02:20 (3981 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Alleen de HF modulator heeft ooit ergens anders dienst voor gedaan, de rest ooit op een bord geschroeft en een tijd aan de wand gehangen in de hobbywerkplaats (eigen kunst)

;-)

Zo hangt hier een mooi 3 luik van een K9 schema :D

--
TB-303 <3

Flatscreen

door doktordirk @, Noordbeemster, 08-01-2014, 20:09 (3980 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Volgens mij heb ik ook eens een hele vroege JVC gesloopt, en zitten er op deze MFB-versterker ook enkele onderdelen van dit apparaat.
[image]
Zoals enkele c'tjes en stekertjes, overigens heeft deze versterker de eindfase niet gehaald (Twee Elektuur ontwerpen, werken wel maar te ongevoelig voor de toepassing)
Uiteindelijk is het toch een geheel Philips ontwerp (22RH545) geworden waar ook weer het nodige sloopmateriaal voor is gebruikt oa de koelplaatjes links en rechts.
[image]
Ook deze versie heeft het niet gehaald, maar met een ander printontwerp en terugkoppel circuit van Elektuur werkt het nu al weer enkele jaren.

Groeten, Dirk.