Scanner voor boeken/tijdschriften (Gezocht)
Hallo,
Ik wil veel oude boekjes, boeken en tijdschriften gaan scannen. In de praktijk werkt een flatbadscanner wel maar dit neemt waanzinnig veel tijd in beslag. Een handscanner gaat met bladen, na wat oefening, redelijk maar is lang niet altijd voldoende breed.
Ik weet van het bestaan van bijvoorbeeld de Opticbook scanners maar de prijs die hiervoor gehanteerd wordt, rond de 1500 euro voor de A300, is nogal fors. Ervaring met de Plustek OpticBook 3800 heb ik niet maar ook de prijs hiervan is voor een 'veredelde flatbed' aan de prijs... Ik zie eigenlijk t.o.v. het gehannes met mijn flatbed, nauwelijks de meerwaarde van dit type. Ja mogelijk een scan even scheef na minder gehannes. Maar ja dat is ook niet echt een verbetering...
Er zijn verschillende oplossingen maar de (al dan niet omgekeerde) haakse opstelling, het boek hangt dan over een scangebied, of ligt hieronder half open geslagen, is volgens velen die ik hierover geraadpleegd heb het beste. Deze opstellingen zijn nogal prijzig en nauwlijks aan te schaffen.
Opsturen naar een scandienst is ook niet echt goedkoop en daarom vroeg ik me af of iemand hier een semi-professionele oplossing beschikt en deze wil verhuren. Of er eentje te koop heeft staan.
Erwin
Scanner voor boeken/tijdschriften
Een methode is de bladzijden losmaken door het verwijderen van de nietjes. Na het scannen weer keurig nieten.
Indien het boek(je) ingebonden is dan de band los halen en de genaaide katerns los maken.
Later weer opnieuw de losse bladen uit de katerns samenvoegen en (laten) naaien. Daarna de band weer er op plakken.
Als laatste methode de bladen uit het boek snijden met een scherpe scalpel en scannen.
Er zijn A4/A3 scanners (o.a. van HP, werden op mijn werk gebruikt om tentamens digitaal op te slaan) waar je gewoon een stapel losse bladen in kan leggen die dan stuk voor stuk automatisch gescand worden. De gescande bladen worden dan als .PDF bladzijden op geslagen.
Er zijn nu vele kopie bedrijven waar je een .PDF boek(je) kan aanbieden en waarvan dan weer een boek(je) wordt gemaakt.
Vroeger konden dat soort werkzaamheden door een sociale werkplaats worden uitgevoerd. Ik weet niet of dat tegenwoordig nog kan.
Ruud PA0ROJ
Een methode is de bladzijden losmaken door het verwijderen van de nietjes. Na het scannen weer keurig nieten.
Met een aantal bladen is dit een optie. Maar met de meeste boeken en boekjes die ik heb niet. Ik wil deze absoluut niet beschadigen.
Ik heb een paar jaren geleden een advertentie gezien waarbij met behulp van een mechanische opstelling en een fotocamera bladzijden uit en boek werden gefotografeerd.
Een soort "V" constructie van hout of kunststof/metaal met een V-hoek van ongeveer 150 graden. De camera daarboven was ook kantelbaar zodat de camera altijd loodrecht op de bladzijden werd gericht. Dus boek/tijdschrift openklappen, eerst b.v. de linkerbladzijde fotograferen, dan de camera omklappen en de andere bladzijde fotograferen. Dan volgende bladzijde etc.
Voor "bolstaande" bladzijden werd , maar dat weet ik niet zeker meer, een hele dunne niet reflecterende glas- of kunststof plaat op die bladzijden geplaatst.
ruud PA0ROJ
Met een aantal bladen is dit een optie. Maar met de meeste boeken en boekjes die ik heb niet. Ik wil deze absoluut niet beschadigen.
Op MP staan vaak afgeschreven copieermachines van bedrijven. Als ze naar een file kunnen copieren is dat voldoende. Vaak komen ze uit de industrie en zijn een stuk sneller als de huis tuin en keukenscanners.
Het printergedeelte hoeft niet eens te werken.
Soundman2
Ik geloof dat die dingen 'boekenwippen' heten. Dat is eigenlijk het type dat ik in mijn oproep probeerde te omschrijven. da's kennelijk niet zo goed gelukt
MP houd ik al geruime tijd in de gaten. Helaas nog niets gevonden (eentje ter grootte van een halve container schiet ook niet op)
Als het om niet al te veel boeken gaat zou een handscanner (link) een oplossing kunnen zijn.
Het "latje" schuif je over het document heen en het beeld wordt opgeslagen.
Zelf ben ik bezig om mijn verzameling van Radio Bulletin, Radio Elektronica en Elektuur te scannen.
De scanner die ik daarvoor gebruik is een Epson GT20000 (link) met automatische documentinvoer.
Ik begon met de tijdschriften eerst van de nietjes te ontdoen en de pagina's links en rechts te scannen. Omdat de pagina's dan niet meer in de goede volgorde staan, moeten de paginanummers handmatig worden opgegeven. Dat is heel veel werk.
Omdat mijn doel is van die berg oud papier af te komen, realiseerde ik me al snel dat het heel houden van de tijdschriften niet in mijn eigen belang is, maar in het belang van een ander die misschien enkele tientjes voor de tijdschriften zou willen geven.
Ik heb toen gekozen voor de destructieve manier; de tijdschriften op de rug doorsnijden en paginagewijs door de documentfeeder laten scannen.
Alle pagina's komen dan in de goede volgorde op mijn harde schijf als .TIF documenten.
Daar is met een PDF-maker weer een doorzoekbaar PDF-document van te maken.
Ter informatie:
Een tijdschrift van 80 pagina's scannen duurt precies 1 uur. Het kan sneller, maar dan is de kwaliteit veel minder.
Ik scan alles op 300 dpi in 256 tinten grijs (8 bits kleurdiepte).
(eentje ter grootte van een halve container schiet ook niet op)
Da's wat overdreven, Net zo groot als een klein formaat wasmachine klopt soms wel.
Wat let je op na gedane werkzaamheden het ding weer te dumpen op MP of de kringloper.
Ik zie er wel een paar staan, 40 euro en ook TEAB. Ze moeten natuurlijk wel naar een file kunnen scannen , anders heb je er nog niets aan, maar docu of gebruiksaanwijzingen zijn vaak (vooraf) nog wel te downloaden.
Soundman2