Spanningszoeker 195 euro (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2014, 17:24 (4034 dagen geleden)

Een spanningszoeker voor slechts 195 euro.
Zie ik dat nou goed?
Als ik de fasedraad van een wandcontactdoos wil opzoeken, dan deed ik dat tot voor kort met een spannininszoekertje van de bouwmarkt. Kost ca 2 euro.
Het apparaat geeft ook nog eens niets aan als de wandcontactdoos niet voorzien is van een randaarde aansluiting.
Wel heeft het dan weer een display dat aangeeft dat het aangesloten apparaat op de juiste manier op het net is aangesloten. Toch knap dat het apparaatje weet aan welke pen van de netsteker de bruine draad zit.......
Lijkt me een bijzonder handig apparaat voor de buren, die vaak zgn U-toestellen en oude tv's repareren.

Soundman2

Spanningszoeker 195 euro

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-02-2014, 17:47 (4034 dagen geleden) @ soundman2

Geweldig! Weer een rare fabel waar ze in audio/high end land dol op zijn. En je begrijpt dat je, als je zo'n testdoosje hebt gekocht, dat je het verschil duidelijk kan horen (voor dat geld moet er toch verschil zijn?):-D :-D :-D :-D :-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Spanningszoeker 195 euro

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 13-02-2014, 19:16 (4034 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Gaan we weer , ik heb jaren terug met een vergelijkbaar apparaatje mogen spelen en het resultaat laat zich weer raden . In mijn geval heette dat een "polechecker" . €195 vind ik echter een zwaar overdreven prijs . Bij Hanze HiFi in Zolle verkoopt men een simpel dingetje dat er uitziet als een spanningszoeker, maar ook werkt, voor €17,50.......
En het maakt bij mij wèl verschil , behalve bij apparatuur met schakelende voedingen heb ik mij laten vertellen .
Maar dit is weer zo'n discutabel ding wat bij een simpel setje niets zal uithalen . De kabels die ik gebruik geven ook niet op elke willekeurige set verbetering .

De keten is en blijft zo sterk als de zwakste schakel . Als je bijv CD spelers gaat vergelijken op de bekende Quad 33/303 combinatie zal je weinig tot geen verschil kùnnen horen omdat deze set qua weergave van vooral het stereo (vooral diepte) plaatje wel erg veel laat liggen .

Ik moet nog ergens een schema hebben van het ding waar ik mee heb gewerkt , kom er tzt wel op terug .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Spanningszoeker 195 euro

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2014, 19:56 (4034 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door soundman2, 13-02-2014, 19:58

Gaan we weer , ik heb jaren terug met een vergelijkbaar apparaatje mogen spelen en het resultaat laat zich weer raden . In mijn geval heette dat een "polechecker" . €195 vind ik echter een zwaar overdreven prijs . Bij Hanze HiFi in Zolle verkoopt men een simpel dingetje dat er uitziet als een spanningszoeker, maar ook werkt, voor €17,50.......
En het maakt bij mij wèl verschil , behalve bij apparatuur met schakelende voedingen heb ik mij laten vertellen .
Maar dit is weer zo'n discutabel ding wat bij een simpel setje niets zal uithalen . De kabels die ik gebruik geven ook niet op elke willekeurige set verbetering .

De keten is en blijft zo sterk als de zwakste schakel . Als je bijv CD spelers gaat vergelijken op de bekende Quad 33/303 combinatie zal je weinig tot geen verschil kùnnen horen omdat deze set qua weergave van vooral het stereo (vooral diepte) plaatje wel erg veel laat liggen .

Ik moet nog ergens een schema hebben van het ding waar ik mee heb gewerkt , kom er tzt wel op terug .

Groet , Henk

Feitelijk hoef je helemaal niet te weten waar de fase of de nul van de wandcontactdoos zit. Het gebeurt wel eens dat een apparaat zoals een versterker bromt en als je de steker omdraait, dat de brom minder wordt of verdwenen is. In elk geval gaat het om een fout in de geluidsapparatuur, of foutieve bedrading uitwendig. Het omdraaien van de netsteker is in elk geval een lapmiddel. Vermindert de storing en ben je er tevreden mee, dan is niet meer nodig dan een merktekentje op de steker, zodat je hem na het een keertje losnemen, weer op dezelfde manier terug kunt steken. Daar heb ik geen spanningszoeker voor nodig en zeker geen van 195 euro...

Soundman2

Spanningszoeker 195 euro

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 13-02-2014, 19:10 (4034 dagen geleden) @ soundman2

En ze hebben nog meer interessante spullen...
Speciale stikkers die je op apparaten plakt om storingen te voorkomen.
Kijk eens in het PDF-document: http://www.creaktiv-systems.com/images/content/pdf/Musterkoffer.pdf
Je moet zelfs zo'n stikker plakken op de waterleiding van de cv! :lol :yeah :||:
Knap om dergelijke onzin te bedenken en er ook nog een quasi-technisch verhaal bij kunnen schrijven... :dev

Spanningszoeker 195 euro

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 13-02-2014, 19:37 (4034 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 13-02-2014, 19:39

Het gat in de markt staat bij sommige mensen hoog op het verlanglijstje . Ik vind het in dit geval toch knap om iemand dusdanig de oren van z'n kop te kletsen dattie het ook nog gaat kopen , ik kende deze nog niet .Chapeau , bedenk het maar eens !:||:

Volgens een goeroe alhier schijnen blokjes toermalijn ook wonderen te doen , met name bij luidsprekerkabels , hoe kom je er sowieso op om zoiets serieus te proberen ! :lol

Heb gister ook nog een stel peperdure interlinks uitgeprobeerd . Zat een dubieus bakje aan met een 1,5 V penlight erin , €300 per stereo set van 80 cm ! Wel duidelijk verschil , het hele stereobeeld naar de kloten . Wil daarover de achterliggende filosofie ook graag eens horen , zal wel een prachtig verhaal zijn :-D

Maar zoals ik in de draad over de audiolies ook al opgemerkt heb : niet alles in het wereldje van high end exotica berust op fabels !( maar wel een groot deel)

--
Nuntius Transmittendus !

Spanningszoeker 195 euro

door Herman Vandierendonck @, 13-02-2014, 20:48 (4034 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor de link, :||:

Fraai voorbeeld als toelichting op de twee artikelen die deze week langs kwamen inzake highendnonsens !

Spanningszoeker 195 euro

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 13-02-2014, 21:37 (4034 dagen geleden) @ soundman2

Best wel een beetje oplichterij, als je het mij vraagt.

Spanningszoeker 195 euro

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 13-02-2014, 23:18 (4034 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Haha, ik vind het prachtig juist :-D. Mensen die dit kopen laten zich nog een emmer kraanwater over de telefoon verkopen, want het klinkt toch goed?!

--
TB-303 <3

Spanningszoeker 195 euro

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 13-02-2014, 23:19 (4034 dagen geleden) @ v1ncent
Gewijzigd door Fons Vendrik, 13-02-2014, 23:20

KPN probeert dat volgens mij al een tijdje.

Spanningszoeker 195 euro

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 13-02-2014, 23:22 (4034 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Als het grasvezel er maar van gaat groeien!

enfin, iets met offtopic.

--
TB-303 <3

Spanningszoeker 195 euro

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 13-02-2014, 23:42 (4034 dagen geleden) @ v1ncent

Hard lachen om iets wat je niet hebt geprobeerd is gemakkelijk . In de metropool Zwolle zit een prima Hifi zaak (Hanze Hifi) waar ze je alles over dit fenomeen kunnen vertellen . Wip daar eerst eens aan en vorm je dan een oordeel .

--
Nuntius Transmittendus !

Spanningszoeker 195 euro

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 14-02-2014, 00:26 (4034 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door v1ncent, 14-02-2014, 00:31

Waar ik graag eens rondkijk inderdaad als ik in de buurt ben, er langs fiets of net een trein heb gemist. Wel eens een praatje gemaakt maar het zal de komende jaren qua budget onbereikbaar zijn voor mij. Er is zeker veel kennis en oren aanwezig, wil ook niet zeggen dat ik dit een emmer kraanwater vind. Integendeel: als je echt hi-end spul hebt wil je zoals maurice al aangaf, dit zo correct mogelijk hebben aangesloten. Maar ik heb een soort allergie voor 'gouden interlink praat'. Ik maak al een aantal jaar muziek met niet het goedkoopste spul, zeker met een eigen sound waar ik van hou, maar in mijn 28 jarige ogen is dit doorslaan.

Hips don't lie, maar mijn oren ook niet.

--
TB-303 <3

Spanningszoeker 195 euro

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 14-02-2014, 00:53 (4034 dagen geleden) @ v1ncent

Ach budget... daar heb ik ook al jaren last van . Je hebt de samenstelling van m'n A set kunnen zien , de B set scoort niet veel minder , alleen de daar gebruikte koptelefoon en speakers halen het niveau niet . Ook het meeste daarvan is tweedehands bij elkaar gescharreld . Blijkbaar net op tijd , de daar gebruikte voorversterker (Onkyo P3090 , een zeer zwaar onderschat apparaat , mn de phonotrap) heb ik kunnen kopen voor €300 . Nu moet je daar , als je hem al nog vind een dikke €1300 voor neertellen !! Hetzelfde met de Meridian eindtrappen . De mono's (2x100W) voor 5 guldens op de rommelmarkt . Voor totaal 140 guldens nieuwe onderdelen erin en WAUW . Het ècht goede materiaal uit de goede tijd heeft blijkbaar z'n plek gevonden , er is bijna niets meer te koop voor normaal geld .

Als je Jaap Pees tegenkomt bij Hanze doe hem dan de groeten .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Spanningszoeker 195 euro

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 14-02-2014, 01:05 (4034 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Geen idee hoe men daar heet. :-) Er staat wel mooi spul, dat zeker. Het begon bij mij met de Akai am2800 van m'n pa jaren terug qua audio. Doet het na een oplapbeurtje al jaren weer prima. Mooi setje kef cadenza's er aan, maar heb toch meer met m'n quad setje (zelfde wat Leo hier had staan, zoek de tuner al een tijdje voor een leuke prijs)

Ben vooral blij met mijn Roland TR808 voor 750 euro destijds, het liefst zo hard en rauw mogelijk over m'n gare d&r tafel, beetje analoge compressie erbij en een scheurende synth er bovenop en ik heb een big smile op mijn gezicht. Misschien dat daar het verschil zit :)

Ach, er is zoveel mooi spul, ik ben nog jong. :)

--
TB-303 <3

Spanningszoeker 195 euro

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 14-02-2014, 01:26 (4034 dagen geleden) @ v1ncent

Wil je met alle plezier persoonlijk nog wel een keer afhelpen van je Quad droom . De Stereo Meridian set die ik , lach niet , ooit geruild heb tegen zo'n Quad set presteert (iig de eindtrap) angstaanjagend veel beter ;-)
Een FM3 tuner komt waarschijnlijk ergens dit jaar deze kant op . Zal hem op de voorhand voor je reserveren ( evenals de Hammond galm veren )

--
Nuntius Transmittendus !

Spanningszoeker 195 euro

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 15-02-2014, 01:12 (4033 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Potver, die galmveer ja. ;-) Als ik op de locatie waar ik nu zit voorlopig kan blijven en mijn studio annex zolderkamerklusplaats eens goed op orde heb is u van harte welkom om een muziekje in elkaar te draaien/plaatjes te draaien. Mijn oren kunnen altijd training gebruiken. :)

Vind de set voor het budget al behoorlijk klinken, maar verandering van.., juist. :-)

groet, Vincent

--
TB-303 <3

Spanningszoeker 195 euro

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2014, 09:37 (4034 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Dat prijzen stijgen is wel bekend en hoe exotischer hoe hoger de prijzen. Zo worden voor buizenversterkers triodes gebruikt, die destijds nieuw in doos misschien 10 guldens hebben gekost (Dat was toe best een heel bedrag). Ze zijn er bijna niet meer en zo kan het zomaar gebeuren dat voor dezelfde triodes gepaard of niet, vele honderden euro's worden neergeteld.
Het rare is dat deze triodes gebouwd zijn met de kennis van toen. We zijn nu vele jaren verder en de technische vooruitgang heeft niet stilgestaan. Ook de inzichten van de werking van elektronenbuizen zijn later flink toegenomen.
De buizen klinken beter naarmate de prijs hoger is.
Voor onze verzamelaars van oude radiotoestellen is het een ramp. Simpele lampen om een antiek radiotoestel weer tot leven te brengen kosten soms een vermogen, terwijl de toegedichte eigenschappen voor die radio van geen belang zijn.

Soundman2

Spanningszoeker 195 euro

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-02-2014, 22:28 (4034 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 13-02-2014, 22:30

Is ook nogal een ingewikkelde complexe materie dat fase en Null.
Stel je hebt een totale toren aan apparatuur.
AMp
Tuner
Cass
DCC
CD
Pu
Mixer
Video recorder
Dat
Reel to Reel

Hele zaak zit op zo'n lange slof.
Bepaal dan maar eens welke juist zit en welke niet.

Nu met deze geweldenaar aan begin van de slof berekend deze precies welk toestel verkeerd om zit.
Het nummer(s) op display geeft aan welk stekker op de slof verkeerd om zit.

Toestel kijkt dan naar eerste diode gelijkrichter achter de trafo.
Deze moeten alle in fase staan.
Door de enorme database weet toestel welk type diode dat is en communiceert daar mee.
Vernam dat in april er weer een update beschikbaar is.
Deze wordt 3x per jaar via het net verzonden.
Je moet dan wel het abonnement afgesloten hebben.(25,- pj)

Overigens is het aan te raden voor deze fase draaiing test eerst de huisinstallatie middels gelijkstroom (door een dikke 24V accu) door te blazen.

Procedure
Meterkast accu plaatsen, let op De - moet aan de Fase en + aan de Null.
(Ivm stroom richting)
Dat kastje plaats je dan vervolgens telkens minstens 10 min op ieder stopcontact in het huis.Timer en een pieptoon geven aan als het gereed is.

Hiermee is de zaak volledig schoon en vrij van fasefouten die ontstaan na jaren gebruik huisinstallatie.

Aan te raden dat jaarlijks uit te voeren.
Zeker heden met de vervuilende dimmers en moderne LED verlichting.

Het geluid wat je dan hoort is dan zuiver schoon van fase verschillen.
Tevens is de dynamiek met gemiddeld 20% toegenomen, jaarlijks herhaling levert ca 3% op.

Vind je dit allemaal te lastig is het beter om een 2e aansluiting aan te vragen.
Vraag dan specifiek dat ze fase2 willen gebruiken, daar deze in het midden ligt
zijn de fasefouten een stuk stabieler.
Immers F2 is dan {(F1-F3)/3 - 2x(F1+F3)}x PI.

Spanningszoeker 195 euro

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 13-02-2014, 22:45 (4034 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 13-02-2014, 22:48

Dit verhaal begint sterk te lijken op een aprilgrap van jaren terug in het afdelingsblad van de Veron alhier . Met een indrukwekkende inleiding compleet met formules werd hierin beschreven dat als je een lastrafo op 2 fasen zou aansluiten (mbv vd buren ) de beide meters achteruit zouden gaan lopen . Het hele verhaal wat er stond klopte volledig , men had alleen wat relevante info "vergeten" te vermelden . Ik zal dat verhaal bij het opruimen van de zolder geheid weer tegenkomen , maak dan wel even een scan . Er zijn verschillende mensen fanatiek aan het sleutelen geweest.....:-D :-D :-D

Overigens worden m'n kookplaten met linksdraaiende electronen ook een behoorlijk stuk warmer dan met rechtsdraaiende......

Als de mens geld kan besparen of (denkt) iets gratis te krijgen is blijkbaar niets te gek

--
Nuntius Transmittendus !

Spanningszoeker 195 euro

door henkk56 @, 14-02-2014, 08:42 (4034 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Een schild van roestvrijstalen beplating om je huis heen lassen en je electriciteit betrekken van je eigen aggregaat.
Zo kan je je installatie beschermen tegen de electrostatische smog die ontstaan
is onder andere omdat "providers" Chinese powerline netwerkrommel uitdelen omdat
hun Wifi routers niet deugen.
De radiocontroledienst zou al deze dingen moeten opsporen omdat het gewoon zenders zijn!

Henk

Spanningszoeker 195 euro

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2014, 09:54 (4034 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door soundman2, 14-02-2014, 10:15

Een schild van roestvrijstalen beplating om je huis heen lassen en je electriciteit betrekken van je eigen aggregaat.
Zo kan je je installatie beschermen tegen de electrostatische smog die ontstaan
is onder andere omdat "providers" Chinese powerline netwerkrommel uitdelen omdat
hun Wifi routers niet deugen.
De radiocontroledienst zou al deze dingen moeten opsporen omdat het gewoon zenders zijn!

Henk

Heb ik weer geluk.
Ik bezit een buizenversterker, die onafhankelijk is van het lichtnet. Hij wordt gevoed door een accu van 24 volt en de anodespanning komt van een roterende omvormer. Die laatste loopt op gelijkstroom en levert gelijkstroom af. Geen last dus van de netfrequentie en alles wat daar nog meer op zit wat er niet hoort. Geen afgeplatte sinusvorm omdat er domweg geen gelijkrichters aanwezig zijn. Geen last van DC offset op het net, want er is zelfs geen voedingstrafo aanwezig. Ik heb dus geen sinuscorrector, geen verbeteraar van de inwendige weerstand van het lichtnet ,geen fasecorrector en frequentiecalibrator nodig.
Dat laatste is dan meestal nodig om de voedingsdiodes synchroon te laten schakelen met het lichtnet. De gelijkrichtdiodes zijn nl geoptimaliseerd voor 50Hz in Europa. Dat is ook de reden dat Amerikaanse versterkers niet meteen goed klinken , ze moeten redioded moeten worden. Er zitten diodes in voor 60Hz en er moeten diodes in die speciaal bedoeld zijn voor 50Hz. Als diodes niet synchroon schakelen, zullen er steeds elektronen niet op tijd weg kunnen vloeien en vinden er elektronenclusteringen plaats. Het gevolg is een onregelmatige diodestroom i.c. een slecht werkende voeding.
Als in een versterker de voeding al te kort schiet, dan heeft dat vanaf de bron al invloed op de transparantie van het stereobeeld.
Er is nog meer.....
De luidsprekeruitgang is geheel symmetrisch en galvanisch gescheiden van de rest van de versterker. Op die manier heeft HF instraling geen enkele invloed en heb ik ook geen HF protectors nodig, al dan niet gevuld met speciaal zand op kristallijne basis met edelstenen.
Aardlussen kunnen ook al niet ontstaan, omdat er geen verbinding is met het lichtnet,
Eigenlijk een ideale versterker, ook al komt hij uit 1965.

Ik heb overigens nog een aantal op 50Hz gecalibreerde diodes liggen, keurig verpakt in een edelhouten zwaluwstaartdoosje. Om invloeden van het aardmagnetisme tijdens opslag te voorkomen, zijn ze om en om ingelegd in speciale antistatische/antimagnetische folie.
Op verzoek kan ik ze nog cryogeen laten behandelen.
Een doosje met vier stuks kost 287 euro excl.BTW.
De cryogene behandeling, moet ik laten doen. De levertijd is dan een week langer. Extra kosten 25 euro (per diode)
De diodes heb ik over van een project wat niet doorgegaan is.

Soundman2

Spanningszoeker 195 euro

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 15-02-2014, 01:21 (4033 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door v1ncent, 15-02-2014, 01:23

Als dit op een tegeltje zou passen.. Het liefst in de juiste pmc solid coated delfts-blauwe kleuren. Vind ik leuk :-)

--
TB-303 <3