Thomson CS 580 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 17-02-2014, 18:36 (3940 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 17-02-2014, 18:44

Men is al tevreden als een apparaat 3 jaar werkt.
Eens bij Kassa over een apparaat, een beste man op de tribune meldde dat het apparaat (iets van een game ding รก 800,-!) toch al 3 jaar perfect werkte.

Gezegd de service markt maakt het repareren ook wel duur door enorme prijzen te rekenen voor onderdelen.
Eens had iemand een lijstje gemaakt van losse onderdeel verkoop om daar een apparaat mee compleet te maken.Iets van een wasmachine of vaatwasser-dergelijk ding.
Betaalde je het ding dan kompleet ruim 4-5 keer meer aan losse onderdelen.

Kijk is net als op een rommelmarkt.
Pietje heeft zooi op zijn tafel liggen alles 10 cent 50 cent of wat euro's.
Jantje met zelfde soort troep vraagt 10-20 voudige.
Jan hoeft dus maar een fractie te verkopen om toch even snel te verdienen als Pietje, denkt ie.

Pietjes tafel is einde van de dag leeg.
Bij Jan niet die heeft nog niet de helft verkocht.
Pietjes opbrengst is 1 toch iets hoger, 2 hoeft geen opslag cq afvoer kosten.

Zo werkt dat ook in service.
Is de prijs onderdelen hoog - is de omloop zeer laag.
Omdat dat afschrikt.
Als ik roep dat een Volume potmeter al 40,- kost begint men er niet eens meer aan.
ALs potmeter een 10,- is het toch wel geregeld.

Je denkt toch te veel vanuit de hobbysfeer. Veel middenstanders komen niet eens verder dan het minimumloon en dat verdienen ze dan niet in de periode 9 tot 17 uur.
Als ze al personeel in dienst hebben, dan kunnen ze dat vaak niet af met een scholier die alleen op zaterdag komt.
De onderdelenprijs is in dit geval helemaal niet relevant, onderdelen kosten behalve uitzonderingen niet erg veel. Ik gaf al als voorbeeld aan dat een compleet cd-loopwerkje 5 euro kost. Knap man die er dat ding in een half uur inzet, inclusief het aanpakken van het toestel, een summier onderzoek het repareren en weer teruggeven aan de klant. Dan hebben we het over geen enkele overige kosten.
Neem nu een half uur van je eigen bruto uurloon, dan weet je meteen waarom het monteren van een potmeter meer kost als een tientje.
De rommelmarktkoopman huurt een kraampje voor 25 euro en heeft verder geen onkosten, geen administratie niets.

Supermarkten maken weliswaar veel minder winst, soms slechts enkele procenten, maar de nazorg is dan ook wel gereduceerd tot een minimum.
Als je nieuwe toestel drie jaar of langer werkt zonder problemen, dan is dat prachtig.
Je hoeft alleen maar de consumentenprogramma's op de tv te volgen om te weten dat het allemaal geen rozengeur en maneschijn is. De overheid heeft zelfs wettelijk moeten regelen, dat een leverancier het eerste half jaar zonder mankeren verantwoordelijk is voor de goede werking van een product. Zelfs nu is het vechten tegen de bierkaai en vaak wordt er dan ook op gerekend dat procederen voor de particulier toch te duur is. Die supers zitten er echt niet om jou te spekken. Dat ook de stunters het niet redden heb je kunnen zien als ketens Megapool, Its etc. Zaken zijn failliet en gelijk van alle nazorg af. De resterende personeelskosten worden afgewend op de maatschappij, als mede de uitkeringen van het werkloos geworden personeel. Na dat de belasting en de banken gegraaid hebben, vissen de leveranciers ook achter het net.
Maar let op, als de hele kleinhandel kapot is, dicteren de grote bedrijven samen de totale handel. De consument heeft immers geen keus meer. De groothandel en andere leveranciers worden uitgeknepen en de consument kan kopen tegen de gedicteerde prijs. Slikken of stikken. Probeer nu maar eens wat te kopen wat je wil. Tien tegen een dat een verkoper jou probeert een voorwerp te verkopen wat "beter" is voor jou, maar waar hij in elk geval wel een omzetbonus op krijgt. Verkoopt een verkoper allleen maar de aanbiedingen, dan komt hij niet verder als het minimum loon. De tijd zal leren of wat zich nu afspeelt beter is als wat we gehad hebben. Een ding is zeker de oude tijd komt niet meer terug.

Omdat ikzelf niet meer in de consumentenelectronica zit kan ik nog wel een verhaal vertellen.

Mijn eigen zuster in Amsterdam wilde een zeker model Sony TV kopen. Hoewel ik gewoon Sony kan leveren, was dat toestel een zgn contracttoestel, alleen voor de ketens. Net iets andere uitvoering als het standaard model. Het toestel werd dus gekocht bij de mediamarkt, voor een prijs, die een paar tientjes boven de inkoopsprijs van 1500 euro lag (Ik weet het, want ik heb de prijzen per container van die toestellen gezien.)
Zo'n toestel moet natuurlijk van alles op worden aangesloten. X-box ,dvd speler, kpn kastje , audioset en nog wat meer. Ik heb de factuur van mijn zuster gezien.
Aan accessoires als kabeltjes en nog wat garantie was er voor ruim 300 euro bijgekocht. Of een superketen dus voordelig is....? Net als die potmeter van een tientje, was de hele handel nog geen 25 euro waard en daar hoeven ze alleen de kassa maar voor aan te slaan.
Maar ze hebben gelijk hoor. Ik had een goede boterham en veel tevreden klanten,
maar ik heb geen miljoenen villa met zwembad en een groot jacht in de haven.

Het wordt nu allemaal wel heel off-topic, dus terug naar het probleem van TS

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks