project beschijving (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-02-2014, 18:32 (3953 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Gewijzigd door loek, 05-02-2014, 18:34

Hallo Petrus,

Ik weet niet hoe het precies zit, maar het bedrijf dat de weersvoorspellingen maakt is ook het bedrijf dat het decoder IC op de markt brengt. Dit IC zit in weerstations en bij verkoop daarvan verdienen zij daar aan.

Er zijn pogingen gedaan om dit IC los te kopen, maar dan ging alleen bij 1000 stuks of meer. Je kan wel makkelijk het IC uit een weerstation halen en het in je eigen schakeling gebruiken. Daar is ook veel documentatie over te vinden op internet. Er is een Duitse site die waar alle gedecodeerde berichten de hele dag door beschikbaar zijn. Daar wordt ook gebruik gemaakt van een IC dat uit een weerstation is gehaald. Op een beurs had ik ook vo0or 2,50 twee weerstations van het merk Cresta gekocht. Het was me eer te na om de IC daar uit te halen.

Het heeft me meer dan 3 maanden gekost (5 uur per dag soms) om de code te kraken. Er zitten bijvoorbeeld 16 sleutels in die per minuut weer anders kunnen zijn. Ook zijn er 4 tabellen nodig die absoluut nodig zijn om de sleutels te kunnen maken. Al met al een leuke klus. Uiteindelijk is het gelukt en ook nog in basic.
Sommige vinden dit een "laagwaardige taal", maar je ziet alles kan er mee.

Het programma wat ik geschreven heb is uiteraard wel van mij, maar ik denk dat publicatie problemen gaat geven. Immers je gaat iets verspreiden wel/of niet met eigenbelang dat gebruik maakt van werk(in dit geval weersvoorspellingen) die door een ander gemaakt worden. Dus heb ik besloten nooit dit programma te publiceren.

Het totale doel van dit project was toch van zou dit lukken. Mijn volgende uitdaging is het namaken van een draaispoel meter.

Het uitgangspunt is dat er steeds meer meetapparaten komen met een defecte draaispoel meter. Als voorbeeld neem ik de AVO buizentester type 160.

Er zijn beeldschermpjes in kleur beschikbaar die dezelfde afmetingen hebben als de schaal van deze meter. Ook zijn er zeer scherpe afdrukken beschikbaar van deze schalen. Het moet dan toch mogelijk zijn om een meter na te bouwen met gebruik van een microprocessor en de daar in aanwezige A/D omzetter.

Het geheel is zo klein dat dit in de oude meterkast zou moeten passen.
Je zou dan een soort universele meter kunnen maken. Dus laden van type schaal en laden van de gevoeligheid. Een nieuwe draaispoel meter (ze worden nog gemaakt) kost ongeveer 250 Euro. Aan onderdelen met een elektronische meter ben je dit zeker niet kwijt. Er zijn wel digitale (analoge) meters in de handel maar deze zijn erg grof en duur.

Dus dat is mijn nieuwe uitdaging.

Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks