Sanyo JCX-2600KR Mute probleem (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 17-04-2014, 17:04 (3881 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Ik ben bezig met de reparatie van een Sanyo receiver uit 1978.
De versterker werkt prima, maar de radio speelt slechts héél zachtjes bij open gedraaide potmeter, zowel op FM als MW. De keuzeschakelaars zijn kraakvrij en vertonen geen valse contacten.
Als eerste heb ik de voeding nagekeken en alle elco's in het voedingsgedeelte vervangen (de meeste Elna exemplaren gingen al wat bol staan).
Daarna de voedingsspanningen nagekeken en deze blijken vrij accuraat te kloppen.
Naar het tunergedeelte vertrekt een spanning van 12,8V (13V in het schema), en is rimpelvrij.
Naar dezelfde tuner PCB vertrekt echter ook een spanning van 28V (25V in het schema). Deze spanning dient voor de mute-schakeling van het FM-gedeelte, zo lijkt mij. Nu is me opgevallen dat deze spanning nog steeds een grote rimpel bevat, ondanks dat alle elco's in de voeding reeds vervangen zijn door nieuwe types.
Wanneer ik de 28V naar de mute schakeling loskoppel dan speelt de radio op normale sterkte, maar de ontvangst op FM en MW is zeer zwak. Slechts een paar sterke zenders komen door.
De FM mute schakelaar heb ik nagemeten op slechte contacten maar die werkt nog prima.
Het lijkt er dus op dat de radio zowel op FM als MW continu gemute wordt.

Alle DC spanningen op de IC's zijn in orde behalve op pin 4 van de HA-11223 (FM PLL Stereo Decoder), daar staat maar 0,7V in plaats van 2,59V. Pin 4 dient echter voor de filtering van de piloottoon, dus dat heeft niet direct verband met het mute-probleem lijkt me?

Ik heb het schema naar het forumbeheer doorgestuurd, dus dat zal spoedig in de schematheek verschijnen. Heeft er in afwachting iemand al enig idee wat er nog mis zou kunnen zijn met het toestel?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Nick

Sanyo JCX-2600KR Mute probleem

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2014, 17:52 (3881 dagen geleden) @ ElektroNick

Het schema staat ook bij electrotanya.
De bewuste 25 of 28 volt draad heb ik nog niet teruggevonden. Kun je aangeven aan welk onderdeel (onderdelen) hij vast zit, of waar vandaan hij vertrekt?
Overigens zitten muteschakelingen meestal niet in het tunerdeel, maar een eind verder op.
Zou de tuner gemuted worden, dan zijn zaken als silent tuning niet meer mogelijk.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 17-04-2014, 18:05 (3881 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman,

De 28V draad vertrekt vanuit de voeding aan de collector van transistor Q901 en loopt dan naar de tuner PCB met als draad nummer 6 in het schema (opschrift: FM Hi Blend).
Om het je wat duidelijker te maken heb ik 2 foto's bijgevoegd en de 28V aansluiting aangeduid met een rode pijl.
Foto 1: De voeding
Foto 2: Een gedeelte van de tuner

[image]

[image]

Als silent tuning niet mogelijk is met ingeschakelde mute dan zou ik helemaal niks mogen horen? Dus waarschijnlijk toch geen mute probleem?

Bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2014, 20:27 (3881 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 17-04-2014, 20:42

Beste Soundman,

De 28V draad vertrekt vanuit de voeding aan de collector van transistor Q901 en loopt dan naar de tuner PCB met als draad nummer 6 in het schema (opschrift: FM Hi Blend).
Om het je wat duidelijker te maken heb ik 2 foto's bijgevoegd en de 28V aansluiting aangeduid met een rode pijl.
Foto 1: De voeding
Foto 2: Een gedeelte van de tuner

[image]

[image]

Als silent tuning niet mogelijk is met ingeschakelde mute dan zou ik helemaal niks mogen horen? Dus waarschijnlijk toch geen mute probleem?

Bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Nick

Die draad naar punt 6 van de tunerprint is een simpele DC spanning, die van gelijkrichter D902komt, afgevlakt wordt door C911 en na weerstand R906 nog door C913. Daar kan dus best wat rimpel op zitten. De spanning wordt nergens geschakeld en is m.i. altijd aanwezig. Hij dient voor de voeding van een schakeling op het Tuner board (+B) De aanduiding FM Hi blend bij aansluiting 6 begrijp ik voorlopig niet. Ik vrees dat je nog niet op het goede spoor zit.
Ik ben wel wat gewend, maar dit schema is moeilijk te doorgronden, ook al omdat bedradings-labels op verschillende boards verschillende aanduidingen hebben. Draad 6 heet aande andere zijde U. Lastig lezen zo.
Je hebt de muteschakelaar getest, maar meet je met de voltmeter ook een spanningsverandering bij omschakelen? De schakelaar schakelt naar ground.

Je zegt dat zowel AM als FM stil zijn. Wellicht kun je een andere route volgen. Kijken waar AM gedetecteerd wordt als je dat gevonden hebt, de route naar de versterker volgen en zien waar het signaal stopt.
De AM trappen zijn wat eenvoudige te volgen en te meten.Op het tunerboard zit een testpunt AM out (TP12) staat daar signaal? Het punt ernaast is GND (TP13).
AM komt uit punt 10 van IC-1 HA1138. Via een filtertje wordt het signaal uitgekoppeld. Volg je het lijntje dan kom je uit bij Q351. Dat lijkt op een mute transistor, die het signaal naar aarde trekt. Staat die tor gespert? (VBE=0volt)
Op TP 9. 10 en 11) staat het FM stereosignaal. Is dat er?

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 17-04-2014, 20:40 (3881 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman,

De labeling van de aansluitingen is inderdaad helemaal niet eenduidig en erg onlogisch, ieder aansluitpunt heeft een andere naam op een andere PCB, het maakt het alleen maar complexer.

Of de spanning verandert als ik de mute-schakelaar omschakel zal ik morgen eens nameten.
Ik kan je wel al vertellen dat er wel degelijk een audiosignaal staat aan de AM-out van het tunerbord. Het signaal is zeer klein met de 28V kabel aangesloten.
Als ik de 28V kabel lossoldeer dan is het AM-out signaal vele malen groter en duidelijk hoorbaar uit de luidsprekers.

Of er FM-signaal aanwezig is zal ik eveneens morgen even nameten, maar ik vermoed dat daarmee hetzelfde gebeurd als op de AM.

Fijne avond nog,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 18-04-2014, 08:46 (3881 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 18-04-2014, 08:51

Je kunt in de stand AM eens proberen of het mutecircuit inderdaad aan staat. Dat kun je testen door de basis en de emitter van Q351 kort te sluiten, Dat kan zonder verdere schade. Als er dan wel audio is, is het zaak de sturing van deze transistor (de schakeling in het schema links daarvan) te onderzoeken.
Dat het signaal zeer klein is met aangesloten +B kan, omdat de transistor dan het audio kortsluit.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 18-04-2014, 09:10 (3881 dagen geleden) @ soundman2

Zoals beloofd even een update over de nieuwe meetresultaten.
Zowel op de FM-out als de AM-out op het tunerbord staat een audiosignaal zolang de 28V niet is aangesloten. De 28V kabel aansluiten verzwakt het geluid zéér sterk. Als ik de 28V kabel los maak dan komt het radiosignaal pas na enkele seconden weer op.

De mute schakelaar schakelt een DC spanning van circa 1V naar de grond. Dus die lijkt in orde.

Aan de uitgang van het AM ontvanger IC (Hitachi HA-1138) vind ik het audiosignaal terug, ook met 28V aangesloten. Dat signaal wordt naar de AM-out gestuurd en geïnjecteerd in de collector van Q 351 (helemaal rechtsonder in het tunerschema). Wat de functie van deze transistor is weet ik niet. Om te testen of er eigenlijk niks mis is met de AM-ontvanger heb ik Q351 eruit gehaald zodat de uitgang van het AM-IC direct naar de versterker werd gestuurd. En de MW radio blijft wél degelijk spelen zonder Q351, ook met 28V aangesloten
Het signaal gaat dus verloren via de collector van Q351 naar een schakeling waarvan ik vermoed dat ze de muting regelt?

Hopelijk schept dit meer duidelijkheid. :-)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 18-04-2014, 09:18 (3881 dagen geleden) @ soundman2

Sorry, ik had dit bericht nog niet gelezen. Maar blijkbaar zaten we op hetzelfde spoor. Zonder Q351 blijft de MW radio wel spelen.
De fout zit dus waarschijnlijk linksonder ten opzichte van Q351, zoals jij zegt.
Wat zou ik nog kunnen nakijken?

door soundman2 @, Wouw, 18-04-2014, 12:58 (3881 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 18-04-2014, 13:08

Zoals beloofd even een update over de nieuwe meetresultaten.
Zowel op de FM-out als de AM-out op het tunerbord staat een audiosignaal zolang de 28V niet is aangesloten. De 28V kabel aansluiten verzwakt het geluid zéér sterk. Als ik de 28V kabel los maak dan komt het radiosignaal pas na enkele seconden weer op.

De mute schakelaar schakelt een DC spanning van circa 1V naar de grond. Dus die lijkt in orde.

Aan de uitgang van het AM ontvanger IC (Hitachi HA-1138) vind ik het audiosignaal terug, ook met 28V aangesloten. Dat signaal wordt naar de AM-out gestuurd en geïnjecteerd in de collector van Q 351 (helemaal rechtsonder in het tunerschema). Wat de functie van deze transistor is weet ik niet. Om te testen of er eigenlijk niks mis is met de AM-ontvanger heb ik Q351 eruit gehaald zodat de uitgang van het AM-IC direct naar de versterker werd gestuurd. En de MW radio blijft wél degelijk spelen zonder Q351, ook met 28V aangesloten
Het signaal gaat dus verloren via de collector van Q351 naar een schakeling waarvan ik vermoed dat ze de muting regelt?

Hopelijk schept dit meer duidelijkheid. :-)

Q351 is de mute transistor voor AM, dat gaf ik al aan. Je kunt meten op de basis of hij uitgestuurd wordt. ca 0,7V is mute, Het audio wordt dan kortgesloten maar massa. 0 volt is niet gemuted.
Aan de schakeling links van Q351 is waarschijnlijk de schakeling die mute beheert. Aan de rechterzijde zitten nog een paar ingangen, die zullen hoog of laag moeten zijn. Je kunt ze op het goede niveau bregen om uit te vinden of de fout van buiten de schakeling komt.
Die 28 volt +B hoort gewoon vast te zitten.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 18-04-2014, 13:52 (3881 dagen geleden) @ soundman2

Q351 is de mute transistor voor AM, dat gaf ik al aan. Je kunt meten op de basis of hij uitgestuurd wordt. ca 0,7V is mute, Het audio wordt dan kortgesloten maar massa. 0 volt is niet gemuted.
Aan de schakeling links van Q351 is waarschijnlijk de schakeling die mute beheert. Aan de rechterzijde zitten nog een paar ingangen, die zullen hoog of laag moeten zijn. Je kunt ze op het goede niveau bregen om uit te vinden of de fout van buiten de schakeling komt.
Die 28 volt +B hoort gewoon vast te zitten.

Soundman2

De basis van Q351 meet 0,7V in plaats van 0V. Dus alle audio wordt kortgesloten.

Draad nummer 7 in het schema (Mute SW) meet 0,14V en loopt naar de PCB waar ook de hoofdschakelaar zich bevindt. Volgens het schema is deze in normale toestand niet verbonden met de speaker relais print. Ik vermoed dat deze het speakerrelais doet aantrekken bij het inschakelen van de receiver.
Het speakerrelais is overigens altijd aangetrokken, dus daar ligt het niet aan.

Draad nummer 8 (Mute RE) meet 0,26V en loopt naar het speaker relais PCB. In het schema staat echter dat de spanning daar 0V moet bedragen (collector van Q413).

Draad nummer 9 (Mute RE SW) meet 0,66V en loopt eveneens naar het speaker relais PCB. Wat de spanning hier moet zijn weet ik niet precies, maar ik vermoed eveneens 0V.

Zou ik draad 8 en 9 eens durven kortsluiten naar de grond om te zien of de radio dan werkt?

Bedankt voor de hulp, iedere keer komen we een stap dichter bij de oplossing ;-)

door soundman2 @, Wouw, 18-04-2014, 14:33 (3881 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 18-04-2014, 14:36

Draad 7 met 0,14 volt is interessant. Die trekt de basis van Q362 naar aarde, waardoor deze transistor spert. De collector van Q362 zal stijgen naar +B. Via Q356 en R354 wordt Q351 open gestuurd en het audio wordt kortgesloten.
Er zijn weer wat mogelijkheden. Draad 7 gaat naar een hulpkontakt op de netschakelaar, dat tijdens bedrijf open is, Die draad met schakelaar kan wat mankeren en zou je eens los moeten halen.
Een andere mogelijkheid is, dat Q354 geleidt (ligt voor de hand vanwege 0,14V). De aansturing kun je ook weer onderzoeken. Vb van Q354 hoort 0 volt te zijn, in elk geval zo laag dat de transistor niet geleidt.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 18-04-2014, 17:08 (3880 dagen geleden) @ soundman2

Draad 7 losmaken heeft geen effect. De spanning aan de kant van de schakelaar stijgt dan tot 0,4V. Aan de kant van de tuner zakt ze naar 0,12V.

Van de meeste transistorspanningen klopt vrijwel niets.

Hieronder de meetresultaten (in Volt):

Q351: Vb: 0,7 Ve: 0 Vc: 0
Q352: Vb: 4,5 Ve: 13,2 Vc: 13,2
Q362: Vb: 0,14 Ve: 0,04 Vc: 13,8
Q363: Vb: 0,48 Ve: 0,04 Vc: 21,2
Q354: Vb: 0,19 Ve: 0 Vc: 0,14
Q364: Vb: 0,19 Ve: 0 Vc: 0,67
Q355: Vb: 12,2 Ve: 12,2 Vc: 0

Onderaan het tunerschema staan de spanningen vermeld zoals ze zouden moeten zijn.

De enige transistor die nog juist ingesteld is, blijkt Q355.

Voor een leek als mij is het heel moeilijk om hieruit conclusies te trekken.
Enig idee?

Alvast bedankt. :-P

Nick

door soundman2 @, Wouw, 18-04-2014, 19:36 (3880 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 18-04-2014, 19:47

Draad 7 losmaken heeft geen effect. De spanning aan de kant van de schakelaar stijgt dan tot 0,4V. Aan de kant van de tuner zakt ze naar 0,12V.

Onderaan het tunerschema staan de spanningen vermeld zoals ze zouden moeten zijn.

Enig idee?

Nick

De collector van Q355 staat op 0 volt volgens jouw meting.D.w.z, dat de basis van Q345 ook op 0 volt zou moeten staan, daar staat echter 0,14 volt.
R358 en R357 vormen een spanningsdeler, waar bovenaan 21 volt staat volgens de meting. Q354 geleid niet omdat Vbe,0,6V. Op de collector had derhalve afgezien van de rest van de schakeling ongeveer 7,6 volt moeten staan.Volgens de tabel 2,92V
Q354 is zeer verdacht. Hebben de transistors verzilverde pootjes en zijn die zwart geworden?
Grote kans dat er geleidend zilveroxide tussen de pootjes zit en dat dat de boel verstoort. Het transistorlichaampje tussen de pootjes schoonkrabben, maar een nieuwe transistor is beter om te testen.
Een BC547 of zoiets kan daar ingezet worden, alleen is de volgorde van de pootjes anders, nl de basis in het midden.
Als je hetzelfde tekeningetje aanhoudt als op het schema (de ronde kant van de transistor naar beneden dus, is het C-B-E. Je kunt dat verhelpen door bij de BC547 rond de middenpoot een stukje isoleerkous te schuiven en de collector en basis te kruisen. De transistor, moet dan met de ronde kant juist anderom geplaatst worden. Als je hem hebt kun je ook een BC639 gebruiken. Daarvan zijn de pootjes gelijk aan de originele transistor.
Laat eventueel Q354 eruit en kijk of de radio werkt.
Dat de overige spanningen niet kloppen, kan zijn omdat de verdachte transistor stroom trekt. De waardes in de tabel horen bij een werkend apparaat.

Soundman2

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 18-04-2014, 20:06 (3880 dagen geleden) @ ElektroNick

Met dank aan Nick Warmoeskerken heb ik het schema aan de Schematheek toe kunnen voegen.

Paul
Forumbeheer

kleiner dan

door soundman2 @, Wouw, 19-04-2014, 07:02 (3880 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 19-04-2014, 07:04

Enig idee?

Nick

De collector van Q355 staat op 0 volt volgens jouw meting.D.w.z, dat de basis van Q345 ook op 0 volt zou moeten staan, daar staat echter 0,14 volt.
R358 en R357 vormen een spanningsdeler, waar bovenaan 21 volt staat volgens de meting. Q354 geleid niet omdat Vbe,0,6V. Op de collector had derhalve afgezien van de rest van de schakeling ongeveer 7,6 volt moeten staan.Volgens de tabel 2,92V
Q354 is zeer verdacht. Hebben de transistors verzilverde pootjes en zijn die zwart geworden?
Grote kans dat er geleidend zilveroxide tussen de pootjes zit en dat dat de boel verstoort. Het transistorlichaampje tussen de pootjes schoonkrabben, maar een nieuwe transistor is beter om te testen.
Een BC547 of zoiets kan daar ingezet worden, alleen is de volgorde van de pootjes anders, nl de basis in het midden.
Als je hetzelfde tekeningetje aanhoudt als op het schema (de ronde kant van de transistor naar beneden dus, is het C-B-E. Je kunt dat verhelpen door bij de BC547 rond de middenpoot een stukje isoleerkous te schuiven en de collector en basis te kruisen. De transistor, moet dan met de ronde kant juist anderom geplaatst worden. Als je hem hebt kun je ook een BC639 gebruiken. Daarvan zijn de pootjes gelijk aan de originele transistor.
Laat eventueel Q354 eruit en kijk of de radio werkt.
Dat de overige spanningen niet kloppen, kan zijn omdat de verdachte transistor stroom trekt. De waardes in de tabel horen bij een werkend apparaat.

Soundman2

" Q354 geleid niet omdat Vbe,0,6V."
In dit zinnetje is het kleiner dan teken weggevallen.
In woorden moet er staan
Q354 geleid niet omdat Vbe kleiner is dan 0,6V.
ofwel Q354 geleid niet omdat Vbe<0,6V.

Anders is het verhaal moeilijker te begrijpen.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-04-2014, 09:20 (3880 dagen geleden) @ soundman2

Goeiemorgen Soundman2,

Zonder Q354 werkt de radio wél. Deze transistor heeft geen zwarte pootjes maar voor de zekerheid heb ik er een BC548A ingezet (met gekruiste B en C en krimpkousjes over de pootjes zoals je hebt aangegeven). Maar met BC548A speelt de radio weer niet.

Er waren in de buurt wel 3 andere transistoren (2SC655) met zwarte pootjes dus die heb ik even uitgesoldeerd en schoongemaakt. Nog steeds géén resultaat.

Het blijft een mysterie :-P

Nick

door soundman2 @, Wouw, 19-04-2014, 11:08 (3880 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 19-04-2014, 11:30

Goeiemorgen Soundman2,

Zonder Q354 werkt de radio wél. Deze transistor heeft geen zwarte pootjes maar voor de zekerheid heb ik er een BC548A ingezet (met gekruiste B en C en krimpkousjes over de pootjes zoals je hebt aangegeven). Maar met BC548A speelt de radio weer niet.

Er waren in de buurt wel 3 andere transistoren (2SC655) met zwarte pootjes dus die heb ik even uitgesoldeerd en schoongemaakt. Nog steeds géén resultaat.

Het blijft een mysterie :-P

Nick

BC548 is prima, ook een npn tor. Met uitgesoldeerde transistor werkt hij wel zeg je. Dat roept vraagtekens op wat er gebeurt als er weer een transistor in zit. Met de gemeten lage basisspanning van 0,14 volt zou hij toch niet mogen geleiden.
Waarschijnlijk ben je secuur genoeg, maar is een plaatsingsfout van de BC548 mogelijk?
Niet alleen de pootjes zitten anders, maar ook de orientatie waar de ronde kant moet zitten kan nog verwarring geven, vandaar mijn suggestie voor de BC639, geen bijzondere transistor, maar hij heeft dezelfde lay-out als het origineel.
Wat gebeurt er als je van Q354, de basis echt aan de emitter legt? 0,14 volt is niet veel, maar het is niet helemaal onmogelijk dat de transistor toch iets of wat geleidt. Op Q355 meet je op de collector 0 volt. Door die transistor loopt dus echt geen stroom.
Ik zou dan niet weten, waarom op de basis van Q354, toch een beetje spanning staat.
Een onbesproken mogelijkheid, is dat er een elco wat electroliet verloren heeft en dat daardoor een min of meer geleidend filmpje aanwezig is op de print. Dat kun je meten als de transistor eruit is. Je moet dan meten aan beide zijden van R365 (22K)t.o.v. massa. Daar mag dan helemaal geen spanningsverschil zijn.
Ik sluit een dergelijke fout niet uit, omdat ik het meegemaakt heb op een print in een Philips apparaat. De remedie was om de onderdelen die het betrof, in de lucht te monteren en dus niet op de eilandjes van de print.
Helaas kan ik je alleen maar suggesties aan de hand doen. Ik heb wel het idee, dat we de fout op de hielen zitten.
Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-04-2014, 12:22 (3880 dagen geleden) @ soundman2

De basis en emitter van Q354 aan elkaar leggen haalt niets uit.
Maar ik heb nu wel gezien dat er andere DC-spanningen aanwezig zijn met de BC548A.
Volgens mij zit hij er echt wel goed in, de bolle kant wijst inderdaad de andere kant op nu en collector en basis zijn gekruist.

De originele transistor Q354 (een 2SC536G) meet wel raar in mijn diodetester.
Van basis naar emitter en van basis naar collector meet hij 0,41V in plaats van de gebruikelijke 0,7V? Is hij dan kapot?

De nieuwe spanningen (in Volt) met de BC548A:

Q362: Vb: 3,9 Ve: 3,22 Vc: 3,27
Q363: Vb: 0,97 Ve: 3,22 Vc: 23,6
Q354: Vb: 0 Ve: 0 Vc: 3,9
Q355: Vb: 12,24 Ve: 12,23 Vc: 0
Q364: Vb: 0 Ve: 0 Vc: 1,06
Q351: Vb: -0,46 Ve: 0 Vc: 0
Q352: Vb: -0,62 Ve: 3,26 Vc: 3,26

Wel heel vreemd dat de basis van Q351 nu negatief is, in principe zou hij nu toch niet kunnen geleiden en zou de radio toch moeten spelen?

Collectorspanning Q363 is ook wel aan de hoge kant.

Verder begint het er al meer op te lijken (denk ik?).

Ik zal zodadelijk Q354 nog eens uithalen en testen of er elektroliet gelekt is.

Groetjes,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2014, 09:23 (3879 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2014, 09:36

De basis en emitter van Q354 aan elkaar leggen haalt niets uit.
Maar ik heb nu wel gezien dat er andere DC-spanningen aanwezig zijn met de BC548A.
Volgens mij zit hij er echt wel goed in, de bolle kant wijst inderdaad de andere kant op nu en collector en basis zijn gekruist.

De originele transistor Q354 (een 2SC536G) meet wel raar in mijn diodetester.
Van basis naar emitter en van basis naar collector meet hij 0,41V in plaats van de gebruikelijke 0,7V? Is hij dan kapot?

De nieuwe spanningen (in Volt) met de BC548A:

Q362: Vb: 3,9 Ve: 3,22 Vc: 3,27
Q363: Vb: 0,97 Ve: 3,22 Vc: 23,6
Q354: Vb: 0 Ve: 0 Vc: 3,9
Q355: Vb: 12,24 Ve: 12,23 Vc: 0
Q364: Vb: 0 Ve: 0 Vc: 1,06
Q351: Vb: -0,46 Ve: 0 Vc: 0
Q352: Vb: -0,62 Ve: 3,26 Vc: 3,26

Wel heel vreemd dat de basis van Q351 nu negatief is, in principe zou hij nu toch niet kunnen geleiden en zou de radio toch moeten spelen?

Collectorspanning Q363 is ook wel aan de hoge kant.

Verder begint het er al meer op te lijken (denk ik?).

Ik zal zodadelijk Q354 nog eens uithalen en testen of er elektroliet gelekt is.

Groetjes,

Nick

Ik moet even na denken over de schakeling, maar met Q354 lijkt het goed te gaan. De basis is nu 0 volt en de collectorspanning is gestegen, de transistor staat dus nu kennelijk wel gesperd. Ik zou een hogere collectorspanning verwachten en moet nagaan waarom dat niet zo is. De originele Q354 blijft uitermate verdacht en uitwisselen voor de BC548 is goed.
De negatieve spanning op de basis van Q351, kan ik voorlopig niet verklaren en ook niet, waarom de transistor niet spert.
Heb je al eens met een scope gekeken, of de zaak niet staat te oscilleren in die omgeving? De rimpel op de voeding die je eerder hebt gemeten kan daar m.i. in elk geval geen invloed uitoefenen.
Is daar ook een negatieve spanning met de basis los?
Thinking.........

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 20-04-2014, 10:59 (3879 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2,

Goed nieuws, de radio werkt! Ik heb Q351 uitgesoldeerd om de basisspanning na te meten, deze is nog steeds negatief maar schommelt tussen -0,01V en -0,2V.
Overigens staat er op de basis een lelijk sinusvormig signaal van enkele millivolts dat sterk daalt als ik met mijn hand het chassis aanraak.

Nadat ik Q351 terugplaatste en de radio aanzette werkt hij zowel op MW als FM.
Ik heb er geen verklaring voor (misschien ligt het aan mijn povere soldeerkunsten), de basisspanning op Q351 blijft echter negatief.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat Q354 wel degelijk defect was?

Helaas is de ontvangst nog zeer slecht.
Met een lange draadantenne ontvang ik op MW enkel "Radio Maria. :-)
Op FM ontvang ik een vijftal sterke zenders maar niet in Stereo. De ontvangst is overigens het best als de "tuning meter" naald rechts van het middelpunt staat.
Op het middelpunt ruist de radio verschrikkelijk. Ik ben bang dat er dus nog wat mankeert aan de afregeling van de radio. Daar heb ik namelijk helemaal geen ervaring mee.
Hopelijk heeft de vorige eigenaar niet aan de spoelkernen zitten draaien of zoiets... :-|

Of zou de slechte ontvangst erop kunnen wijzen dat er nog een fout zit in de schakeling?

Fijne Paaszondag ;-)

Nick

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2014, 13:36 (3879 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2014, 13:55

Hallo Soundman2,

Goed nieuws, de radio werkt! Ik heb Q351 uitgesoldeerd om de basisspanning na te meten, deze is nog steeds negatief maar schommelt tussen -0,01V en -0,2V.
Overigens staat er op de basis een lelijk sinusvormig signaal van enkele millivolts dat sterk daalt als ik met mijn hand het chassis aanraak.

Nadat ik Q351 terugplaatste en de radio aanzette werkt hij zowel op MW als FM.
Ik heb er geen verklaring voor (misschien ligt het aan mijn povere soldeerkunsten), de basisspanning op Q351 blijft echter negatief.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat Q354 wel degelijk defect was?

Helaas is de ontvangst nog zeer slecht.
Met een lange draadantenne ontvang ik op MW enkel "Radio Maria. :-)
Op FM ontvang ik een vijftal sterke zenders maar niet in Stereo. De ontvangst is overigens het best als de "tuning meter" naald rechts van het middelpunt staat.
Op het middelpunt ruist de radio verschrikkelijk. Ik ben bang dat er dus nog wat mankeert aan de afregeling van de radio. Daar heb ik namelijk helemaal geen ervaring mee.
Hopelijk heeft de vorige eigenaar niet aan de spoelkernen zitten draaien of zoiets... :-|

Of zou de slechte ontvangst erop kunnen wijzen dat er nog een fout zit in de schakeling?

Fijne Paaszondag ;-)

Nick

Hoera, het verstand heeft het weer gewonnen van de techniek.
Misschien heeft Q351 ook wel last van zilveroxide neerslag, of een vergelijkbare fout als Q354. Misschien daar ook maar een BC548 zetten.
Bij Q345 meette je een rare waarde met de diodetester, zowel B-E als B-C. meet je tussen C en E ook nog wat, desnoods in de gewone Ohm-meting. Feitelijk mag de meter dan niets aangeven.
Dat Zowel de AM als de FM ontvangst pover is, is weer een ander verhaal.
Hopelijk wordt je vrees dat iemand aan de spoelkernen gedraaid heeft niet bewaarheid. De door de Japanners toegepaste spoeltjes zijn prima dingen, maar draai je de kerntjes te vast, met (meestal) verkeerd gereedschap, dan is dat ruineus.
Het ontvangstgedeelte van AM is niet erg ingewikkeld. Dankzij de toepassing van een keramisch bandfilter is er niet zoveel af te regelen.
In dit geval kunnen de antennekring L105 en de oscillatorkring L106 er flink naast staan.
Het eerste wat je kunt doen is controleren of de middenfrequent trafo T204 nog goed staat, afregelen op 455KHz. Omdat het keramisch filter voor de selectiviteit zorgt, kun je T204 gewoon afregelen op max signaal, terwijl de radio een zender ontvangt. Vindt je geen maximum, dan zou het zo maar kunnen dat het spoeltje een gebroken kerntje heeft. Begin met linksom te draaien voor het geval de kern helemaal onderin gedraaid zit. Behandel de kerntjes met voorzichtigheid. Voor je het weet , is het "knak". Daarna controleren of van de zenders die doorkomen op de goede plaats van de schaal liggen. Een meetzendertje is ook wel handig. Zoniet, dan moet dat eerst in orde gemaakt worden.
Meestal gaat dat als volgt. zoek een bekende zender rond 500 KHz en stem die af op de schaal. Klopt die niet, dan zet je de schaalwijzer op de plaats waar hij hoort te staan. Regel vervolgens L106 af op maximum ontvangst. Je kunt nu ook eventueel de antennespoel L105 al naregelen, ook op max signaal.
Zoek vervolgens een zender aan de andere kant van de schaal. De afregeling vind nu plaats met de trimcondensatoren op de grote afstemC volg daarbij dezelfde procedure, eerst de oscillator trimmer CT-6 en daarna de antennetrimmer.
De afregeling moet je feitelijk doen met een heel zwak zendersignaal, zodat de AGC buiten werking blijft. Als de zaak inderdaad ontregeld was, dan werkt de AM weer. Herhaal de afregeling een paar keer. Het afregelen en de plaats van de spoelen en de trimmers staat in de docu.
TIP: Draai de spoelkernjes niet vast, ze zijn heel kwetsbaar en daarna is vervangen de enige optie. Gebruik plastic of houten trimgereedschap, daarmee kun je minder kracht zetten. Lukt de afregeling niet, dan is er wat mis rond de HA1138. Het downloaden van de datasheet kan zeer behulpzaam zijn om de werking te doorgronden.
Als we hier uit zijn, kun je verder met FM. Ik ben er voor om niet het hele toestel tegelijk aan te pakken. Je verandert dan vaak zoveel tegelijk, dat een gevolgtrekking nauwelijks mogelijk is.
Een voorbeeld is het vervangen van alle verdachte onderdelen in één keer. Je weet dan helemaal niet meer of er verbetering was en waardoor. Maak je een foutje, een soldeerspetter o.i.d., dan is de ellende voor de niet doorgewinterde amateur nog groter.
Dus heel systematisch stukje voor stukje.
Overigens staat de hele afregeling in de doc.

Soundman2

door ruudtx @, Utrecht, 20-04-2014, 16:24 (3878 dagen geleden) @ ElektroNick

Zwakke ontvangst AM en FM?

Is er niet een MF gedeelte voor beiden actief?

Op AM alleen Radio Maria, maar wacht, Nick zit toch in Belgie en dan zou de Franstalige Brusselzender (Wavre) op 621 ook door moeten komen.
Radio Maria zit op 675 kHz, met maar 30 kW Lopik, Wavre is volgens mij sterker, controleer dus of de aanduiding op de schaal een beetje klopt.

FM niet in het midden van de wijzer, komt vaak voor, fijnafregelen detectiespoel Voorlopig eigenlijk geen echt probleem.

Ik ga ervan uit dat voedingspanningen, bvb bij MF deel, kloppen.

Overigens, kan het muten veroorzaakt kunnen zijn door zwakke ontvangst.

door ruudtx @, Utrecht, 20-04-2014, 16:57 (3878 dagen geleden) @ soundman2

Zit net even in schema te kijken.
FM ziet er vrij rechtlijnig uit, met 3 ker filters als MF, hooguit zou in de tuner de zaak ontregeld kunne zijn. Controleer ook hier of de ontvangen FM zenders op de goede plek staan op de schaal.
Er zit wel een FM mute instelpot in R217, dat al geprobeerd.

Lijkt een beetje op alsof tuner een tik, blikseminslag, heeft gekregen, als er niets ontregeld staat. Bij FM dual FET?? Bij AM IC.

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2014, 20:54 (3878 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2014, 21:08

Zwakke ontvangst AM en FM?

Is er niet een MF gedeelte voor beiden actief?

Op AM alleen Radio Maria, maar wacht, Nick zit toch in Belgie en dan zou de Franstalige Brusselzender (Wavre) op 621 ook door moeten komen.
Radio Maria zit op 675 kHz, met maar 30 kW Lopik, Wavre is volgens mij sterker, controleer dus of de aanduiding op de schaal een beetje klopt.

FM niet in het midden van de wijzer, komt vaak voor, fijnafregelen detectiespoel Voorlopig eigenlijk geen echt probleem.

Ik ga ervan uit dat voedingspanningen, bvb bij MF deel, kloppen.

Overigens, kan het muten veroorzaakt kunnen zijn door zwakke ontvangst.

Het muten zal de tuner niet doen als de muteschakelaar op het front uitstaat. Meestal is dat een silent tuning.
Beschadiging door bliksem is natuurlijk mogelijk, zeker als je de historie van het toestel niet kent. Er waren vermoedens dat het toestel wellicht ontregeld was. Een tech. heeft dat vrij snel in de smiezen bij een kleine verdraaiing van de relevante kringen. Ik weet echter niet of de topicstarter een doorgewinterde tech is. Daarom gaf ik aan een aantal zaken te testen.
Blijft altijd lastig om een toestel op afstand te repareren.
Apart is het wel, dat het toestel een aantal mankementen heeft. Nauwelijks of geen FM en AM ontvangst, squelch (mute) schakeling niet in orde.
Een inslag, of een spanningspiek, bijv. door inslag op een CA systeem ligt allemaal in de mogelijkheden.
Uiteindelijk is het toestel ook nog eens ruim 35 jaar oud. Problemen als ik aangaf met het zilveroxide tussen de pootjes komt ook voor.
Het toestel is in elk geval prima te repareren.
Wel heb ik de eigenaar behoed voor totale sloop van het toestel, zoals volledig recappen en het vervangen van weerstanden met geringe afwijkingen, zoals door "deskundigen" vaak wordt geadviseerd op diverse fora. Het leidt meestal tot nog meer ellende. Men schroomt er niet voor om ook adviezen te geven over het opnieuw bedraden en uitwisselen van condensatoren in HF voortrappen etc. zonder dat daar enig onderzoek aan vooraf gaat. Het hoeft geen betoog, dat een dergelijk gereviseerd frontend nog optimaal, of helemaal niet meer werkt.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 21-04-2014, 16:03 (3877 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman2 en Ruud,

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken (en Soundman2 in het bijzonder) voor de geweldige hulp en vlotte communicatie die ik heb gekregen. Alleen was ik nooit zo ver geraakt en bovendien heb ik weer heel wat bijgeleerd.
Een doorgewinterd technicus ben ik zeker niet, maar daar heeft ongetwijfeld mijn leeftijd iets mee te maken (19 jaar). Maar ik zou binnen enkele jaren ook heel graag zelf toestellen kunnen herstellen.

Ik heb jullie instructies opgevolgd en heb vandaag de MW tuner afgeregeld.
Hierbij maakte ik gebruik van een oude Leader signaal generator met buizen uit begin jaren 60, een toestel dat ik twee jaar geleden cadeau heb gehad van een radio-amateur op rust.
Nadat ik de afregeling een keer of vier heb herhaald leek het goed te gaan en jawel hoor, ik ontvang met 2 meter draad als antenne ruim 9 zenders! En zonder ruis dit keer. :-D
Radio Maria blijft echter de sterkste zender (ik moet er wel bij vertellen dat ik vlak tegen de Nederlandse grens woon). RTBF in Wavre komt als tweede sterkste door, nochtans bezit de RTBF een zender van 300kW.
Ook de schaal lijkt nu zeer accuraat te kloppen.

Maar nu de FM nog...
Ik heb de service manual eens doorgelezen en dat lijkt een heel ander verhaal.
Bovendien heb ik de meeste apparatuur niet in huis (FM-signaalgenerator, distortion meter, stereo modulator, counter).

Nog even tussendoor: Transistor Q354 meet in mijn Ohm-meter circa 460 Ohm tussen eender welk pootje, ook van collector naar emitter. Die lijkt me dus echt dood... :-)

Nogmaals bedankt heren, :-P

Nick

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2014, 16:58 (3877 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 21-04-2014, 17:01

Beste Soundman2 en Ruud,

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken (en Soundman2 in het bijzonder) voor de geweldige hulp en vlotte communicatie die ik heb gekregen. Alleen was ik nooit zo ver geraakt en bovendien heb ik weer heel wat bijgeleerd.
Een doorgewinterd technicus ben ik zeker niet, maar daar heeft ongetwijfeld mijn leeftijd iets mee te maken (19 jaar). Maar ik zou binnen enkele jaren ook heel graag zelf toestellen kunnen herstellen.

Ik heb jullie instructies opgevolgd en heb vandaag de MW tuner afgeregeld.
Hierbij maakte ik gebruik van een oude Leader signaal generator met buizen uit begin jaren 60, een toestel dat ik twee jaar geleden cadeau heb gehad van een radio-amateur op rust.
Nadat ik de afregeling een keer of vier heb herhaald leek het goed te gaan en jawel hoor, ik ontvang met 2 meter draad als antenne ruim 9 zenders! En zonder ruis dit keer. :-D
Radio Maria blijft echter de sterkste zender (ik moet er wel bij vertellen dat ik vlak tegen de Nederlandse grens woon). RTBF in Wavre komt als tweede sterkste door, nochtans bezit de RTBF een zender van 300kW.
Ook de schaal lijkt nu zeer accuraat te kloppen.

Maar nu de FM nog...
Ik heb de service manual eens doorgelezen en dat lijkt een heel ander verhaal.
Bovendien heb ik de meeste apparatuur niet in huis (FM-signaalgenerator, distortion meter, stereo modulator, counter).

Nog even tussendoor: Transistor Q354 meet in mijn Ohm-meter circa 460 Ohm tussen eender welk pootje, ook van collector naar emitter. Die lijkt me dus echt dood... :-)

Nogmaals bedankt heren, :-P

Nick

De radio is voor AM ontvangst voorzien van een externe ferriet antenne. Was die goed af te regelen op maximum? Eventueel zou daar nog iets met de bedrading kunnen zijn. Ook is de ferrietantenne sterk richtingsgevoelig. Voor bepaalde zenders moet je hem dus draaien. Negen zenders lijkt me redelijk, niet super. Ik woon zelf in de omgeving van Roosendaal. Bij jou is niet zoveel verder. De Hilversumse zenders moet je vlot kunnen ontvangen, zonder extra antennedraad.
Voor de controle en/of afregeling van het FM gedeelte heb ik de meeste apparatuur wel staan.
Helaas ben ik door omstandigheden thans niet in de gelegenheid om je daar mee fysiek te helpen.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 21-04-2014, 17:25 (3877 dagen geleden) @ soundman2

De kern in de ferrietantenne afregelen gaf eigenlijk niet heel veel resultaat.
Na een paar toertjes was de ontvangst iets beter of slechter, maar veel verschil maakte het eigenlijk niet.

Wat de FM betreft, het zou natuurlijk leuk zijn dat die ook in orde geraakt.
Zo, niet dan zal ik het moeten doen met de 5 zenders die erdoor komen.

Gelukkig is het niet de enige radio dat ik heb. ;-)

Groetjes,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2014, 17:59 (3877 dagen geleden) @ ElektroNick

De kern in de ferrietantenne afregelen gaf eigenlijk niet heel veel resultaat.
Na een paar toertjes was de ontvangst iets beter of slechter, maar veel verschil maakte het eigenlijk niet.

Wat de FM betreft, het zou natuurlijk leuk zijn dat die ook in orde geraakt.
Zo, niet dan zal ik het moeten doen met de 5 zenders die erdoor komen.

Gelukkig is het niet de enige radio dat ik heb. ;-)

Groetjes,

Nick

Eigenlijk zou die ferrietantenne vrij scherp moeten afstemmen. Echter alleen aan de kant van 600KHz. De antennetrimmers werken aan de andere kant van de schaal, als de afstemcondensator de platen ver naar buiten heeft staan.
Het afregelen dient wel met een zwak signaal te gebeuren, wil je het op het gehoor doen.
De afstemmeter geeft ook een goede indicatie. Om een zender af te zwakken kun je de ferrietantenne uit de richting van de zender draaien. (De antenne ontvangt het best als hij dwars op de lijn naar de zender staat, wijst hij in de richting van de zender dan is er in theorie geen ontvangst) E.e.a. om te voorkomen dat de AGC roet in het eten gooit. De AGC zorgt ervoor dat de MFtrappen niet overstuurd worden, maar zorgt er ook voor dat de MG zenders zowat even hard klinken. Hoewel, dat laatste gaat niet altijd meer op, omdat tegenwoordig veel efficientere modulatiemethoden gebruikt worden en het audio ook nog eens zo bewerkt wordt, dat de zenders zo hard mogelijk klinken.
Vergelijk het audiovolume maar eens tussen een gewone TV-uitzending en een reclameblok.

Soundman2

door ruudtx @, Utrecht, 21-04-2014, 18:40 (3877 dagen geleden) @ soundman2

Als een tor ca 500 Ohm meet tussen C en E lijkt ie me defect.

Zenders: Wavre 621 staat met hoogstens 100 kW, misschien maar 50 aan. Nochtans kan ik m hier in Utrecht prima ontvangen, zelfs op een transistor met gebroken ferrietantenne.
(Ben ooit in zendstation geweest, en toen sprak men al van half vermogen.)

Am ontvangst zou goed moeten zijn zonder extrene antenne, als er alleen met een draad wat ontvangen wordt is er iets mis met ferriet antenne, meest waarschijnlijk losse aansluiting. Deze zit extern dus is wat kwetsbaar.
Belangrijk is dat de zenders op de juiste plaats op de schaal zitten kleine afwijkingen mogen. Zowel aan de lage kant ca 600 kHz als aan de hoge kant, en bvb 1008 kHz. Daarboven zit niet veel meer, je kan Absolute 1215 nog proberen.
s Avonds is er van alles, maar dan moet je een beetje MG kenner zijn om te weten welk station en frequentie je hoort.
Sommige zenders klinken zachter dan anderen, maar vergelijken doen we met de S meter die er volgens mij opzit.

FM afregelen lijkt me toch niet zo moeilijk zonder meet apparatuur.
Bijna alles is keramisch filter, er kan dus weinig mis gaan.
Staan de zenders op de goede plaats, anders even zoeken op Internet waar ze voor jouw regio zitten. Met oscill spoel zenders aan de lage kant op plaats zetten, met osc trimmer op afstem C aan de hoge kant.
Vervolgens antenne spoel op max ontvangst (er zit een S meter op volgens mij) en antenne trimmer op afstem C op max aan de hoge kant. Alles staat aangeven in doc en is echt makkelijk te vinden.

Tot slot discriminator, op midden stand FM tuningmeter en minimale vervorming.

Natuurlijk kan het daarna met professionele middlelen prcieser, maar als er geen fouten in het toestel zitten moet je alles kunnen ontvangen wat normaal is.
Ook zou de stereo het weer moeten doen, tenzij daar ontregeld is.
Als antenne is een draadje van een meter in 1 vd 300 Ohm aansluitingen genoeg.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 21-04-2014, 19:45 (3877 dagen geleden) @ ruudtx

Als een tor ca 500 Ohm meet tussen C en E lijkt ie me defect.

Zenders: Wavre 621 staat met hoogstens 100 kW, misschien maar 50 aan. Nochtans kan ik m hier in Utrecht prima ontvangen, zelfs op een transistor met gebroken ferrietantenne.
(Ben ooit in zendstation geweest, en toen sprak men al van half vermogen.)

Am ontvangst zou goed moeten zijn zonder extrene antenne, als er alleen met een draad wat ontvangen wordt is er iets mis met ferriet antenne, meest waarschijnlijk losse aansluiting. Deze zit extern dus is wat kwetsbaar.
Belangrijk is dat de zenders op de juiste plaats op de schaal zitten kleine afwijkingen mogen. Zowel aan de lage kant ca 600 kHz als aan de hoge kant, en bvb 1008 kHz. Daarboven zit niet veel meer, je kan Absolute 1215 nog proberen.
s Avonds is er van alles, maar dan moet je een beetje MG kenner zijn om te weten welk station en frequentie je hoort.
Sommige zenders klinken zachter dan anderen, maar vergelijken doen we met de S meter die er volgens mij opzit.

FM afregelen lijkt me toch niet zo moeilijk zonder meet apparatuur.
Bijna alles is keramisch filter, er kan dus weinig mis gaan.
Staan de zenders op de goede plaats, anders even zoeken op Internet waar ze voor jouw regio zitten. Met oscill spoel zenders aan de lage kant op plaats zetten, met osc trimmer op afstem C aan de hoge kant.
Vervolgens antenne spoel op max ontvangst (er zit een S meter op volgens mij) en antenne trimmer op afstem C op max aan de hoge kant. Alles staat aangeven in doc en is echt makkelijk te vinden.

Tot slot discriminator, op midden stand FM tuningmeter en minimale vervorming.

Natuurlijk kan het daarna met professionele middlelen prcieser, maar als er geen fouten in het toestel zitten moet je alles kunnen ontvangen wat normaal is.
Ook zou de stereo het weer moeten doen, tenzij daar ontregeld is.
Als antenne is een draadje van een meter in 1 vd 300 Ohm aansluitingen genoeg.

Hallo Ruud,

De AM-zenders lijken nu wel op de goede plek te zitten.

Wat het zendstation van Wavre betreft heb ik mij gebaseerd op deze website: http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00008319

Hier zegt men ook dat RTBF maar op halve kracht zendt (dwz. 300kW in plaats van 600kW). Of dit echt waar is durf ik niet zeggen overigens is de webpagina al enige jaren oud. En jij bent er tenslotte zelf geweest. ;-)

Ik heb de radio op FM proberen afregelen zoals jij zei, en zoals eigenlijk ook in het service manual beschreven stond.
Ik heb de verschillende stappen gevolgd, maar dan op het gehoor.
En dat ging verbazingwekkend goed!

De grootste afwijking zat aan trimmer CT-1, CT-2 en CT-3 op de afstemcondensator. CT-3 een kwartslag draaien deed de signaalmeter al uitslaan tot 4 in plaats van 0. Nu ontvang ik zeer veel zenders, het zijn er teveel om te tellen (als antenne gebruik ik wel een lintantenne van 300 Ohm).

Ook de tuning meter afregelen tot het middelpunt is goed gelukt.

De muting-knop lijkt zijn werk goed te doen en volgens mij ontvang ik ook zenders in Stereo. Helemaal zeker ben ik niet want het het "stereo indicatorlampje" is defect. Dat moet ik nog ergens zien te bestellen (het is een miniatuur gloeilampje van 12V in een voetje).
Maar als ik de schakelaar verander van Stereo naar Mono dan is dat een wereld van verschil in geluid. Dus ik vermoed dat ook dat werkt.

Tot slot dus nog een paar lampjes vervangen en ik kan het bakbeest weer tevreden in elkaar vijzen. :-P

Nogmaals héél erg bedankt jongens!

Nick

door ruudtx @, Utrecht, 22-04-2014, 18:19 (3876 dagen geleden) @ ElektroNick

Helemaal te gek dat FM afregelen is gelukt!!

Er is dus aan gedraaid, dat is oorzaak problemen.
Er zitten ook enkele instelpotjes in, om mute en stereo inschakelnivo in te stellen enzo. Volg service doc om die in te stellen, en anders een beetje experimenteel, kan niets misgaan. Dus bij heel zwakke zenders (zonder antenne, moet er gemute worden, bij ruis in stereo moet er naar mono worden geschakeld.

Wavre bezoeken was een belevenis.
Het MG zendstation bestaat uit een linker en rechter gedeelte, links is Franstalig, rechts Vlaams, met bijbehorend personeel.
Links stond een stokoude Thomson/Thomcast zender, men zei op halve kracht.
Deze deelde de antenne met VRT Radio 2, 540 kHz, nu afgechakeld. Was een AEG Telefunken van 100 kW, op halve kracht, 50 kW, maar toen nog tot in Groningen te horen.
In de kelder nog een oude Brown Boveri KG, maar werd allang niet meet gebruikt (bij uitvaart van een Belg. vorst, Boudewijn?, werden de Ned WereldOmroep KG zenders ingeschakeld!!, ik werkte toen bij RNW, het Vlaamse signaal liep via Hilversum)
Zou best kunnen dat de AEG nu met 50 voor 621 kHz draait, maar ik heb geen idee.

(927 en 1512 kwamen vroeger uit Velthem/Wolvertem. 1512 werd weer vaak door NL Wereldomroep gebruikt, vaak mn stem doorheengegaan als het ware. Wolvertem was 2 huizen, kerk en cafe, meer niet))

We werden zeer hartelijk ontvangen door Vlaamse technici, terwijl we geheel onaangekondigd op bezoek kwamen. Gewoon aanbellen.

door soundman2 @, Wouw, 22-04-2014, 18:43 (3876 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door soundman2, 22-04-2014, 18:47

Er zitten ook enkele instelpotjes in, om mute en stereo inschakelnivo in te stellen enzo. Volg service doc om die in te stellen, en anders een beetje experimenteel, kan niets misgaan. Dus bij heel zwakke zenders (zonder antenne, moet er gemute worden, bij ruis in stereo moet er naar mono worden geschakeld.

Tja, dat moest haast wel. Ik gaf al aan dat drie fouten gelijktijdig in één apparaat niet zo vaak voor komt. Waarschijnlijk is het toestel op de defecte transistor uitgevallen en daarna in verkeerde handen terecht gekomen.
Overigens is repareren op afstand ook geen sinecure. TS was bereid om de uitgestippelde weg te volgen en niet het hele toestel tegelijk aan te pakken.
Systeem in je reparatiemethode en je bent er veel sneller uit.
"Kan niets misgaan", is niet helemaal waar. Helaas heb ik een aantal malen meegemaakt, dat een eigenaar van een toestel al vast had gecontroleerd of alle schroeven nog wel stevig vastzaten. Eenmaal was daar een all band ontvanger bij.
Dan hoef ik niets te vertellen. Een tip over de juiste behandeling van de kerntjes is volgens mij geen overbodige mededeling.
Ik wens ElektroNick nog veel plezier met zijn toestel.
Ik heb een stereogenerator staan, dus als TS zou willen optimaliseren, dat ligt dat in de mogelijkheden.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-04-2014, 11:08 (3876 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2,

Voorlopig heb ik je stereo-FM-generator niet nodig denk ik.
De ontvangst met een lintantenne van 300 Ohm is naar mijn mening behoorlijk goed. Ook de mute-schakeling lijkt nu goed te werken. Tevens ontvangt hij goed in stereo, ik heb er een testlampje ingestoken, in afwachting van het stereo indicator lampje (dat besteld is).

Ik denk dat ik me ook nog eens ga verdiepen in de schakeling van de tuner om te leren begrijpen hoe dat ding nu eigenlijk werkt, ik heb heel wat bijgeleerd en het is interessante materie. :-)

Het is bovendien best een mooie receiver, ik zal er nog veel plezier aan beleven!

Bedankt!

Nick

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-04-2014, 11:21 (3876 dagen geleden) @ ruudtx

Wavre bezoeken was een belevenis.
Het MG zendstation bestaat uit een linker en rechter gedeelte, links is Franstalig, rechts Vlaams, met bijbehorend personeel.
Links stond een stokoude Thomson/Thomcast zender, men zei op halve kracht.
Deze deelde de antenne met VRT Radio 2, 540 kHz, nu afgechakeld. Was een AEG Telefunken van 100 kW, op halve kracht, 50 kW, maar toen nog tot in Groningen te horen.
In de kelder nog een oude Brown Boveri KG, maar werd allang niet meet gebruikt (bij uitvaart van een Belg. vorst, Boudewijn?, werden de Ned WereldOmroep KG zenders ingeschakeld!!, ik werkte toen bij RNW, het Vlaamse signaal liep via Hilversum)
Zou best kunnen dat de AEG nu met 50 voor 621 kHz draait, maar ik heb geen idee.

(927 en 1512 kwamen vroeger uit Velthem/Wolvertem. 1512 werd weer vaak door NL Wereldomroep gebruikt, vaak mn stem doorheengegaan als het ware. Wolvertem was 2 huizen, kerk en cafe, meer niet))

We werden zeer hartelijk ontvangen door Vlaamse technici, terwijl we geheel onaangekondigd op bezoek kwamen. Gewoon aanbellen.

Lijkt me inderdaad een erg leuke ervaring! Jammer dat BRT2 (Radio 2) al een paar jaar niet meer uitzendt op de middengolf. Blijkbaar waren er in Vlaanderen te weinig mensen die er nog naar luisterden en zijn de MG zenders te duur in elektriciteitsverbruik. In Wallonië zouden er nog wel veel mensen naar de (franstalige) RTBF luisteren via de MG.
Naar het schijnt doen ze in het zendpark van Wavre-Overijse eens in de zoveel tijd een opendeurdag. Ik ga het in't oog houden. :-P

door ruudtx @, Utrecht, 23-04-2014, 16:13 (3875 dagen geleden) @ soundman2

Je hebt gelijk Soundman, natuurlijk kan er in handen van leken heel veel misgaan, maar onze Belgische vriend heeft voldoende ervaring.
Natuurlijk voorzichtig zijn met spoeltjes en trimmers, maar dat spreekt vanzelf.

door soundman2 @, Wouw, 23-04-2014, 16:24 (3875 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door soundman2, 23-04-2014, 16:27

Je hebt gelijk Soundman, natuurlijk kan er in handen van leken heel veel misgaan, maar onze Belgische vriend heeft voldoende ervaring.
Natuurlijk voorzichtig zijn met spoeltjes en trimmers, maar dat spreekt vanzelf.

Dat hij secuur werkt, dat wil ik beamen. TS stelt zichzelf bescheiden op.

Hij kan het in de techniek ver schoppen. Het is een tak van sport met vele mogelijkheden.

Soundman2