CD speler Radiola TK610/18 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2014, 10:57 (3976 dagen geleden) @ mvdeede

Ja de TK is inderdaad juist. Klacht na het laden verschijnt steeds het bericht ER.
Bedankt voor het interesse. Afmetingen van het toestel zijn: 36/30/9cm, en de mechaniek en de gedrukte keten zitten aan de linkerkant bekeken langs de voorzijde, bediening toetsen aan de rechterkant.
groetjes,
Maurice

Ik weet niet of het bij deze speler ook het geval is, maar als de print dubbelzijdig is, zou ik het volgende controleren.
De printen zijn in dat geval niet doorgemetalliseerd, maar Philips gebruikte de eerste jaren uitlopers van componenten en draadbrugjes, om de bovenlaag met de onderlaag te verbinden. Het komt er dus op neer dat een uitlopertje of draadbrugje ter hoogte van het printgaaatje aan beide zijden werd gesoldeerd. Door krimp en uitzetten van de hardpapieren print werkt het draadje zich los in het soldeer. Met een vergrootglas is dat dan te zien.
Later soldeerde Philips de draadbrugjes niet meer bij het printgaatje, maar in het midden van de brug aan de bovenzijde, waardoor de verbinding niet meer los raakte. Het hangt een beetje van het bouwjaar af of deze speler ook zo uitgevoerd is.
Meestal is het gemakkelijk te zien. Als er draadbrugjes zijn, die aan de bovenzijde zijn gesoldeerd ter hoogte van de doorvoeren, dan kan dat de storingsoorzaak zijn. Een andere vroege fout was het loswerken van SMD condensatoren. Ook daar trof je krimpfoutjes aan in de soldeerlas. Als dat het geval is, dan is dat met een loepje dat 10x vergroot goed te zien. De remedie is het controleren van bovenstaande zaken en zonodig opnieuw aan te stippen met de soldeerbout. Later ben ik dit soort fouten niet meer tegengekomen in CD-spelers van Philips.
Het is het enige wat ik aan advies kan geven over wat ik in de praktijk heb meegemaakt.
Controleer ook eventueel stabilsator ic's, die op een koelblikje zitten. Ook deze willen wel eens los gaan zitten in enkelzijdige print. (Sony TV's waren er berucht om).

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks