Delta voeding type E030-3 (Toestel of techniek)

door eddy @, België, 19-01-2014, 09:41 (3964 dagen geleden)

Allen,
ik heb een delta voeding in herstelling (gered van de sloop)
Deze voedingen zijn heel mooi gemaakt en afgewerkt zonde om weg te gooien !
echter: er komt geen spanning meer uit !:-(
een schema heb ik, en intussen zijn al een aantal componenten vervangen.
het probleem zit in de stuurprint.:dev
Ik zou heel erg geholpen zijn met een schema waar de spanningswaarden op staan.. of een service manual ware nog beter
ik geloof dat deze voor de types E030-1..3 gelijk zijn, alleen de te leveren stroom is anders !
ieder hulp is welkom, alvast bedankt ;-)
groeten :
Eddy

Delta voeding type E030-3

door franshack @, Hengelo ov, 19-01-2014, 10:22 (3964 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door franshack, 19-01-2014, 10:28

Google: Delta E030-3

en kijk eens op 'circuitsonline' mogelijk helpt dat een handje

manual pdf

CoLine Delta

73

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

door eddy @, België, 22-01-2014, 08:13 (3961 dagen geleden) @ franshack

Beste,
dank voor de info, een schema had ik intussen, maar de spanningswaarden op diverse punten van de regelprint zouden mij wel verder helpen
Toch bedankt !
en ja: de berichten worden wel gelezen !
groet:
Eddy

door henkk56 @, 19-01-2014, 11:11 (3964 dagen geleden) @ eddy

Bij de onvolprezen elektrotanya!
http://elektrotanya.com/delta_elektronika_e030-3_power_supply_sm.pdf/download.html
Uitstekende site. :-)

Henk

door eddy @, België, 20-01-2014, 09:25 (3963 dagen geleden) @ henkk56

Henk,
dank voor de info, maar: een schema heb ik, ..
intussen ben ik zover dat: als de voeding een tijd uitgestaan heeft, is direct na het inschakelen, de spanning regelbaar tot zo'n 10 V, de spanning zakt dan terug weg naar ongeveer 0 V .en is niet meer regelbaar
EEn schema met de spanningswaarden op diverse punten, zou hier , mogelijks uitkomst bieden.
Groet:
Eddy

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2014, 21:17 (3961 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 21-01-2014, 21:19

EEn schema met de spanningswaarden op diverse punten, zou hier , mogelijks uitkomst bieden.
Groet:
Eddy

Kennelijk ontbreekt het je aan kennis van electronica.
Spanningen opgeven in een voeding die regelbaar is, lijkt me vrij zinloos.
Evenwel hebben voedingen een of meer referentiespanningen nodig en van daar uit kun je bij gegeven potmeterstanden, de rest berekenen cq beredeneren.
De ruwe voedingsspanning volgt dan weer uit de wisselspanningsopgave vab de trafo's.

Het is maar de vraag of je de voeding zonder electronicakennis aan de gang krijgt.
Het op geluk uitwisselen van onderdelen is tijdrovend en levert meestal niet het gewenste resultaat op.

Soundman2

door eddy @, België, 22-01-2014, 08:10 (3961 dagen geleden) @ soundman2

Beste,
als je een blik op het schema werpt, zal je direct duidelijk worden waarom een en ander niet zo eenvoudig is. de spanningswaarden dit ik zoek zijn voor de diverse regelinstellingen,en gaan dus niet met de uitgangsspanning mee.
Groet:
Eddy:th

door soundman2 @, Wouw, 22-01-2014, 09:13 (3961 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 22-01-2014, 09:33

Beste,
als je een blik op het schema werpt, zal je direct duidelijk worden waarom een en ander niet zo eenvoudig is. de spanningswaarden dit ik zoek zijn voor de diverse regelinstellingen,en gaan dus niet met de uitgangsspanning mee.
Groet:
Eddy:th

Uiteraard heb ik het schema ook bekeken, anders zou mijn opmerking nergens op slaan.
Houdt er rekening mee dat de voeding E030-3 een voorregeling heeft om de efficiëntie te vergroten. Afhankelijk van de uitgangsspanning en de geleverde uitgangsstroom, zal de voorregeling de ruwe spanning aanpassen middels een thyristorschakeling. De spanningswaardes in de analoge serieregeling zullen daarom voortdurend anders zijn.

Soundman2

door eddy @, België, 22-01-2014, 10:24 (3961 dagen geleden) @ soundman2

Dat weet ik, maar wellicht kan jij mij dan zeggen welke spanning ik na R1 op de regelprint 211C moet hebben ?
Met mijn 40 jaar ervaring in regeltechniek kom ik er voorlopig ninog niet uit.:-(
Groet:
Eddy

door soundman2 @, Wouw, 22-01-2014, 11:29 (3960 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 22-01-2014, 12:12

Dat weet ik, maar wellicht kan jij mij dan zeggen welke spanning ik na R1 op de regelprint 211C moet hebben ?
Met mijn 40 jaar ervaring in regeltechniek kom ik er voorlopig ninog niet uit.:-(
Groet:
Eddy

Mij best, maar laten we even vaststellen of we hetzelfde schema hebben. Ik heb het gedownload van Elektrotanya. Daar zit wel een print P211B op en geen 211C.
Verder is ook P113d aanwezig.
Ik wil geen verkeerde waarde noemen, maar in het schema wat ik heb is de spanning binnen een minuutje uitgerekend.
Soundman2

door eddy @, België, 23-01-2014, 08:00 (3960 dagen geleden) @ soundman2

ik heb de print in de voeding met nr P211B, heb een schema voor print P211C
voor zover ik kan zien, zit het enige verschil in de datum ('82 of 86) en in de nummering van de IC pennen. verder zijn de schema's identiek dacht ik
Groet:
eddy

Geen reactie meer helaas

door soundman2 @, Wouw, 22-01-2014, 20:35 (3960 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 22-01-2014, 20:36

Groet:
Eddy

Jammer dat je niet meer reageert. Ik heb de berekeningen voor je klaarliggen. We moeten wel even nagaan of we hetzelfde schema hanteren.
In het schema wat ik heb is de spanning die je wil weten zo af te leiden.

Soundman2

Geen reactie meer helaas

door eddy @, België, 23-01-2014, 08:09 (3960 dagen geleden) @ soundman2

Ik ben meestal in de namiddag aan't werk, dus.. geen kwestie van geen reactie ...
nu , wat de voeding aangaat, gisteravond laat heb ik nog wat metingen gedaan, en blijkt dat de uitgangsspanning "regelbaar" is van 0.55 V naar 0.35 V
de hoogste waarde als de volt regelpot volledig linksom staat. het lijkt er op dat de thyristoren niet opengestuurd worden .
Zal nog wat vedere metingen doen,
over R1 valt 21.5 V, wat mij veel lijkt
spanning over C1 is 39.5 V.
moet nog eens naar IC 1 kijken !
Groet:
Eddy

Geen reactie meer helaas

door eddy @, België, 23-01-2014, 10:33 (3960 dagen geleden) @ eddy

verder metingen:
spanning over D2 = 6.08V
spanning over D3 = 12.23V
spanning na bruggelijkrichter D8 = 42 V
spanning over C11,12= ~0V, De thyristoren worden niet uitgestuurd !
spanning over D15 =0.8 V
Eddy

We gaan verder

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2014, 11:07 (3960 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 23-01-2014, 11:48

verder metingen:
spanning over D2 = 6.08V
spanning over D3 = 12.23V
spanning na bruggelijkrichter D8 = 42 V
spanning over C11,12= ~0V, De thyristoren worden niet uitgestuurd !
spanning over D15 =0.8 V
Eddy

De spanning over D3 is veel te hoog, het is volgens de doc een 1N825, een temperatuur gecompenseerde referentie diode met een nominale zenerspanning van 6,2 volt.Op de min ingang van IC hoort ca 12,4 volt te staan ten opzichte van de minpool van elco C1
Transistor T1 vormt samen met IC een parallelstabilisator. Die kan op die manier niet werken. Het ligt voor de hand dat D3 onderbroken is, waardoor het ic op de min ingang een te hoge spanning krijgt. Van stabilisatie is dan geen sprake meer.

Nog even wat rekenwerk. Op de min ingang van IC staat globaal 12,4 volt (Vd2+Vd3).
Het ic meet via de spanningsdeler R5/R6 de spanning achter R1(680 Ohm). IC zal zich zodanig instellen dat de ingangen gelijk zijn. De spanning na R1 zal dus (R5+R6)/R5*12,4 volt zijn. 10,7/6,8*12,4=19,5 volt. Hier kan wel wat spreiding opzitten, vanwege de spreiding op D2 en D3. Maak dit eerst eens in orde. Vermoedelijk werkt de rest dan ook.
Nog even uitleg hoe de stabilisatie werkt. Als de spanning na R1 wil stijgen, zal de spanning op de plus ingang van IC ook stijgen. De uitgang stijgt ook en de transistor T1 wordt verder uitgestuurd en die zal daardoor via R2 de voedingslijn achter R1 zwaarder belasten waardoor de spanning weer daalt. Bij een daling van de voedingslijn gebeurt het omgekeerde.
Volgens jouw meetresultaten staat na R1 18 volt. Hoe is het met de rimpel daarop?
18 volt is geen onmogelijke waarde. Is de rimpel voor R1 nog acceptabel . De topwaarde van de spanning moet bij een trafospanning van 36 volt ca 1,4 x zo hoog zijn, dus ca 50 volt.
De spanning achter R1 is tevens de referentie voor het hele apparaat.
De zener D15 en de daarachter volgende schakeling zorgt ervoor dat de ruwe spanning over C11 en C12 altijd een stukje hoger is dan de uitgangsspanning van het apparaat. Kennelijk loopt er bij jou geen stoom door, of is hij kortgesloten.

Soundman2

We gaan verder

door eddy @, België, 23-01-2014, 13:22 (3959 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
alvast bedankt voor de moeite,
ik kijk een en ander na !
hou je op de hoogte
Eddy

We gaan verder

door eddy @, België, 24-01-2014, 08:25 (3959 dagen geleden) @ eddy

Intussen de 1N825 vervangen door 1N825A, spanning over D3 = 6.2V
spanning na R1=15.82V
Het regelsysteem rond IC 1 lijkt dus te werken, echter nog steeds geen uitgangsspanning.
Groet:
eddy

We gaan verder

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2014, 15:00 (3958 dagen geleden) @ eddy

Intussen de 1N825 vervangen door 1N825A, spanning over D3 = 6.2V
spanning na R1=15.82V
Het regelsysteem rond IC 1 lijkt dus te werken, echter nog steeds geen uitgangsspanning.
Groet:
eddy

Die spanning lijkt me toch te laag. Op de min ingang van het ic moet de optelsom staan van D2 en D3. Dat zou toch ongeveer 12,4 volt moeten zijn. IC stelt zich zodanig in, dat de ingangen gelijk zijn. Op de spanningsdeler en dus de plusingang moet dezelfde spanning staan. Alle stroom loopt door de weerstanden, omdat de plusingang een te verwaarlozen stroom opneemt. Uit de verhouding van de weerstanden volgt dan de spanning van de voedingsrail na R1.
Dat zou toch aardig moeten kloppen, omdat die voedingsrail tevens de referentie is voor het hele toestel.
Het kan best zijn dat er iets dan nog niet werkt of niet in orde is, maar probeer eerst eens uit te vinden waarom de theorie niet klopt.
Heb je nog aan de oude diode gemeten en was die defect?
Het kan natuurlijk zijn dat de voedingsrail te zwaar belast wordt door IC2 of nog wat anders. Dat is het volgende punt om uit te zoeken. Zit IC2 op een voetje, zou je hem er even uit kunnen halen.

Soundman2

We gaan verder

door eddy @, België, 24-01-2014, 17:46 (3958 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
Diode was inderdaad onderbroken..
en ja het ic zit op een voetje, zal het er eens uitpluggen
Spanning voor en na het uitpluggen vanh et ic blijft op 15.64 V
Eddy

We gaan verder

door eddy @, België, 24-01-2014, 17:50 (3958 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
de spanning over D1 = 6.09, over D3=6.21, maakt 12.3 samen
is ook deze spanning op de - ingang van ic1
Eddy

We gaan verder

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2014, 19:27 (3958 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 24-01-2014, 20:13

Henk,
Eddy

Eddy, Ik heb een kleine vergissing gemaakt. Het lijntje waaraan de anode van D2 zit, dient alleen voor de (negatieve)voeding van de ic's. Alles wordt verder gerefereerd aan het lijntje waaraan de kathode van D2 zit. Het is daarom dat D2 een gewone zener kan zijn, hij is niet kritisch. Ik moet daarom ook de spanning even opnieuw uitrekenen en je moet hem meten t.o.v. de kathode van D2. De spanning Kath. D2...Uitgang van R1 is: 10,7/6,8*6,2 volt= 9,75 volt.(6,2 is de zenerspanning van D2, maar die kan afwijken. Bij jouw exemplaar is die kennelijk 6,09 volt. Dat is absoluut geen probleem.)
Tel je daar de spanning van D2 bij op, dan kom je uit op 9,75+6,2= 15,95 volt Ik stel vast dat na het uitwisselen van D3 dat stukje electronica dus correct werkt.
De uitgangsspanning van de voeding is ook aangesloten op de top van D2. Dat is gedaan om de ic's bij een lage uitgangsspanning ook goed te laten werken. De meeste ic's kunnen niet goed werken vlak bij de + of - voedingsspanning. Zou je in het toestel geen negatieve voedingsspanning aan de ic's toevoeren, dan is de uitgang niet helemaal naar nul regelbaar.

Overigens vind ik het een interessante fout in jouw toestel.
Ik woon in Wouw, dat is niet zover van Essen (B). Ik weet niet waar je woont, maar kom je er niet uit zou je hem eens langs kunnen brengen

Soundman2

We gaan verder

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2014, 21:49 (3958 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 24-01-2014, 21:50

Henk,
Eddy

Eddy, Ik heb een kleine vergissing gemaakt. Het lijntje waaraan de anode van D2 zit, dient alleen voor de (negatieve)voeding van de ic's. Alles wordt verder gerefereerd aan het lijntje waaraan de kathode van D2 zit. Het is daarom dat D2 een gewone zener kan zijn, hij is niet kritisch. Ik moet daarom ook de spanning even opnieuw uitrekenen en je moet hem meten t.o.v. de kathode van D2. De spanning Kath. D2...Uitgang van R1 is: 10,7/6,8*6,2 volt= 9,75 volt.(6,2 is de zenerspanning van D2, maar die kan afwijken. Bij jouw exemplaar is die kennelijk 6,09 volt. Dat is absoluut geen probleem.)
Tel je daar de spanning van D2 bij op, dan kom je uit op 9,75+6,2= 15,95 volt Ik stel vast dat na het uitwisselen van D3 dat stukje electronica dus correct werkt.
De uitgangsspanning van de voeding is ook aangesloten op de top van D2. Dat is gedaan om de ic's bij een lage uitgangsspanning ook goed te laten werken. De meeste ic's kunnen niet goed werken vlak bij de + of - voedingsspanning. Zou je in het toestel geen negatieve voedingsspanning aan de ic's toevoeren, dan is de uitgang niet helemaal naar nul regelbaar.

Overigens vind ik het een interessante fout in jouw toestel.
Ik woon in Wouw, dat is niet zover van Essen (B). Ik weet niet waar je woont, maar kom je er niet uit zou je hem eens langs kunnen brengen

Soundman2

Het foutduiveltje blijft me achtervolgen.
Een stukje van de tekst is fout en moet zijn:
De spanning Kath. D2...Uitgang van R1 is: 10,7/6,8*6,2 volt= 9,75 volt.(6,2 is de zenerspanning van D3, maar die kan afwijken, dat is absoluut geen probleem.)
Tel je daar de spanning van D2 bij op, dan kom je uit op 9,75+6,2= 15,95 volt.
(Bij jouw exemplaar is D2 kennelijk 6,09 volt)
Ik stel vast dat na het uitwisselen van D3 dat stukje electronica dus correct werkt.

Mijn excuses voor deze kleine omissie
Soundman2

We gaan verder

door eddy @, België, 25-01-2014, 07:55 (3958 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
ik bekijk een en ander nog eens dit weekende.
kom bij je terug !
groet:
Eddy

We gaan verder

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-01-2014, 17:54 (3958 dagen geleden) @ soundman2

Probeer ik altijd in stappen de boel op te bouwen, cq af te schakelen.
Uitgang print -6 los, D4 los en D5 los.
Of zoals Hen aangeeft IC2 er uit.

En D16 en C17

Thyristrors D9 en D10 is beveiliging netwerk.
Via D15 en T2 wordt dat afgeschakeld.

Haal je R33 los, tevens Collector T3 en T4 even voor de veiligheid los halen.
Kijk bij opstarten of je nu op C11 en 12 de volle spanning hebt staan.
Zet je nu R33 terug en meet je of C-E T2 0V is, dan staat T2 dus in beveiliging.

En zo stap voor stap de afzonderlijke onderdelen in de voeding testen op werking.
T3en 4 er uit laten en kijk of je regeling kunt krijgen op pen 6 regelprint.
T3 en 4 is namelijk de eigenlijke voeding, zolang er wat mis is zou ik die af laten.

Vervolgens D14 ook even los en zet je een externe spanning op je + en - uitgang voeding.
Dan meet je op pen18 print dus ook die aangelegde spanning - bv 5V.
Nu meet je op poot 20 dan dus ook spanning en kijk of je die kunt regelen met Volt-control.
Dan kijk je op D5 uitgang IC2 of die uitgang ook omklapt bij regelen Volt-control.

Stroommeting gaat over setje R43 44 en IC2 D4.
D4 loshalen en bekijk je pas als voeding verder al reageert.
Verschil pen 8/9 en 13 bepaald of IC omklapt. Niveau wordt dan door R51 geregeld.
Dus kijk of pen 13 regelt met R51 daar je nu 5V op de ingang hebt gezet.
Ic zal niet omklappen omdat er geen stroom loopt door R43-44.

Evt zou je een lampje zijde Emitter T3-4 naar 0 kunnen hangen en kijk dan of met losgehaalde D4 IC wil omklappen.

Kortom
In stappen en blokken de delen testen op werking.

Mis!

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2014, 19:13 (3958 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 24-01-2014, 20:04

Probeer ik altijd in stappen de boel op te bouwen, cq af te schakelen.
Uitgang print -6 los, D4 los en D5 los.
Of zoals Hen aangeeft IC2 er uit.

En D16 en C17

Thyristrors D9 en D10 is beveiliging netwerk.
Via D15 en T2 wordt dat afgeschakeld.

Haal je R33 los, tevens Collector T3 en T4 even voor de veiligheid los halen.
Kijk bij opstarten of je nu op C11 en 12 de volle spanning hebt staan.
Zet je nu R33 terug en meet je of C-E T2 0V is, dan staat T2 dus in beveiliging.

En zo stap voor stap de afzonderlijke onderdelen in de voeding testen op werking.
T3en 4 er uit laten en kijk of je regeling kunt krijgen op pen 6 regelprint.
T3 en 4 is namelijk de eigenlijke voeding, zolang er wat mis is zou ik die af laten.

Vervolgens D14 ook even los en zet je een externe spanning op je + en - uitgang voeding.
Dan meet je op pen18 print dus ook die aangelegde spanning - bv 5V.
Nu meet je op poot 20 dan dus ook spanning en kijk of je die kunt regelen met Volt-control.
Dan kijk je op D5 uitgang IC2 of die uitgang ook omklapt bij regelen Volt-control.

Stroommeting gaat over setje R43 44 en IC2 D4.
D4 loshalen en bekijk je pas als voeding verder al reageert.
Verschil pen 8/9 en 13 bepaald of IC omklapt. Niveau wordt dan door R51 geregeld.
Dus kijk of pen 13 regelt met R51 daar je nu 5V op de ingang hebt gezet.
Ic zal niet omklappen omdat er geen stroom loopt door R43-44.

Evt zou je een lampje zijde Emitter T3-4 naar 0 kunnen hangen en kijk dan of met losgehaalde D4 IC wil omklappen.

Kortom
In stappen en blokken de delen testen op werking.

D9 en D10 zijn een soort van faseaansnijding om de dissipatie in de regeltransistoren binnen de perken te houden bij een lage uitgangsspanning en een hoge uitgangsstroom. Raadpleeg daarvoor ook eens de eerste bijdrage van Frans Hack, manual.pdf
Deze voedingen gaan niet in beveiliging, als de maximum stroom wordt overschreden. De voeding gaat dan in de zgn current mode. De uitgangsspanning daalt dan zodat er niet meer stroom loopt dan ingesteld op het front. Ook daarvoor is de pre regeling nodig, om de dissipatie te reduceren.
Je kunt de voeding dus gebruiken als regelbare spanningsbron, maar ook als regelbare stroombron.
Maurice, de uitleg die je geeft is helaas niet correct.

Soundman2

We gaan weer verder

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2014, 20:47 (3958 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 24-01-2014, 20:55

De schakeling links van D15 zorgt ervoor dat de twee thyristoren D9 en D10 zodanig aangestuurd worden dat de spanning links van de regeltransistoren een paar volt hoger is als de uitgangsspanning. in elk geval hoog genoeg om de rimpel niet door het regelcircuit te laten komen. Waarom doen ze dat? Stel je voor dat de hoogste uitgangsspanning van de voeding 30 volt is. De trafo levert 48 volt en dat levert normaal wel iets van 60 a 65 volt op. Trekken we 3 ampère uit de voeding dan wordt er al 35*3=105 watt gedissipeerd in de regeltansistors. Veel erger wordt het als we uit de voeding een paar volt willen halen, laten we zeggen 3 volt en we trekken 3 amp. De dissipatie zou dan 65-3=62 en dat maal 3 , is 186 watt, een aardig kacheltje dus, wat een forse (dure) koeling vereist.
Middels de thyristorregeling wordt de spanning voor de regelaars slechts op een paar volt hoger gehouden, laten we zeggen een volt of tien. De dissipatie wordt dan nooit hoger dan 10 volt*3amp, =30 watt.
De regelschakeling heeft als referentie de ruwe spanning en is via D15 gekoppeld met de uitgangsspanning en werkt verder autonoom. Hij wordt dus niet geregeld door de frontinstellingen.
Doordat de regelschakeling op een verschoven spanning werkt door R23/C8, kan een soort faseaansnijding worden toegepast.

Soundman2

We gaan weer verder

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-01-2014, 21:35 (3958 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor de correctie.

Ik ga dat nog eens rustig bekijken.
Zo kende ik een voeding bouwen nog niet.
Weer wat geleerd.

We gaan weer verder

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24-01-2014, 21:48 (3958 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 24-01-2014, 21:50

Weer wat geleerd.

Leuk hè, die elektronica :-) Elke dag kom je weer iets nieuws tegen.

Het principe van een bruggelijkrichter met 2 diodes en 2 thyristors ken ik al een jaar of 40. In zendontvangers werd dit toegepast.
De zender is bij analoge mobilofoonnetten hooguit 5% van de tijd in gebruik, een groot vermogen is gedurende de overige 95% van de tijd verspilling.
Als alleen de ontvanger actief is draait de voeding op een laag pitje.

We gaan weer verder

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2014, 22:01 (3958 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Weer wat geleerd.

Leuk hè, die elektronica :-) Elke dag kom je weer iets nieuws tegen.

Het principe van een bruggelijkrichter met 2 diodes en 2 thyristors ken ik al een jaar of 40. In zendontvangers werd dit toegepast.
De zender is bij analoge mobilofoonnetten hooguit 5% van de tijd in gebruik, een groot vermogen is gedurende de overige 95% van de tijd verspilling.
Als alleen de ontvanger actief is draait de voeding op een laag pitje.

Ik ken de mobilofoons niet, maar als de zender niet actief is, dan trekt alleen de ontvanger stroom. Evenwel zal de voedingsspanning gelijk moeten blijven. Door het wegvallen van de zender is de stroom stukken kleiner en wordt er in een serieregeling dus minder energie verstookt. Het probleem van de vermogensdissipatie speelt in de Deltavoeding op een andere manier.
Overigens is vermogens regulering een hot item, zeker sinds de komst van snel schakelende ic's.
Kijk maar eens naar een moderne netadapter. Had je een analoog exemplaar van 12 volt 2amp, dan zat daar een loodzware trafo in. Tegenwoordig zijn die dingen swits=ched mode, met een kleine ferriet trafo. een adapter met dezelfde capaciteit weegt nog maar een fractie.
Cruif zij het al: Ieder voordeel heb zijn nadeel (andersom ook). Die schakeldinges storen als de hel op allerlei apparaten en daarvoor zijn weer uitgebreide filters nodig, zeker in ontvangapparatuur. De miniaturisering leidt ook tot kleinere behuizingen, hetgeen de warmtehuishouding niet ten goede komt.
Elco's met een slechte ESR zullen in die hogere temperatuur snel het loodje leggen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat we weer terug moeten naar de loodzware en dure trafo's

Soundman2

We gaan weer verder

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-01-2014, 00:32 (3958 dagen geleden) @ soundman2

Voor het powersupply van die zendontvanger moest ik ongeveer 25 jaar terug in mijn geheugen :-)
Dat was zo ongeveer de laatste keer dat ik zo'n voeding heb gerepareerd.
Documentatie ervan heb ik niet (meer), maar gelukkig is er veel op internet te vinden.

Dit is het functionele schema van de voeding Storno PS602.
De volledige documentatie van de zendontvanger is hier te downloaden http://www.storno.dk/misc/CQF612.pdf

[image]

We gaan weer verder

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-01-2014, 00:50 (3958 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

ALs je het eenmaal ziet zo het principe is het geniaal.
Voorkomt een hoop gestook in de T3 en T4 van deze voeding.

Zo'n beetje grof regeling daarna de fijn regeling methode.

Heb nog een brok Strono CQM19-25 liggen, enkel de kast met inhoud.
Zit een inverter in en dat schakelt natuurlijk reeds al belasting afhankelijk.

Hoera!!

door eddy @, België, 26-01-2014, 09:13 (3957 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
Bij het verder naspeuren op het "moederbord" bleek R53 en R26 te lijden gehad hebben van warmte.
Het gemeemschappelijk soldeereilandje gaf geen goede verbinding tussen beide weerstanden.
deze dienen, samen met R25,26,27 voor het "programeren" van D13 ( wat een programeerbare unijunction transistor is (2N6028))
Deze zorgt op zijn beurt voor het aansturen van de Thyristoren D9 en D10
Na het in orde maken van deze verbinding:
Hoera !
voeding regelbaar tussen 0 en 30 V DC
Het meetinstrument moet nog wel afgeregeld worden (R50)
ik zal nog wat verder metingen doen, en ze ook delen, samen met foto's van de schuldige !
groet:
Eddy
P.S.:
bij het recupereren van de bovenstaande voeding , was ook een half gesloopte E030-3: Schakelaars ontbreken, meetinstrument kapotgeslagen, en de frontplaat geplooid, ook een instrumentklem gebroken .Bodemplaat en Deksel ontbreken ook
De drang komt op om ook deze voeding te "reanimeren"De elektronica is wel zo goed als kompleet..
Zoek nog naar de ontbrekende onderdelen..

Hoera!!

door soundman2 @, Wouw, 26-01-2014, 10:31 (3957 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 26-01-2014, 11:15

Ik neem aam R53//R28.
Ik heb met soortgelijke voedingen gewerkt van Philips. Compact en onverwoestbaar.
Zo blijkt maar weer dat weten hoe een schakeling hoort te werken een groot deel van het reparatiesucces uitmaakt. Kennelijk werd door de onderbreking D13 nooit getriggerd, waardoor de ruwe spanning niet hoog genoeg werd, in elk geval een stukje hoger dan de uitgangsspanning. Curieus is het wel dat er twee fouten in zaten.
Je kent de historie natuurlijk niet, maar dit lijkt zo'n toestel dat je eerst een tik moest geven om het te laten werken (de slechte soldeerverbinding). Als het dan later helemaal uitvalt, doordat een diode defect raakt, is het tegenwoordig einde verhaal. Koop maar gauw een nieuwe. Gelukkig telt dat voor de hobbyist niet. (Uiteraard is dit stukje uit mijn duim gezogen, maar zeker niet irreëel!)

Je zult merken dat de zgn current mode vaak heel handig is, veel fijner dan een voeding die in protect gaat.

Bij een transistorversterker bijv met sluiting, kun je een externe spanning toevoeren, die vooraf instelbaar is, daarna kun je de stroom instellen, die niet veel hoger hoeft te zijn dan de opgenomen stroom van de versterker zonder signaal als hij oké is, soms nog geen honderd mA. Er brandt dan niets uit, terwijl je toch een aantal zaken kunt meten.
Zo noem ik de stroom door emitterweerstanden van (meerdere) eindtransistoren.
Over de emitterweerstand van een kortgesloten tor meet je spanning, terwijl de goede transistoren niet eens in geleiding komen. Zonder wat los te solderen, meet je zo de defecte exemplaren eruit.

Ook sluitingen in printplaten kun je met deze voeding opsporen. Sluit de voeding van de print aan en begrens de stoom op een veilige waarde. Stel ook de spanning in op slechts een paar volt, opdat na het wegvallen van de sluiting, de aangelegde spanning niet te hoog is. Met een voltmeter in het mV bereik kun je nu de spanningsval over de sporen meten. Bij een vertakking, zal die alleen in het kortgesloten spoor oplopen. Neemt de spanning tijdens het spoorvolgen niet meer toe, dan ben je de sluiting voorbij.
Deze meting is handig als je geen schema's hebt en een voedingslijntje is kortgesloten. Zonder onderdelen te verwijderen, of printsporen door te snijden haal je er feilloos een sluiting uit.

Ook als acculader met een begrensde spanning (Ulaad max ) en een begrensde stroom, vaak 1/10 van de capaciteit, is het een fijn apparaat.

Ik heb in het begin jou en ook Maurice, een beetje geteckeld, maar dat ligt een beetje in mijn aard. Ik hoop dat jullie me dat vergeven.

Ondermeer deze bijdrage:

Beste,
Groet:
Eddy

Blijkt niet op te gaan. Het hele regelcircuit is gerefereerd aan de uitgangsspanning en varieert derhalve met elke gewijzigde instelling.
Ook de primaire voedingsspanning, hoewel autonoom geregeld, wordt tijdens gebruik voortdurend gewijzigd, door veranderen van de instellingen, maar ook door de current mode.

Het betoog van Maurice had ik al eerder gecorrigeerd.

Een heel verhaal, maar ik weet precies wat je voelt als je een stukje weerbarstige electronica weer in het gareel hebt kunnen krijgen:||:

Soundman2

Hoera!!

door eddy @, België, 26-01-2014, 16:49 (3956 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
Moest inderdaad R53 en R28 zijn..(-:
En ja ik weet hoe goed deze voedingen zijn, vandaar dat er reddingspogingen onderweg zijn voor nr:2 :-D
Ik heb via dit forum veel opgestoken, dank aan iedereen, speciaal ook aan jou !
We zijn mogelijk ietwat stroef van start gegaan, maar alles is goed gekomen, en daar gaat het toch om .:)
ik heb intussen al wat materiaal voor de restauratie van deel 2
zoek echter nog het meetinstrument, de kader en het glas is gebroken.
Groet:
Eddy

foto's Delta 030-3

door eddy @, België, 27-01-2014, 08:16 (3956 dagen geleden) @ eddy

Allen,
zie foto's van de herstelde ,en nog te restaureren delta voeding
Groet:
Eddy[image][image][image][image]

Geen reactie meer helaas

door eddy @, België, 23-01-2014, 08:16 (3960 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
mijn schema is op de schematheek gezet;-)
Groet: Eddy

door Bert V. @, Amstelveen, 19-01-2014, 16:41 (3963 dagen geleden) @ eddy

Beste Eddy,

Je kunt nu wel doen of je neus bloedt en meerdere vragen stellen op dít forum, maar reageer eens op mijn reactie op een aanbieding van jou op het NFOR en mijn E-mails !

Ik stel een reactie van jou hierop zeer op prijs !

m.vr.gr.

Bert

(Ik weet dat dit geheel off-topic is :no , maar dit forum heeft geen beheers-sectie)

door eddy @, België, 20-01-2014, 07:57 (3963 dagen geleden) @ Bert V.

Bert, ik probeer je via mail te bereiken, heb je opnieuw een mail gestuurd via je PM,(probeer dit al sinds eind december ! maar het schijn niet zo goed te lukken.
Groet:
Eddy

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 20-01-2014, 08:00 (3963 dagen geleden) @ eddy

Die berichten zouden best eens in de spambox terecht kunnen komen , is hier ook meerdere malen gebeurd .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

door Bert V. @, Amstelveen, 20-01-2014, 18:26 (3962 dagen geleden) @ eddy

Hallo Eddy,

Ik heb je nu via dit forum een berichtje gestuurd met mijn E-mail-adres; eens kijken of dat nu wél doorkomt.

Groet,

Bert

door eddy @, België, 21-01-2014, 08:38 (3962 dagen geleden) @ Bert V.

Bert,
ik heb je een antwoord gestuurd..
Laat je weten of je het ontvangen hebt ?:-|
groet:
eddy

door Bert V. @, Amstelveen, 21-01-2014, 21:47 (3961 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door Bert V., 21-01-2014, 22:15

Hallo Eddy,

Ik heb nog steeds niets binnen; ik heb zowel via het NFOR als dit forum via de "envelopjes" mailtjes naar je gestuurd en van beide forums ook een ( doorstuur)bevestiging ontvangen.

Alhoewel ik jouw E-mailadres niet ken vond ik niets in mijn ongewenste post en/of blokkeerlijst wat ook maar naar jou kon verwijzen; het vreemde is dat zowel van jouw- als van mijn kant deze mails worden geblokkeerd.

Misschien kan Paul (forumbeheer) een van ons beiden een E-mailadres doorsturen zodat wij wellicht buiten het forum om contact kunnen maken ?

Bert

door Bert V. @, Amstelveen, 27-01-2014, 12:37 (3955 dagen geleden) @ Bert V.

"Probleem" is opgelost dankzij Paul.

Bert

door eddy @, België, 22-01-2014, 08:15 (3961 dagen geleden) @ Bert V.

Bert,
ik heb je mail ontvangen, en hierop geantwoord..
Blijkbaar werkt het zo niet ??
zal het logo via de post opsturen, met een briefje bij met de nodige gegevens..
Groet:
Eddy

door vanderwaal @, Ridderkerk, 21-01-2014, 18:12 (3961 dagen geleden) @ eddy

Goedenavond eddy,het E-mail adres van Delta Electonic is WWW.deltapouwersupplies.com.Ze zitten in Zierikzee.

Heb zelf pas nog contact met hun gehad.
Succes.Mvrgr.Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk.

door eddy @, België, 21-01-2014, 18:44 (3961 dagen geleden) @ vanderwaal

Hartelijk dank, ik ga er morgen achteraan.:-)
Groet:
Eddy

door franshack @, Hengelo ov, 21-01-2014, 19:52 (3961 dagen geleden) @ eddy

Ik vraag me wel eens af of de berichten/ antwoorden wel gelezen worden.
Het adres van DElta,
mogelijke oorzaak niet werken en
een complete manual met schema en componentwaarden

STAAN REEDS DAGEN OP MIJN EERSTE BIJDRAGE.

:ng :ng :ng

--
Tesla

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 21-01-2014, 20:16 (3961 dagen geleden) @ franshack

Hallo Frans,
ik was blij met jouw antwoord.
Ik heb een aantal delta voedingen maar miste de documentatie nog.
Meteen gedownload en uitgeprint.
Bedankt, ruud PA0ROJ

door franshack @, Hengelo ov, 21-01-2014, 22:00 (3961 dagen geleden) @ Bapaktua

Oké, daar doen we het voor ;-)

--
Tesla

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 21-01-2014, 20:38 (3961 dagen geleden) @ eddy

Met dank aan Eddy voor de toezending, is het schema van deze voeding aan de Schematheek toegevoegd.

Paul
Forumbeheer