Voedingsspanning IC (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2014, 20:13 (3944 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 13-02-2014, 20:16

Zo bedoelde ik mijn opmerking niet. Ik bedoelde dat je bij verwijdering van de accu, 2 diodes zou kunnen gebruiken om de voedingsspanning van het apparaat binnen veilige grenzen te houden. Die schakeling kom je in goedkope apparatuur vaak tegen om een low-drop 3,3V regulator uit te sparen.

Aangezien de accu waarschijnlijk toch wel tot 4,2V geladen wordt (als er een beveiliging inzit koppelt hij af en loopt de spanning op de schakeling mogelijk alsnog tot 5V op bedenk ik nu), kan je misschien met 1 diode volstaan.

Kortom, bij normaal gebruik is de voedingsspanning ook altijd hoger dan 3,3V. Waarom ik dan toch 1 of 2 diodes zou monteren is omdat van zo'n onbekend IC nooit zeker is wat nou echt de grenzen voor de voedingsspanning zijn. Misschien wel 4,5V en dachten de ontwerpers: dat loopt wel los.

Ik kan jouw redenering helemaal volgen. Afgeschakeld wordt er niets, als de accu vol is. Over de levensduur van de accu zullen we het maar niet hebben. Daar is de prijs van het toestelletje ook niet naar.
Zolang er niets bekend is over het ic blijft het gissen.
Van de leverancier, heb ik nimmer van een bij hen gekocht apparaat enige docu kunnen krijgen.
Ik noem de naam wel in een PM.

Soundman2

Ik heb de gok maar genomen. Heb de accu verwijderd en het weerstandje van 2,2 ohm kortgesloten. Daarvoor was zelfs met een flinke elco van 2200uF de voeding absoluut niet hard genoeg. Na montage van een elco van 10.000uF werkt het allemaal perfekt. De spanning na de diode ligt rond de vier volt. (je zou 4,3 verwachten).
Met de scope bekeken varieert de spanning nog maar nauwelijks, ook bij maximum volume. Dat maximum volume is in het museum niet nodig.
De setjes hebben gisteren en vandaag continue aangestaan. Tot nu toe geen centje pijn. Spannend......:-)

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks