gestabiliseerde voeding (Toestel of techniek)

door Karelvds, 24-03-2014, 22:52 (3903 dagen geleden)

Gestabiliseerde voeding is defect. De spanningsregelaar LM2576HV is stukgesprongen. Gelukkig na puzzelen kon ik de nummer lezen.
Vraag: is enkel deze regelaar defect of is een andere oorzaak mogelijk dat deze stukspringt? Zener of electrolyten? Het betreft een commerciële voeding en uitsolderen van onderdelen is niet zo simpel, daarom mijn vraag.
groetjes,
Karel

gestabiliseerde voeding

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 24-03-2014, 23:53 (3903 dagen geleden) @ Karelvds

Tja, mijn kristallen bol is weer eens stuk. Dat is altijd zo als ik hem nodig heb :)

De enige informatie die je geeft, is dat de regelaar (LM2576) stuk is. Merk en type van de voeding, regelbare spanning of niet, maximale uitgangsstroom en toepassing van de voeding blijven onbekend. Nu kan ik alleen maar vertellen dat de regelaar die van een "eenvoudige" schakelende voeding is. Dat eenvoudige moet je niet te letterlijk nemen. Schakelende voedingen zijn lastig te repareren en voor een beginner haast niet te doen. Natuurlijk kun je geluk hebben en is alleen de regelaar stuk maar die kans is wel erg klein. Er is dus een heel grote kans dat er (veel) meer stuk is. Meer informatie, schema('s), afbeeldingen en andere genoemde informatie kan misschien een gedetailleerder antwoord opleveren.

petrus bitbyter

gestabiliseerde voeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-03-2014, 00:31 (3903 dagen geleden) @ Karelvds

Je geeft het antwoord ->Zener of electrolyten?

Altijd zeker bij schakelende voedingen - Elco's.
Kies wel Low ESR type als vervangers bij schakelende voedingen.

Soldeer er maar uit als dakje nog niet bol staat, vast dat dan de onderzijde nat is.

gestabiliseerde voeding

door Karelvds, 25-03-2014, 07:40 (3903 dagen geleden) @ Karelvds

Het is een 27V 1,4A voeding. Geen schema. Zal de raad van Maurice volgen. Electrolyten (3)staan niet bol maar zal ze eruit solderen om onderkant te zien.
Uitgang 27 volt en 35V werkspanning c's, wel een zeer klein verschil.
Zal ze best allen vernieuwen en met hogere werkspanning.
Bedankt beiden voor info.
Karel

gestabiliseerde voeding

door bruno @, Tienen ( Belgie ), 25-03-2014, 11:39 (3903 dagen geleden) @ Karelvds

Karel,

als ik de datasheet bekijk vermoed ik een kortsluiting aan de uitgang die geleidt heeft tot het stuk springen van de regulator.

datasheet:http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2576hv.pdf

Groeten
Bruno

gestabiliseerde voeding

door Karelvds, 25-03-2014, 12:12 (3902 dagen geleden) @ bruno

Bruno,
Heb C's nagemeten. Deze van 2200uF is niet meer zo goed.
Na vervanging van C en defecte regulator zal ik de verbruiker ook nazien.
Bedankt voor tip en pdf.
groetjes,
Karel