Garagedeur opener (Toestel of techniek)
Ik heb hier tot volle tevredenheid al vele jaren een garagedeur opener met onderstaande gegevens.
Merk>>>>> WECLA
Type>>>>> S 50
Serienummer>>>> 122
Productiedatum>>> 09 95
De afstand bediening gaat wat gek doen. Soms werkt het niet. Het systeem werkt op de 40MC band. De handzender werkt op 40.680MC en op een scanner is die goed te horen en op de scoop goed zichtbaar. Dus lijkt probleem in de ontvanger te zitten of in de afstemming op elkaar. De leverancier was Deltadoors maar die zeggen dat er geen documentatie meer van beschikbaar is. Kan ook wel kloppen want men zegt dat de fabriek niet meer bestaat. Alvorens zo ver te moeten gaan om aan de hand van de printplaatjes zelf een schema te moeten gaan samenstellen .....Is er misschien wel iemand die een idee heeft waar eventueel nog de schema's en afregeling te vinden zijn?
Garagedeur opener
Even googlen op WECLA S50.
1e hit reeds kan je het service-manual downloaden...
Garagedeur opener
Ik zou het eerst zoeken in de voeding van die ontvanger.
Mogelijk door ouderdom elko's dat er een of ander brom op staat.
Garagedeur opener
Knappe kerel als je dat lukt !@!@!
--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla
Garagedeur opener
Nou, misschien lukte het Dave wel, maar het probleem met Google is een beetje dat iedereen in principe andere zoekresultaten kan krijgen. Het was dus handiger geweest als hij even een linkje gegeven had!
Garagedeur opener
Kreeg via Google bij de eerste hit dit linkje:
http://www.manualsdrive.com/captching.php?lang=en&search=WECLA+S50+USERS+GUIDE#.UxzXCM6fun0
staat van alles in de kolom links over de WECLA S50 maar heb het zelf in eerste instantie niet geprobeerd te downloaden.
Nu wel even geprobeerd en blijkt er veel geld voor gevraagd te worden, jammer dus.
Piet, succes bij het zoeken verder.
Garagedeur opener
Dat is een goed idee. Bedankt. Zou zo maar eens kunnen. Maar als ik niet zo snel de doc. kan vinden zal ik toch eerst een schema moeten maken. Maar kan geen kwaad de scoop er eens even bij te pakken en de voeding te controleren.
Garagedeur opener
Ze zijn knettergek...45,90 euro te vragen voor een paar schema's. Als ze dat al wel zijn. Ik zie een hele waslijst en als je voor elk item nog eens 45,90 moet betalen???? Ik heb inmiddels de fabriek van de printen>>> CDS GmbH << gevonden en hun een mailtje gestuurd. Ben benieuwd of het nog wat wordt. Wordt vervolgd.
Garagedeur opener
Waarschijnlijk heb je hem zelf al open gehad.
Zelf heb ik er een paar gehad (weet niet meer welk merk) waar een soldering los was gaan zitten.
Dat maakte af en toe contact en dan weer een paar keer niet.
Hessel
Garagedeur opener
Yes, een van de eerste dingen die ik die gevallen doe is de solderingen onder een loep bekijken. En de aansluitingen bij voorbaat al weer door solderen. Ik heb de fabriek inmiddels een mailtje gestuurd. Die doen moeilijk, althans dat hitje wat achter de telefoon zit. Die beweerd dat men uit oogpunt van ontwikkeling van dat ding geen documentatie kan sturen. Jajajaja deze set is van 1994!Staat op de printplaten. Dus nu maar gevraagd om het email adres van de ""Her Director service abteilung"". Ben benieuwd of er nog reactie komt.
Garagedeur opener
Ik vrees zelfs dat je na betaling NIETS ontvangt, er zijn nog een aantal van die sites die "alles" hebben maar niet leveren en wel innen
Vraag eens prijs op voor ruilprint via de volgende link:
succes 73Frans
--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla
Garagedeur opener
Hallo Frans,
Bedankt joh. Dat ziet er beter uit. Ik zie zelfs een piepklein schema'tje. Kan het helaas niet voldoende leesbaar uitvergroten
Aangezien ik vooralsnog alleen een schema nodig heb, de boel werkt nog wel zij het soms haperig, ga ik ze eens benaderen voor de schema's.
Wordt vervolgd.
Garagedeur opener
Hallo Piet,
laat ik nu precies zo een wecla s50 hebben !
Was ook opzoek naar gebruikaanwijzing en schema`s want de zender en/of ontvanger werkt niet meer al sinds 1/2 jaar ofzo ik heb gewoon druk schakelaar erop aan gesloten en gebruik hem dus met schakelaar om te openen en te sluiten.
Maar ja ik wil graag weer dat de afstandsbediening het weer doet wel zo makkelijk! Maar heb je enig idee hoe ik dit moet aanpakken wat is er kapot ?
Heb verder op internet gelezen over een spoel en ferriet staafje ??
Met een loep gekeken naar solderingen,nwe battery enz ik weet niet waar het aan ligt,kan iemand me helpen ?
Hartelijke groet, Ruud
Garagedeur opener
Hallo Ruud,
Ik heb inmiddels een hoop geleerd van de Wecla. Ik meld me ASAP. Nu even boodschappen doen
Garagedeur opener
Hallo Ruud,
Zo hier een eerste update van de ""home studie"" van deze set.
Algemeen: De zender werking kan je eventueel controleren met een scoop. De zender werkt op 40.6819 Mc. Je ziet dan op de scoop een puls gemoduleerd AM signaal.
Heb je geen scoop dan kan je ook een scanner nemen.
Heb je die ook niet dan een gewoon transistor radio'tje. Hou je die dicht bij de zender dan hoor je een hoop geratel.
De ontvanger testen wordt lastiger. Daar heb je dan echt een scoop voor nodig. Die sluit je aan op / achter het 455Kc filter. Zie foto. Bij ontvangst zie je dan een gemoduleerd AM signaal. Zie foto's.
Ik heb inmiddels de elco's vervangen en een paar extra aangesloten maar nog zonder voldoende resultaat. Bij mij werkt het geheel wel maar niet meer over de gebruikelijke afstand van ca. 50-70 m. Ik ben nu aan het onderzoeken of er niet een sterk stoor signaal de oorzaak is. Tenslotte werkt het geheel op AM. Bv. van mijn zonnepaneel omvormers of andere netvervuiling. Het gekke is dat het geheel op de werkbank en bij 24volt DC wel goed storingvrij werkt. Ik heb trouwens in plaats van de 10w lamp al jaren geleden een relais gebruikt. Dat schakelt een paar TL buizen in als ik de garage in wil rijden. Beetje meer licht dus.
Helaas is er bij info@wecla.com (Duitsland), dat is de firma die alles van Wecla (al lang failliet)overgenomen heeft, ook geen informatie beschikbaar dus dan zelf maar uitvlooien. Om te beginnen heb ik de printen maar eens van alle mogelijk informatie voorzien. Zie de foto's. Zijn bij jou toevallig de namen van de IC's nog zichtbaar? In de zender zit een HT-12E encoder. Dat staat er nog wel op. Maar in de ontvanger zijn de namen van de IC's weggeslepen. Maar bij de HT-12E hoort volgens internet een decoder van het type HT-12D of ik denk eerder nog een HT-12F.Dus nu verder. Het IC op de ontvangstprint zal wel de complete ontvanger bevatten. Wellicht zijn er nog suggesties bij iemand welk IC dat zou kunnen zijn????
ATTENTIE ik zie wel dat er foto's geupload worden maar ik zie ze niet in het bericht????? Wat doe ik niet goed?
Garagedeur opener
Na het uploaden waarschijnlijk vergeten op het kleine fotootje te klikken.
Zijn het deze foto's?
Garagedeur opener
Yes dat zijn ze... waar stonden deze dan? Ik ben echt niet vergeten op het kleine foto'tje te klikken. Er stond zelfs dat verzenden gelukt was na klikken op kleine foto????
Garagedeur opener
Als je nog een keer op het knopje "Foto's" klikt staat er een blauwe link Zoek in reeds geplaatste afbeeldingen....
Dat heb ik gedaan en zo zag ik je foto's. Door op elke foto te klikken heb ik ze in het bericht geplaatst.
Je kan controleren of alles is verlopen zoals je hebt bedoeld door op de knop aan de onderkant "Toon voorbeeld" te klikken.
Als het niet goed is kan je wijzigingen aanbrengen in het invoerveld.
Experimenteren zonder het bericht te verzenden kan ook. Je drukt dan niet op de knop "OK - Verzenden" maar helemaal bovenaan op de blauwe link Ga terug naar het bericht van.....
Garagedeur opener
Ik snap er nog steeds niets van. Wat je zegt heb ik ook gedaan. Ook via ""zoek in reeds geplaatste foto's"". Maar goed ik ga het nu hier nog een keer proberen.
Volgorde>>>
Ik klik onderaan rechts op foto's (onder URL)
Dan via ""upload"" foto's naar bladeren
Via bladeren zoek ik een foto in ""mijn documenten""
Ik druk op verzenden
Ik wacht tot ik kleine foto zie.
Daar tik ik op en wacht dan tot......... Sint Juttemis.... want er komt géén foto in ""Toon Voorbeeld"" En dus ook niet in bericht.
Volgende poging..... nu via ""zoek in reeds geplaatste foto's
Ik klik op foto's (onder URL)
Ik ga naar ""reeds geplaatste foto's""
Ik klik op ""afbeelding invoegen"" en....... wacht weer tot /op onze heilige St. Juttemis maar helaas......
Dus???
Garagedeur opener
Dan denk ik dat het probleem in dit onderwerp besproken wordt http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=18130
Ik heb er zelf geen last van omdat ik Microsoft Internet Explorer niet gebruik, maar Firefox.
Garagedeur opener
Bedankt voor de info,
Ga ik het toch via Firefox proberen.
Gaan we weer.
YES NU LUKT HET WEL!
Ander verhaal al wel gelezen maar loop al vast op wat /waar IE11 is? Dus gewoon via Firefox voortaan versturen? Blijft vreemd, tot nu toe nog nooit problemen gehad.
Garagedeur opener
Zo en dan nu even uittesten of het via IE gaat. Begrijp ineens dat IE internet explorer is.
Dus procedure even gedaan en dan nu de test...
En dat werkt dus ook. Heel hartelijk dank!
Garagedeur opener
EUREKA!!!!!
Kreeg vannacht ineens een ""EUREKA"" moment....Want....... het probleem zit in de zender of de ontvanger. De basisstuurschakeling van de motor werkt nog perfect. En ook het aparte drukknopje naast de deur werkt goed. Dus ik heb alleen een 1 kanaal zender en ontvanger nodig die de kontakten van het drukknopje overbrugd. En................ dus gewoon zo'n op afstand inschakelbaar stopcontact nodig. Die kosten maar tussen de 10 en 20 euro bij de Gamma of Action. Even uitgetest met zo'n systeem wat ik al in huis heb voor radio en TV en het werkt over behoorlijke afstand. En toevallig houdt ELRO weer eens zo'n uitverkoopdag. (kijk maar eens op hun site ze hebben zo nu en dan echt opruimprijzen)Die bieden zo'n systeem nu aan voor 7,50 met een afstand tot ca. 50 m. Gelijk maar besteld. Moet natuurlijk nog wel wat aan omgebouwd worden maar aangezien die dingen toch met een relais werken lijkt me dat niet zo'n probleem. Wordt vervolgd.
Garagedeur opener
Hallo Piet,
Het enige nadeel van zoiets is dat je je gecodeerde beveiliging kwijt bent.
Als je buurman eenzelfde afstandsbediening hanteert voor bijv. zijn verlichting
gaat zijn verlichting aan en jouw garagedeur mee. Die dingen hebben inderdaad een aardige reikwijdte en in een straal van 50 meter kan er heel wat mis gaan.
Veel succes verder met de puzzle,
Groet Frits
Garagedeur opener
Ach......is hier geen nadeel hoor. We wonen buitenaf tegen de rand van het bos. Twee van onze naaste buren staan al ca. 25-30m bij ons vandaan en de rest paar honderd meter. Daarbij schijnen sommigen toch een instelbare code te hebben. Dus voor die € 7,50 ga ik het toch maar gokken. Gaan de deuren zo in de loop van de nacht open en dicht en het blijken geen inbrekers, spoken, bosgeesten of witte wieven te zijn...tja...dan wordt het toch andere koek
Garagedeur opener
Maar wat als het wel inbrekers zijn? Als je achter die deur iets van waarde hebt staan zou ik er niet heel hard op vertrouwen.
Garagedeur opener
Grinnik..... ach.....
De meeste hebben een verschillende code.
Maar goed als ze proberen binnen te komen dan gaat er voor de garage al een schijnwerper branden, gaan er in de garage een stuk of 10 TL lampen branden. Dan gaan in de tuin een stuk of 10 lampen branden. En wat valt er te stelen? Een hoeveelheid gereedschap wat al wat jaren oud is, net als de auto . Tevens horen we het bijna zeker. Bij buitenaf wonen is het meestal heel stil. Dat inbreken kan ook op een simpeler manier want de meeste garagedeuropeners hebben nu niet bepaald een stevig systeem wat de deuren dicht houdt. Overigens staat de garage los van het huis. Maar brengt me we op een ideeIk ga gewoon zo'n 12v piepend achteruitrij lampje kopen bij de Action en bij deur openen of sluiten poosje gepiep.
Garagedeur opener
Het gekke is dat het geheel op de werkbank en bij 24volt DC wel goed storingvrij werkt.
Zal het niet zijn dat de voeding van het ding op z'n laatste benen loopt?
Persoonlijk zou ik het eens proberen met 24V gelijk op het ding en de AC weglaten...
Garagedeur opener
Je hebt gelijk met je voorstel. Maar dat had ik gisteren toevallig ook al gedaan. Een extra brugcel met een elco van 6300uF tussen de trafo en het printje. Dus dubbel op maar helaas...signaal werd wel schoner maar afstand niet meer dan ca. 5-10m. (was 30-40m)terwijl de garage rondom voorzien is van damp werende alu folie met isolatie. Ik heb zelfs de min van de voeding aan massa gelegd, was zwevend, maar hielp ook niet. Hierbij scoop signaal na 455KC filter. Maar je ziet het signaal snel zwakker worden bij weglopen. Toch wellicht frequentie verschil tussen zendkristal en ontvang kristal te groot geworden? Zal nog eens een poging doen ze op de frequentiemeter te checken. Maar of signaal daar sterk genoeg voor is??
Garagedeur opener
Zo probleem voorlopig opgelost met de afstand bediende stopcontacten welke voor € 7,50 bij ELRO gekocht is. Een zender en twee ontvangers. cpl. met 12 v batterij voor de zender.
Eerst nog het idee gehad om de ontvanger daarvan nog om te bouwen maar voortschrijdend inzicht heeft wat anders opgeleverd zodat ik nu niets hoef te demonteren of aan te passen.
Ik heb natuurlijk een gigantische hoeveelheid rotz......uh.....spullen.... in de loop der jaren opgebouwd en natuurlijk had ik ergens nog een paar 220v AC kleine kamrelais liggen. Dus die heb ik in een klein doosje gedaan met aan een zijde een stuk snoer met 220v stekker en aan andere zijde een paar draden, van het maak contact, naar de drukknop naast de deur (waarmee handmatig de deuren kunnen worden geopend/gesloten) gebracht. Het geheel in een klein doosje, stekker in het afstand bediende stopcontact en ....klaar is Kees....uh...Piet. Even voor proef nog los. Enige nadeel is nu nog dat je na ""in"" gelijk op ""uit"" moet drukken anders blijft drukknop overbrugd. Dat heeft geen functionele consequenties maar ach dat went vanzelf. Zeker als het regent en ik vanuit de auto de deuren wil openen. Nu nog iets bedenken dat dat die schakelaar slechts even een ""aan"" puls geeft. Komt nog wel in helder ogenblik.
O ja, voor onze veiligheid..... er zitten zelfs 5 dipschakelaars in om een code in te stellen. Dus ...32 mogelijkheden. En dan nog eens 4 kanalen te schakelen.
Bediening afstand is nu ruim voldoende.
Garagedeur opener
hallo piet,
ik ben weer op t forum mijn account was geblokt
nu ik er weer in staat was aan de wecla te doen kreeg ik na wat rommelen
handzender weer in elkaar gezet en ff proberen met radiootje en wat denk je ...
hij deed het zo maar in eens 3x 4x geprobeert en toen weer niks
Had dus tevroeg gejuicht en dus hij doet het weer niet en ik weet niet wat het is de ontvanger of de handzender Heb jij of iemand anders nog goede sugeties ?
Graag alles is welkom want ik kan wel nieuwe handzender aanschaffen maar ligt het daar aan.
Maar ik heb foto`s voor je gemaakt van de ic en overzicht ed ik hoop dat je er wat aan hebt !!
Ik weet alleen niet hoe deze te versturen op dit forum kijken of het lukt ?
ander mail me even direkt op fdvr@lijbrandt.nl
Met vriendelijke groet
Ruud