Universele aansturing CRT's (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2014, 20:56 (4003 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo forumlezers,

Kom ik weer even terug op de collectie kathodestraalbuisjes die ik heb.

Ik heb er aan gedacht iets universeels te maken met betrekking tot de aansturing van de kathodestraalbuizen en het betreft dan een apparaat met alles regelbaar conform de data gegevens van de buizen voor gloeispanning, negatief voor kathode, de spanningen voor de verschillende roosters en de anodespanning waarbij ook regelbare hoogspanning voor de extra naversnelling.

Dan............heb je een groene stip........... nou prachtig.

Dan komen de X en Y afbuigplaten nog met daar aan gekoppelde ballans versterkers waarvan de spanningen ook regelbaar moeten zijn voor de verschillende buizen.

Het apparaat moet dan een X en Y ingang hebben en naast inwendige regelaars voor de buisspanningen uitwendige regelaars voor:

Intens.
Focus
X positie
Y positie
X gain
Y gain

En dan?

Bijvoorbeeld het scopeklok printje aansluiten op de X en Y ingang en op verschillende CRT's zichtbaar kunnen maken of 2 sinus oscillatoren met net iets andere frequentie op de X en Y ingang voor Lissajous figuren.

Is zo iets te maken? ik denk niet dat zo iets al eens is gemaakt. Buizentesters zijn er zat maar apparaten waarop tal van CRT's tot leven zijn te brengen niet.

Suggesties en ideen zijn welkom, dank alvast.

:-)
Hans

als basis een sloop scope, daar zit meteen alles in. Voor CRT's met magnetische afbuiging zul je wat extra's moeten verzinnen.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks