slecht kontakt (Toestel of techniek)
door Karelvds, 14-04-2014, 21:07 (3884 dagen geleden)
Draagbare radio Philips AZ1830/12
Ik overbrug een contact op vermogen print (schuifschakelaar CD_USB/TUNER/OFF) met een schroevendraaier, er is een klein vonkje tijdens maken overbrugging maar radio speelt dan perfect.
Schuifschakelaar gedemonteerd, contacten zwart op die plaats. Schakelcontact gaat naar B772.(zo te zien is deze al vervangen, originele nummer??)
Vraag: kan een condensator parallel over contacten deze vonken tegengaan?
Indien ja, welke waarde?
Vermoed dat anders na een tijd hetzelfde probleem zal voorkomen.
groetjes,
Karel
slecht kontakt
door snameroc , Etten Leur, 14-04-2014, 21:31 (3884 dagen geleden) @ Karelvds
Nee dat gaat niet werken op deze plaats sterker nog als je de schakelaar sluit sluit je de condensator kort wat een extra vonk geeft.
Afhankelijk van de stroom die er loopt zou je een kleine weerstand in serie kunnen zetten met de contacten hiermee begrens je de oplaadstroom van de buffercondensator na de schakelaar.
Hoeveel volt staat er over de schakelaar en hoeveel ampere loopt er als de radio speelt?
slecht kontakt
door Karelvds, 15-04-2014, 15:26 (3883 dagen geleden) @ snameroc
Bedankt voor reactie.
Heb schakelaar helemaal open gedaan en er zitten 8 zeer fijne schuifcontacten in.
Daarvan is er één gedeeltelijk weggebrand, dus maakt geen contact.
Het dit kunnen verwisselen met eentje dat geen dienst doet, veel fijn prutswerk.
Hetgeen verbrand is schakelt de emitter van B772 (tussen CD/USB, FM en OFF).
Weet u een oplossing om de toekomst van deze radio speelbaar te houden?
Het positieve van dit verhaal is dat ik deze mooie radio stiekem heb meegenomen van containerpark, goed voor een kleinzoon.
groetjes,
Karel
slecht kontakt
door Karelvds, 15-04-2014, 20:42 (3883 dagen geleden) @ Karelvds
Op contact voedingsspanning gemeten van 12,5 Volt.
Stroom meten is iets moeilijker, anders moet ik ergens het circuit te onderbreken.
Karel
slecht kontakt
door soundman2 , Wouw, 15-04-2014, 20:43 (3883 dagen geleden) @ Karelvds
Bedankt voor reactie.
Heb schakelaar helemaal open gedaan en er zitten 8 zeer fijne schuifcontacten in.
Daarvan is er één gedeeltelijk weggebrand, dus maakt geen contact.
Het dit kunnen verwisselen met eentje dat geen dienst doet, veel fijn prutswerk.
Hetgeen verbrand is schakelt de emitter van B772 (tussen CD/USB, FM en OFF).
Weet u een oplossing om de toekomst van deze radio speelbaar te houden?
Het positieve van dit verhaal is dat ik deze mooie radio stiekem heb meegenomen van containerpark, goed voor een kleinzoon.
groetjes,
Karel
Is het schema ergens te vinden?
Soundman2
slecht kontakt
door Karelvds, 15-04-2014, 21:02 (3883 dagen geleden) @ soundman2
Spijtig genoeg kan ik niets vinden. Manual wel maar geen schema.
Radio speelt zeer goed maar zet hem nu uit door stekker uit te trekken.
Volgens wat ik kan zien gaat de volledige collectorstroom van B772 door contact.
Aan de aansluitingen B772 werd gesoldeerd, weet niet of deze transistor origineel is.
groetjes,
Karel
slecht kontakt
door snameroc , Etten Leur, 15-04-2014, 21:13 (3883 dagen geleden) @ Karelvds
Waarschijnlijk zit er een buffer elco na de schakelaar welke een grote laadstroom vraagt tijdens het inschakelen als je die zou kunnen vinden zou je die kunnen verplaatsen voor de schakelaar.
Johan
slecht kontakt
door Karelvds, 18-04-2014, 06:26 (3881 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Karelvds, 18-04-2014, 06:29
Bedankt voor de tip, weerom iets bijgeleerd.
Er zit een c in van 10.000uF in de geburen.
Indien ik deze niet kan verplaatsen, dan zal ik de schakelaar mechanisch blokkeren zodat de OFF stand buiten gebruik is. Enkel CD/USB en FM blijven dan over.
Stekker in/uit blijft dan de oplossing.
groetjes,
Karel
slecht kontakt
door Karelvds, 18-04-2014, 19:21 (3880 dagen geleden) @ Karelvds
In mijn laatste bericht was er een fout.
Was 1000uF ipv 10.000uF aan emitter B772.
Heb echter gekozen om schuifschakelaar mechanisch te blokkeren op stand OFF en de twee andere (FM en CD/USB)vrij te laten.
Reden hiervoor is dat de transfo en gelijkrichting steeds onder spanning blijven. Dus nu stekker in/uit.
Karel
slecht kontakt
door snameroc , Etten Leur, 18-04-2014, 21:41 (3880 dagen geleden) @ Karelvds
Ik vond 10.000 ook wel heel veel.
Maar de stekker is zo gek nog niet een snoer schakelaar van een schemerlamp kan ook.
Johan