Relais station DCF-signaal (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 14-03-2014, 15:46 (3917 dagen geleden) @ HM

Dat je AM modules niet werken is op zich niet zo vreemd.
De ontvanger stelt zich in op een gemiddelde signaalsterkte. Bij geen draaggolf valt deze ver naar beneden ( ruisniveau ).
Afhankelijk van de uitvoering ( superhet of rechtuit ) krijg je een stille uitgang zonder draaggolf of staat de uitgang te springen in het ritme van de ruis.

Als je daar dan wat mee wil doen moet je eerst een zogenaamde prelude sturen ( rijtje 1'en en 0'en zodat de ontvanger het gemiddelde draaggolf niveau kan aannemen.
Als dan daarna de data wordt verstuurd met een manchester codering ( gemiddelde draaggolf niveau blijft dan gelijk ) komt die prima uit de uitgang ( max. iets van 2400 Bd ).
Die codering kun je maken door ieder bit van niveau te wisselen en met de lengte van het bit de info ( 0 of 1 ) te coderen. Een 0 is dan bijv. 1 ms en een 1 is 1,5 ms ).

Jouw DCF signaal ( 1 puls van 100 of 200 ms iedere seconde ) kan dus niet zo direct worden verstuurd via AM zendertjes maar nu weet je ook waarom.

Wel mooi dat je het met andere moduultjes voor elkaar hebt !

Hallo HM,

Ik had me vooraf niet zo verdiept in de werking van deze 443MHz zender/ontvangers. Later met wat metingen kwam ik er achter dat er inderdaad op gemiddelde niveau's wordt ingesteld.

Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks