IC (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 22-01-2014, 11:47 (4054 dagen geleden) @ mvdeede
Gewijzigd door soundman2, 22-01-2014, 12:10

Bedankt voor de snelle reactie. Het IC (ong €8)is wel bij mijn groothandel verkrijgbaar, maar ik bestel niet graag zonder dat ik vastgesteld heb dat dit onderdeel inderdaad slecht is. Aan de uitgang van het IC heb ik geen aansturing signaal voor de Triac. Als technicus van beroep stap ik niet graag in het systeem van vervangen van onderdelen tot het toestel werkt.
Groetjes,
Maurice

Jouw verhaal is duidelijk, ik heb precies dezelfde instelling. Soms moet je wat. Ik repareer al jaren op componenten niveau en soms kun je niet anders. Als je niet weet wat er in het IC gebeurt, kun je moeilijker repareren. Hoogstens kun je de periferie onderzoeken. Je mag gerust weten dat ik ook wel eens onderdelen gekocht heb om iets zeker te weten. Dan was mijn diagnose meestal juist, maar soms ga je er naast. Je hebt dan wel de zekerheid dat het toch in de rest van de schakeling zit....... Je zal er mee moeten leven bij gebrek aan data.
Ik noemde Miele, omdat ik vorige week een stofzuiger moest nakijken die niets meer deed. Ik wilde het printje uittekenen, maar zag dat een van de pootjes van een klixon losgekomen was in het soldeertin. Van uittekenen is het niet meer gekomen. Ondanks dat je het ic niet kent, moet het wel voeding krijgen. Probeer het printje in kaart te brengen. De schakelingen rond het ic zijn meestal niet bijster ingewikkeld. Je zou dan kunnen bepalen of het IC wel voedingsspanning krijgt. Overigens zijn er ic's, die gewoon voor de voeding 220 volt op een pootje willen zien. De rest wordt in het ic geregeld. Dat komt allemaal voor.
Ook weerstanden hoger dan 100K ohm willen nog wel eens onderbreken, als daar hoge spanningen over staan. In veel switched mode voedingen komt voor, dat bijv een startweerstandje 330K ohm onderbroken is en dat daardoor de voeding niet start. Als je het uitrekent, is een 1/4 watt weerstand meer dan voldoende, maar blijft niet heel. Een weerstand van een groter vermogen, dus fysiek gewoon dikker sporen etc blijft wel heel. In datasheets wordt dan ook vaak de maximale spanning over een weerstand gegeven. Philips heeft er zelfs een speciale range voor. Kenmerk daarvan is dat ze een lichtblauw lichaampje hebben. Het laatste is alleen ter info en is waarschijnlijk helemaal niet relevant voor jouw probleem.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks