Wie kan helpen? (Zacht geluid radio/pick-upmeubel!) (Toestel of techniek)
door ewout, 28-04-2014, 12:26 (3868 dagen geleden)
Hallo iedereen!
Ik heb een technisch probleem en ik hoop erg dat iemand tips heeft. Ik heb een radiomeubel met ingebouwde platenspeler, alleen het afspelen van LP's geeft superzacht geluid. De radio heb ik sowieso nog niet aan de praat gekregen, en er brandt ook geen lampje of iets dergelijks. De platenspeler doet het dus wel, alleen het geluid is bijna niet te horen.
Weet iemand hoe dit komt? Of heeft iemand tips? Het gaat om een Grundig Mandello de luxe 2. Hieronder een foto van de voor- en achterkant.
-Ik zou heel blij zijn met tips. Groeten van Ewout (uit Amsterdam).-
Wie kan helpen? (Zacht geluid radio/pick-upmeubel!)
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 28-04-2014, 12:58 (3868 dagen geleden) @ ewout
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 28-04-2014, 13:00
Hallo Ewout , zo te zien is er in de pick up een Philips GP400 gemonteerd . Dit is een MD element wat een extra voorversterker nodig heeft . Je kan het versterker gedeelte "testen" door een paperclip oid in de twee linkse gaatjes waar de pick up stekker inzit te prikken , het toestel moet dan vrij luid brommen .(niet te hard zetten dus )
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
door ewout, 28-04-2014, 13:26 (3868 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door ewout, 28-04-2014, 14:08
Hoi,
Bedankt alvast voor uw antwoord. Ik krijg inderdaad een harde brom als ik een paperclip in de twee rechtergaatjes van ingang 3 of 4 stop (zie rode cijfers op de foto). Wat betekent dit verder?
Verder dacht soundman2 dat er iets niet goed zit met de spanningsselectie. Dat zou goed kunnen, maar weet iemand hoe het dan wel moet? Ik ben zelf net niet technisch genoeg onderlegd om het bijgeleverde handleiding/schema te begrijpen, dus ik stuur ook daarvan even een foto mee. A = de netspanning (gewoon, de stekker) en B = de pick-up.
DANK ALVAST VOOR HET MEEDENKEN!
door franc , Loosbroek, 28-04-2014, 15:03 (3868 dagen geleden) @ ewout
Hallo,
De speler lijkt me niet origineel voor dit meubel.
Er hoort een andere in, je ziet ook in de console in de hoeken wat bewerkingen die je normaal niet ziet.
Verder zit het er wel netjes in maar toch.....
Wel zijn er verloop stukjes om er een kristal element in te zetten en deze speler te laten zitten.
Ik heb wel iets dat zal passen kompleet met GP215 element.
Of je zet er een losse MD voorversterker tussen.
Stuur een mailtje bij interesse.
Groet Frank
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-04-2014, 16:29 (3868 dagen geleden) @ franc
Philipspickups waren voor Grundig vaak toch wel origineel, en zelfs de gebruiksaanwijzing zit er nog bij. Dat is natuurlijk geen enkele garantie maar het maakt de kans iets groter.
De fout zou ik opzich wel in de pickup zoeken, aangezien hij met een paperclip luidkeels bromt (op bus 3 harder dan op bus 4 denk ik?).
door soundman2 , Wouw, 28-04-2014, 15:23 (3868 dagen geleden) @ ewout
Gewijzigd door soundman2, 28-04-2014, 15:29
Hoi,
Bedankt alvast voor uw antwoord. Ik krijg inderdaad een harde brom als ik een paperclip in de twee rechtergaatjes van ingang 3 of 4 stop (zie rode cijfers op de foto). Wat betekent dit verder?
Verder dacht soundman2 dat er iets niet goed zit met de spanningsselectie. Dat zou goed kunnen, maar weet iemand hoe het dan wel moet? Ik ben zelf net niet technisch genoeg onderlegd om het bijgeleverde handleiding/schema te begrijpen, dus ik stuur ook daarvan even een foto mee. A = de netspanning (gewoon, de stekker) en B = de pick-up.
DANK ALVAST VOOR HET MEEDENKEN!
Klopt ik heb de opmerking gelijk weer verwijderd, omdat ik het niet zeker wist.
Ik heb op het www gezocht naar een afbeelding van het chassis en daar zat de steker hetzelfde, dus met een aansluitpootje vrij.
Ik denk dat op deze manier twee trafowindingen in serie staan en dus geschakeld voor 220 volt. Op het tekeningetje kun je de positie van de steker met 220 aanduiding ook aflezen en daarop is ook de rechter pen vrij.
De radio werkt kennelijk wel, althans de versterker die erin zit. Anders zou je geen brommend geluid krijgen bij het aanraken van de pick-up aansluiting.
Omdat het niet de originele pick-up is, zou je nog na kunnen gaan of er een losse voorversterker is gemonteerd. Als je de aansluitkabel volgt, kun je zien of deze rechtstreeks naar de arm gaat, of wel er een of andere (netgevoede) unit tussen zit. Als die unit , een voorversterker, geen spanning krijgt, hoor je ook niets.
Overigens , ik heb niet het hele schema, maar het was bij Grundig niet ongebruikelijk em een pu toe te passen met 110 volt motor. Io de aansluiting naar de pu zou dus zomaar 110 volt kunnen komen. Als je zelf niets gewijzigd hebt, zal het allemaal wel in orde zijn en geen reden tot ongerustheid.
Alleen als je de pu uit zou bouwen om hem los op tafel te testen, is het iets om rekening mee te houden.
Soundman2
door ewout, 28-04-2014, 15:51 (3868 dagen geleden) @ soundman2
Juist. Dus als ik u allen goed begrijp is er het volgende aan de hand: de pick-up werkt, de versterker werkt, alleen werkt deze pick-up niet op deze versterker, en moet er ofwel een 'kristalelement', ofwel een voorversterker in worden gezet.
De kabel van de platenspeler gaat volgens mij inderdaad rechtstreeks naar de arm, zonder tussenkomst van een voorversterker dus (zie foto -die grijze kabel rechtsonder).
Klopt dit alles wat hierboven staat zo? En wat voor voorversterker is dan aan te raden?
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-04-2014, 16:33 (3868 dagen geleden) @ ewout
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-04-2014, 16:41
Kan je voor de zekerheid het typestickertje van de pickup (onder het plateau meestal) eens op de foto zetten? Als er een tweede stickertje met een paar letters en cijfers zit, dat ook. Dan is in elk geval het bouwjaar te matchen en mogelijk een eventuele Grundigbestemming. Dat zijn aanwijzingen of de pickup al dan niet origineel is.
Edit: Maurice schrijft hieronder dat de Philips 22GC036/55 (Grundig automatic 36) waarschijnlijk de originele is, maar omdat jij een Mandello deluxe 2 inplaats van een Mandello 3 hebt, kan dat ook nog verschillen.
Alsnog geef ik het een goede kans dat iemand er ooit een wat nieuwere pickup in heeft gezet, daar niet van.
Een kristalelement (of eventueel een versterkertje) zou een goede oplossing zijn als het signaalniveau een probleem is, maar er kan misschien ook wel een draadbreuk zijn of een hangende muteschakelaar.
door ewout, 28-04-2014, 16:48 (3868 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hier Maarten!
door René Daemen1, 28-04-2014, 17:40 (3868 dagen geleden) @ ewout
Gewijzigd door René Daemen1, 28-04-2014, 17:41
Hallo Ewout
in deze meubels hoort de automatic 36 wisselaar in en beslist niet
de GA227 die veel jonger is dan dit meubel
Alle Radio meubels van grundig hebben een platen wisselaar dit type is rond 1967/69 verschenen.de meesten wiiselaars waren van Philips de luxere meubels een Dual wisselaar
een automatic 36 is nog wel te vinden en klinkt heel goed
beter is origineel te hebben behoud de waarde geen originele platenspeler
meubel niks waard.
zo'n voorversterker loopt al snel naar de 30 euro en dat is het niet waard
een wisselaar heb je nog wel voor 10 a 15 euro
even je best doen en je vind er 1
meestal is de kanaal scheiding van dit meubel ook niet zo best
als je de balans verdraait hoor je weg gedraaide speaker nog zachtjes spelen
dus niet bepaald echte stereo overspraak
als deze speler werkt zou ik hem hier aanbieden en ruilen voor de Grundig automatic 36
Succes
René
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 28-04-2014, 18:38 (3868 dagen geleden) @ René Daemen1
meestal is de kanaal scheiding van dit meubel ook niet zo best
als je de balans verdraait hoor je weg gedraaide speaker nog zachtjes spelen
dus niet bepaald echte stereo overspraak
Dit warrige verhaal snap ik niet helemaal . Een balansregelaar heeft niets met kanaalscheiding te maken , ongeacht of hij een kanaal helemaal weg wil draaien of niet .
De laatste zin ben je waarschijnlijk een komma vergeten .
Snap niet wat je onder echte stereo verstaat .
Twee gescheiden kanalen is stereo , hoe je het wendt of keert . Komt bij dat de overspraak van het element groter is dan van een beetje versterker , de kanaalscheiding een stuk kleiner .
Mvg , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
door René Daemen1, 28-04-2014, 21:41 (3868 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Henk
deze meubels hebben een slechte kanaal scheiding
als je de balance regelaar naar links draait doet de rechter speaker gewoon mee
neemt iets in volume af noem ik een soort overspraak
als ik de balance regelaar van mijn 9018 is dat wel goed
Dus het stereo beeld van deze meubels laat wat te wensen over
persoonlijk vind ik het niet waard om een MD versterker bij te voegen
dan kun je beter een GP 814 keramisch element in schuiven in de arm
of het liefst voor origineel gaan.
gewoon een ruil op het forum doen
GA227 ruilen voor een Grundig automatic 36
heb vast iemand nog wel liggen.
René
door Bert V. , Amstelveen, 28-04-2014, 22:06 (3868 dagen geleden) @ René Daemen1
Gewijzigd door Bert V., 28-04-2014, 22:09
René, dan begrijp je de functie van de balance-regelaar niet; deze is alleen bedoeld om eventuele verschillen in de versterking van de beide kanalen te corrigeren, en heeft dus niets met kanaalscheiding en/of overspraak te maken.
Een kleine correctiemogelijkheid is dus eigenlijk al voldoende; dat je bij vele merken het linker- of rechterkanaal helemaal weg kunt draaien is leuk maar is dus niet de eigenlijke bedoeling; dit apparaat benadert de originele opzet van deze regeling.
Bert
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-04-2014, 19:21 (3868 dagen geleden) @ ewout
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-04-2014, 19:24
Dat zal inderdaad niet de originele zijn. Oorspronkelijk door Philips verkocht als losstaande platenspeler (typenummer met GA inplaats van GC) en van bouwjaar 1976 dus een stuk nieuwer.
Ik zou er dan voor de beste geluidskwaliteit en het minste werk simpelweg een versterkertje tussenhangen, dat kun je vast wel ergens in het meubel leggen.
Ga je voor de originaliteit, dan zoek je inderdaad het beste een 22GC036 of nog mooier eentje met opschrift Grundig 36 zoals René Daemen voorstelt.
door ewout, 28-04-2014, 22:08 (3868 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hoi Maarten,
Zou u kunnen toelichten waarom een Philips 22GC036 er dan wel op zou kunnen? En zou een Philips 22 GC 060 er ook op kunnen? (Ik heb iemand gevonden die zo'n platenspeler nog heeft liggen, vandaar).
Groet,
Ewout
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-04-2014, 22:11 (3868 dagen geleden) @ ewout
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-04-2014, 22:15
De Philips 22GC036/55 is wat er waarschijnlijk origineel ingezeten heeft onder de zichtbare naam "Grundig Automatic 36". Vandaar dat ik die meld als bruikbaar. Andere nummers dan 55 achter de / (het zogeheten uitvoerings- of bestemmingsnummer) werken misschien ook maar kunnen een andere voedingsspanning of andere aansluitingen hebben, of er staat geen Grundig op maar Philips of een ander merk.
De 22GC060 is zo te zien wel een directe opvolger van de 22GC036, dus in principe ook weer te nieuw, maar misschien beter passend dan wat er nu in zit en wel geschikt voor een ceramisch element. Je zou eens kunnen kijken of de aansluitingen en de motorspanning overeen komen.
door René Daemen1, 29-04-2014, 17:16 (3867 dagen geleden) @ ewout
Ewout
Deze meubels zijn zo geleverd met de GC036 wisselaar
een gc 060 is veel jonger en komt uit 1972/73
en past niet zonder meer in
er zitten geen veren onder het chassis wat wel bij de GC036 zit
vast geschroeft aan de bovenkant de 060
terwijl de GC036 op veren staat
en zeker opletten op de werkspanning
de Grundig meubels werken de GRammofoon op 110 volt
en bij Philips kan dat op 220 zijn dan zal het aangepaast moeten worden
som zit er een aansluit sticker onder de inbouw Grundig is op 110 volt
neem je een Philips GC 036 van console dan even kijken naar de aansluitingen op het motor .
ik zou zeggen gewoon voor het origineel gaan meubel houd dan zijn waarde
met verkeerde speler meubel bijna niks in waarde
succes
René Daemen
door ewout, 29-04-2014, 17:42 (3867 dagen geleden) @ René Daemen1
Dag René,
Ik ben het met je eens dat een originele platenspeler het allermooist zou zijn, maar ik vermoed dat het een enorme zoektocht gaat worden om er een te vinden. Vandaar dat mijn voorkeur nu uitgaat naar een voorversterkertje.
door Maurice , Dordrecht, 28-04-2014, 15:53 (3868 dagen geleden) @ ewout
Mandello 3 Ch= CS160MS
http://www.radiomuseum.org/r/grundig_mandello_3.html
En daar hoort een Pu in met kristal element.
Deze Grundig Automatic 36 .
http://www.radiomuseum.org/r/grundig_stereo_plattenwechsler_automatic_36.html
Dus om deze philips Pu te gebruiken dien je een voorversterker te hebben.
Kun je los kopen voor iets van 10-20,-
door ewout, 28-04-2014, 16:04 (3868 dagen geleden) @ Maurice
Perfect. Overigens gaat het om een Mandello de Luxe 2. Heeft u tips waar ik zo'n voorversterker kan kopen? Ik woon in Amsterdam.
groet
Ewout
door Maurice , Dordrecht, 28-04-2014, 17:40 (3868 dagen geleden) @ ewout
internet staat er vol mee,
Begin bij Conrad of anders je audio winkel in de buurt, heeft het vast ook.
Meer en meer komen pu's in opkomst en weinig versterkers hebben nog een pu ingang.
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 28-04-2014, 18:40 (3868 dagen geleden) @ ewout
Hallo Ewout , heb er hier verscheidene liggen , ga morgen even kijken en stuur je dan wel een PM , duur hoeft het niet te zijn (tussen de 5 en 10 euro)
Mvg , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
door ewout, 28-04-2014, 22:05 (3868 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Oké, ik hoor het wel dan Henk!
door Peter1952 , Almere, 29-04-2014, 19:42 (3867 dagen geleden) @ ewout
Gewijzigd door Peter1952, 29-04-2014, 19:44
Ik denk dat het geen enkel zin heeft de originele platenspeler weer in te (willen) bouwen. Zo te zien is het originele gat op maat gemaakt voor de nieuwe platenspeler. Het oude gat had een wat grillige vorm en het gat is duidelijk rechthoekig gemaakt. Je zou dan ook een nieuwe bovenplaat moeten maken.
Dan het verhaal originaliteit. Als het ding alleen voor het eigen gebruik is en verder goed functioneert, wat maakt het dan nog uit? Iedere keer weer dat gezeur over de waarde die dan vermindert. Nou en? Als het ding niet voor de verkoop is dan is dit toch minder belangrijk? Dit soort meubels brengt toch niet zoveel op.
Dan het verhaal netspanning en dan allereerst het stekertje. Zoals gezegd zit het zo correct. Voor 220 V. verbindt het inderdaad de middelste twee pennen met elkaar.
De originele platenspeler werkte inderdaad op 110 V. Dat hoeft echt geen probleem te zijn voor de nieuwe platenspeler en is op twee manieren op te lossen: Of je laat het netsnoer van de nieuwe platenspeler intact en sluit die apart op het lichtnet aan of je zet de platenspeler op 110 V. en sluit die in het meubel aan zoals op het schema is aangegeven.
Dus niets om je druk over te maken.
Dan die balansregelaar: Ik zeg het ook nog maar een keer, de werking van de balansregelaar en de kanaalscheiding zijn twee totaal verschillende dingen. De balansregelaar bij dit toestel sluit de tegenkoppellus min of meer kort waardoor de versterking in het ene kanaal iets toeneemt en in de ander iets daalt. Dat is genoeg om een goede balans in te stellen. Het is toch niet nodig om één kanaal helemaal weg te draaien?
En zoals al eerder gezegd, kijk eerst eens hoe het zit in het schema voordat je een stelling neerlegt. Staat gewoon in de schematheek, dus geen excuus dat het niet te vinden is.
En wat zou het als de kanaalscheiding minder zou zijn? De luidsprekers zitten toch al te dicht bij elkaar voor een goed stereo effect.
Lekker in orde maken dat ding en er van genieten. Origineel of niet.
Groeten,
Peter
door ewout, 29-04-2014, 19:48 (3867 dagen geleden) @ Peter1952
Peter, ik vind dit een kraakhelder en duidelijk bericht. Heel erg dank. Mag ik u nog vragen naar hoe u het in orde zou maken? Gewoon met een voorversterker ertussen, zoals al gesuggereerd werd door sommigen?
door soundman2 , Wouw, 30-04-2014, 08:47 (3867 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 30-04-2014, 09:07
Een ding nog om over na te denken. De originele speler stond op veren. Dat is niet alleen ter voorkoming dat de naald overspringt, als er onverhoopt tegen het meubel gestoten wordt. Tevens onderdukken de veren de mogelijkheid op resonantie.
Door de luidsprekers zal de kast altijd wat trillen. Als die trillingen te veel worden doorgegeven aan het pu chassis, kan dat via de plaat en het element sneller leiden tot resoneren.
Ik weet niet exact of het schema bij de NVHR bij deze radio hoort, maar ik heb gekeken naar het chassis CS160. Verderop staat in de doc, hoe het chassis in diverse meubels is ingebouwd. Daar wordt de Mandello3 genoemd.
Als je de bedradingsschema's bekijkt, dan is de netaansluiting voor de pu op de verkeerde pennen geplaatst.
Er zijn 6 kontakten van boven naar onder,tw
1+2 Ingang netspanning
3+4 uitgang voor verlichting in het meubel (zit niet in Mandello) is gelijk aan de netspanning, dus 220 of naar keuze 110 volt.
5+6 voeding voor de PU, altijd 110 volt.
Zoals de steker nu op de foto staat, is dus een oneigenlijke situatie.
Als de spanningsselector zou worden omgezet, klopt de spanning voor de pu niet meer.
Kennelijk zijn de pennen zo aangesloten, dat het bij toeval goed gaat.
Soundman2
door franc , Loosbroek, 30-04-2014, 08:55 (3867 dagen geleden) @ soundman2
Hoi Henk,
Een geluk; deze speler heeft een verend opgehangen plateau en arm.
Dus het chassis kan vast gemonteerd worden.
Groet Frank