telefunken elk 639, handleiding nederlands of Engels (Gezocht)

door dré, 09-03-2014, 08:40 (4008 dagen geleden)

Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een telefunken elk 639 ontvanger.
Met deze ontvanger wil ik gaan luisteren op de korte golf. Ik heb totaal geen ervaring met deze ontvanger of welke korte golf ontvanger dan ook. Ik heb de Duitse handleiding maar die is voor mij erg lastig om te lezen. Mijn vraag is of er iemand een Nederlandse of Engelse versie heeft, of weet waar ik die kan downloaden Verder zijn tips natuurlijk ook erg welkom.
Gr Dré

telefunken elk 639, handleiding nederlands of Engels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-03-2014, 09:33 (4008 dagen geleden) @ dré

Geen ervaring en dan gelijk zo'n geweldenaar jij durft:-P
Basis werken ze allemaal identiek natuurlijk.

Je gaat dus zoeken naar beschrijvingen van andere korte golf ontvangers
en vergelijkt deze met jouw knoppen.

Diverse band selecties als ook de diverse modulaties.
Eerst dan maar eens gaan lezen wat dat is, hoe wordt er dus verzonden met welke modulaties en de verschillen daar tussen.
Bv Modulaties AM, AM SMAL,SSB ,USB,LSB,CW

uitzendingsklasse:
1°. Spraak: A3E, H3E, J3E, R3E, F3E en G3E;
2°. morse telegrafie (maximale snelheid van 30 woorden per minuut): A1A, A2A, F1A, F2A, J2A, G1A en G2A;
3°. automatische telegrafie: A1B, A2B, F1B, F2B en J2B;
4°. data- of beeldoverdracht: F1D, F2D en P2D;
5°. facsimilé en slow-scan televisie; (SSTV): A1C, A2C, A3C, J2C, J3C, F1C, F2C, F3C, G1C, G2C en G3C;
6°. amateurtelevisie: A3F, C3F en F3F.

Duitse manual met de hand dan stukjes vertalen met google translate, hoewel
natuurlijk daar technisch vaak niet erg veel van terecht komt.

Andere optie is eigenaren opzoeken en er een mail aan wagen.
Zijn er genoeg die dergelijk model in bezit hebben.
http://www.ksites.nl/pa3deb/index_2010.html

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 09-03-2014, 11:15 (4008 dagen geleden) @ Maurice

2°. morse telegrafie (maximale snelheid van 30 woorden per minuut)

Maximale snelheid ? Of is dat jouw maximale snelheid :-P

Ik heb in dienst (met Racal ) wel over de 40 woorden moeten doen ;-)

--. .-. --- . - , .... . -. -.-

--
Nuntius Transmittendus !

door dré, 09-03-2014, 11:45 (4008 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Bedank voor je tips.
Heb ik weer wat om uit te zoeken! Ik heb onder tussen al een heel boekwerk samen gesteld over bv. de verschillende antennes die je kunt gebruiken enz.
Wat betreft het vertalen via google, gaf je zelf al het antwoord. Ik was er eerder enthousiast aan begonnen, maar als het technisch werd, werkte dit inderdaad niet:-|

door Jinny, 16-03-2014, 14:42 (4001 dagen geleden) @ dré

Het ergste aan het ding zijn de C connectoren die als antenneaansluiting worden gebruikt.
Heb zelf enige moeite moeten doen om ze te bemachtigen...
Ikzelf heb enkele kabeltjes gemaakt en die naar een box gebracht waar ik met open lijn of coax verder kan.

Er zitten twee ontvangers in waarvan de HF ontvanger een antenne ingang heeft, en de langegolf ontvanger drie ingangen.
Een voor een afgestemde antenne, een voor een langdraad en een voor een pijlraam met een afwijkende antenneplug.
Ding doet het vrij aardig, maar het afstemmen vereist wel enige handigheid en oefening in SSB.
Apparaat is oorspronkelijk gebouwd voor de Duitse marine, en dan voor onderzeeboot communicatie, vandaar dat de LG tot 9 KHz doorloopt.
Een Nederlandse manual heb ik ook niet, hoewel, je kan eens kijken bij de site van de Baco in IJmuiden, wellicht dat die iets heeft.

Jinny

door dré, 16-03-2014, 16:17 (4001 dagen geleden) @ Jinny

Jimmy,
Bedankt voor de info. Ik ga zeker op de site van baco kijken
Gr Dre

door Jinny, 16-03-2014, 17:55 (4000 dagen geleden) @ dré

Jinny Dré, U spreekt met een dame.... :-P

door dré, 16-03-2014, 18:04 (4000 dagen geleden) @ Jinny

Sorry Jinny, ik had het gezien, maar hou het maar op geklungel met een smartphone. Die dingen denken mee en als je dan niet na leest staan er woorden die je niet heb getypt.:-\

door Jinny, 16-03-2014, 18:23 (4000 dagen geleden) @ dré

No problem......
Heb zo een geval niet, kan er ook niks misgaan.... ;-)

door Bert V. @, Amstelveen, 16-03-2014, 21:42 (4000 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

40 woorden p/m ?, dan ben je een wonderkind Henk !; ik ben blijven steken bij 25 wpm seinen én nemen; (wel met de "gewone" sleutel.) ;-)

Bert

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 16-03-2014, 22:07 (4000 dagen geleden) @ Bert V.
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 16-03-2014, 22:10

Bert , ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat dat code was , dus geen "klare taal" . Bij klare taal kom ik nu nog , na minimaal een uurtje warmdraaien , met pijn en moeite op een woord of 20 . Komt waarschijnlijk door de foute neiging om mee te lezen . Bij mij in de ploeg zat een ex koopvaardij man , die presteerde het om de vorige regel mee te lezen en dan nog ruim boven de 30 wpm ! Zo split minded ben ik (helaas) niet .

Als m'n Racal klaar is (en het antennegebeuren) kan ik zo nu en dan weer lekker "trainen" , jammer dat de krant van Scheveningen Radio er niet meer is , heb ik een hoop plezier van gehad (nog vóór de diensttijd) .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

door Bert V. @, Amstelveen, 16-03-2014, 22:26 (4000 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Ja Henk, dat van dat meelezen was ook een kwaaltje van mij; ik maakte al bij wijze van spreken de zin af vóór hij geheel geseind was ! Met de hand geschreven keek ik de andere kant op om maar niet te lezen wat ik al genomen had; met de typemachine trad dat "euvel" minder op; dit dus bij klare taal; Ik heb dat wel afgeleerd toentertijd.
Code-berichten waren veel makkelijker te nemen.

(Was een mooie tijd '59-'61) :-)

Bert