Sky Tronic 128 (Toestel of techniek)
Hallo.
Mijn vraag is of onderstaande voorversterkertje geschikt is voor een MD-element en een cd speler
om aan te sluiten op de PU ingang van een (buizen, sorry, maar het gaat hier om het apparaatje)
radio. Info vragend bij de verkoper bleek deze ondeskundig te zijn.
Ik ken het merk niet en op internet is dit apparaatje niet gevonden door mij.
Is er een (beter) alternatief?
Op zich vind ik dit apparaatje met schakelaar wel handig.
Het gaat om een Shure M3D element (5.5mV) en een TivoliCD.
De radio is mono.
Sky Tronic 128
Hallo.
Mijn vraag is of onderstaande voorversterkertje geschikt is voor een MD-element en een cd speler
om aan te sluiten op de PU ingang van een (buizen, sorry, maar het gaat hier om het apparaatje)
radio. Info vragend bij de verkoper bleek deze ondeskundig te zijn.
Ik ken het merk niet en op internet is dit apparaatje niet gevonden door mij.Is er een (beter) alternatief?
Op zich vind ik dit apparaatje met schakelaar wel handig.
Het gaat om een Shure M3D element (5.5mV) en een TivoliCD.
De radio is mono.
Skytronic is inderdaad een El Cheapo product uit China, maar kan best goed werken hoor.
Het ziet er inderdaad naar uit dat het een MD voorversterker (met RIAA correctie) is , voorzien van een inschakelbare by-pass.
Op de PHONO ingang sluit je het MD element aan en op AUX een apparaat op lijn-niveau, zoals bijv een CD-speler.
Sommige draaitafels hebben een losse aardader naast het audiokabeltje. Met deze losse draad wordt het chassis van de pu geaard en de draad komt onder de schroef naast de AUX ingang.(plaats is niet erg logisch.)
De output kun je zondermeer op de pick-up ingang van een normale buizen radio of versterker aansluiten.
Ook in het buizentijdperk waren er versterkers die reeds een ingang hadden voor een moderne dynamische pick-up, op radio's is dat nooit of heel zelden het geval.
Er zullen vast betere zijn, maar als de zaak niet bromt (door een slechte adapter) of ruist, door een brak ontwerp, moet je het gewoon aansluiten en gebruiken. De spec's zijn vermoedelijk beter als van de doorsnee buizenradio.Voor een mono radio, moet je de twee audio-uitgangen samen nemen. Een beetje afhankelijk van wat er in het doosje zit, moet je in elke ader een weerstandje opnemen van een 500 tot 1000 Ohm. Het beste is om dit altijd te doen bij het aansluiten van moderne apparatuur met transistors op mono ingangen.
Soundman2
Sky Tronic 128
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Sky Tronic 128
De aansluitingen gaat wel lukken, is me bekend.
Ik ga dit dingetje dan maar eens uitproberen.
Zoals ik schreef vind ik de schakelaar wel handig.
De bandrecorderingang van de radio is ongeschikt om
er een apparaat permanent op aan te sluiten en dan biedt
dit apparaatje wel uitkomst.
Sky Tronic 128
Zoals ook al in ander Forum is gesteld is de bandrecorder aansluiting GEEN ingang, alleen uitgang, hoogohmige aansluiting.
Gebruik dus voor de bandrec gewoon de PU ingang.
Bij gebruik bandrec aansluiting als ingang wordt deze kortgesloten vanwege de te lage impedantie, en hoor je verder niets meer.
Sky Tronic 128
Dank voor je info.
Dit voorversterkertje kan natuurlijk maar op één ingang en dat is de PU ingang.
Vervolgens sluit je er twee apparaten op aan; platenspeler en CD speler.
Het is uiteraard nooit mijn de bedoeling geweest om dit voorversterkertje op de
bandrecorder uitgang aan te sluiten. Da's überhaupt niet erg logisch, ook niet als
het een ingang geweest zou zijn, wat het dus niet is.
Zoals ik elders schreef doe ik beide apparaten nu ook al -afwisselend- op de PU
ingang.
Dit voorversterkertje met schakelaar zal die handeling aanzienlijk makkelijker
maken. Ik hoef dan geen stekkertjes meer te verwisselen, maar slechts de
schakelaar om te zetten.
Ik vraag me af of er alternatieven zijn van een betere kwaliteit.
Er zijn zat voorversterkers van 25 euro tot een enorme veelvoud hiervan, maar
allen alleen bedoeld voor de platenspeler met MD/MC elementen. Bij mij gaat het
alleen om een MD element (en dus een CD speler).
Sky Tronic 128
Die bandrecorderaansluiting, geeft veel verwarrin.Bij Philips was het lang zo, dat de recorder opnam vanaf de luidsprekeraansluiting en weergave deed via de pick-up aansluiting. De Duitse fabrikanten kwamen al vrij snel met de DIN steker, naast de bestaande entree met bananen stekers.
De DIN steker koppelde via een hooge weerstand het audio uit, rechtstreeks vanaf de detector, voor de volumeregelaar. De recorder had dan wel microfoongevoeligheid nodig. De aansluiting heette dan ook niet voor niets diodeaansluiting. De weergave volgde op lijn niveau op een ander pootje van de DIN-plug (3)
Meestal had een radio maar een toets voor de keuze van pick-up.
Dat hield in dat de de bestaande pick-up ingang mat bananenstekers parallel stond aan pen 3 van de DIN-plug.
Had je een pick-up, die in rust de audioaders kortsloot, dan was weergave door de recorder niet mogelijk.
Bleef de recorder aangesloten en schakelde die pen 3 niet vrij, dan bleef de laagohmige uitgang van de recorder parallel staan aan het PU element. dat werd dan te zwaar belast en de weergave zacht en slecht.
Er zijn wel een aantal manieren om het euvel (gedeeltelijk) op te heffen. Een schema geeft daarover meestal wel uitsluitsel.
De beste oplossing is natuurlijk een radio met een aparte recorder en pick-up toets.
Het kastje in deze thread lost inderdaad ook de nadelen op van slechts een pick-up aansluiting.
Soundman2
Sky Tronic 128
In principe sluit je dus ook de uitgang bandrecorder op de aux ingang van het apparaatje aan , alleen met een CD speler erbij kom je dan gewoon een ingang te kort.