BFY50 equivalent (Toestel of techniek)

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 23-03-2014, 12:44 (3904 dagen geleden)

Ik was van plan dit omvormertje in elkaar te zetten. BFY50 kan ik in de buurt niet bestellen, weet iemand een (recenter) type dat bruikbaar is in dit schema?
Bedankt op voorhand!
[image]

BFY50 equivalent

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-03-2014, 14:13 (3904 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Voor de BFY50 kun je ook de bekende BC141 inzetten.
grt. willem

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

BFY50 equivalent

door soundman2 @, Wouw, 23-03-2014, 14:23 (3904 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Gewijzigd door soundman2, 23-03-2014, 14:32

Ik was van plan dit omvormertje in elkaar te zetten. BFY50 kan ik in de buurt niet bestellen, weet iemand een (recenter) type dat bruikbaar is in dit schema?
Bedankt op voorhand!
[image]

2N2219?
Omvormertje wel goed inblikken, in bijv een doosje van printmateriaal. De in en uitvoerdraadjes via doorvoercondensatoren naar buiten halen. E.e.a. in verband met de storing die een dergelijk generatortje produceert.
Voor een nog beter schakelgedrag, is het raadzaam, om de batterijen te overbruggen met een kleine elco 2,2...10uF en een keramische C van 100.....200nF.
Ook over de andere twee diodes van de gelijkrichter mogen twee C-tjes, om de scherpe schakelkantjes eraf te halen.
De 90 volt uitgangsspanning kun je met succes beteugelen met zenerdiodes (paar in serie)
Soundman2

BFY50 equivalent

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 23-03-2014, 17:14 (3904 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Ludo,

Ik heb er nog wel twee voor U liggen, mail mij maar bij belangstelling.

[image]

groet JD.

BFY50 equivalent

door g-rely @, Lelystad, 23-03-2014, 17:15 (3904 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Hallo Ludo,

Ik heb nog zat BFY50 torren in voorraad.
€0,75 / stuk
Als je interesse hebt, hoor ik het wel.
Groet, Gerard

[image]

BFY50 equivalent

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-03-2014, 17:16 (3904 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Hier kun je van alles in zetten als het maar
stroom IC , spanning, vermogen en frequentie aankan.

Hier is puur als schakelaar ingezet dus leef je uit, zoek iets
wat je nog in je bakje hebt liggen.

bv een TIP 31 of zo.

wil je wat weten
zoek hier
http://alltransistors.com

tevens is er de knop Equivalent
Pracht site

BFY50 equivalent

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 23-03-2014, 18:27 (3904 dagen geleden) @ Maurice

Allen bedankt voor de reacties, Gerard stuurt er enkele op.

BFY50 equivalent

door loek @, Exloo (Drenthe), 26-03-2014, 14:25 (3901 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Hallo Ludo,

Ik heb in het verleden ook een aantal batterijen omvormers gemaakt. De opdracht aan mij zelf was altijd dat de omvormer paste in de originele batterij en dat de batterij zichzelf uitschakelde.

Als bron is een oplaadbare batterijen toegepast. Al deze omvormers geven stoorsignalen af. Mijn ervaring is dat dit met afscherming wel minder te maken is maar helemaal weg krijgen lukt niet. Een paar omvormers zitten geheel in blik met de toe/afvoer draden via doorvoer C’s en ontkoppelen met spoeltjes noem maar op. Maar bij afstemmen van de radio hoor je de generator op de stillen plekken.

Één van de oorzaken is dat de batterij in een portabel ontvangers meestal in de buurt van de antenne zit. Bij grotere draagbare radio’s zit de batterij meestal onderin de kast en dan gaat het wel goed.

Als voorbeeld om wat ideeën op te doen hierbij twee reprobatterijen.
Eveready 416:

[image]

[image]

De Eveready 416 werkt op een 9 volt batterij met een vermogen van 300 mA/uur

De radio gebruikte 7 mA. Het rendement van deze geschakelde voeding is 70% dus het gebruik was ongeveer 10 mA. De radio kon dus ongeveer 30 uur spelen op een batterij.

De uitgangsspanning is 67,5V dit wordt bepaald door de batterij spanning en de wikkelverhouding van de (zeer kleine) verriet-transformator.

Eveready 467:

[image]

Hier wordt gebruik gemaakt van een step-up IC type MC34063A. Ook hier is het rendement ongeveer 70%
De uitgangsspanning is gestabiliseerd. Door de instelweerstanden te veranderen kan je ook 90 Volt er uit halen. De schakel-fet moet deze spanning wel aankunnen.

Beide ontwerpen maken gebruik van een zelf inschakelende batterij. Het principe is dat bij uitgeschakelde radio er geen enkele stroom kan lopen via de batterij aansluitklemmen van de radio.

De Fet die de batterij aanschakelt is dan niet geleidend. Er lopen dan enkele uA.
Op het moment dat je de radio aan zet gaat er vanuit de voedingsbatterij (van de omvormer) een kleine stroom lopen naar de batterij klemmen. Deze stroom komt door emissie van de buizen, immers de gloeispanning is ook aanwezig. De stroom is zeer laag om dat de voedings batterij (in dit geval) 9 Volt is.

Deze stroom zorgt er voor dat de Fet gaat geleiden (wordt enkele milli-ohms). En de omvormer start.

Ik heb 6 van deze schakelingen gemaakt ,ook voor 90V, en deze werken goed.
Met vriendelijke groet,

Loek

BFY50 equivalent

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 27-03-2014, 07:17 (3901 dagen geleden) @ loek

Prachtig dat je dit allemaal in zo'n klein doosje kunt monteren en ontwerpen. (afm. 2x 9V batt.)
Het eerste schema kan ik wel eens uitproberen, maar het probleem is :"de (zeer kleine) verriet-transformator" die hoeft voor mij niet zo klein te zijn, de meeste toestellen die ik bezit hebben genoeg ruimte*. Ik zou dan ook graag 90V hebben, en zo'n transformator ineenzetten?!
*(Akkord Pinguin K56, Ever Ready: Sky Prince, Sky Countess, Ferranti 945, GEC B444, Invicta 25, Philips LD462AB, Pilot BM90, PYE P131 MQ, Vidor CN420, CN426,...)

BFY50 equivalent

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-03-2014, 12:54 (3900 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Hallo Ludo,

Je bent vrij in het kiezen van de transformator. Ik heb in de loop der jaren veel sloop materiaal verzameld. Daarvan kies je dan een transformator die er bij past. Meestal moet je de transformator opnieuw wikkelen, maar omdat de schakel frequentie hoog is en het opgewekte vermogen laag is, zijn er niet zo veel wikkelingen nodig.

Dus als je zoiets wil maken koop een willekeurige Ferriet transformator of kijk naar wat je in een rommelbak heb liggen. De enige voorwaarde is dat je de ferriet transformator kan demonteren.

Een transformator die gelijk geschikt is, dus zonder aanpassingen, is waarschijnlijk moeilijk te vinden. Wel lukt het soms om de secundaire wikkeling te behouden. En dat je dan alleen de primaire (dus met minder wikkelingen) zelf moet maken.

Een goede methode is om met een toongenerator en voltmeter de wikkel verhoudingen te meten. Als je daarna een bestaande wikkeling er (tellend) af haalt dan kan je de overige wikkelingen berekenen.

Met vriendelijke groet,

Loek

BFY50 equivalent

door Erik @, 27-03-2014, 20:41 (3900 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Erik, 27-03-2014, 20:43

John Hupse heeft op zijn site ook een leuk, simpel schakelingetje staan. :-)
Ook automatisch aan/uit schakelend.

Zijn site: http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?ever_ready_b101.htm&ContentFrame

grtz,
Erik

BFY50 equivalent

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 31-03-2014, 06:38 (3897 dagen geleden) @ Erik

Leuk en eenvoudig schema. Ik zou dit graag eens proberen...maar het probleem is de potkern. Ik heb wat gerommeld en dit gevonden.
[image]
Nr. 1 komt volgens mij wel in de buurt. Bij het schema staat: de wikkelverhouding is 1 op 15. Maar is de draadsoort niet van belang? En hoeveel windingen 100 op 1500, of 20 op 300, ...? Dat is voor mij niet duidelijk.
Met vriendelijke groeten,
Ludo

BFY50 equivalent

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-04-2014, 13:41 (3893 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Gewijzigd door loek, 03-04-2014, 13:49

Hallo Ludo,

Potkern 1 is uitstekend geschikt ik gebruik deze ook. Je kan ze, voor bepalen van de wikkel verhouding, makkelijk in en uit elkaar halen. De draaddikte is niet zo belangrijk. Ook het aantal wikkelingen is niet zo belangrijk. Het gaat om de wikkel verhouding. Natuurlijk is er wel een grens, stel het draad is zo dun en er zijn zoveel windingen en daardoor is de weerstand 10 K. In dat geval zal het niet lukken. Ook lukt het niet als er maar bijvoorbeeld drie wikkelingen op zitten en de weerstand is 0,01 ohm.

Maar meestal valt het wel mee is mijn ervaring. Zo te zien zitten er genoeg wikkelingen met voldoende dikte op.

Maar nu eerst wat is de wikkelverhouding. Zijn de wikkelingen gescheiden?

De wikkel verhouding zal waarschijnlijk niet goed zijn. Als je de originele verhouding gemeten heb (met voltmeter/generator op bijvoorbeeld 10 KHz) dan ga je de bovenste wikkeling tellend afwikkelen. Als je kan schatten of het er veel zijn, wikkel dan bijvoorbeeld 50 wikkelingen af. Plaats het geheel terug in de kern en meet opnieuw de wikkel verhouding. Je kan dan het aantal volt/per wikkeling berekenen.

Het makkelijkste is als de buitenste wikkeling ook de primaire kan worden (heeft de minste wikkelingen). Maar dat is een toeval treffer. Je moet om de volts per wikkeling te kunnen meten in ieder geval een aantal wikkeling er af halen en dan weer meten.

Stel eerst kwam er bij een bekende ingangsspanning, op de uitgang 20 Volt.

Nu heb je er 50 wikkelingen afgehaald en er staat nu 15 Volt. Als de wikkelingen die je er af gehaald heb van de uitgang waren, betekent dit dat 5/50 volt per wikkeling.

Het kan ook zijn dat je de wikkeling aan het afhalen bent die je wilt gebruiken als primaire. In dat geval zet je de bekende spanning op de primaire en als dan de uitgangsspanning van 20 naar 25 gaat is dit ook 5/50 volt per wikkeling.

Daarna moet je op basis van volts per wikkeling berekenen wat er nog af moet.

Me4t vriendelijke groet,

Loek

BFY50 equivalent

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 04-04-2014, 06:35 (3893 dagen geleden) @ loek

Hartelijk dank voor de toelichting. Hiermee kan ik verder en als het me lukt, laat ik iets weten! Groetjes,
Ludo