schema gezocht (Gezocht)
Hallo,
Kan mij iemand helpen aan het schema van het voedings gedeelte (volledig schema is ook goed)van de Nordmende video recorder Type Spectra V1202 SV.
Ik heb al op het net gezocht maar vind niet direct iets om te downloaden.
Vriendelijke groeten
Frans,
schema gezocht
Ik heb ook geen schema en voedingen kunnen allerlei fouten hebben. Een paar fouten springen er wel uit.
Veel voedingen worden gestart, door via een weerstand van een paar honderd kilo ohm, de primaire schakeltransistor te starten. Over die weerstand staat de gelijkgerichte netspanning van 300 volt en daardoor sneuvelt die weerstand op termijn. Zoek in het primaire gedeelte eens naar een weerstand van ca 200......300K ohm. Vervang hem door twee in serie. De spanning over de laatste twee weerstanden is dan nog maar de helft.
Als tweede uitschieter zijn de elco's secondair vaak een oorzaak, vooral de elco die in het circuit zit van de terugkoppeling naar het primaire gedeelte. Tegenwoordig staan elco's vaak bol, dan zie je het meteen. Vroeger werden ze capaciteitsloos zonder uiterlijke kenmerken. Een capaciteitsmeter komt hier goed van pas.
Op dit forum wodt ook een probleem aangekaart bij dezelfde voeding. Wellicht heb je er wat aan.
Soundman2
schema gezocht
Hallo Soundman2,
Bedankt voor je reactie , zo dacht ik er ook over in de meeste gevallen
is het een weerstand die verlopen is van waarde of een uitgedroogde elco.
Ik dacht eerst aan een schema om wat inzicht te krijgen in de schakeling
zonder schema lukt het ook wel maar toch en beetje gok werk.
Zo op het eerste gezicht lijkt het op een Philips loopwerk en voeding
maar de link naar het Philips type kan ik niet leggen.
Misschien iemand enig idee wat de link zou kunnen zijn?
Groeten
Frans,