subwoofer temmen (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 04-03-2014, 20:52 (3925 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 04-03-2014, 20:53

Beste mensen,
ik heb een Panasonic DVD Huisbioscoop Geluidssysteem gekregen.
Model SC-HT870/SC. Door mijn dochter gekocht omstreeks 2004.
Ik wil het gebruiken om zo maar een CDeetje te draaien en om het geluid van de TV over dit systeem af te spelen. Hoeft geen Hi-Fi te zijn. Ook in principe geen 5,1 systeem maar het zit in dit systeem. Wat mij nu opvalt/tegenvalt is de doffe dreun die uit de Subwoofer komt. Ik heb die kast (waarin ook de versterker en voeding zit) al achter de TV gezet, richting en gordijn en de geluidsterkte (1 t/m 4) in de laagste stand (1). Maar toch, ook bij TV uitzendingen , hoor ik regelmatig een nare doffe dreun door de kamer rollen. Op het Internet vind ik in het algemeen, alleen maar aanpassingen van de "boemsterkte" en de helderheid van dit geluid. Men plaatst dan dempings materiaal in en om de kast, bind er een straattegel aan.
Ik dacht eraan om die box open te maken en in serie met die Subwoofer luidspreker een weerstand te zetten. Desnoods een serie en parallel weerstand om de zelfde impedantie aan de uitgang van dat versterker signaal te bieden.
Vraag 1. Heeft iemand een schema van de inwendige elektronica van dit systeem?
Vraag 2. Wat is er uitwendig/inwendig te doen met dempings materiaal.
NB, ik weet geeneens of deze vraag op dit Forum thuishoort.
ruud PA0ROJ

subwoofer temmen

door snameroc @, Etten Leur, 04-03-2014, 21:08 (3925 dagen geleden) @ Bapaktua

Meest eenvoudig is om de poort iets van schuimrubber te stoppen en kijken wat het effect is.
Maar je idee van de weerstand kan ook maar die moet wel 10 watt of meer zijn anders gaat hij in rook op.

subwoofer temmen

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 04-03-2014, 21:10 (3925 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

Ik heb het zelfde gehad met een subwoofer systeem van Grundig.
Ik gebruik deze als luidsprekerset bij mijn nieuw aangeschafte LCD TV waarvan het geluid ronduit bagger is.
Deze subwoofer had ook een vervelende dreun.
Ik heb dit opgelost door de kast te vullen met dempend materiaal en het gat aan de achterkant heb ik dicht gemaakt.
Vooral dat laatste was een hele verbetering.

Groeten,
René

subwoofer temmen

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 04-03-2014, 22:13 (3925 dagen geleden) @ Bapaktua

Beide reacties, bedankt. Ik ga morgen aan de slag. Eens kijken of ik nog iets voor de demping heb liggen. Ik ga morgen wel aan de slag. Ik ga eerst met de "dempings" methode aan de slag. Ik kan altijd later nog in het inwendige duiken. Vermogens weerstanden heb ik nog genoeg liggen. De weergave van het TV geluid via dit systeem is vele malen beter dan het geluid uit mijn nieuwe LCD-TV.
Nu nog op zoek naar het schema van de elektronica van dat systeem.
groet, ruud PA0ROJ