Ten Big Audio Lies (Algemeen)

door Herman Vandierendonck @, 09-02-2014, 15:51 (3944 dagen geleden)

Goedemiddag Forumleden,

Misschien kennen jullie dit leuke artikel over de onzin die verkocht wordt in audioland, maar het blijft een interessant stuk om te lezen !

http://sonido.uchile.cl/articulos/tenbiggestliesaudio.pdf


(er schijnt een handigheid te zijn om bovenstaande link te verpakken in een mededeling als "klik hier" ofzo...)


Groeten Herman

Ten Big Audio Lies

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-02-2014, 16:04 (3944 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 09-02-2014, 16:05

(er schijnt een handigheid te zijn om bovenstaande link te verpakken in een mededeling als "klik hier" ofzo...)

Als je een bericht opmaakt (of wijzigt) staat rechts in de kolom een knop "link", in het eerste schermpje vul je de url (http:// enz) in en daarna de naam die je eraan wil geven.

Hier is zo'n zelfde verhaal dat de zin en onzin van high end audio weet te scheiden, maar dan in het Nederlands.

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 09-02-2014, 16:29 (3944 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het is (voor de zoveelste keer) jammer dat dergelijke anti verhalen soms bijna even veel leugens bevatten door oa scheve vergelijkingen . Alleen al het verschil digitaal analoog . Ik weet uit ervaring dat , als je een goede analoge recorder (dus niet een consumenten ding ) parallel laat lopen met een digitale machine , er wel degelijk verschil in weergave zit , en niet zo weinig ook !! Er gaat bij digitaal een enorm stuk ruimtelijkheid verloren , dit effect had je vroeger ook bij high speed copieren van CD's .
Dus is het het beste om beide kampen te mijden en je eigen keuzes te maken , doe ik al meer dan 20 jaar en schijnbaar met succes !!

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-02-2014, 16:49 (3944 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-02-2014, 17:00

De meeste punten worden naar mijn idee vrij slecht onderbouwd, al kloppen ze vaak in de basis wel.

Het stukje dat neerkwam op "Als je niet snapt hoe je met 2 samplepunten 20kHz kunt weergeven, ben je dom" viel me tegen, ook omdat het simpelweg niet waar is zoals jij al constateert. Om de oorspronkelijke golfvorm van iets dat geen zuivere sinus is, vast te leggen, is een hele rits harmonischen noodzakelijk. Een toon van 5kHz die geen sinus is (meest extreme test is met een blokgolf, al komt die in muziek doorgaans niet voor - bij het meten aan versterkers wordt hij wel gebruikt), legt een cd maar tot en met de 4e harmonische vast en zal dus nog niet helemaal lijken op de toon die oorspronkelijk werd gespeeld. Kennelijk kan je dat niet alleen meten (heel simpel met een 2-kanaals oscilloscope), maar ook gewoon horen. Als het hem daarin zit, moet je het verschil tussen een 44kHz gesampelde opname en een 96kHz gesampelde opname ook duidelijk kunnen horen.

Ook bij het stukje over inspelen mis ik wat. Ze noemen daar luidsprekers als uitzondering, maar voor buizen geldt het net zo goed. De kathode wordt weliswaar in de fabriek al geactiveerd, maar een buis die lang op de plank ligt of een buis die niet zo zorgvuldig is gefabriceerd zal nog best wat verschil tonen de eerste x uur.

Ten Big Audio Lies

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-02-2014, 17:09 (3944 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik zie de voor- en tegenstanders van wat wel of niet hoorbaar is op audiogebied nooit dichter bij elkaar komen.
Gelukkig hoef ik me er zelf niet het hoofd of de oren over te pijnigen, want ik hoor het verschil niet. Ik hoor alleen of het prettig klinkt of niet.

Dat nieuwe (en oude ongebruikte) buizen moeten inbranden is zeker waar. Met name in hoogfrequentschakelingen is dat goed merkbaar.
Een ontvanger die na het vervangen van buizen is afgeregeld, vertoont na een uur of 100 gebruik een afwijking en moet opnieuw worden afgeregeld.
Voor omroepontvangers is dit nauwelijks van toepassing omdat de frequenties relatief laag zijn, maar bij smalband-ontvangers op VHF en UHF maakt het wel veel uit.
In hoeverre het inbranden van buizen van invloed is op audioversterkers, daar heb ik geen oordeel over.

Ten Big Audio Lies

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-02-2014, 17:29 (3944 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed
Idem met oude toestellen die jaaaaren stil hebben gestaan.
Die gaan eerst maar eens even een tijdje aan staan.
Moet je eens zien wat zo'n ding na een dag of 2 gevoeliger wordt.
Dan pas evt. schroevendraaieren.(afregelen)

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 09-02-2014, 17:18 (3944 dagen geleden) @ Maarten Bakker

En dan hebben we het probleem opwarmen van een transistor versterker ook . Ik heb een Electrocompaniet AW100 gehad die toch minimaal 2 uren nodig had om 100% van z'n kunnen te presteren . Ook het kabelverhaal heb ik een andere mening over , het maakt hier op m'n "dure" set nogal wat uit wat er aan hangt . Daarom gewoon je eigen conclusies trekken en daar naar handelen . Het grootste probleem voor de meesten blijft het refentie kader . Ik heb hier gelukkig de beschikking over vele opnames waar ik vooral de ruimtelijke weergave , wat niet alleen bij digitaal een probleem is , kan toetsen . Dat is ook het eerste waar ik bij het inregelen van de balans tussen de microfoonsystemen bij een opname op let : staat alles op z'n plaats . Wat ik wel onderschrijf is dat je ziek wordt van de stroom subjectief geouwehoer van de High end maffia . Daar hoef je alleen maar een willekeurige test in een van de doorsnee bladen als HVT voor te lezen ...

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door soundman2 @, Wouw, 12-02-2014, 12:12 (3941 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

En dan hebben we het probleem opwarmen van een transistor versterker ook . Ik heb een Electrocompaniet AW100 gehad die toch minimaal 2 uren nodig had om 100% van z'n kunnen te presteren . Ook het kabelverhaal heb ik een andere mening over , het maakt hier op m'n "dure" set nogal wat uit wat er aan hangt . Daarom gewoon je eigen conclusies trekken en daar naar handelen . Het grootste probleem voor de meesten blijft het refentie kader . Ik heb hier gelukkig de beschikking over vele opnames waar ik vooral de ruimtelijke weergave , wat niet alleen bij digitaal een probleem is , kan toetsen . Dat is ook het eerste waar ik bij het inregelen van de balans tussen de microfoonsystemen bij een opname op let : staat alles op z'n plaats . Wat ik wel onderschrijf is dat je ziek wordt van de stroom subjectief geouwehoer van de High end maffia . Daar hoef je alleen maar een willekeurige test in een van de doorsnee bladen als HVT voor te lezen ...

Groet , Henk

De weergave van muziek, zou moeten klinken alsof je live bij een concert bent.
Beter zou je het niet kunnen krijgen.
Laat nou bij die kapitalen kostende versterkerinstallaties, geen enkele speciale netkabel, interlink, antivibratie ringen en meer van dat dure spul gebruikt worden.
Luidsprekerkabels zijn wel dik, maar van gewoon koper. OFC koper ...? Gold spade blades zie je nergens, maar wel SPEAKON en dergelijke connectoren.
Als die echte high-end materialen het geluid factoren beter zouden maken, werd het echt wel toegepast.........


Soundman2

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 12-02-2014, 13:36 (3941 dagen geleden) @ soundman2

Met die peperdure installatis bedoel je blijkbaar PA materiaal . Deze vergelijking loopt dus compleet mank . Dit materiaal heeft toch een iets ander doel dan een huiskamer installatie !
Als je behoort de harde anti High End dan heb je toch wat gemist . Er wordt inderdaad zoals ik ook schreef een hoop zinloos gezwam verkocht , maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil in kabels zou zijn , zelfs digitale coax kabels kunnen een ander beeld geven . Het heeft wat de interlinks betreft ongetwijfeld voor een deel met de kabelcapaciteit te maken , als ik hier twee korte stukjes (30cm) van een doorgaans prima presterende kabel gebruik dan verlies ik een enorm stuk aan detaillering , dat geeft te denken . En het hoeft niet altijd peperduur te wezen , mijn speakers zijn verbonden met 4 in elkaar getwiste UTP cat 6 kabels , gaat onwaarschijnlijk goed ! Je kunt het hier wat mij betreft een keer uitgebreid komen beluisteren en pas dan je conclusies trekken , als je gehoor tenminste door die peperdure blaasinstallaties nog niet verpest is ....

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door ruudtx @, Utrecht, 12-02-2014, 17:40 (3941 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Het lijkt me sterkt dat verschil in coax kabel een verschil in beeldkwaliteit maakt.
Het verschil zit m hoogstens in stoornivo, slechte kabel is gevoelig voor instraling waardoor er blokjes of nog erger ontstaat.
Digitaal is, het werkt goed, of niet goed, maar de kwalitiet is bij normaal werkend altijd hetzelfde.

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 12-02-2014, 18:45 (3941 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud , het gaat hier over audio lies, heeft dus niets met beeld te maken .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door soundman2 @, Wouw, 12-02-2014, 20:31 (3941 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door soundman2, 12-02-2014, 20:39

Met die peperdure installatis bedoel je blijkbaar PA materiaal . Deze vergelijking loopt dus compleet mank . Dit materiaal heeft toch een iets ander doel dan een huiskamer installatie !

Dat neemt niet weg dat dat de werkelijkheid is, met andere woorden het origineel. Dat origineel wordt bereikt met gewone kabels. Anders dan het origineel mag een installatie thuis niet klinken, zoniet vindt er kleuring of andere invloed plaats.

Als je behoort de harde anti High End dan heb je toch wat gemist . Er wordt inderdaad zoals ik ook schreef een hoop zinloos gezwam verkocht , maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil in kabels zou zijn , zelfs digitale coax kabels kunnen een ander beeld geven . Het heeft wat de interlinks betreft ongetwijfeld voor een deel met de kabelcapaciteit te maken , als ik hier twee korte stukjes (30cm) van een doorgaans prima presterende kabel gebruik dan verlies ik een enorm stuk aan detaillering , dat geeft te denken .


Ik ben helemaal niet tegen gezonde high end, maar nu je de kabelcapaciteit er bij haalt, zou je ook voor moeten rekenen wat de invloed is.
Stel dat ik 1 meter niet zo beste audiokabel neem met een capaciteit van 200 pF
Je kunt dan de capacitantie uitrekenen met de formule. Nemen we de de hoogst bruikbare frequentie bij audio versterking 100KHz (ivm de harmonischen).
De capacitantie is dan iets minder dan 8K ohm. Deze komt over de uitgang van een audiobron te staan. De uitgangsimpedantie van moderne apparaten ligt zowat bij 100 ohm en vaak nog minder. Bij 100KHz zal het signaal door de invloed van de kabel met pakweg 1% afnemen ofwel 0,09dB.
Bekend is ook dat ons gehoor al moeite heeft geluidssterkteverschillen van 3dB. Daarvoor moet de spanning al 30% zakken.We rekenen nog steeds bij 100KHz.
Ik moet de eerste persoon nog ontmoeten, die verschillen kan horen, veroorzaakt door 0,09dB spanningsval.
Een gewoon tulpsnoertje van de rol heeft dus geen enkele hoorbare invloed.
Ik weet dat theorie vaak tegen het zere been is van echte highenders,maar helaas.
Voor wat anders dan de formules uit de natuurkunde ga ik niet.
Soundman2

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 12-02-2014, 21:54 (3941 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 12-02-2014, 21:59

Dat neemt niet weg dat dat de werkelijkheid is, met andere woorden het origineel. Dat origineel wordt bereikt met gewone kabels. Anders dan het origineel mag een installatie thuis niet klinken, zoniet vindt er kleuring of andere invloed plaats.

Je vat het dus nog steeds niet . Een PA installatie is met een geheel ander doel gebouwd en zal in een huiskamer zeker niet doen wat een fatsoenlijke hifi set wel doet .

Een gewoon tulpsnoertje van de rol heeft dus geen enkele hoorbare invloed.

Dan ben ik samen met een hoop serieuze collega's die het van een zo goed mogelijke weergave moeten hebben om een goed product uit te kunnen brengen blijkbaar van een andere planeet .
Mijn goed uitgeruste vaste klanten die weten hoe iets hoort te klinken en vaak bij de opname aanwezig zijn horen het wel degelijk . Heb wel op m'n donder gehad omdat het ineens anders klonk , oorzaak ? Juist ja , een andere interlink tussen mengtafel en recorder .

Ik weet dat theorie vaak tegen het zere been is van echte highenders,maar helaas.

Ik ben absoluut niet een high ender , maar een serieuze muziekproducent en liefhebber die z'n oren weet te gebruiken (volgens anderen). Ik laat me dan ook niet meeslepen in wauwelpraat , maar zeker ook niet door kale specs op papier .Ik heb inmiddels , door welwillende medewerking van verschillende leveranciers , een 20 jaren experimenteren met kabels en weet niet wat meer achter de rug en inderdaad : een hoop nonsens tegengekomen maar nu wel een set waarmee ik een opname 100% kan beoordelen . Voor als je het weten wilt : A studio : Versterker : Sonneteer Campion , speakers ARS Acoustica Celera , CD speler Teac VRDS 20 , AD convertor DCS 900 , DA conv Behringer SRC2496, recorders Marantz PMD570 . Meeste interlinks MIT PC squared en Burmester lila 3 , digitale (coax)interlinks vd Hul videolink (ongeb) , mogami (gebal), speakerkabels Oehlbach , koptelefoon Grado RS1 , PU Thorens TD226 met SME3 / grado platinum reference en SME 2 / Stanton 680EL (de laatste voornamelijk voor het ruige werk en 78T gebruik) Editing systeem : Powermac 100 met G3 proc en Sonic solutions 5.4 B10 , analoge recorders : Studer B62 en Nakamichi Dragon . Deze hele mikmak is op de speakers na allemaal tweedehands bij elkaar gescharreld voor meer dan redelijke tot bespottelijk lage prijzen . Met deze set durf ik elke uitdaging aan !!

Voor wat anders dan de formules uit de natuurkunde ga ik niet.

Ga daar vooral in door , doe je jezelf meer tekort dan je denkt . Zet met je wetenschap en natuurkunde maar eens 20 paar boxen op een rij die meettechnisch nagenoeg gelijk behoren te presteren . Je zult schrikken van de verschillen !

Kortom ik geef in deze totaal niet om formules , nog een praktijkvoorbeeld : de (destijds)op papier beste versterker met werkelijk meer dan uitmuntende specs bleek hier in de praktijk een stuk minder muziek te presteren dan z'n goedkopere broertje (Audio Research SP15 om SP9 ) , commentaar van de dealer : ja , maar dat ding is puur gebouwd op signaalhandling . Muziekweergave blijkt dus blijkbaar verder te gaan dan wetenschap.....
Ik ga voor m'n eigen oren zolang die nog genoeg kunnen presteren !!!

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 12-02-2014, 23:00 (3941 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Nog een kleine aanvulling . Ik beweer niet dat PA appatuur per definitie "niet goed genoeg " is . Ik heb hier ook nog wel een praktijkvoorbeeld van . In de eind jaren 70 kwam Iemke Roos met de Crown Amcron DC300a eindtrap op de markt . Na uitgebreide testen bleek dat dat eigenlijk voor PA gebouwde beest zo goed te presteren dat hij in de Hifi bladen werd gepresenteerd , en met succes ! Heb het ding hier een paar jaar geleden ook gehad , zou na condensatorvervanging nu nog steeds in menige "high end" set niet misstaan en klinken , vooral met wat moeilijker aanstuurbare speakers die een hoge dempingsfactor vragen om er een fatsoenlijk laag uit te krijgen . Er stond op de beurs in Emmen 1 te koop , had hem voor €150 mee kunnen krijgen .... Helaas te weinig geld voorhanden , anders had ik dat zéker gedaan !(al heb ik dat vermogen niet half meer nodig)

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 13-02-2014, 09:01 (3940 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben Koehorst, 13-02-2014, 09:13

Dag Henk,

Ik ben bang dat je de verkeerde formule(s) uit de natuurkunde selecteert. Ik beken trouwens direct dat ik er zelf ook jarenlang precies zo over dacht als jij. Maar Menno van der Veen demonstreerde enkele jaren geleden op een bijeenkomst voor (oud-)studenten de invloed van de "interlink" op de klank van de installatie.

Menno had 3 interlinks van ongeveer 80 cm lengte en van verschillende kwaliteit klaargelegd. We begonnen met het meten van de capaciteit, want als je verschillen hoort, of meent te horen, dan is die capaciteit natuurlijk het eerste waarin je de oorzaak zoekt. Dat bleek eenvoudig: we hebben 3x vrijwel exact 80 pF gemeten. Kabels van 100 pF/m dus.

Toen de test: er werd een kamerscherm voor de installatie geplaatst, zodat we niet konden zien welke kabel werd toegepast. Menno deed het werk achter het scherm en wij noteerden de ervaringen. De slechtste kabel (Mediamarkt, inderdaad heel goedkoop) werd door alle aanwezigen steeds feilloos gedetecteerd. Die gaf een duf, doods geluidsbeeld. Geen ruimte in de klank, om het zo maar samen te vatten. Dus werd die uit de selectie verwijderd. Vervolgens werd een korte competitie tussen de 2 overblijvers georganiseerd. Het kenmerkende verschil zat hem niet in de hoogweergave. Verklaarbaar trouwens, want de gemeten capaciteiten verschilden nauwelijks of niet. Toch vonden alle aanwezigen dat er door de interlinks duidelijk invloed op het geluidsbeeld werd uitgeoefend. Bij de ene kabel was het veel makkelijker om de positie van diverse instrumenten in het stereobeeld te bepalen dan bij de andere. Ook de "diepte" in het klankbeeld verschilde. Zo bleek het na enige malen wisselen blind mogelijk om te bepalen welke kabel werd gebruikt. De voornaamste verschillen hadden dus betrekking op de ruimtelijkheid in de weergave.

De verklaring? Geen idee. Menno heeft geprobeerd een model te ontwikkelen waarin effecten en oorzaken zouden kunnen worden gevat. Maar daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen.

--
M.v.g
Ben

Ten Big Audio Lies

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2014, 10:09 (3940 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Dag Henk,

Ik ben bang dat je de verkeerde formule(s) uit de natuurkunde selecteert. Ik beken trouwens direct dat ik er zelf ook jarenlang precies zo over dacht als jij. Maar Menno van der Veen demonstreerde enkele jaren geleden op een bijeenkomst voor (oud-)studenten de invloed van de "interlink" op de klank van de installatie.

Menno had 3 interlinks van ongeveer 80 cm lengte en van verschillende kwaliteit klaargelegd. We begonnen met het meten van de capaciteit, want als je verschillen hoort, of meent te horen, dan is die capaciteit natuurlijk het eerste waarin je de oorzaak zoekt. Dat bleek eenvoudig: we hebben 3x vrijwel exact 80 pF gemeten. Kabels van 100 pF/m dus.

Toen de test: er werd een kamerscherm voor de installatie geplaatst, zodat we niet konden zien welke kabel werd toegepast. Menno deed het werk achter het scherm en wij noteerden de ervaringen. De slechtste kabel (Mediamarkt, inderdaad heel goedkoop) werd door alle aanwezigen steeds feilloos gedetecteerd. Die gaf een duf, doods geluidsbeeld. Geen ruimte in de klank, om het zo maar samen te vatten. Dus werd die uit de selectie verwijderd. Vervolgens werd een korte competitie tussen de 2 overblijvers georganiseerd. Het kenmerkende verschil zat hem niet in de hoogweergave. Verklaarbaar trouwens, want de gemeten capaciteiten verschilden nauwelijks of niet. Toch vonden alle aanwezigen dat er door de interlinks duidelijk invloed op het geluidsbeeld werd uitgeoefend. Bij de ene kabel was het veel makkelijker om de positie van diverse instrumenten in het stereobeeld te bepalen dan bij de andere. Ook de "diepte" in het klankbeeld verschilde. Zo bleek het na enige malen wisselen blind mogelijk om te bepalen welke kabel werd gebruikt. De voornaamste verschillen hadden dus betrekking op de ruimtelijkheid in de weergave.

De verklaring? Geen idee. Menno heeft geprobeerd een model te ontwikkelen waarin effecten en oorzaken zouden kunnen worden gevat. Maar daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen.

Het komt altijd neer op het onverklaarbare. Toch vreemd, dat anno 2014, de gekste dingen worden onderzocht door wetenschappers op universiteiten etc, maar dat over het hierboven beschreven fenomeen, nooit een wetenschappelijke verklaring is gegeven .Waarschijnlijk is de wetenschap nog niet zo ver.
Ook natuurwetten en meetinstrumenten zijn zover nog niet.
Enfin, zelf hoor ik het niet en dat maakt de keuze van geluidsapparatuur een heel stuk eenvoudiger.
We wachten maar af.


Soundman2

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 14-02-2014, 00:05 (3940 dagen geleden) @ soundman2

Enfin, zelf hoor ik het niet en dat maakt de keuze van geluidsapparatuur een heel stuk eenvoudiger.

En doorgaans een stuk goedkoper !!!:-D

Waar je nu je verhaal mee besluit is al heel iets anders dan te zeggen dat iets geen verschil maakt (of kan maken ).
Het valt mij in dit soort discussies altijd weer op dat een grote groep mensen van alles begint te roepen zonder de moeite te hebben genomen zich in de materie te verdiepen , ook zo in de draad over de (overigens waanzinnig dure)polechecker. Maar ja , vele high end idioten (Hifidioten ?)doen precies hetzelfde . Die nemen klakkeloos dingen over omdat degene die iets verkondigt er "verstand" van zou hebben . Het gros van beide kampen luistert dus blijkbaar alleen maar naar meningen en niet naar muziek . Daarom zal er mi ook nooit een eind komen aan de bijna immer vruchteloze discussies over dit gebied .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-02-2014, 19:47 (3941 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 12-02-2014, 19:48

Dat horen valt tegen. Natuurlijk heeft niet iedereen een even goed gehoor, dus de een zal een verschil nog net kunnen horen dat voor de ander niet te horen is.

Maar volgens mij kun je het verschil tussen een sinus en een blok alleen horen, als de frequentie zo laag is dat de verschilmakende harmonischen binnen het frequentiebereik van je oor vallen.
Ik heb dat even geprobeerd met deze Belco signaalgenerator.
Op een lage frequentie, bv 600Hz, kun je het verschil tussen sinus en blok goed horen. De blok klinkt dan echt als de sinus met wat hoge tonen erbij. Maar als ik de generator op 6kHz zet, hoor ik het verschil tussen blok en sinus amper en op 8kHz helemaal niet meer.

De conclusie hieruit is: voor de beleving maakt het totaal niet uit of je een blokgolf van 12kHz laat horen als een sinus of een blok.
Gelukkig maar, want ook analoge media gooien de hoge tonen eruit en laten die alleen horen voorzover de harmonischen in het frequentiebereik van het medium vallen.
Een FM uitzending wordt ergens rond de 15kHz afgesneden. Dus een blok van 12kHz wordt door een FM radio weergegeven als een sinus van 12kHz. Van een CD trouwens ook. Weliswaar is de sampling frequentie 44k1, wat met Niqvist betekent dat je theoretisch signalen tot 22050Hz kan weergeven. Maar veiligheidshalve wordt alles vanaf 19kHz weggefilterd.
Alleen blokgolven tussen 7,5 en 9,5 kHz worden door een CD getrouwer weergegeven dan door een analoog FM toestel, want daar pikt de CD de tweede harmonische nog mee. (En tussen 5 en 6,33 kHz hoor je op de CD de derde nog, etc.)

Om de oorspronkelijke golfvorm van iets dat geen zuivere sinus is, vast te leggen, is een hele rits harmonischen noodzakelijk. Een toon van 5kHz die geen sinus is (meest extreme test is met een blokgolf, al komt die in muziek doorgaans niet voor - bij het meten aan versterkers wordt hij wel gebruikt), legt een cd maar tot en met de 4e harmonische vast en zal dus nog niet helemaal lijken op de toon die oorspronkelijk werd gespeeld.

Ten Big Audio Lies

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 12-02-2014, 22:12 (3941 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het is jammer dat dit soort discussies zich meestal beperken tot natuurkundige parameters mbt de klank . Ik let bij de opnames die ik maak als eerste op het plaatje , oftewel staat alles op z'n plek . Bij digitalisering is mij maar al te vaak gebleken dat vooral de diepte-en breedte weergave een stuk verminderd . Ik heb diverse malen een digitale recorder mee laten lopen naast m'n Studer B62 (uiteraard via een analoge mengtafel) . Als je met een goede koptelefoon overschakelt van analoog naar digitaal klapt je kop zowat inelkaar van schrik , andersom is het of er een paar deuren opengaan , of anders gezegd lijkt het of de ruimte een stuk groter wordt . Bij de eerste CD copieerunit kon je zelfs duidelijk verschil horen tussen een 1 op 1 copie en een 8 speed . Dit verschil is er nog steeds wel maar ik kan dat zonder een "harde knip" niet meer onderscheiden ( en dan praat ik over 32 speed!) Er is dus op dat gebied in de loop der jaren gelukkig het nodige verbeterd .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ten Big Audio Lies

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-02-2014, 08:38 (3940 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Het is jammer dat dit soort discussies zich meestal beperken tot natuurkundige parameters mbt de klank

We zijn het dan eigenlijk helemaal met elkaar eens.
Zowel Henk als ik zijn het ONEENS met Maarten.
Die als argument voor analoog opvoerde: dat digitaal de golfvorm van hoge tonen niet goed weergeeft.

Ten Big Audio Lies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-02-2014, 00:20 (3940 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-02-2014, 00:41

Dat het de golfvorm niet goed weergeeft klopt gewoon. Dat kan je op de oscilloscope zien.

Daar staat tegenover dat je het (blijkens jouw experiment dat ik zal herhalen als ik ergens een toonfiets tegenkom) verschil in golfvorm al snel niet meer hoort, en dan sluit ik me aan bij jullie conclusie dat het daar (binnen de beperkingen van de proefopstelling) niet aan zal liggen.

De vraag is dan natuurlijk waar het dan wel precies aan ligt. Blijft interessante materie. Edit: Ik lees intermodulatieproducten, dat klinkt ook zeker niet onwaarschijnlijk. Is alleen wat lastiger na te bootsen en/of te meten, in elk geval voor mij.

Om misverstanden te voorkomen: mijn insteek is niet om me te beperken tot natuurkundige parameters, want het gaat nog altijd om het gehoor; als het verschil op gehoor aantoonbaar is dan moet je ervan uitgaan dat er verschil is.

Wat ik probeer is verklaren waarom er verschil is en dan kom je onder andere in de natuurkunde terecht. Het electronicagedeelte snap ik een beetje, het acoustische gedeelte minder goed. Ongetwijfeld zal ik dus mogelijke verklaringen over het hoofd zien.

Een van de mogelijke verklaringen voor het verschil in brandsnelheid ligt in de foutcorrectie. Samples die niet goed gebrand zijn worden bij het afspelen ge-interpoleerd en dat zal je horen.

Ten Big Audio Lies

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 15-02-2014, 15:03 (3938 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat het de golfvorm niet goed weergeeft klopt gewoon. Dat kan je op de oscilloscope zien.

Natuurlijk. Maar vergeet niet, dat dit voor een analoog medium precies zo geldt! Bij middengolfradio wordt alles boven 4.5kHz afgesneden. (Tenminste dat is wat moet, maar broadcasters houden zich daar niet altijd aan.) Dat betekent dat een blokgolf van 3 kHz uit je radio hetzelfde klinkt als een sinus van 3kHz. Het is niet zo, dat een analoog medium dat een bepaalde frequentie weergeeft, dan van die frequentie ook de golfvorm natuurgetrouw weergeeft.

Edit: Ik lees intermodulatieproducten, dat klinkt ook zeker niet onwaarschijnlijk. Is alleen wat lastiger na te bootsen en/of te meten, in elk geval voor mij.

Het is duidelijk en bekend dat hoge frequenties roet in het eten kunnen gooien ook als je ze niet hoort. Bijvoorbeeld, een versterker klinkt slecht, en er blijkt dan hij op hoge frequentie staat te oscilleren. Ook kan ik me voorstellen dat het de klank beïnvloedt als je supersone geluiden in je eindversterker laat komen, die daar intermoduleren tot iets hoorbaars. Dat deze invloed wenselijk is kan ik me iets minder goed voorstellen, maar bestrijden ga ik het niet. Alleen, ook hier is weer geen argument voor analoog aan te ontlenen, omdat die ultrasone geluiden daar zeker niet doorheen komen. En als die intermodulatie aan de opnamekant werkt, maakt het daarna ook al niet meer uit of je de producten analoog of digitaal overbrengt.

Ten Big Audio Lies

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 13-02-2014, 09:09 (3940 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dag Gerard,

Ik denk dat je jezelf nu op het verkeerde been hebt gezet. Om te beginnen bestaat er m.i. geen weergever (luidspreker noch telefoon) die een blokgolf kan weergeven. En zeker geen blokgolf van 10 kHz of zelfs nog hoger. Desondanks zijn tonen boven de gehoorgrens toch vaak goed "hoorbaar". D.w.z, niet de tonen zelf, maar wel hun intermodulatieproducten.

G. Slot beschreef dat effect al in zijn boek "Geluidskwaliteit", uitgegeven in de Philips Kaderreeks, ergens rond 1960.

--
M.v.g
Ben

powered by my little forum