Boxen verbeteren (Toestel of techniek)
door lee, 08-01-2014, 15:52 (3978 dagen geleden)
Hallo,
Ik heb hier al eens een stukje geschreven over het geluid van mijn Magnat AR 10 boxen.
Ik vond ze wat donker/bassig klinken met naar mijn mening te weinig helder.
Inmiddels heb ik ze van de grond af gehaald (stonden op spikes op een tegelvloer) en op staanders geplaatst +/_ 50 cm hoog.
Omdat de basreflector aan de achterzijde zit heb ik zo ook nog een stuk van de muur af gehaald.
Het geluid klinkt wel beter maar nog niet helder genoeg naar mijn smaak.
Is het mogelijk de boxen op een of andere manier te modificeren en zodoende
het geluid helderder en sprankelder te krijgen.
Om nu meteen andere te kopen is geen optie dus wil ik proberen om het zo enigszins op te lossen.
Lee
Boxen verbeteren
door Laurens , Zaandam, 08-01-2014, 16:04 (3978 dagen geleden) @ lee
Wat voor versterker gebruik je? Een zwakke versterker (qua stabiliteit, niet qua vermogen) zal nooit een zwaar stel speakers in bedwang kunnen houden. Je krijgt dan gauw een stampende of boemende bas. Ik zou deze speakers bijvoorbeeld nooit aan een buizenversterker hangen.
Je kan de basreflexpoort vullen met dempingsmateriaal. Dat heeft altijd effect, maar niet altijd het gewenste.
Boxen verbeteren
door lee, 08-01-2014, 16:15 (3978 dagen geleden) @ Laurens
Laurens,
Ik gebruik een Denon PMA 700V versterker en een Technics SL1900 draaitafel met sinds vandaag een Ortofon VMS 20MK II element (voorheen een Shure M44MB).
Ik beoordeel het geluid met de toonregeling in de flat stand
en zonder loudness.
Lee
Boxen verbeteren
door franc , Loosbroek, 08-01-2014, 17:06 (3978 dagen geleden) @ lee
Sluit onder dezelfde conditie eens een setje andere boxen aan en beoordeel die dan.
Dat hoeft niet met een groot volume, op normale sterkte kan je ook veel horen.
Zelfs 6 watt boxjes of losse speakers kan je proberen, misschien klinkt het andere voor jou wel beter dan de Magnats.
Ik ken je Magnats niet.
Groet Frank
Boxen verbeteren
door Laurens , Zaandam, 09-01-2014, 09:35 (3977 dagen geleden) @ lee
Versterker lijkt me op het oog een prima ding. In de specificaties die ik op internet vind, staat alleen dat de versterker een minimum impedatie van 6 ohm moet hebben terwijl je speakers 4 ohm zijn. Dat is dus niet optimaal, maar je kan er wel de kwaliteit van je speakers mee beoordelen.
Heb je het fenomeen ook als je CD's of andere digitale audio speelt? Slechte ontkoppeling tussen platenspeler en speakers kan er ook voor zorgen.
Als dat het niet is, dan resteert slechts het aanpassen van de speakers. Dichtstoppen van de poort of het dempen van de poort zorgt meestal voor wat subtieler laag.
Misschien kan je ook een MFB systeem toepassen om het laag strak te trekken. Er wordt op het forum van www.mfbfreaks.com gewerkt aan een MFB opnemer/versterker bouwkit.
Boxen verbeteren
door lee, 09-01-2014, 14:27 (3977 dagen geleden) @ Laurens
Ik heb de poorten gedempt met schuimrubber en moet zeggen dat het er naar mijn gehoor ietsjes is op vooruitgegaan.
Zou het verschil van 4 en 6 Ohm iets uitmaken in het geluid en hoe kan ik dat dan eenvoudig aanpassen ?
Het geluid van de cd speler is wel iets helderder
Intussen zal ik ook eens op de site van mfbfreaks neuzen
Vast ieder bedankt voor het meedenken
Boxen verbeteren
door lee, 10-01-2014, 13:06 (3976 dagen geleden) @ Laurens
Moet ik dan de speakers aanpassen op de 6 ohm van de versterker en zo ja
hoe dan?
Boxen verbeteren
door Laurens , Zaandam, 10-01-2014, 14:36 (3976 dagen geleden) @ lee
Ik zou eerder ofwel andere speakers kopen, of een andere versterker. Je kan een weerstand in serie zetten met de speaker maar dat is weer nadelig voor de dempingsfactor wat weer voor een minder strak laag kan zorgen...
De versterker verbeteren is een kwestie van de eindtrap opnieuw ontwerpen en dus geen optie.
Boxen verbeteren
door lee, 10-01-2014, 15:25 (3976 dagen geleden) @ Laurens
Andere boxen en/of versterker is (voorlopig) geen optie.
Intussen heb ik de boxen anders opgesteld, schuimrubber in de poorten
en ga eens wat experimenteren met andere elementen.
Als het verschil in Ohms niet echt kwaad kan blijf ik toch bij mijn huidige
spullen.
Boxen verbeteren
door franc , Loosbroek, 10-01-2014, 15:36 (3976 dagen geleden) @ lee
Heb je de set al beluisterd met een goede hoofdtelefoon ipv de boxen?
Dan weet je in ieder geval of de versterker en draaitafel goed klinken.
En anders meerdere bronnen uitproberen.
Tenslotte als de boxen niet naar tevredenheid klinken kun je alsnog even naar het filter kijken en evt C's vervangen door betere.
Of toch voor andere boxen gaan.
Ik heb deze Magnats nooit gehoord dus kan er geen oordeel over geven.
Nog een vraag; hoe klonken de boxen op een eerdere versterker of je eerdere boxen op deze versterker?
Allemaal dingen die je kun nagaan of uitproberen.
Groet Frank
Boxen verbeteren
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 10-01-2014, 15:51 (3976 dagen geleden) @ franc
Heb je de set al beluisterd met een goede hoofdtelefoon ipv de boxen?
Dat is iid ook een goede optie , was ik helemaal vergeten ! ( moet je wel over een goede hoofdtelefoon beschikken )
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
Boxen verbeteren
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 10-01-2014, 15:46 (3976 dagen geleden) @ lee
Hallo Lee , ben toch bang dat het aan de ruimte ligt . De PMA700 gedraagt zich bij ècht moeilijke belasting meer als een schelle schreeuwer dan een dreunbak (weet ik uit ervaring) , en zo moeilijk zijn die Magnats niet aan te sturen , daar zal het dus niet aan liggen . En die impedantie zou ik me niet direkt zorgen over maken . In de kamer van mijn vorige huis heb ik de meest vreemde boxen uitgetest :van Quad electrostaten , Apogee ribbons en hybrides tot Kef RR107 aan toe , nooit problemen mee gehad . In mijn huidige kamer kon ik uit m'n Royd Albions en m'n actieve Meridian M20's ook geen bevredigend resultaat krijgen , het laag ging volkomen op hol , die dingen speelden in het vorige huis (en spelen nu bij een goede vriend ) de sterren van de hemel . Ik denk toch dat je met een kleinere , goede speaker veel betere resultaten kan behalen . Wat nog tot enige verfrissing kan leiden is de condensators van het filter vervangen , daar zou het hoog van op kunnen frissen maar het laag zal er in jouw geval niet van verbeteren . Iig succes (en wijsheid) gewenst .
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
Boxen verbeteren
door lee, 10-01-2014, 15:50 (3976 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Condensators vervangen, zelfde waarde maar betere kwaliteit ?
Misschien een tip welk merk enzo ?
Lee
Boxen verbeteren
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 10-01-2014, 15:54 (3976 dagen geleden) @ lee
Ik heb bij de revisie van diverse oude Kef speakers (voornamelijk de Corelli en de RR105) meestal Mundorf C';s gebruikt .
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
Boxen verbeteren
door Maurice , Dordrecht, 10-01-2014, 00:09 (3977 dagen geleden) @ lee
Combinatie Luidspreker en versterker zijn crusiaal.
Een luidspreker set op een Technics kan totaal anders klinken dan op een sony, beide van uitmuntende klasse.
Het waarom heeft met veel factoren van zowel luidspreker als versterker te maken.
Ga eens in Venlo naar Radio Stassen (als die er nog zit).
Luister daar eens goed naar luidsprekers en versterkers,
Verbaas je er over dat een LS1 op versterker A prachtig klinkt op versterker B niet.
Een ander type LS2 op versterker B pracht klinkt en niet op A.
Behoudens het afdichten van een Bass-poort is er geluidstechnisch in het hoog niets te veranderen.Ok andere ls-units plaatsen dat wel natuurlijk.
Dat hoog heeft zeer weinig met de kast te maken namelijk, cq helemaal niets.
Enkel laag heeft de kast een effect.
Ook de filters niet die zijn 90% alle eenvoudige 12dB filters.
Verder doet je ruimte mee, harde muren, vloeren, veel gordijnen etc.
Gelukkig heeft je versterker een knop om het hoog cq het laag wat te corrigeren.
Gebruik die dan ook.
Boxen verbeteren
door soundman2 , Wouw, 10-01-2014, 17:07 (3976 dagen geleden) @ Maurice
Combinatie Luidspreker en versterker zijn crusiaal.
Een luidspreker set op een Technics kan totaal anders klinken dan op een sony, beide van uitmuntende klasse.
Het waarom heeft met veel factoren van zowel luidspreker als versterker te maken.Ga eens in Venlo naar Radio Stassen (als die er nog zit).
Luister daar eens goed naar luidsprekers en versterkers,
Verbaas je er over dat een LS1 op versterker A prachtig klinkt op versterker B niet.
Een ander type LS2 op versterker B pracht klinkt en niet op A.
Is daar een verklaring voor?
Het enige wat een versterker hoort te doen, is het versterken van het ingangssignaal, zonder dit te vervormen of te kleuren.
De huidige transistor versterkers hebben vervormingscijfers tot wel drie decimalen achter de komma.Ook de dempingsfactor is enorm, dus waarom zouden ze totaal anders klinken.
Bij de Hi-Fi Buizenfreaks ligt dat wel anders, ze gebruiken vaak versterkers zonder tegenkoppeling en hoog ohmige versterkerelementen (buizen). Daardoor is de uitgangsimpedantie van de versterker verre van constant en ook de dempingsfactor laat flink te wensen over. Dat laatste zorgt ervoor dat de versterker weinig invloed heeft op de luidspreker, die daardoor een eigen leven kan gaan leiden, zoals uitslingeren op bepaalde frequenties. Dat levert zeker klankverschillen op.
Soundman2
Boxen verbeteren
door Maurice , Dordrecht, 10-01-2014, 18:01 (3976 dagen geleden) @ soundman2
Henk
Een LS is een actief element.
Spoel bewegend in een magneet is bij mij een dynamo.
bv een drum aanslag dan valt de LS niet direct stil.
Dat levert een spanning op die de versterker moet dempen.
Dempingsfactor.
Tot op heden is nog geen ideale versterker ontworpen.
Reden dat er nóg steeds na een eeuw geen 100% rechte versterker bestaat.
Altijd compromiën.
Terugkoppelingen en nog een stapel verzinsels.
Vervolgens is niet 1 luidspreker recht van karakterestiek en impedantie kromme gerelateerd aan aangeboden frequentie.
Hele riedel maakt samen een set die wel of niet beter werkt.
Die afzonderlijk zeker van zeer goede kwaliteit kunnen zijn.
Ga luisteren in een zaak waar dat kan, wisselen met luidsprekers en versterkers.
Een luidspreker koop je op jouw versterker.
Niet op de versterker die in de winkel toevallig staat.
Kom je thuis klinkt het voor geen meter.
Heb ik voldoende gedaan.
Ik heb B&W DM320's staan , werkelijk pracht dingen met olie gevulde tweeters.
91dB (2,83V/1m) spul echt top line.
Maar zet die nu niet op mijn Philips FA960 , springen de tranen in je ogen.
Aan die amp ligt het niet, Daar zit zoveel perfectie in, Philips heeft zich daarna nooit meer kunnen evenaren.
Vervolgens mijn Broer een Onkyo dikke amp en daar klinken B&W's formidabel op.
Zet ik daarop FA960 mijn Philips 22AH468's dan gaat dat 600% op vooruit.
Maar mis ik nog net even wat.
bv CD Joe Cocker , zit een Hammond orgel in.
DM320's oor er in en ja zit iets van Hammond in.
22AH468's hopla vooraan, dag en nacht verschil.
Een dove hoort dat verschil nog.
Nu een combinatie staan van de 22AH467 en de 22AH463's.
463 woofer is wel vervangen voor die uit de 467 type -dus een AD8066.
Oh oh wat een pracht, heerlijk, komplete orkest tot aan de diepe contrabassen
vol in de kamer. Dwarsfluit klinkt fantastisch.
Een piano loep zuiver en klinkt ook vol als een echte piano.
Wel zo dat de 463 LS set IN de kast 467 er bij in zit.
Hiermee de co-woofer nu 2x 8066 luchtdruk voor de kiezen krijgt.
Dit haalt het wat missende laag van de 467 super op.
de tweeter combinatie AD163 en AD160 vullen elkaar significant aan.
Sprankelend helder nu, waarbij eerst de enkel 467 toch doffer, gedrongen klonk.
Door 2weg systeem aan 467 toegevoegd komt het piano werk en de zang volledig naar voren en helemaal kompleet.
Daar gaat een hele wereld open.
Straks komt daar nog een Woofer in een 80L kast onder voor het laatste zetje.
De woofer uit een 499 set, de AD1256W8.
Hiermee uit een concert komen dan de lage instrumenten heel mooi naar voren.
En JA ik bezoek concerten en weet dus wat ik wil kunnen horen omdat ik het daar wél hoor.
Lp's genoeg ter vergelijking, cq diverse elementen van goede kwaliteit en heden een GP422.
Genoeg experimenten uitgevoerd met meerdere luisteraars en er zit gewoon
100% verschil in gebruikte luidsprekers tov gebruikte versterkers.
Ben zéker geen audiofiel.
Maar de nu ontstane set is werkelijk een pracht en daag ik uit die inderdaad audiofielen.
De ontstane set is een oefening geweest van zeer veel luidspreker testen , vergelijken, proberen enz.
Boxen verbeteren
door franc , Loosbroek, 10-01-2014, 19:06 (3976 dagen geleden) @ Maurice
Hoi Maurice,
Misschien nieuw draadje hierover starten;
RH463 tesamen met RH467; dat geeft een speakercombinatie van 2 ohm, niet?
Groet Frank
Boxen verbeteren
door lee, 11-01-2014, 06:46 (3976 dagen geleden) @ lee
Inmiddels heb ik de opstelling van de boxen veranderd,ze staan nu op een hoogte
van +/_ 50 cm op stalen standaards verder van de muur af, onder de standaards ligt rubber demping mat.
Ook heb ik de poorten dicht gemaakt met schuimrubber.
Het geluid via de cd speler , een Denon DCD 680, klinkt een stuk frisser.
Omdat ik hoofdzakelijk vinyl draai en het geluid via de platenspeler nog niet helemaal naar mijn zin is wil ik voordat ik aan de boxen ga `hobbyen``
eerst eens experimenteren met verschillende elementen op mijn draaitafel,een Technics SL1900,naar mijn mening kan ik daar ook wat winst uithalen toch ?
Ik gebruik nu een Ortofon VMS 20 EO MkII terwijl ik voorheen een Shure
M44MB gebruikte en dat is een wezenlijke vooruitgang.
Ik ben geen echte audiofiel dus sommige verhalen gaan mij echt te ver,
wel ben ik het er mee eens dat het geheel bij elkaar moet passen
om een acceptabel geluid te krijgen.
Trouwens op de achterkant van mijn boxen staat 200/400 watt- 4-8 ohm
dat de versterker 6 ohm is zou dan toch geen probleem moeten zijn ?
Lee
Boxen verbeteren
door frits , Meppen Dtsl., 11-01-2014, 12:20 (3975 dagen geleden) @ lee
Beste Lee,
Ik volg deze threat met belangstelling want ik ben in het verleden (jaren 70)
erg met deze materie bezig geweest. Wat ik nog mis is de inval welk soort muziek
moet ten gehore worden gebracht en wat vinden je oren een prettige klank om naar te luisteren. Zelf ben ik een liefhebber van klassiek en hoor graag veel hoog. Destijds ben ik uitgegaan van een philips RH 720 (die aan de hoge tonen
kant +13 db bij regelen kan, de meeste versterkers kwamen destijds niet verder dan 10db) en heb deze ook nog gemodificeerd (veel hoon gelach op dit forum maar
het heeft mij echt wat gebracht) en de RH 423 als speakers.
Daar ik af en toe een luisterclubje voorzat en dan muziek moest draaien in een
zaaltje wilde ik eigenlijk grotere boxen en heb de grootste philips boxen uit het boekje Luidsprekerbehuizingen zelf bouwen (uitgave Philips) gebouwd.
Je kon toen nog gewoon met Eindhoven bellen want ik was nieuwsgierig (als het allemaal zo goed was ) waarom Philips zelf niet deze boxen bouwde. Het bleek een markt strategie te zijn, de prijs en de grootte zaten in een segment wat
niet interessant zou zijn bij het koperspubliek, maar Henk Verboom (auteur van
het boekje) was erg stellig over de kwaliteit van e.e.a. en ik heb ze gebouwd.
Toen ze klaar waren viel het hoog toch wat tegen en heb na lange gesprekken
met Henk de tweeters (16ohm parallel) vervangen door 8 ohm tweeters zodat deze
wat meer zouden aanspreken in het klankbeeld. Voor mijn oren heb ik nu de ideale
klank bereikt wat betreft klassieke muziek met groot orkest.
Registers op de versterker Laag half open midden half open en hoog helemaal open
loudness aan. Het blijft ondanks alles toch een compromis want door de steile
kanten van de diverse filters hoor ik bijv. solo pianomuziek of zang (dus
midengebied) liever op een paar Bose boxen die een veel breder band in dit gebied hebben. Het blijft een kwestie van wat wil je en hoe ervaren je oren het
Veel succes met experimenteren, maar bedenk dat smaak voor iedereen wat anders
betekent en de keuze van je muziek( en de opname daarvan) bepalend is, want een
universele fomule voor combinaties boxen en versterkers waarop alles top klinkt
bestaat volgens mij niet.
Groet en succes Frits