Whiskers in transistor, een foto van een OC170 binnenwerk. (Toestel of techniek)

door pe0ssb, 06-03-2014, 18:40 (3924 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door pe0ssb, 06-03-2014, 18:43

Hallo Erik,

Als je de transistor uit de radio haalt en dan vervolgens de e, b en c met elkaar verbindt, dan kun je t.o.v. het huis (het overgebleven pootje) flink wat spanning aanleggen zonder te transistor op te blazen. Ik heb het gedaan met 40V en zonder uitzondering met goed resultaat.
De whiskers groeien zonder invloed van aangelegde spanning en maken blijkbaar gebruik van een ander mechanisme. Ze groeien bovendien, in de OC1xx / AF1xx, vanuit het huis naar binnen omdat dit huis ook aan de binnenzijde vertind is.
Zoals ik heb gelezen komt dit niet alleen met tin voor maar ook met andere metalen.
Omdat de haren vanuit het huis groeien is de reparatie zoals hierboven omschreven misschien wel de beste. Blijkbaar groeien ze niet tussen de aansluitingen omdat daar minder tin zit.
Ik had van een gepensioneerd Radio/TV reparateur een doosje met oude transistoren gekregen die nog ongebruikt waren. Van de 10 stuks OC17x/AF1xx bleken er 8 sluiting(en) te hebben. Van een van deze torren is de eerder geplaatste foto.
Bij andere exemplaren was goed te zien dat de whiskers gewoon door de koelpasta groeien.
Het is dus niet verwonderlijk dat dit effect niet optreed bij bijv. de OC13/44/45, immers deze hebben glazen omhullingen en dus geen tin van waaruit de whiskers kunnen groeien.

Ik heb intussen een aantal apparaten spelend gekregen met de originele gerepareerde transistoren en zoals eerder gezegd, ik weet niet voor hoe lang.

[image]
Hier een L3X04T met gerepareerde OC171. Speelt super!

Grtzz
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks