telefunken elk 639, handleiding nederlands of Engels (Gezocht)

door dré, 09-03-2014, 08:40 (4008 dagen geleden)

Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een telefunken elk 639 ontvanger.
Met deze ontvanger wil ik gaan luisteren op de korte golf. Ik heb totaal geen ervaring met deze ontvanger of welke korte golf ontvanger dan ook. Ik heb de Duitse handleiding maar die is voor mij erg lastig om te lezen. Mijn vraag is of er iemand een Nederlandse of Engelse versie heeft, of weet waar ik die kan downloaden Verder zijn tips natuurlijk ook erg welkom.
Gr Dré

telefunken elk 639, handleiding nederlands of Engels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-03-2014, 09:33 (4008 dagen geleden) @ dré

Geen ervaring en dan gelijk zo'n geweldenaar jij durft:-P
Basis werken ze allemaal identiek natuurlijk.

Je gaat dus zoeken naar beschrijvingen van andere korte golf ontvangers
en vergelijkt deze met jouw knoppen.

Diverse band selecties als ook de diverse modulaties.
Eerst dan maar eens gaan lezen wat dat is, hoe wordt er dus verzonden met welke modulaties en de verschillen daar tussen.
Bv Modulaties AM, AM SMAL,SSB ,USB,LSB,CW

uitzendingsklasse:
1°. Spraak: A3E, H3E, J3E, R3E, F3E en G3E;
2°. morse telegrafie (maximale snelheid van 30 woorden per minuut): A1A, A2A, F1A, F2A, J2A, G1A en G2A;
3°. automatische telegrafie: A1B, A2B, F1B, F2B en J2B;
4°. data- of beeldoverdracht: F1D, F2D en P2D;
5°. facsimilé en slow-scan televisie; (SSTV): A1C, A2C, A3C, J2C, J3C, F1C, F2C, F3C, G1C, G2C en G3C;
6°. amateurtelevisie: A3F, C3F en F3F.

Duitse manual met de hand dan stukjes vertalen met google translate, hoewel
natuurlijk daar technisch vaak niet erg veel van terecht komt.

Andere optie is eigenaren opzoeken en er een mail aan wagen.
Zijn er genoeg die dergelijk model in bezit hebben.
http://www.ksites.nl/pa3deb/index_2010.html

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 09-03-2014, 11:15 (4008 dagen geleden) @ Maurice

2°. morse telegrafie (maximale snelheid van 30 woorden per minuut)