Hagstrom PA80 (Toestel of techniek)

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 01-02-2014, 20:06 (3957 dagen geleden)

Elders al een bericht geplaatst voor het schema, ook via de Hagstrom vrienden helaas niet gelukt. Dus er zat niets anders op, dan zelf maar aan de slag te gaan.

Woensdag heeft Peter Boin de eerste aanzet gegeven.

Hagstrom is een gevestigde naam in de wereld van gitaristen. Zij waren de eerste die met een 8 snarige basgitaar op de markt kwamen. Ook de kwaliteit van de instrumenten was en is groot. Gevestigde namen speelde op haddden een Hagstrom, Elvis, Zappa, Abba, Bowie e.v.a.

Voor mij was het een onbekend merk tot dat kortgeleden een gitaar\muziek versterker ter reparatie werd aangeboden. Het is een losse versterker, type PA 80, geen buizenversterker maar uitgevoerd met transistoren, en weinig informatie over te vinden.

De versterker was vele jaren terug in een winkel aangeboden voor revisie en men had hier ook een begin mee gemaakt. dit was kennelijk niet goed uitgepakt en niet afgemaakt. De eindtorren waren eruit 2N3055.

Voedingselco's defect, volle suiting in het apparaat en ook op de stuurprint tussen de voor- en regel versterker naar de eindtrappen waren modificaties aangebracht.

De voeding hersteld door er nieuwe elco's in te zetten, de eindtrap weer in orde gemaakt en op de stuurprint een TIP42c vervangen en voor de zekerheid alle elco's. Hierna deed het geheel nog niets en bleek er nog een draadbreuk in een kabeltje te zitten. Op de samenbouw van het geheel werkt de versterker weer.

[image][image][image][image][image][image]

--
Groeten

Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl

Hagstrom PA80

door soundman2 @, Wouw, 01-02-2014, 22:15 (3957 dagen geleden) @ hkruis
Gewijzigd door soundman2, 01-02-2014, 22:17

[image]

Het TO-3 isolatieplaatje lijkt op die plaatjes, die voor HSP transistoren gebruikt werden in kleurentv's. De eigenschap was vooral een hoge doorslagspanning. Warmte geleiding was volgens mij minder en vanwege de efficientie ook niet nodig.
Voor laagspanningsdoeleinden heb ik meer vertrouwen in de zgn silkpads. Het lijkt wel wat op zeildoek, maar is beslist ander materiaal. De warmte geleiding is beter en electrische isolatie geschikt tot een paar honderd volt. Ook vangt een silkpad kleine oneffenheden in de transistor en het koelvlak beter op. Het witte zinkoxidepasta geleidt warmte nog beter, maar dat geeft meestal zo'n troep en droogt op termijn ook uit.

De aanschaf van nieuwe transistors wordt ook steeds dubieuzer. Dit lijkt een RCA type. Laatst kreeg ik van een grossier 2N3055, die volgens mij overgeschilderd waren. De kap van de transistor was bovenop met metaalkleurige verf bespoten. Daarop was dan de typeaanduiding gedrukt. Of het echte 3055'ers zijn.......

Ook met de hybrides van Sanken en Sanyo wordt flink gerommeld. Nog niet zolang geleden zo'n STK module vervangen en wie schetst mij verbazing dat er achter elkaar twee sneuvelden, een zelfs onbelast.
Uit pure armoe twee exemplaren bij de importeur besteld (prijs>30 euro), maar die bleven gewoon heel ook tijdens de stresstest. Later heb ik eens zo'n defekte STK open gesloopt en de inhoud vergeleken met een gesneuvelde nieuwe.
De eindchips waren nog niet de helft in oppervlakte van het origineel.
Het vervelende is dat ze aan de buitenkant nauwelijks te onderscheiden zijn.

Soundman2

Hagstrom PA80

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 01-02-2014, 23:00 (3957 dagen geleden) @ soundman2

Of het echte 3055'ers zijn.......

Wat is een echte 2N3055 ? Die dingen zijn "binnen" een enorme tolerantie gestempeld . Als je het schema van een Quad 303 bekijkt zitten daar RCA38494's in , mi een op bepaalde waarden geselecteerde 2N3055 . In mijn Sonneteer versterker is het nog veel leuker : als je daarin 2 torren met hetzelfde type tegenkomt is het een wonder . Mijn huidige exemplaar telt 4 verschillende . Die jongens kopen gewoon een berg TO3 torren en selecteren ze zelf . Toen ik er nog niet zoveel over wist ging ik vaak af op de dikte van de "bevestigingsplaat" , puur omdat de torren van de gevestigde merken als Sanken , Toshiba en RCA veel dikker waren dan de goedkope ramsj . Merken als Krell selecteren ook zelf , originele stempel eraf en een Krell nummer er op .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Hagstrom PA80

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2014, 00:12 (3957 dagen geleden) @ soundman2

Klopt geheel.

Ik heb jaren lang 2 open gezaagde gehad om de verschillen aan te tonen.
Moet op net nodige over te vinden zijn.
2N3055 zijn een verhaal apart.
Veel troep in deze torren.

Hagstrom PA80

door soundman2 @, Wouw, 02-02-2014, 09:08 (3957 dagen geleden) @ Maurice

Klopt geheel.

Ik heb jaren lang 2 open gezaagde gehad om de verschillen aan te tonen.
Moet op net nodige over te vinden zijn.
2N3055 zijn een verhaal apart.
Veel troep in deze torren.

Dan kun je hier je hart ophalen.

Soundman2

Hagstrom PA80

door Rolf Zetterberg @, 01-02-2014, 22:20 (3957 dagen geleden) @ hkruis

Maybe this helps:
https://skydrive.live.com/?cid=2ef6f10a51750eee&id=2EF6F10A51750EEE%21122
click on "power stage&supply
Offentlig"
A blue frame should be visible around this text now.Rightclick inside the frame and download(ladda ned).
The schematic shows 40411 as output transistors,but hopefully it's basically the same.
Rolf

Hagstrom PA80

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 02-02-2014, 09:33 (3957 dagen geleden) @ Rolf Zetterberg

Hi Rolff, thx. for the link with schematic,

--
Groeten

Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl

Hagstrom PA80

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 02-02-2014, 13:48 (3957 dagen geleden) @ hkruis

Kunnen die 2n3055's wel tegen die 2 maal 42Volt?

Groeten, Hans PA0H

Hagstrom PA80

door soundman2 @, Wouw, 02-02-2014, 19:26 (3956 dagen geleden) @ Hans PA0H

Kunnen die 2n3055's wel tegen die 2 maal 42Volt?

Groeten, Hans PA0H

2N3055 Vceo 60 volt Niet dus
40411 Vceo 90 volt , gaat goed, houdt niet veel over....
Heb wel versterkers gerepareerd van Bose, de 1800. Werkt op + en - 85 volt.
Sommige reparateurs stoppen daar gewoon 2N3055 in. Resultaat: bij de eerstvolgende sinus exit. Niet iedereen met een soldeerbout is reparateur.

Soundman2