Thomson CS 580 (Toestel of techniek)
door eddy , België, 17-02-2014, 08:03 (3941 dagen geleden)
Gewijzigd door eddy, 17-02-2014, 08:19
Allen,
ik heb een probleem met bovenstaande toestel, dit is een stereo combinatie van zo'n 10 jaar oud.
het probleem zit hem in de CD player.
toestel heeft een 5 voudige wisselaar die nu goed werkt !
er was ook een kabel afgebroken aan de CD detectie .
het volgend verschijnsel doet zich voor :
CD wordt ingeladen in de wisselaar, CD player zoekt in welke tray er een CD zit, laad deze laatste in, , detecteerd CD, display geeft aan: reading, maar de aandrijfmotor van de player draait niet.
Ik heb een schema van dit otestel, maar de CD player blijkt een "aparte" unit te zijn , en deze komt niet op het schema voor.
de impedantie van de CD aandrijfmotor (is op de print gesoldeerd) is zo'n 11.5 ohm.
Het is bijna niet mogelijk om op de print van de player te meten terwijl een en ander in dienst is .
ik moet nog eens 2 draadjes aan de motoraansluitingen solderen , en naar buiten brengen zodat ik erop kan meten !
Iemand nog andere suggesties ?
Volgens mijn gevoel moet de fout in de print van de player zitten :
volgen de nummers komen hierop voor :
TCM 35-3 (RC4) en MKP11LTX
iedere hulp is welkom, alvast dank
Eddy
Thomson CS 580
door eddy , België, 17-02-2014, 08:36 (3941 dagen geleden) @ eddy
intussen op het "WWW' nog gevonden dat : de Lens eerst moet focuseren alvorens de CD motor aan het "werk " gaat !
Eddy
Thomson CS 580
door soundman2 , Wouw, 17-02-2014, 11:54 (3941 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door soundman2, 17-02-2014, 12:34
intussen op het "WWW' nog gevonden dat : de Lens eerst moet focuseren alvorens de CD motor aan het "werk " gaat !
Eddy
Dat klopt. Als het focuspunt niet gevonden wordt, start de spindelmotor niet.
Ik weet niet hoe goed je in het mechaniek kunt kijken, maar het focusseren kun je zien, doordat de lens verticaal omhoog en omlaag beweegt. Als alles goed is lukt dat in één cyclus, maar als de cd bijv. verkeerd in de speler zit worden afhankelijk van het merk vier tot 16 pogingen gedaan om te focusseren. Beweegt de lens niet, dan kan het ophangmechanisme van de lens defect zijn of vastzitten, de laser stuk en veel minder vaak de bedrading naar het laserblok.
Alvorens tot focusseren over te gaan, wordt het wagentje eerst naar het begin van de cd gebracht, alwaar het tegen een eindschakelaartje loopt. Werkt dat niet, vindt ook geen focussering plaats. Dan kan het ook nog zijn dat de spindelmotor defect is. Maak de draajes los en sluit iets van een voeding of batterijtje aan.
Op een paar volt, moet het motortje feilloos draaien, soms al op een enkele volt.
De nieuwe lasers kosten tegenwoordig geen dr... meer.
Bij sommige grossiers is een kompleet loopwerk, dus alles wat beweegt is dan nieuw, laser, slide motor, spindelmotor, schakelaars etc, voor minder dan 5 euro te koop.
Het gaat dan om een loopwerk met bestelnummer KSM213ccm. Op het web meestal rond 10 euro. Voor dat bedrag kun je de gok wel wagen. De elektronica van een cdspeler is maar zelden de oorzaak van slechte werking, dat is in al die jaren wel gebleken.
Op elektrotanya kun je de doc downloaden.
Soundman2
Thomson CS 580
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 17-02-2014, 14:22 (3940 dagen geleden) @ soundman2
Volgens Aswo zit er geen Sonyloopwerk in maar een eigen type van Thomson, de TCM 135-3. Het kan natuurlijk zijn dat dat het nummer van een samenstelling is waar alsnog een Sonyloopwerk in verwerkt zit. In dat geval is vervangen goedkoop en simpel.
Thomson CS 580
door soundman2 , Wouw, 17-02-2014, 16:19 (3940 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 17-02-2014, 16:42
Volgens Aswo zit er geen Sonyloopwerk in maar een eigen type van Thomson, de TCM 135-3. Het kan natuurlijk zijn dat dat het nummer van een samenstelling is waar alsnog een Sonyloopwerk in verwerkt zit. In dat geval is vervangen goedkoop en simpel.
Hoi Maarten, ik heb de dok. nog opgezocht voor ts, maar heb daar verder niet meer in gekeken. Wel zag ik dat Nedis ook nauwelijks meer wat aanbied op lasers en loopwerkjes. De KSM bieden ze niet eens meer aan. Voor een servicewerkplaats is Nedis nauwelijks nog interessant.
Overigens is ook in mijn werkplaats de reparatie van consumentenspul tot vrijwel nul gereduceerd. Als het voor niets of weinig kan, dan wel, maar daar heb ik nou weer geen zin in.
Het consumentenspul kost vrijwel niets meer. De mensen willen de vakzaak niet wat extra's geven, dan is het gewoon einde verhaal. In mijn stad is geen bruingoed detailvakhandel meer. (60.000 inwoners).
Wat vroeger niet kon, gebeurt nu gewoon. Na drie jaar toestel kapot? Hup in de container. Geef je in een periode van 10 jaar wel driemaal je geld uit voor het zelfde. Voordeel is wel dat je altijd het nieuwste in huis hebt .
Overigens wordt ik maar al te vaak gebeld, om een tv in te regelen, of eens naar het beeld te kijken, omdat het streept, stoort of blokken geeft. Tja wie moet die mensen nog vertellen hoe het moet? Ach we hebben tegenwoordig internet en na een paar fora doorgeworsteld te hebben berust men maar.
Ik verwijs ze terug naar de Mediamarkt etc, die hebben er ook bij de aankoop aan verdiend. Komt wel een monteur , sluit een goed antennekabeltje aan en dat kost dan 10 euro +75 euro voorrijden. Tel uit je winst. Ik loop niet het risico om daar 20 euro voor te vragen, "zie je wel dat de vakhandel hardstikke duur is!, service enzo..." Je kent het vast wel.
Overigens vroeg ik iemand wat hij verstond onder prima service. Antwoord:"Als het gekochte binnen een paar dagen geleverd wordt.......
In mindere mate geldt dat ook voor witgoed. Ging dat vroeger tien jaar mee. De huidige reparatiebedrijven zijn zo duur, dat het repareren na vijf jaar al niet meer lonend is. Ze hebben ook geen enkele binding met de klant.......
Zo, dat ister ook weer uit. Nu weer leuke dingen.
Soundman2
Thomson CS 580
door Maurice , Dordrecht, 17-02-2014, 17:35 (3940 dagen geleden) @ soundman2
Men is al tevreden als een apparaat 3 jaar werkt.
Eens bij Kassa over een apparaat, een beste man op de tribune meldde dat het apparaat (iets van een game ding á 800,-!) toch al 3 jaar perfect werkte.
Gezegd de service markt maakt het repareren ook wel duur door enorme prijzen te rekenen voor onderdelen.
Eens had iemand een lijstje gemaakt van losse onderdeel verkoop om daar een apparaat mee compleet te maken.Iets van een wasmachine of vaatwasser-dergelijk ding.
Betaalde je het ding dan kompleet ruim 4-5 keer meer aan losse onderdelen.
Kijk is net als op een rommelmarkt.
Pietje heeft zooi op zijn tafel liggen alles 10 cent 50 cent of wat euro's.
Jantje met zelfde soort troep vraagt 10-20 voudige.
Jan hoeft dus maar een fractie te verkopen om toch even snel te verdienen als Pietje, denkt ie.
Pietjes tafel is einde van de dag leeg.
Bij Jan niet die heeft nog niet de helft verkocht.
Pietjes opbrengst is 1 toch iets hoger, 2 hoeft geen opslag cq afvoer kosten.
Zo werkt dat ook in service.
Is de prijs onderdelen hoog - is de omloop zeer laag.
Omdat dat afschrikt.
Als ik roep dat een Volume potmeter al 40,- kost begint men er niet eens meer aan.
ALs potmeter een 10,- is het toch wel geregeld.
Thomson CS 580
door soundman2 , Wouw, 17-02-2014, 18:36 (3940 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 17-02-2014, 18:44
Men is al tevreden als een apparaat 3 jaar werkt.
Eens bij Kassa over een apparaat, een beste man op de tribune meldde dat het apparaat (iets van een game ding á 800,-!) toch al 3 jaar perfect werkte.Gezegd de service markt maakt het repareren ook wel duur door enorme prijzen te rekenen voor onderdelen.
Eens had iemand een lijstje gemaakt van losse onderdeel verkoop om daar een apparaat mee compleet te maken.Iets van een wasmachine of vaatwasser-dergelijk ding.
Betaalde je het ding dan kompleet ruim 4-5 keer meer aan losse onderdelen.Kijk is net als op een rommelmarkt.
Pietje heeft zooi op zijn tafel liggen alles 10 cent 50 cent of wat euro's.
Jantje met zelfde soort troep vraagt 10-20 voudige.
Jan hoeft dus maar een fractie te verkopen om toch even snel te verdienen als Pietje, denkt ie.Pietjes tafel is einde van de dag leeg.
Bij Jan niet die heeft nog niet de helft verkocht.
Pietjes opbrengst is 1 toch iets hoger, 2 hoeft geen opslag cq afvoer kosten.Zo werkt dat ook in service.
Is de prijs onderdelen hoog - is de omloop zeer laag.
Omdat dat afschrikt.
Als ik roep dat een Volume potmeter al 40,- kost begint men er niet eens meer aan.
ALs potmeter een 10,- is het toch wel geregeld.
Je denkt toch te veel vanuit de hobbysfeer. Veel middenstanders komen niet eens verder dan het minimumloon en dat verdienen ze dan niet in de periode 9 tot 17 uur.
Als ze al personeel in dienst hebben, dan kunnen ze dat vaak niet af met een scholier die alleen op zaterdag komt.
De onderdelenprijs is in dit geval helemaal niet relevant, onderdelen kosten behalve uitzonderingen niet erg veel. Ik gaf al als voorbeeld aan dat een compleet cd-loopwerkje 5 euro kost. Knap man die er dat ding in een half uur inzet, inclusief het aanpakken van het toestel, een summier onderzoek het repareren en weer teruggeven aan de klant. Dan hebben we het over geen enkele overige kosten.
Neem nu een half uur van je eigen bruto uurloon, dan weet je meteen waarom het monteren van een potmeter meer kost als een tientje.
De rommelmarktkoopman huurt een kraampje voor 25 euro en heeft verder geen onkosten, geen administratie niets.
Supermarkten maken weliswaar veel minder winst, soms slechts enkele procenten, maar de nazorg is dan ook wel gereduceerd tot een minimum.
Als je nieuwe toestel drie jaar of langer werkt zonder problemen, dan is dat prachtig.
Je hoeft alleen maar de consumentenprogramma's op de tv te volgen om te weten dat het allemaal geen rozengeur en maneschijn is. De overheid heeft zelfs wettelijk moeten regelen, dat een leverancier het eerste half jaar zonder mankeren verantwoordelijk is voor de goede werking van een product. Zelfs nu is het vechten tegen de bierkaai en vaak wordt er dan ook op gerekend dat procederen voor de particulier toch te duur is. Die supers zitten er echt niet om jou te spekken. Dat ook de stunters het niet redden heb je kunnen zien als ketens Megapool, Its etc. Zaken zijn failliet en gelijk van alle nazorg af. De resterende personeelskosten worden afgewend op de maatschappij, als mede de uitkeringen van het werkloos geworden personeel. Na dat de belasting en de banken gegraaid hebben, vissen de leveranciers ook achter het net.
Maar let op, als de hele kleinhandel kapot is, dicteren de grote bedrijven samen de totale handel. De consument heeft immers geen keus meer. De groothandel en andere leveranciers worden uitgeknepen en de consument kan kopen tegen de gedicteerde prijs. Slikken of stikken. Probeer nu maar eens wat te kopen wat je wil. Tien tegen een dat een verkoper jou probeert een voorwerp te verkopen wat "beter" is voor jou, maar waar hij in elk geval wel een omzetbonus op krijgt. Verkoopt een verkoper allleen maar de aanbiedingen, dan komt hij niet verder als het minimum loon. De tijd zal leren of wat zich nu afspeelt beter is als wat we gehad hebben. Een ding is zeker de oude tijd komt niet meer terug.
Omdat ikzelf niet meer in de consumentenelectronica zit kan ik nog wel een verhaal vertellen.
Mijn eigen zuster in Amsterdam wilde een zeker model Sony TV kopen. Hoewel ik gewoon Sony kan leveren, was dat toestel een zgn contracttoestel, alleen voor de ketens. Net iets andere uitvoering als het standaard model. Het toestel werd dus gekocht bij de mediamarkt, voor een prijs, die een paar tientjes boven de inkoopsprijs van 1500 euro lag (Ik weet het, want ik heb de prijzen per container van die toestellen gezien.)
Zo'n toestel moet natuurlijk van alles op worden aangesloten. X-box ,dvd speler, kpn kastje , audioset en nog wat meer. Ik heb de factuur van mijn zuster gezien.
Aan accessoires als kabeltjes en nog wat garantie was er voor ruim 300 euro bijgekocht. Of een superketen dus voordelig is....? Net als die potmeter van een tientje, was de hele handel nog geen 25 euro waard en daar hoeven ze alleen de kassa maar voor aan te slaan.
Maar ze hebben gelijk hoor. Ik had een goede boterham en veel tevreden klanten,
maar ik heb geen miljoenen villa met zwembad en een groot jacht in de haven.
Het wordt nu allemaal wel heel off-topic, dus terug naar het probleem van TS
Soundman2
Thomson CS 580
door ruudtx , Utrecht, 17-02-2014, 16:52 (3940 dagen geleden) @ soundman2
Vet op wagen is vaak probleem, waardoor er geen goede beweging meer in zit.
Gewoon proberen met de hand te bewegen, moet heel soepel gaan.
Hard vet verwijderen, nieuw juist vet aanbrengen
Thomson CS 580
door eddy , België, 17-02-2014, 17:44 (3940 dagen geleden) @ eddy
Intussen verder tests gedaan: na invoeren CD , gebeurt er verder niets meer, ttz: de wagen gaat niet naat begin CD, en de rest volgt dan ook niet !
En wat de kosten voor reparatie aangaat: dit is een bekend gegeven, normaal begin ik er ook niet meer aan, als je al onderdelen kan krijgen..
maar is voor mijn zoon.
Er zit nog wel een aus ingang op het toestel, in het slechtste geval : kan ik nog altijd een externe CD player (heb ik nog ) aansluiten ,en zo toch via ..via
CD weergave krijgen !
Eddy
Thomson CS 580
door soundman2 , Wouw, 17-02-2014, 19:11 (3940 dagen geleden) @ eddy
Intussen verder tests gedaan: na invoeren CD , gebeurt er verder niets meer, ttz: de wagen gaat niet naat begin CD, en de rest volgt dan ook niet !
En wat de kosten voor reparatie aangaat: dit is een bekend gegeven, normaal begin ik er ook niet meer aan, als je al onderdelen kan krijgen..
maar is voor mijn zoon.
Er zit nog wel een aus ingang op het toestel, in het slechtste geval : kan ik nog altijd een externe CD player (heb ik nog ) aansluiten ,en zo toch via ..via
CD weergave krijgen !
Eddy
Het mechaniek wordt vaak aangestuurd met een driver ic. Daarin zitten diverse drivertrapjes voor aansturen van de motortjes en ook het mechanisme van het laserblok.
De werking van de ic's is eenvoudig te begrijpen. Z ebufferen alleen de output van de uP
Controleer ook eens wat rond het ic, wordt het niet heel warm etc.
Fabrikant van dergelijke ic's is om ROHM
Soundman2
Thomson CS 580
door eddy , België, 18-02-2014, 09:38 (3940 dagen geleden) @ soundman2
Motor CD aandrijving is ok, het er via de herstelde Delta voeding een kleine spanning met gelimiteerde stroom opgezet : motor komt op, toeren !
Eddy
Thomson CS 580
door eddy , België, 18-02-2014, 10:04 (3940 dagen geleden) @ soundman2
IC is TDA 7473A,en hier komt alle sturing van de motoren vandaan, ook de focusering.
zal eens alle spanningen kontroleren !
Eddy
Thomson CS 580
door eddy , België, 19-02-2014, 07:36 (3939 dagen geleden) @ soundman2
Intussen ben ik er achter dat het driver ic geen spanning krijgt van het moederbord ! , logisch dat er dan niets gebeurd aan de sturing.., ik zoek verder
Eddy
Thomson CS 580
door eddy , België, 25-02-2014, 09:10 (3933 dagen geleden) @ soundman2
intussen een 2 tal "uitgelopen" elko's op de moederprint vervangen:
en bij test: hoera: de CD motor loopt aan , en.... valt dan langzaam weer uit...
Het lijkt er op dat ik in de buurt van de fout kom !
We gaan door !
Eddy
Thomson CS 580
door eddy , België, 27-02-2014, 10:16 (3931 dagen geleden) @ soundman2
Zo ver dat de CD motor draait, het aantal tracks wordt aangegeven, de totaaltijd van de cd ook,
mmar geen muziek: dwz: de eerste track begint niet (geen resterende tijd !)
IK zit nu een beetje vast ! iemand een idee hoe ik verder kom ?
groeten :
Eddy