CD speler Radiola TK610/18 (Toestel of techniek)

door mvdeede, 09-01-2014, 10:08 (3980 dagen geleden)

Zoek service manual voor dit toestel of het type van het Philips toestel dat hiermee overeen komt.
Is iemand op de hoogte van een lijst die de gegevens bevat welke toestellen van Radiola overeenstemmen met Philips toestellen?
De CD speler Radiola TK610/18 heeft als uiterlijk kenmerk dat de Powertoets vertikaal staat uiterst links.
De CD speler Philips CD610 heeft een totaal andere gedrukte keten.

CD speler Radiola TK610/18

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2014, 11:27 (3979 dagen geleden) @ mvdeede

Ergens rond 1991 zal een nieuwe printlayout zijn doorgevoerd, dus het kan alsnog dat de CD610 er het beste mee klopt.

Kan je eens de eerste 8 tekens van je serienummer doorgeven?

Ondertussen zoek ik verder of er iets van documentatie te vinden is.

door mvdeede, 09-01-2014, 13:49 (3979 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten,
het volledige serienummer is WT0190470604224.
De hoofd gedrukte keten is in de langsrichting onder de CD mechaniek geplaatst met als afmetingen ong. 22cm op 14cm. Aan de achterzijde ontbreekt er langs het midden een stuk van de gedrukte keten en de voeding transfo is op de achterkant van de kast bevestigd. Er zijn zes gelijkrichter diodes geplaatst.
Groetjes,
Maurice

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2014, 17:25 (3979 dagen geleden) @ mvdeede

Eind 1990, dus nog met kennelijk de oudere printplaatvariant. Ik heb nog geen andere gegevens gevonden, maar wie weet.

door soundman2 @, Wouw, 09-01-2014, 14:21 (3979 dagen geleden) @ mvdeede

Zoek service manual voor dit toestel of het type van het Philips toestel dat hiermee overeen komt.
Is iemand op de hoogte van een lijst die de gegevens bevat welke toestellen van Radiola overeenstemmen met Philips toestellen?
De CD speler Radiola TK610/18 heeft als uiterlijk kenmerk dat de Powertoets vertikaal staat uiterst links.
De CD speler Philips CD610 heeft een totaal andere gedrukte keten.

Het zal dezelfde zijn als de Aristona TK610. Op marktplaats worden ze aangeboden voor 15 euro. Waarschijnlijk goedkoper als de benodigde onderdelen.

Soundman2

door mvdeede, 09-01-2014, 14:38 (3979 dagen geleden) @ soundman2

Hartelijk dank voor Uw snelle reactie. Als electronicus van 73 jaar oud, ben ik nog steeds nieuwsgierig wat de gebruikte electronica betreft en de mogelijkheden vrienden uit de nood te helpen. Zelf koop ik ook inderdaad zo een vervangtoestel, maar de service manual blijft mij altijd interesseren voor het geval het okkazie toestel het na een tijd ook laat afweten. Van nieuwe toestellen die aangekocht worden door familie of kennissen wordt getracht de service manuals te verkrijgen om bij defekt niet dan aan de zoektocht te moeten beginnen waarvan men nooit weet wanneer de manual gevonden wordt.
Ik ga inderdaad eens nakijken of er iets te vinden is op de site.
Groetjes,
Maurice

door snameroc @, Etten Leur, 09-01-2014, 17:30 (3979 dagen geleden) @ mvdeede

volgens mij bestaat er ook een Philips tk610

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2014, 21:00 (3979 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-01-2014, 21:09

Zou kunnen. Ik kom bij Aswo alleen de uitvoeringsnummers /16 /18 en /34 tegen, waarbij 16 voor Spanje staat (kan ook Radiola zijn) en /34 weet ik niet. Ongeacht of er ook een Philipsuitvoering van dit type bestaat, is de servicemanual precies dezelfde die we nog niet gevonden hebben.

Het gaat kennelijk om een goedkoper en net iets nieuwer (paar maanden?) model dan de CD610, maar helaas tot nu toe niet teruggevonden. Misschien in m'n papieren archief, maar dat is helaas nog niet zo doorzoekbaar.

door snameroc @, Etten Leur, 09-01-2014, 22:13 (3979 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door snameroc, 09-01-2014, 22:15

De tk is toch wel serieus anders qua opbouw mijn broer heeft er een van philips notabene ontdekte ik.

Wat is overigens de klacht aan het apparaat?

Johan

door mvdeede, 10-01-2014, 10:31 (3979 dagen geleden) @ snameroc

Ja de TK is inderdaad juist. Klacht na het laden verschijnt steeds het bericht ER.
Bedankt voor het interesse. Afmetingen van het toestel zijn: 36/30/9cm, en de mechaniek en de gedrukte keten zitten aan de linkerkant bekeken langs de voorzijde, bediening toetsen aan de rechterkant.
groetjes,
Maurice

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2014, 10:57 (3979 dagen geleden) @ mvdeede

Ja de TK is inderdaad juist. Klacht na het laden verschijnt steeds het bericht ER.
Bedankt voor het interesse. Afmetingen van het toestel zijn: 36/30/9cm, en de mechaniek en de gedrukte keten zitten aan de linkerkant bekeken langs de voorzijde, bediening toetsen aan de rechterkant.
groetjes,
Maurice

Ik weet niet of het bij deze speler ook het geval is, maar als de print dubbelzijdig is, zou ik het volgende controleren.
De printen zijn in dat geval niet doorgemetalliseerd, maar Philips gebruikte de eerste jaren uitlopers van componenten en draadbrugjes, om de bovenlaag met de onderlaag te verbinden. Het komt er dus op neer dat een uitlopertje of draadbrugje ter hoogte van het printgaaatje aan beide zijden werd gesoldeerd. Door krimp en uitzetten van de hardpapieren print werkt het draadje zich los in het soldeer. Met een vergrootglas is dat dan te zien.
Later soldeerde Philips de draadbrugjes niet meer bij het printgaatje, maar in het midden van de brug aan de bovenzijde, waardoor de verbinding niet meer los raakte. Het hangt een beetje van het bouwjaar af of deze speler ook zo uitgevoerd is.
Meestal is het gemakkelijk te zien. Als er draadbrugjes zijn, die aan de bovenzijde zijn gesoldeerd ter hoogte van de doorvoeren, dan kan dat de storingsoorzaak zijn. Een andere vroege fout was het loswerken van SMD condensatoren. Ook daar trof je krimpfoutjes aan in de soldeerlas. Als dat het geval is, dan is dat met een loepje dat 10x vergroot goed te zien. De remedie is het controleren van bovenstaande zaken en zonodig opnieuw aan te stippen met de soldeerbout. Later ben ik dit soort fouten niet meer tegengekomen in CD-spelers van Philips.
Het is het enige wat ik aan advies kan geven over wat ik in de praktijk heb meegemaakt.
Controleer ook eventueel stabilsator ic's, die op een koelblikje zitten. Ook deze willen wel eens los gaan zitten in enkelzijdige print. (Sony TV's waren er berucht om).

Soundman2

door mvdeede, 10-01-2014, 10:34 (3979 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hartelijk dank voor de reactie. Als land van produktie wordt Oostenrijk vermeld.
Groetjes,
Maurice

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-01-2014, 13:36 (3978 dagen geleden) @ mvdeede

Dat klopt, daar staat de WT voor het serienummer voor. De landen die ik noemde zijn landen en merknamen van bestemming. /18 komt overeen met Radiola en vermoedelijk Frankrijk. Daar heb je verder niet zoveel aan om te weten, maar soms helpt het in de zoektocht.

Ik ben ondertussen in de papieren gedoken, maar nog niets gevonden. Ik meld me als ik wat vind.

door mvdeede, 22-01-2014, 09:17 (3967 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De Philips CD speler AK601 is de exacte copy van de Radiola TK610. Ik heb een service manual die niet volledig is, maar bij de drie service modes heb ik problemen met de derde. De derde lukt niet. Bij gewoon bedrijf geeft hij bij het lezen van de inhoud E(error) en de CD blijft draaien en kan niet stopgezet worden.
Groetjes,
Maurice

door mvdeede, 10-01-2014, 10:42 (3979 dagen geleden) @ snameroc

Er bestaat een philips cd610, maar die is helaas niet hetzelfde. Ik heb daarvan de service manual tot de uitgave /17R.
Groetjes,
Maurice