Advies IE momenteel niet te gebruiken (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-04-2014, 14:12 (3668 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-04-2014, 14:15

Klopt, maar je wilt niet weten hoe vaak een dergelijke besmetting in de praktijk voorkomt. Als systeembeheerder/consultant weet ik dat helaas wel.

Een besmette link kan bijvoorbeeld een advertentie zijn die op een normaalgesproken betrouwbare site geplaatst is, en niet eens aangeklikt hoeft te worden, of dusdanig misleidend is dat mensen geneigd zijn hem aan te klikken (bijvoorbeeld een grote groene pijl met het woord download erin als advertentie op een downloadsite). Niet elke virusscanner pakt elke variant van een dergelijk virus meteen, dus grote kans dat een virus nog even zijn gang kan gaan voordat het herkend wordt. Dan is handmatige interventie soms nodig om het weer weg te krijgen, en in de tussentijd kan er al ellende uitgehaald zijn.

Internet Explorer, vooral de oudere versies, heeft een lange reputatie van dat soort virussen gewoon voor zoete koek slikken, bijvoorbeeld via Active X dat op andere browsers afwezig is en dus al een extra route voor besmetting vormt.

Ik heb vandaag ook al een paar klanten aan Firefox geholpen en gebruik zelf na mijn eerste besmetting (nog in IE5.5) al sinds jaar en dag Opera.

Kortom een solide advies om toch minstens tot de volgende patchronde IE links te laten liggen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum