CCFL Trafo Samsung TV (Gezocht)

door g-rely @, Lelystad, 26-02-2014, 16:45 (4019 dagen geleden)

Mijne Heren reparateurs: Ik ben op zoek naar een trafo (mag gebruikt uit sloper zijn) van de Samsung LE26C350
Er staat o.a. op Transtek TMB9. Of waar te koop. Het beeld (backlight) gaat nl. knipperen bij warm worden. Condenstatoren in voeding zijn getest.
Groet Gerard. (Lelystad)

[image]

CCFL Trafo Samsung TV

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-02-2014, 20:44 (4018 dagen geleden) @ g-rely
Gewijzigd door Maurice, 26-02-2014, 20:46

Eerst de lampen verdenken,
pas als laatste de trafo's/elektronica.

Door metingen van de elektronica wordt bij slechte lampen de boel afgeschakeld.
Of anders gaat het knipperen etc.

Meerdere buizen vast dus door uit te wisselen kun je ontdekken buizen of elektronica.
Of de boel moet in zijn geheel afschakelen.
Bij meerdere toegepaste inverter printen kun je uitwissel truuk toepassen.

CCFL Trafo Samsung TV

door g-rely @, Lelystad, 26-02-2014, 22:54 (4018 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice, bedankt voor de tips. Het is wel zo dat het eerste half uur er prima beeld is. Daarna gaat hij pas knipperen en donkerder beeld geven. Naarmate de tijd verstrijkt, hoe erger. Toestel is 3 jr. oud.
Er zitten 3 U-vormige TL's in, connectoren daarvan zijn goed. Spanning op de 2 mosfets voor de trafo blijft stabiel. Als ik een neonlampje bij de uitgangsdraden van de desbetreffende trafo houd, knippert deze dan ook. Vandaar dat ik de trafo verdenk. Groet, Gerard.

CCFL Trafo Samsung TV

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2014, 09:50 (4018 dagen geleden) @ g-rely

Hallo Maurice, bedankt voor de tips. Het is wel zo dat het eerste half uur er prima beeld is. Daarna gaat hij pas knipperen en donkerder beeld geven. Naarmate de tijd verstrijkt, hoe erger. Toestel is 3 jr. oud.
Er zitten 3 U-vormige TL's in, connectoren daarvan zijn goed. Spanning op de 2 mosfets voor de trafo blijft stabiel. Als ik een neonlampje bij de uitgangsdraden van de desbetreffende trafo houd, knippert deze dan ook. Vandaar dat ik de trafo verdenk. Groet, Gerard.

Iets dergelijks heb ik meegemaakt in een PHOCUS LCD tv.
Na tien minuten ging het backlight uit. Tja, is het dan het inverterboard?

De eigenaar had twee van die toestellen, dus het inverterboard uitgewisseld. Probleem weg. Nieuw inverterboard geplaatst, gerepareerd dus...
Evenwel was de fout na veertien dagen weer terug.
Ik verdenk er achteraf de fl buisjes van . Vermoedelijk is de opgenomen stroom wat afgenomen en wordt dat gedetecteerd door het inverterboard, dat dan de boel uitzet.
Van het inverterboard heb ik geen schema's, ik kon dus ook niet uitzoeken of mijn vermoedens juist waren. Ik heb hier nu een nieuw inverterboard liggen.
Met een schema had ik wellicht de stroomdetectie wat aangepast, om het leven wat te rekken.
Wat er later met het toestel is gebeurd weet ik niet. Het vervangen van de buisjes, zonder te weten of ze fout zijn, zag ik niet zo zitten.

Soundman2

CCFL Trafo Samsung TV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-02-2014, 11:23 (4018 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-02-2014, 11:26

Phocus, dus Beko, waarschijnlijk met een Darfon inverterboard. Die zijn er berucht om dat de trafo'tjes secundair onderbroken raken. Bij montage van 8 nieuwe trafo's gaat hij weer jaren mee, maar bij vervanging van een enkele trafo of plaatsen van een tweedehands inverter kan het best zijn dat na 14 dagen de volgende trafo onderbreekt of hoogohmig wordt.

Dat is zonder schema snel te meten, gewoon alle (16) secundaire wikkelingen vergelijken. Kleine verschillen in ohmse weerstand zijn toegestaan (kennelijk wat spreiding in het apehaar), maar meer dan een paar procent is verdacht ook al zijn ze bij defect meestal gewoon onderbroken.

In tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, is mijn ervaring dat 9 van de 10 keer de inverter de boosdoener is en niet versleten buisjes.

Overigens zijn versleten buisjes soms te herkennen aan een beetje rossig licht inplaats van mooi wit. Niet altijd, want veel inverters schakelen al af voordat je dat ziet.

Bij andere inverters, zoals Samsung, is de storingsoorzaak iets gelijker verdeeld tussen trafo's, doorgefikte ceramische C'tjes, slechte solderingen en defecte aansturing.

CCFL Trafo Samsung TV

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2014, 12:59 (4018 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 27-02-2014, 13:08

Phocus, dus Beko, waarschijnlijk met een Darfon inverterboard. Die zijn er berucht om dat de trafo'tjes secundair onderbroken raken. Bij montage van 8 nieuwe trafo's gaat hij weer jaren mee, maar bij vervanging van een enkele trafo of plaatsen van een tweedehands inverter kan het best zijn dat na 14 dagen de volgende trafo onderbreekt of hoogohmig wordt.

Dat is zonder schema snel te meten, gewoon alle (16) secundaire wikkelingen vergelijken. Kleine verschillen in ohmse weerstand zijn toegestaan (kennelijk wat spreiding in het apehaar), maar meer dan een paar procent is verdacht ook al zijn ze bij defect meestal gewoon onderbroken.

In tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, is mijn ervaring dat 9 van de 10 keer de inverter de boosdoener is en niet versleten buisjes.

Overigens zijn versleten buisjes soms te herkennen aan een beetje rossig licht inplaats van mooi wit. Niet altijd, want veel inverters schakelen al af voordat je dat ziet.

Bij andere inverters, zoals Samsung, is de storingsoorzaak iets gelijker verdeeld tussen trafo's, doorgefikte ceramische C'tjes, slechte solderingen en defecte aansturing.

De trafo"s waren het beslist niet, die had ik allemaal individueel gemeten en er waren geen (grote) onderlinge verschillen. Uitwisselen van een soortgelijk board uit een zelfde toestel toonde aan dat alles bleef werken. Door gebrek aan doc heb ik toen een nieuw board besteld. Je kunt niet eindeloos blijven meten en testen. Met een nieuw board werkte de TV zoals gezegd weer goed, evenwel was het euvel een poosje later weer terug. Ik houd het er op dat er wat was met de stroomopname van de buisjes en dat die zich op de grens van het meetcircuit bevond.
Ik repareer al een jaar of 40 op professionele basis alles op componentenniveau en niet zonder succes. Een onderdeeltje ergens bijplakken was er niet bij, of het moest wetenschappelijk verantwoord zijn, iets zoals een aparte gloeistroomtrafo, om een beeldbuis te redden. Net als met andere onderdelen vroeger (lijntrafo's bijv.) gaf bij sommige reparaties alleen een nieuw onderdeel uitsluitsel.
Ik wil niet ontkennen, dat ik er in al die jaren niet eens een verkeerde diagnose gesteld heb. Soms moet je gewoon wat doen om in een complex geheel fouten in te dammen.
Ook nu nog neem ik waar dat voor de huidige reparateurs, het repareren van volledige DC gekoppelde versterkers bijvoorbeeld echt een crime is. Ze weten gewoon niet hoe ze het moeten aanpakken, ze vervangen onderdelen, waarna de zaak weer uitfikt. Ook switched mode apparaten is voor veel reparateurs een brug te ver.
Overtijd is hier op het forum de reparatie van een lab voeding besproken, waarbij de thyristor pre-regeling, beschouwd werd als een soort beveiliging, inclusief foutieve uitleg.
Vandaag las ik bij de buren dan wat over een BX300, waarvan in het gloeidraadcircuit eventueel een condensator kon worden opgenomen. Een van de laatste opmerkingen van TS was, dat hij B5 maar zou laten zitten.
Dat is nota bene de gelijkrichtbuis, waarbij TS dus laat zien dat hij geen notie heeft van de werking van een toestel als de BX300 (universele netvoeding)
Overigens is het monteren van de C geen probleem, omdat DC netten nauwelijks nog bestaan in Nederland, maar voor een AC net kan B5 niet gemist worden.

Soundman2

CCFL Trafo Samsung TV

door Armand @, België, 27-02-2014, 13:45 (4018 dagen geleden) @ soundman2

""Vandaag las ik bij de buren dan wat over een BX300, waarvan in het gloeidraadcircuit eventueel een condensator kon worden opgenomen. Een van de laatste opmerkingen van TS was, dat hij B5 maar zou laten zitten.
Dat is nota bene de gelijkrichtbuis, waarbij TS dus laat zien dat hij geen notie heeft van de werking van een toestel als de BX300 (universele netvoeding)
Overigens is het monteren van de C geen probleem, omdat DC netten nauwelijks nog bestaan in Nederland, maar voor een AC net kan B5 niet gemist worden.""

Henk, denk dat dit een misverstand is.
TS bedoelt dat hij de gelijkrichtbuis laat zitten in tegenstelling tot Gerard die de buis vervangen heeft door een Si diode.

http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Sets/Phil208.htm

Groeten, Armand

CCFL Trafo Samsung TV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-02-2014, 15:06 (4018 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-02-2014, 15:16

Mijn fout, dan heb ik je post niet goed gelezen. De symptomen leken zo mooi te passen met wat ik schreef. Dat jij ouderwets degelijk repareert, is mij bekend alleen ik had geen idee hoe je praktijkervaring met LCD is.

De achterliggende oorzaak uitzoeken is in dergelijke gevallen alleen gezien de investering in tijd al niet interessant meer, al blijft de kans aanwezig dat het toch enkel weer die inverter was die stuk was.

Ik heb ook eens zo'n ongein gehad: twee keer achterelkaar (2 nieuwe of de oude en de nieuwe, dat weet ik niet meer) in hetzelfde toestel de lijntrafo stuk, alles gemeten en het moest toch aan de trafo zelf liggen - dat lag het uiteindelijk ook: op de derde trafo heeft het toestel nog jaren gespeeld. Die kans is best wel klein, maar gezien de badkuipcurve en eventuele opslagcondities of voorgeschiedenis van de onderdelen (soms worden gereviseerde inverters als nieuw verkocht, ook door reputabele bruingoedonderdelenleveranciers) toch ook nog iets om rekening mee te houden.

CCFL Trafo Samsung TV

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2014, 15:21 (4018 dagen geleden) @ Armand

""Vandaag las ik bij de buren dan wat over een BX300, waarvan in het gloeidraadcircuit eventueel een condensator kon worden opgenomen. Een van de laatste opmerkingen van TS was, dat hij B5 maar zou laten zitten.
Overigens is het monteren van de C geen probleem, omdat DC netten nauwelijks nog bestaan in Nederland, maar voor een AC net kan B5 niet gemist worden.""

Henk, denk dat dit een misverstand is.
TS bedoelt dat hij de gelijkrichtbuis laat zitten in tegenstelling tot Gerard die de buis vervangen heeft door een Si diode.

http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Sets/Phil208.htm

Groeten, Armand

Die strofe had ik over heen gekeken, maar het ligt voor de hand, dat dat inderdaad de bedoeling is............Hoewel met diodes zwaarder dan een OA79 etc. zit je bij de buren al in de gevarenzone:-D

Soundman2

CCFL Trafo Samsung TV

door soundman2 @, Wouw, 27-02-2014, 15:35 (4018 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 27-02-2014, 15:36

De door jou beschreven ellende wordt er niet kleiner op nu er ook veel fake halfgeleiders en onderdelen worden aangeboden.
Tweemaal een STK module stuk na een reparatie, de tweede zelfs bij een functietest in onbelaste staat. Dan zoek je een eind in de rondte en je kunt in de periferie geen fout vinden. Een " echte " STK van een andere leverancier en de fout was opgelost.....
Overigens vraag ik me af hoe lang reparateurs van het oude slag nog meekunnen. De huidige (micro-)electronica kost zo weinig dat reparatie door het vervangen van complete boards vaak al snel goedkoper is, als repareren op de oude manier.
Gooi je dus een print weg waarop maar een onderdeeltje stuk is, dat doet een electronicus altijd een beetje pijn. Helaas, de commerçanten hebben gelijk.

Soundman2