VGA inbouwdoos (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2014, 15:54 (3944 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 14-02-2014, 15:57

Een installateur vroeg mij een VGA inbouwdoos aan te sluiten.
In de muur zit een standaard inbouwdoos en het "stopcontact" werd aangeleverd door de installateur. Het was een afdekplaat met een VGA chassisdeeltje, meer niet. Geen trekontlasting of wat dan ook.
In arrenmoede de stugge kabel aangestript en aangesloten, maar je raad het al, de bouw is een toch wat ruwere omgeving, dus twee coaxjes afgebroken. Ik heb de zaak gerepareerd en zelf afgewerkt, dus het werkt allemaal weer. Ik heb op het www gezocht naar een bouwbestendig inbouw VGA contactdoos. Die ik vind zijn uitgevoerd met een dubbele female gender. Dat is geen oplossing omdat aan de kabel geen steker meer zit (gaat anders niet door de buis). Voor de montage van een normale steker ,om die op de gender te steken is geen ruimte. Wie kent een model waarop je wel fatsoenlijk een VGAkabel kunt aansluiten? Het solderen is niet het probleem, de mechanische sterkte wel.

Soundman2

VGA inbouwdoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-02-2014, 16:38 (3944 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 14-02-2014, 16:39

Dit is niets?
[image]

[image]

VGA inbouwdoos

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2014, 16:49 (3943 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 14-02-2014, 16:51

Dit is niets?
[image]

[image]

Dat ga ik bekijken, De totale diepte is belangrijk, maar ik mis nog wel de broodnodige trekontlasting.
Ls ik de prijs zie snap ik meteen, dat de installateur die niet mee bracht.

Soundman2

VGA inbouwdoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-02-2014, 23:27 (3943 dagen geleden) @ soundman2

Dan pak je het idee.
printje en wat stekkers.
voorplaat van aluminium.

Neem aan dat je de trekontlasting bedoeld aan de buitenkant?
Binnen draad ligt toch stil, anders snap ik het niet wat er aan trekontlasting moet zijn aan draden die in een muur liggen.

VGA inbouwdoos

door HM @, Hilversum, 15-02-2014, 09:02 (3943 dagen geleden) @ Maurice

En anders 2 3 mm gaatjes in het printje met een ty-wrap....

VGA inbouwdoos

door soundman2 @, Wouw, 15-02-2014, 09:52 (3943 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 15-02-2014, 09:53

Dan pak je het idee.
printje en wat stekkers.
voorplaat van aluminium.

Neem aan dat je de trekontlasting bedoeld aan de buitenkant?
Binnen draad ligt toch stil, anders snap ik het niet wat er aan trekontlasting moet zijn aan draden die in een muur liggen.

Ook aan de binnenkant is trekontlasting nodig. De stugge vgakabel moet wat overlengte hebben om de plug eraan te monteren. Om hem daarna op zijn plaats te brengen, moet de kabel een beetje in de plooi gelegd worden, anders krijg je hem niet in de doos. Deze mechanische krachten, zijn al voldoende om de adertjes van de coaxkabeltjes te breken, Ze zijn niet dikker dan 0,10 tot 0,14mm2 , mechanische sterkte is dus heel klein.
het is dus zaak om de kabel goed vast te zetten en de aders zonder mechanische spanning te monteren.

In een latere bijdrage werd al geopperd om gaatjes te boren in de print en ty-raps te gebruiken, Dat kan, mits het sporenpatroon het toelaat. Zelf maken is voor mij zonder meer een optie, maar je zou verwachten dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat er een uitgewerkte oplossing voorhanden is.
Het was notabene een installateur, die mij vroeg of ik het fijne soldeerwerk kon doen.
Soundman2

VGA inbouwdoos

door françois, 15-02-2014, 11:38 (3943 dagen geleden) @ soundman2

VGA inbouwdoos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-02-2014, 20:37 (3942 dagen geleden) @ soundman2

Indien je krimpkous gebruikt helpt dat al iets,
Snap je probleem.
Zorg dat de kabel voldoende lang is ontdaan van de mantel, dat scheelt ook een stuk met dat buigen.
Dus niet te korte draadjes.

2e tip is vervolgens de plug na solderen met lijmpistool vol smeren.
Zo fixeer je de boel nog wat verder.
Maar dat kun je als je verder de installatie over laat aan installateurs natuurlijk niet bij brengen.

Als laatste zorg dat je de buitenmantel vast soldeert aan huisje, deze korter als overige draden, komt daar de trekkracht op.

Normaal bij installatie van krachtstromen houd je de aarde altijd langer zodat deze als laatste pas los.

Gezegd kleine draadjes en installateurs, die gewend zijn lekker te rossen aan die draden.......

Optie is nog opzoek gaan naar betere kabel, zijn er zeker.

VGA inbouwdoos

door soundman2 @, Wouw, 15-02-2014, 20:48 (3942 dagen geleden) @ Maurice

Indien je krimpkous gebruikt helpt dat al iets,
Snap je probleem.
Zorg dat de kabel voldoende lang is ontdaan van de mantel, dat scheelt ook een stuk met dat buigen.
Dus niet te korte draadjes.

2e tip is vervolgens de plug na solderen met lijmpistool vol smeren.
Zo fixeer je de boel nog wat verder.
Maar dat kun je als je verder de installatie over laat aan installateurs natuurlijk niet bij brengen.

Als laatste zorg dat je de buitenmantel vast soldeert aan huisje, deze korter als overige draden, komt daar de trekkracht op.

Normaal bij installatie van krachtstromen houd je de aarde altijd langer zodat deze als laatste pas los.

Gezegd kleine draadjes en installateurs, die gewend zijn lekker te rossen aan die draden.......

Optie is nog opzoek gaan naar betere kabel, zijn er zeker.

Allemaal goede tips, ik heb zelf ook een oplossing bedacht, maar het ging er mij om een kant en klare oplossing te vinden. Die zijn er dus wel, maar met de gebreken die in de thread reeds aangehaald zijn.

Ik denk zelf aan een aluminium hoek, met een uitgezaagd stukje voor de connector, De hoek wordt dan gelijk vastgezet met de schroeven van de connector. Op het aluminium kun je de kabel dan fieren met ty-raps of een beugeltje

Soundman2