Vraag over Philips L3X91T (Toestel of techniek)
door hansvdklugt, 13-04-2014, 21:39 (3883 dagen geleden)
http://www.pa3esy.nl/Philips/ontvangers/l3x91/pdf/L3X91T.pdf In het schema wordt melding gemaakt van R24 met aftakkingen naar TS6 en TS7.
In werkelijkheid vind ik op de print 2 weerstanden R24 en R24A, ieder afzonderlijk naar een eindtransistor. In de weerstand staat het getal 5 , ernaast 150 kOhm. Meting levert slecht 2 kOhm op en bij de andere R24 o Ohm.
Alle transistoren hebben bij benadering de juiste spanning.kunnen deze weerstanden verantwoordelijk zijn voor een knoerthard geluid op de eindtransistoren (met de signaalvolger) en nauwelijks geluid uit de luidspreker, of heeft c25 daarmee te maken, of.... zoek ik verkeerd?
Vraag over Philips L3X91T
door hansvdklugt, 13-04-2014, 21:40 (3883 dagen geleden) @ hansvdklugt
ik wilde het schema bijvoegen , maar vrees dat dat niet gelukt is
door Hans PA0H , Apeldoorn, 13-04-2014, 22:02 (3883 dagen geleden) @ hansvdklugt
het lijkt me dat die 150k bij c25 hoort. de weerstand is/zijn altijd laag ohmig.
groeten, Hans PA0H
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 14-04-2014, 19:53 (3882 dagen geleden) @ hansvdklugt
Jij hebt een PDF-bestand als plaatje in willen voegen en dat gaat niet. Ik het er een gewone hyperlink naar het PDF-file van gemaakt.
Paul
Forumbeheer
door soundman2 , Wouw, 15-04-2014, 09:48 (3882 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 15-04-2014, 09:50
Jij hebt een PDF-bestand als plaatje in willen voegen en dat gaat niet. Ik het er een gewone hyperlink naar het PDF-file van gemaakt.
Paul
Forumbeheer
In W7 zit een knipprogramma. Als je dat gebruikt, kun je uit de pdf weergave op je scherm een stukje of alles selecteren. Na de keuze kun je de selectie opslaan als jpg. Die jpg kun je dan als plaatje gebruiken. In mijn bijdrage heb ik dat ook zo gedaan. Werkt redelijk goed.
Soundman2
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 14-04-2014, 00:35 (3883 dagen geleden) @ hansvdklugt
Een pdf tussen img-tags zal inderdaad niet werken, maar als link kan het wel: http://www.pa3esy.nl/Philips/ontvangers/l3x91/pdf/L3X91T.pdf
door soundman2 , Wouw, 14-04-2014, 07:31 (3883 dagen geleden) @ hansvdklugt
Gewijzigd door soundman2, 14-04-2014, 07:46
In het schema wordt melding gemaakt van R24 met aftakkingen naar TS6 en TS7.
In werkelijkheid vind ik op de print 2 weerstanden R24 en R24A, ieder afzonderlijk naar een eindtransistor. In de weerstand staat het getal 5 , ernaast 150 kOhm. Meting levert slecht 2 kOhm op en bij de andere R24 o Ohm.
Alle transistoren hebben bij benadering de juiste spanning.kunnen deze weerstanden verantwoordelijk zijn voor een knoerthard geluid op de eindtransistoren (met de signaalvolger) en nauwelijks geluid uit de luidspreker, of heeft c25 daarmee te maken, of.... zoek ik verkeerd?
R24 is een gemeenschappelijke emitterweerstand en 5 ohm is een reële waarde. R24 en R24a staan parallel. 5 ohm is geen E-reeks waarde. Om toch aan 5 ohm te komen zijn vermoedelijk twee weerstanden van 10 ohm parallel geschakeld.
(Ik maak dat op uit de print lay-out). De gemeten waarde van R24 (2K) lijkt veel te hoog. Dat kan de oorzaak zijn van weinig geluid uit de luidspreker, doordat de eindtransistoren dan nauwelijks stroomversterking hebben. In dat geval zou zowel R24 als R24a mankeren. Een breukje in een printspoor ligt dan meer voor de hand.
Je zegt overigens niet of het grote signaal op de bases of de collectors van de transistors staat. Het is dan lastig conclusies te trekken.
Soundman2
door hansvdklugt, 14-04-2014, 17:23 (3882 dagen geleden) @ hansvdklugt
Nieuwe 5 Ohm weerstanden op de plek van R24 en R24a hebben al aanzienlijk verbetering gebracht, helaas alleen radio Maria, wellicht moet ik weer eens naar de kerk Ga middels de tips en trucs pagina toch trachten wat verbetering in diversiteit van ontvangst te brengen
door ruudtx , Utrecht, 14-04-2014, 17:34 (3882 dagen geleden) @ hansvdklugt
Ook slecht op LW?
Paar keer heen en weer schakelen tussen M en L kan verbetering brengen.
door hansvdklugt, 14-04-2014, 17:47 (3882 dagen geleden) @ ruudtx
Lange golf helemaal niets, alleen maria op de mg, spoel op ferrietstaaf iets verschoven en nog iets verbetering, maar.... in tips en trucs wordt gesproken over gele rode witteen zwarte trafo's om op het gehoor kwaliteit te verbeteren, nou... als ik die kleuren die zich in nagenoeg iedere transistor zouden bevinden kan ontdekken??
door soundman2 , Wouw, 14-04-2014, 19:41 (3882 dagen geleden) @ hansvdklugt
Gewijzigd door soundman2, 14-04-2014, 19:46
Lange golf helemaal niets, alleen maria op de mg, spoel op ferrietstaaf iets verschoven en nog iets verbetering, maar.... in tips en trucs wordt gesproken over gele rode witteen zwarte trafo's om op het gehoor kwaliteit te verbeteren, nou... als ik die kleuren die zich in nagenoeg iedere transistor zouden bevinden kan ontdekken??
Deze opmerking gaat over heel wat anders, zo repareer je niets!
Het ging over de eindtrap, die weinig vermogen afgaf aan de luidspreker.
Op mijn vraag, waar het geluid nog goed was kwam geen antwoord. Je verving de weerstanden door twee van 5 ohm. Ik schreef dat er vermoedelijk twee van 10ohm parallel stonden. Dat kun je eenvoudig zien aan de kleurcode. Door verkeerde emitterweerstanden, kan het stroomverbruik van de eindtrap in dit geval flink oplopen.
Nu gaat het er dan over, dat je maar één zender krijgt.
Er volgt dan een advies uit tips en truuks om gekleurde trafo's op te zoeken, dat slaat nergens op.
Hier worden waarschijnlijk de bekende MF trafo's en oscillatorspoelen bedoeld die o.m. gemaakt worden door TOKO. Philips had evenwel zijn eigen spoelen en beslist geen TOKO.
De Toko spoelen worden heel vaak gebruikt in Japanse toestellen etc. Het zijn prima onderdelen, maar in ondeskundige handen en met verkeerd gereedschap, draai je de kernen heel makkelijk stuk. Ze zijn dan reddeloos verloren en raak je van de regen in de drup.
Het enige wat hier helpt, is systematisch het toestel testen. Je begon met de eindtrap, maak dat eerst eens af.
Vervolgens het ontvanggedeelte. Daar is enige deskundigheid en wat meetapparatuur (een meetzendertje bijv,) voor nodig.
Het is een hard oordeel, maar het is niet anders.
Helaas is repareren een vak en geen truukendoos.
Lukraak wat vervangen of ergens aan draaien geeft maar heel zelden een goed resultaat.
Mijn vader zaliger zou zeggen:"Het toestelletje heeft zijn dooiekleeke al aan!"
(Vertaling uit het West Brabants: Een dooiekleeke is een hemdje waarin een dood kindje begraven wordt......)
Vraag , hoe was het met de twee weerstanden 24 en 24A en klopt de lay-out op de print met de werkelijkheid?
Soundman2
door hansvdklugt, 14-04-2014, 20:04 (3882 dagen geleden) @ soundman2
Goh, ik dacht een leuke hobby te hebben , wist niet dat ik daar meteen op afgeslacht zou worden, dit is de eerste transistor die ik tracht te repareren.
overigens zit er wel degelijk 2 x 5 ohm in , heb een vergelijkbaar toestel , ook een L3x91t liggen, en ook de kleurcodering gecheckt, Helemaal achterlijk ben ik niet, ik zei al dat de eindtrap nu aardig functioneert!! Maar ik zoek zelf wel verder, dit soort adviezen ontnemen mij de lust om vragen te stellen.
door soundman2 , Wouw, 15-04-2014, 09:05 (3882 dagen geleden) @ hansvdklugt
Gewijzigd door soundman2, 15-04-2014, 09:35
Goh, ik dacht een leuke hobby te hebben , wist niet dat ik daar meteen op afgeslacht zou worden, dit is de eerste transistor die ik tracht te repareren.
overigens zit er wel degelijk 2 x 5 ohm in , heb een vergelijkbaar toestel , ook een L3x91t liggen, en ook de kleurcodering gecheckt, Helemaal achterlijk ben ik niet, ik zei al dat de eindtrap nu aardig functioneert!! Maar ik zoek zelf wel verder, dit soort adviezen ontnemen mij de lust om vragen te stellen.
Trek je er niets van aan hoor. Ieder mag werken op zijn manier. Ik wilde alleen maar aangeven dat het beter is om systematisch fouten te zoeken. Bezit je die vaardigheid niet, dan kun je dat aanleren. Door je gelijk op alle delen van een toestel te storten, kan die leuke hobby wel eens omslaan in pure frustratie en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik blijf er bij, dat repareren niet een truukendoosje is, wat je opent als het nodig is, maar repareren is een vak, dat alleen goed lukt als je ook begrijpt hoe dingen werken.
Wat betreft de weerstanden die je noemde zul je best gelijk hebben. Als ik lees dat twee parallelgeschakelde weerstanden ongelijk meten, nl 2K ohm en 0 ohm, dan vraag ik me toch af hoe je dat gemeten hebt. Ook na demontage zeg je er niets meer over. Waren ze echt stuk en kloppen de tekeningen van de radio?
Na het repareren van de eindtrap moet feitelijk ook even de ruststroom worden gecontroleerd. Enerzijds, om een goede werking te verzekeren en anderzijds om het stroomverbruik en de dissipatie van de eindtransistors binnen de perken te houden. Vandaar ook mijn advies, om eerst die tamelijk eenvoudige schakeling in orde te maken.
Helaas werd de boodschapper ook deze maal niet begrepen, omdat zijn woorden de realiteit weergaven.
Je kunt altijd één voor één de onderdelen vervangen tot het werkt. De onderdelen zijn genummerd en ik zou zeggen begin bij R1. Succes
Ook aardig:Weerstandcalculator
Soundman2
Soundman2
door hansvdklugt, 15-04-2014, 18:21 (3881 dagen geleden) @ soundman2
Je hebt gelijk soundman, ik zal de adviezen morgen terdege opvolgen, door mijn gebrek aan ervaring met transistors is het probleem dat jouw advies soms ook weer nieuwe vragen bij mij oproept. excuses voor mijn kort door de bocht antwoord, hoop zo af en toe nog wat te mogen vragen. Morgen een hele vrije dag, dus....
door petrus bitbyter , Rotterdam, 15-04-2014, 15:53 (3881 dagen geleden) @ hansvdklugt
Onze Soundman2 geeft hier zijn uitgesproken mening weer en helemaal ongelijk heeft hij niet. De meeste vraagstellers weten niet precies waar ze op moeten letten en vooral welke details voor de beantwoording van hun vraag van belang zijn. Dat is niet zo'n wonder. Wisten ze dat wel dan hoefden immers geen vragen te stellen. Als je de radio gerepareerd wilt krijgen, kun je maar beter zijn vragen beantwoorden en zijn technische adviezen opvolgen. Dan ben je nog steeds geen vakman maar je krijgt wel een werkende radio. Zijn mening over vakmanschap kun je voor kennisgeving aannemen. Ik ben geen fietsenmaker maar toch pleeg ik mijn fiets zelf te repareren ;)
Eigenlijk ten overvloede: De snelste manier om een transistorradio definitief onbruikbaar te maken, is draaien aan de spoelkerntjes.
petrus bitbyter
door hansvdklugt, 18-04-2014, 13:57 (3878 dagen geleden) @ hansvdklugt
lastig om vast te stellen wat er nu precies aan de hand is, ik voeg wat foto's bij.
laat ik maar eerlijk en dom zijn , ik wist niet dat het van belang was om de bases te meten cq daar een signaavolger op te zetten , dacht dat het verschil tussen emittor en collector voldoende zou zijn . ik heb dus die twee weerstanden R24 vervangen , idioot hoge waardes , meen dat ze 1,6 K waren maar uit de schakeling bleken ze bijna 2K te zijn , zie afbeelding volgens het schema 2 x5 Ohm benodigd van een halve watt en ik had nog 4 x 10 Ohm kwat watt liggen , dus die heb ik 2 x parallel ingezet.
ik zal me eerst met de eindtrap bezighouden : R25 meet 89 Ohm en zou 56 Ohm moeten zijn.
tja en dan toch even alvast een zijsprong ; de goed werkende L3X91T heeft een heel andere afstemcondensator spanning dan in de slechter . Slecht is de rechter, daar is nog ietsd eigenaardigs : er is aan de onderkant aan de printspoorzijde een weerstandje tussen basis en collector gevoegd. Als ik wist waarom?
Het signaal in de basis zowel bij T^als T7 lijkt iets zuiverder te klinken als in de collector , niet wezenlijk harder , maar de emittors zijn duidelijk zachter.
ik hoop dat ik nu iets meer duidelijkheid geef , behalve dan die rare weerstand op het printspoor
door soundman2 , Wouw, 18-04-2014, 15:12 (3878 dagen geleden) @ hansvdklugt
Gewijzigd door soundman2, 18-04-2014, 15:32
Die hoge waardes in de emitterketen (1K6) is vreemd. De versterking van de eindtransistors is dan wel erg klein. Bij de voorgeschreven ruststroom van 3 mA, valt er dan al 2,4 volt over de emitterweerstanden. Schiet er voor de collectors maar weinig over.
Op de foto's is het lastig te zien, of de eerste ring een blauwe is, of wel er nog een ring voor zit. Anders zou de kleurcode blauw-rood-goud kunnen zijn, wat een weerstand van 6,2 ohm betekent. Iets afwijkend van het schema, maar dat kan een produktiewijziging zijn.
Hoe is de waarde in het andere toestel?
Wat het meten met de signaal tracer betreft, het volgende.
Normaal gesproken vindt in deze schakeling stroomsturing plaats. Je meet dan een kleine audiospanning. Omdat de collectorstroom door de emitterweerstanden gaat, staat er ook audio op de niet ontkoppelde emitters en daarom ook de bases. De transistoren versterken de basisstroom en die collectorstroom loopt door de uitgangstransformator. Omdat de collectorimpedantie vrij hoog is, meet je daar een flink audiosignaal. De collectorstromen zijn niet groot genoeg om een laagohmige luidspreker aan te sturen. Daar zorgt de uitgangstrafo dan weer voor.
Soundman2
door Hans PA0H , Apeldoorn, 18-04-2014, 19:59 (3878 dagen geleden) @ soundman2
Composiet weerstanden hebben na verloop van tijd een volstrekt willekeurige waarde.
groeten , Hans PA0H
door soundman2 , Wouw, 23-04-2014, 09:17 (3874 dagen geleden) @ hansvdklugt
http://www.pa3esy.nl/Philips/ontvangers/l3x91/pdf/L3X91T.pdf In het schema wordt melding gemaakt van R24 met aftakkingen naar TS6 en TS7.
Hoe is het nu met het herstel?
Werkt de radio weer naar behoren? Altijd fijn om het eindresultaat te horen, zien of te lezen.
Soundman2
door hansvdklugt, 26-04-2014, 08:25 (3871 dagen geleden) @ soundman2
Ondanks mijn geplande vrije dag hadden andere zaken prioriteit helaas. Ik werk fulltime en met twee kinderen gebeurt dat. Natuurlijk ga ik verslag uitbreng van mijn vorderingen, maar tot nu heeft de radio stilletjes liggen wachten. Dankzij de bruikbare tips zal het ongetwijfeld tot een goed worden gebracht, waarvan akte !