Klasse D eindtrappen. (Toestel of techniek)
Heeft er hier iemand wel eens ervaring opgedaan met die leuke klasse D eindtrap ICtjes.
Deze zijn voor een appel en een ei voorhanden tot uitgangsvermogens tot een Watt of 400 uit een enkele 55 V voeding,in dit geval als dubbele brug in een zeer laagohmige belasting.
Voor mijn huistheatertje wil ik wat bomvaste eindtrapjes maken zonder dat er meteen een heftruck aan te pas moet komen .
Henk
Klasse D eindtrappen.
Heeft er hier iemand wel eens ervaring opgedaan met die leuke klasse D eindtrap ICtjes.
Deze zijn voor een appel en een ei voorhanden tot uitgangsvermogens tot een Watt of 400 uit een enkele 55 V voeding,in dit geval als dubbele brug in een zeer laagohmige belasting.
Voor mijn huistheatertje wil ik wat bomvaste eindtrapjes maken zonder dat er meteen een heftruck aan te pas moet komen .Henk
Is zelfbouw nog lonend voor alles wat daar bij komt kijken?
Bij de ic's heb je ook printjes nodig en moeilijk verkrijgbare spoelen. Verder heb je nog een voeding nodig, die met trafo's ook weer behoorlijk zwaar wordt. Een schakelende voeding kan natuurlijk ook. Dan moet het nog netjes in een kast en bovendien ook nog veilig zijn. Heb ik het nog niet over de aansluitstekers, bevestigingsmateriaal, koeling, etc. Printen voor classe D versterkers moeten goed uitgekiend zijn, om problemen te voorkomen. Met alleen een ic'tje ben je er dus niet. Let wel, ik zeg niet dat het onmogelijk is om zelf een goede klasse D versterker te bouwen, maar ze zijn redelijk complex.
Kijk eens bij Behringer in de iNUKE versterker serie. Voor 290 euro koop je een 2x 500 watt klasse D versterker, helemaal compleet en nog twee jaar garantie ook.
De kwaliteit is prima, zeker voor niet pro doeleinden.
Gewicht 3,5Kg.
Soundman2
Klasse D eindtrappen.
Hallo Henk,
In het verleden heb ik diverse klasse D versterkers ontworpen. Niet met speciale IC's - die waren er toen nog niet - maar met unitrode IC's, die daar ook goed bruikbaar voor waren.
De ene versterker, was bedoeld voor Public Adress. De voedingspannig bedroeg 24V (accu's). Het vermogen 600W. Door een DC/DC converter werd een voedingspanning van +70V en -70V opgewekt. Hierop was de eigenlijke versterker aangesloten, als halve brug. (ontworpen en gebouwd door mij bij Siemens)
De andere versterker was ook geschikt voor PA, maar is alleen gebruikt als inverter voor no-break voedingen voor computersystemen, aan boord van marine schepen. Deze werd gevoed uit 275V gelijkspanning, en leverde 117V/60Hz met een maximaal vermogen van 1800W. Dit was een speciale volle brug schakeling. (ontworpen en gebouwd door mij bij Thales).
Maar, onderschat de complicaties niet. De opzet van de schakeling, en met name de lay-out van de print, is heel kritisch. De huidige IC's maken de zaak wel een stuk eenvoudiger, maar het is geen klusje voor een beginner. Maar misschien zijn er kits met deze IC's te koop, of kun je beschrijvingen vinden voor de opbouw.
Succes.
Piet
Klasse D eindtrappen.
Kijk hier eens
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=4777
of in de laatste elektuur
Er zijn er velen die er mee experimenteren maar ik prefereer toch gewoon conventioneel discreet.
Je koopt voor een paar centen een stereo versterker op marktplaats dus ik zou zeggen experimenteer daar eens mee voor meer kanalen geluid.
Johan
Klasse D eindtrappen.
Marktplaats wordt tegenwoordig wel aardig afgestroopt door handelaren,echt leuke versterkers zijn daar ook zeldzaam.
Ik heb nog een 50 Volt 1 KW voeding voorhanden,ook materiaal en benodigdheden om de filterspoelen te maken,de IC's kosten bijna niets en een uitgekiend printontwerp wordt door de fabrikant van de ic's geleverd.
Om de ic's te koelen gebruik ik die mooie processorkoelers(ook al gratis),in de ruimte waar het komt maakt alles al lawaai.....
Het is dus meer een kwestie van iets creatiefs doen met allerlei verzameld spul,
maar dat van Behringer zal ik onthouden,daar heb ik ook een goede en goedkope meetmicrofoon van.
Ik vroeg dus niet om argumenten om het niet te doen .
Henk
Klasse D eindtrappen.
Je had geen heftruck. Maar wat je beschrijft weegt ook niet niks.
Nu nog een rekenvoorbeeld.
Uit 50 volt DC kun je maximaal een wisselspanning halen van 50 volt top-top. De effectieve waarde wordt dan ca 17 volt. Dat is de max uitgangsspanning van een versterker op 50 volt. Bij een brugschakeling mag je die spanning verdubbelen, dus 34 volt.
Bij een belasting van 4 ohm is het maximaal haalbare derhalve 34*34/4= 289 watt. Je moet dus al op 2 ohm gaan zitten om 500 watt te halen. De cijfers zijn te rooskleurig, zodat het vermogen waarschijnlijk een stuk lager wordt.
Ik wil je helemaal niet tegenhouden om te experimenteren, maar je had het over een versterker die niet al te zwaar mocht wegen. Effe in elkaar zetten is er ook niet bij. Daarin sta ik niet alleen. Maar een doorzetter wint, dus laat je niet tegenhouden.
Soundman2