tv-audio vragen (Toestel of techniek)

door Ted Mooren @, Amsterdam, 07-01-2014, 13:47 (3979 dagen geleden)
Gewijzigd door Ted Mooren, 07-01-2014, 13:51

Ik sta op het punt een LED-televisie met voornamelijk digitale audio-uitgangen en een analoge koptelefoonaansluiting, aan te schaffen.
Ik wil beter geluid zonder losse speakers en daarom:
- mijn oude tv-voet met ingebouwde luidsprekers (passief tweewegsysteem) hier op aansluiten met behulp van twee aan te schaffen versterkermodules;
- de boxen in de (grote!) voet vervangen door twee Philips-MFB boxen die ik bezit.
De vragen:
- welke optie raden jullie aan;
- welke voordelige eindversterkermodules zijn te adviseren;
- aansluitingswijze:
analoog via koptelefoonaansluiting (verzwakker nodig?), met als voordeel dat volume via toestelafstandsbediening geregeld kan worden maar dan helaas zonder toonregeling;
via omzetter (welke?) aan één van de digitale uitgangen (welke aansluiting heeft de voorkeur?), waarbij ik niet weet of het volume dan via de toestelafstandsbediening te regelen is;
- ik heb iets gelezen over het risico van asynchroon geluid. Wat is hierover te zeggen/adviseren;
- kans op invloed LS-magneten/versterkers (m.n. van de MFB’s) op tv-toestel en daaronder -in feite bovenop de boxen- geplaatste digitale recorder?

Al met al een flinke vragenlijst, dus dank ik reageerders bij voorbaat nadrukkelijk voor de reacties!

TM.

tv-audio vragen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-01-2014, 14:47 (3979 dagen geleden) @ Ted Mooren

Een verzwakker is misschien niet nodig bij de koptelefoonuitgang.

Magnetische velden mogen geen probleem.

tv-audio vragen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-01-2014, 16:05 (3979 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mijn tv heb ik via de koptelefoonaansluiting direct aangesloten op de stereo-installatie.
In het instellingenmenu van de tv is het volume van de de koptelefoon in te stellen. Dat heb ik gelijk gemaakt aan de andere bronnen van de stereo-installatie.
Het volume van de luidsprekers regel ik uiteraard met de afstandbediening van de stereo-installatie.

tv-audio vragen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-01-2014, 19:36 (3979 dagen geleden) @ Ted Mooren

Ted,
Bij mijn Philips heb ik de koptelefoon gebruikt welke perfect werkt op een externe
amp.
Voordeel is bij deze Philips dat ondanks de jackplug gebruikt de eigen luidsprekers blijven werken, ik moet ze dus muten voor extrene amp.
Of interne blijven mee werken en werkt de boel gezamelijk.
Daarmee bij even kort nieuws te zien ik niet de hele riedel aan hoef te zetten.
Enkel bij mooi concert en dergelijke gebruik ik dan de externe amp.

Speciaal heb ik daar naar gezocht dat dat kon op een toestel.

tv-audio vragen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-01-2014, 22:33 (3979 dagen geleden) @ Ted Mooren

Hallo Ted,

Je kunt inderdaad gewoon de koptelefoon uitgang aansluiten op de line ingang van een versterker zonder verzwakker.

Ik heb de koptelefoonuitgang van een internetradiotje zonder line out in mijn hobbywerkplaats aangesloten op de tuner ingang van een audioset (aux of tape kan ook, geen phono)

Ik zou een gewone geintegreerde versterker nemen die je eenmalig per avond aan zet op een vast (hoog) volume en verder het volume regeld met de afstand bediening van de tv. De toonregeling even op de knietjes met de hand eenmalig naar smaak, dat is iets wat je in tegenstelling tot het volume niet vaak bijregeld.

Voor een gunstige signaal/ruis verhouding het versterkervolume zo hoog mogelijk zetten en die van de tv in een lager bereik regelen, ja, wat ruist er tegenwoordig eigenlijk nog (in het struiuiuiuikgewas:-D )

De versterkeruitgang aansluiten verder op de ingebouwde speakers van de TV voet, moet helemaal lukken.

Magneten van de speakers hebben op de tegenwoordige LED, LCD en toekomstige OLED schermen totaal geen invloed op het TV toestel in tegenstelling tot de ouderwetse beeldbuizen als ze te dichtbij komen, magnetisch veld beinvloed de electronenstraal in de beeldbuis.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

tv-audio vragen

door ruudtx @, Utrecht, 08-01-2014, 13:50 (3978 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mijn ervaring is juist andersom.
De versterker niet te hard zetten, en de uitgang van het speel apparaat flink opvoeren, zodanig afregelen dat het stevig geluid kan geven.
Scheelt brom en ruis.

Het regelen van de koptelefoon uitgang is helaas minder handig op de meeste apparaten omdat je dan telkens het menu in moet.
Vroeger, toen alles veel beter was, had je geregelde uitgangen op bvb Philips TV's, gewoon tulpjes Stond er een driehoekje bij.
Hoefde je alleen de LS af te zetten met mute knop, en kon je met de gewone volume knop op AB de zaak regelen. Vroeger ja.
Ook geen last van sync problemen, want analoog.

tv-audio vragen

door eijck, 08-01-2014, 14:42 (3978 dagen geleden) @ ruudtx

Indien het geluid van de koptelefoon regelen niet inhoud dat dit weer via het menu moet zou ik adviseren de MFB boxen aan te sluiten op de koptelefoonaansluiting ben je tevens het geluid van de eigen speakers van de TV kwijt.

tv-audio vragen

door Willem.H.N. @, Enschede, 08-01-2014, 14:44 (3978 dagen geleden) @ Ted Mooren

Ik haal het audio signaal uit de scart aansluiting/plug zodat de
volume meegaat bij het harder zetten naar de externe versterker.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

tv-audio vragen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 08-01-2014, 14:44 (3978 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud,

Hat zal nog wel de drank en de oliebollen zijn van de laatste tijd maar ik schreef dus:

'' Voor een gunstige signaal/ruis verhouding het versterkervolume zo hoog mogelijk zetten en die van de tv in een lager bereik regelen, ja, wat ruist er tegenwoordig eigenlijk nog (in het struiuiuiuikgewas '')

Ik heb even gekeken hoe ik de zaak had staan maar het internetradio'tje heb ik met de volume voluit en regel het vooraan in het berijk van de versterker dus inderdaad zoals je schreef:

'' Mijn ervaring is juist andersom.
De versterker niet te hard zetten, en de uitgang van het speel apparaat flink opvoeren, zodanig afregelen dat het stevig geluid kan geven.
Scheelt brom en ruis. ''

Bij een zus van mij ruisde te televisie behoorlijk omdat een digitaal kastje (bron) het volume te laag had staan en ze het volume van de televisie tegen het maximale moest regelen en dat heb ik eerder bijgeregeld door volume kastje maximaal te zetten met advies afblijven verder en alleen met de afstandbediening van de televisie het volume te regelen dus inderdaad had ik het al zo gedaan zoals je schreef maar verwoordde het net andersom.

(doet me even aan het tussenwieltje denken van een andere Ruud op het NFOR)

Wakker blijven Hans :th

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

tv-audio vragen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-01-2014, 14:52 (3978 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 08-01-2014, 14:54

Ik haal het audio signaal uit de scart aansluiting/plug zodat de
volume meegaat bij het harder zetten naar de externe versterker.

Bij mijn weten wordt het volume van het scart-signaal ongeregeld doorgegeven.
Het heeft dus hetzelfde effect als de koptelefoonaansluiting, hoewel die via het menu wel is te regelen, maar erg onhandig.

tv-audio vragen

door snameroc @, Etten Leur, 08-01-2014, 17:18 (3978 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het gaat nog verder een moderne tv heeft geen audio out op scart bij een hdmi bron.

Johan

tv-audio vragen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-01-2014, 17:42 (3978 dagen geleden) @ snameroc

Je zet me aan het nadenken :-) Da's nooit verkeerd.
Er komt bij moderne tv's HELEMAAL geen signaal UIT de scart-aansluiting. Je kan er alleen iets IN stoppen.

tv-audio vragen

door Doeve @, Borgercompagnie, 08-01-2014, 17:49 (3978 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Juist! er blijven uiteindelijk alleen eenen en nullen over! Mensen die het wel en mensen die het niet meer snappen.
Henk

tv-audio vragen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-01-2014, 18:59 (3978 dagen geleden) @ Doeve

er blijven uiteindelijk alleen eenen en nullen over!

Ook niet. De scart-aansluiting op een moderne tv is een analoge ingang.
Zonder probleem kan je er een N-1700 van Philips of een C7 Betamax van Sony aanhangen om een film te bekijken.

tv-audio vragen

door ruudtx @, Utrecht, 08-01-2014, 19:06 (3978 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je hebt gelijk,
lezen is ook een vak.

tv-audio vragen

door ruudtx @, Utrecht, 08-01-2014, 19:12 (3978 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Op mijn Samsung kabel en Digitenne ontvangers wordt het geluid via de afstandbediening comfortabel geregeld via de juiste Scart uitgang (TV)

Maar sluit je dat aan op vertsreker dat is de zaak niet meer synchroon, want in de TV, als dit een flat screen is, moet het geluid wegens bewerking vertraagd worden. Op een Samsung LCD scherm werd echter op de tulp geluidsuitgangen het geluid onvertraagd weergegeven, wellicht wegens kwaliteitsverlies??
Dus aansluiten gaf geen sync. De koptelefoon aaansluiting moet dat wel zijn uiteraard, maar geen ervaring met geluidskawliteit daarvan.

tv-audio vragen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-01-2014, 02:36 (3978 dagen geleden) @ ruudtx

Dat is een andere situatie dan werd voorgesteld. Het idee was om de tv de signalen te laten decoderen en dan analoog af te tappen via de scart-aansluiting op de tv en vervolgens naar een versterker te leiden.
Dat zou synchroon moeten gebeuren, ware het niet dat de scart-aansluiting op de huidige tv's geen outputsignaal meer voert zoals vroeger bij analoge crt-tv's wel het geval was.

Als een digitale settopbox (CAI, satelliet of Digitenne) geen synchroon audiosignaal direct afgeeft aan de line-output via de cinchconnectors is dat een manco van die settopbox.
Ik heb 3 satellietontvangers in gebruik die alle het audiosignaal direct aan een stereoversterker doorgeven en het videosignaal via de hdmi-aansluiting naar de tv sturen. Dat werkt perfect synchroon.

Vaak is de delay time nog te regelen op de settopbox en/of de tv zodat handmatig een perfect synchroon geluid kan worden ingesteld.

tv-audio vragen

door Ted Mooren @, Amsterdam, 09-01-2014, 16:20 (3977 dagen geleden) @ Ted Mooren

Het toestel dat ik op het oog heb, heeft geen scart aansluiting. Uiteraard wèl HDMI, USB, hoofdtelefoon en optische uitgang.
Zal dus de hoofdtelefoonaansluiting moeten gebruiken, waarbij toonregeling helaas uitgeschakeld wordt. Ga het maar eens uitproberen.

Voorlopig dank ik jullie hartelijk voor de adviezen!

TM.

tv-audio vragen

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-01-2014, 16:48 (3977 dagen geleden) @ Ted Mooren

De scart-aansluiting is tegenwoordig een klein priegelig stekkertje, maar een beetje groter dan de hdmi connector.
Om die op een ouderwets scart-apparaat aan te sluiten wordt een verloopkabeltje meegeleverd.

Het zou dus kunnen dat je de scart over het hoofd hebt gezien. Maar er komt in elk geval geen signaal UIT!

tv-audio vragen

door ruudtx @, Utrecht, 09-01-2014, 18:17 (3977 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het is vrij logisch dat er niets meer uitkomt omdat voor het beeld alleen voor de nauwelijks gebruikte scart uitgang een speciale bewerking zou moeten uitgevoerd, van digitaal naar analoog CCIR. Dan heeft het ook geen zin geluid aan te leveren.

Erin moet er wel wat gedaan worden, want er zit waarschijnlijk nog een analoge tuner in die dus ook een analoog video-signaal produceert (lijkt me niet om aan te zien op een beetje grootbeeld) dus dan is video in voor scart geen extra moeite.