Voedingsspanning IC (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 10-02-2014, 16:44 (3947 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 10-02-2014, 16:46

Ik heb een aantal kleine MP3 spelertjes, nodig voor demo doeleinden.
De apparaatjes zijn autonoom, ze werken op een ingebouwde oplaadbare accu. Dat kan via een usb aansluiting met 5 volt.
Muziek staat op een mini SD kaartje.
De accu is in het gebruik onpraktisch in mijn toepassing. Na het verwijderen werkt de speler niet goed meer. Aanbrengen van een elco van 10.000u werkt goed.
Ik heb het voedingsdeel onderzocht. Het apparaatje werkt eigenlijk altijd op de accu, die 3,6 volt afgeeft. Het geheel wordt opgeladen via een diode en een weerstandje van 2,2 ohm (China oplossing). Als de diode overbrugd wordt, is de elco niet nodig en werkt het goed met een normale adapter met een USB uitgang. Evenwel is de voeding dan 5 volt. Voor het audio ic is dat geen enkel probleem, maar voor de audio/mp3 chip weet ik dat niet. Ik vind daar weinig over. Wellicht is het een custom chip.
Er is het volgende in gegraveerd.
SU168
Martaq
1121.

Verder zit er nog een memory chipje op, L24C02B-S. Ook dat mag 5 volt hebben.
Wie weet meer over het "brein" ?

Soundman2

Voedingsspanning IC

door franshack @, Hengelo ov, 11-02-2014, 10:44 (3947 dagen geleden) @ soundman2

Waarom dan niet de diode overbrugd met een passende weerstand en een zehnerdiode erachter,
misschien een domme vraag maar...??

73 frans

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

Voedingsspanning IC

door soundman2 @, Wouw, 11-02-2014, 11:01 (3947 dagen geleden) @ franshack

Waarom dan niet de diode overbrugd met een passende weerstand en een zehnerdiode erachter,
misschien een domme vraag maar...??

73 frans

Dat is een van de mogelijkheden. Als ik de diode kan overbruggen ben ik meteen klaar en hoef ik verder geen onderdelen op de kleine smd print te monteren.
Een weerstand verslechtert ook de inwendige weerstand van de voeding, zodat ik toch weer een elco nodig heb.

Soundman2

Voedingsspanning IC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-02-2014, 11:22 (3947 dagen geleden) @ soundman2

2 diodes in serie met de 5V lijn is in China een beproefde manier om 3,3V te maken. Feitelijk kan dat ook wel uitpakken als 3,5V maar dat valt eerder binnen de marges van zo'n IC dan 5V.

Voedingsspanning IC

door soundman2 @, Wouw, 11-02-2014, 12:42 (3946 dagen geleden) @ Maarten Bakker

2 diodes in serie met de 5V lijn is in China een beproefde manier om 3,3V te maken. Feitelijk kan dat ook wel uitpakken als 3,5V maar dat valt eerder binnen de marges van zo'n IC dan 5V.

Het is één diode, in serie met een 2,2 ohm weerstandje. Daar achter zit dan de accu en via een aan/uit schakelaar de rest van de schakeling.
Het "laadcircuit" is dus uiterst simpel gebouwd. Ik zou uit moeten zoeken, hoe ver de accuspanning oploopt bij een volgeladen accu.
Soundman2

Voedingsspanning IC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-02-2014, 14:19 (3946 dagen geleden) @ soundman2

Zo bedoelde ik mijn opmerking niet. Ik bedoelde dat je bij verwijdering van de accu, 2 diodes zou kunnen gebruiken om de voedingsspanning van het apparaat binnen veilige grenzen te houden. Die schakeling kom je in goedkope apparatuur vaak tegen om een low-drop 3,3V regulator uit te sparen.

Aangezien de accu waarschijnlijk toch wel tot 4,2V geladen wordt (als er een beveiliging inzit koppelt hij af en loopt de spanning op de schakeling mogelijk alsnog tot 5V op bedenk ik nu), kan je misschien met 1 diode volstaan.

Kortom, bij normaal gebruik is de voedingsspanning ook altijd hoger dan 3,3V. Waarom ik dan toch 1 of 2 diodes zou monteren is omdat van zo'n onbekend IC nooit zeker is wat nou echt de grenzen voor de voedingsspanning zijn. Misschien wel 4,5V en dachten de ontwerpers: dat loopt wel los.

Voedingsspanning IC

door soundman2 @, Wouw, 11-02-2014, 20:09 (3946 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zo bedoelde ik mijn opmerking niet. Ik bedoelde dat je bij verwijdering van de accu, 2 diodes zou kunnen gebruiken om de voedingsspanning van het apparaat binnen veilige grenzen te houden. Die schakeling kom je in goedkope apparatuur vaak tegen om een low-drop 3,3V regulator uit te sparen.

Aangezien de accu waarschijnlijk toch wel tot 4,2V geladen wordt (als er een beveiliging inzit koppelt hij af en loopt de spanning op de schakeling mogelijk alsnog tot 5V op bedenk ik nu), kan je misschien met 1 diode volstaan.

Kortom, bij normaal gebruik is de voedingsspanning ook altijd hoger dan 3,3V. Waarom ik dan toch 1 of 2 diodes zou monteren is omdat van zo'n onbekend IC nooit zeker is wat nou echt de grenzen voor de voedingsspanning zijn. Misschien wel 4,5V en dachten de ontwerpers: dat loopt wel los.

Ik kan jouw redenering helemaal volgen. Afgeschakeld wordt er niets, als de accu vol is. Over de levensduur van de accu zullen we het maar niet hebben. Daar is de prijs van het toestelletje ook niet naar.
Zolang er niets bekend is over het ic blijft het gissen.
Van de leverancier, heb ik nimmer van een bij hen gekocht apparaat enige docu kunnen krijgen.
Ik noem de naam wel in een PM.

Soundman2

Voedingsspanning IC

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2014, 20:13 (3944 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 13-02-2014, 20:16

Ik kan jouw redenering helemaal volgen. Afgeschakeld wordt er niets, als de accu vol is. Over de levensduur van de accu zullen we het maar niet hebben. Daar is de prijs van het toestelletje ook niet naar.
Zolang er niets bekend is over het ic blijft het gissen.
Van de leverancier, heb ik nimmer van een bij hen gekocht apparaat enige docu kunnen krijgen.
Ik noem de naam wel in een PM.

Soundman2

Ik heb de gok maar genomen. Heb de accu verwijderd en het weerstandje van 2,2 ohm kortgesloten. Daarvoor was zelfs met een flinke elco van 2200uF de voeding absoluut niet hard genoeg. Na montage van een elco van 10.000uF werkt het allemaal perfekt. De spanning na de diode ligt rond de vier volt. (je zou 4,3 verwachten).
Met de scope bekeken varieert de spanning nog maar nauwelijks, ook bij maximum volume. Dat maximum volume is in het museum niet nodig.
De setjes hebben gisteren en vandaag continue aangestaan. Tot nu toe geen centje pijn. Spannend......:-)

Soundman2