Hallo ik heb hier een draaitafel staan van Philips (22AF977) en die draait niet, hij gaat wel naar de plaat en dan draait de plaat wel maar als de naald zakt valt de motor stil en als ik dan de arm naar het einde van de plaat breng gaat hij weer draaien en legt de arm weer in de rust stand.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn of heeft iemand een schema hiervan?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groet van Jan.
--
J Duijmelink
22AF977
door soundman2 , Wouw, 14-04-2014, 19:48 (3882 dagen geleden) @ jan52
Valt de motor echt stil, of is de snaar zo slap geworden, dat er geen trekkracht meer is?
Soundman2
22AF977
door jan52 , Helmond, 14-04-2014, 20:37 (3882 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Soundman2 de motor valt helemaal stil, het licht niet aan de snaar wand tijdens dat hij de arm naar de plaat brengt of er weer af gaat geeft het display mooi 33,3 aan of 45 aan.
--
J Duijmelink
22AF977
door soundman2 , Wouw, 15-04-2014, 09:44 (3882 dagen geleden) @ jan52
Hallo Soundman2 de motor valt helemaal stil, het licht niet aan de snaar wand tijdens dat hij de arm naar de plaat brengt of er weer af gaat geeft het display mooi 33,3 aan of 45 aan.
De draaitafel heeft een vrij uitgebreid electronisch circuit. De motor is een DC exemplaar. Je zou kunnen beginnen met meten aan de motor zelf, of de benodigde spanning nog wel aanwezig is (volgens het schema ca 1,4 volt), op het moment dat de motor stopt. Blijft de spanning, dan kan er wat met de borsteltjes van de motor zijn. Zakt de spanning in elkaar dan liggen er vele mogelijkheden open. Een trefje is dat er op de site van de NVHR een uitgebreide doc staat, waarin het werkingsprincipe helemaal wordt uitgelegd. Kost wat tijd om door te spitten, maar leidt je waarschijnlijk wel naar de fout.
Soundman2
22AF977
door snameroc , Etten Leur, 15-04-2014, 14:43 (3881 dagen geleden) @ soundman2
Ik denk dat je te moeilijk zoekt de motor drijft zowel het opzet mechanisme aan als het plateau.
Dus als hij draait met het opzetten is de motor goed.
Meestal zijn de "status" contacten vervuilt in het loopwerk wat de electronica verteld in welke toestand het mechanisme bevindt.
Sommige werken zelfs met een optisch systeem vroeger een lampje met een ldr de nieuwe met een ledje en een fototransistor.
Door de warmte van het ledje raakt de optiek vervuilt meestal is schoonmaken met een wattenstaafje voldoende en de eventuele mechanische contacten even een klein beetje contactspray en het loopt weer jaren.
Johan
22AF977
door soundman2 , Wouw, 15-04-2014, 21:31 (3881 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 15-04-2014, 21:39
Ik denk dat je te moeilijk zoekt de motor drijft zowel het opzet mechanisme aan als het plateau.
Wist ik niet, maar het kan dus wel zo zijn dat tijdens het afspelen, de motor op een andere manier aan de gang gehouden wordt als tijdens de armbeweging. Dan is dat laatste onafhankelijk van de ingestelde draaisnelheid van de pick-up.
Dus toch even de manual raadplegen?
Overigens, wie jat nou bij wie de docs?
Op diverse sites vindt je dezelfde docu, waarvan een deel van de tekst wegvalt in de marge.
Soundman2
22AF977
door jan52 , Helmond, 17-04-2014, 04:29 (3880 dagen geleden) @ jan52
Hallo het probleem is opgelost het was de LDR die slecht was.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten van Jan.
--
J Duijmelink
22AF977
door soundman2 , Wouw, 17-04-2014, 08:40 (3880 dagen geleden) @ jan52
Hallo het probleem is opgelost het was de LDR die slecht was.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten van Jan.
Altijd fijn om te hren dat de fout opgelost is en vooral wat er defect was.
Heel vaak hoor je nooit meer wat over de afloop.
Soundman2