Philips Pionier (Toestel of techniek)
Hallo ..... al meerdere jaren heb ik dit radiootje in mijn bezit, het lijkt een Pionier 3 te zijn maar de antenne en het batterijvak zijn afwijkend.
Heeft er iemand dit model ooit gezien ?
Beste groeten .... Hugo Sneyers
Philips Pionier
Duidelijk een voortzetting van het ontwerp.
Er bij gepakt de bekende raamantenne welke in veel boeken wordt genoemd als
ontwerp.
Meeste Pionier bouwers waren toch ook verwoede knutselaars en geïnteresseerd in de techniek.
De raamantenne is een zeer goede ontvangstmethode.
Philips Pionier
Hallo ..... al meerdere jaren heb ik dit radiootje in mijn bezit, het lijkt een Pionier 3 te zijn maar de antenne en het batterijvak zijn afwijkend.
Heeft er iemand dit model ooit gezien ?Beste groeten .... Hugo Sneyers
Het is zeker een Pionier junior III in de basis. Ik herken dit toestelletje want ik heb het lang geleden ook gehad.
De aanpassingen zijn zeker creatief en nuttig. Origineel hoort er een 4,5 volt 'platte' batterij in maar die zie je nu nooit meer. De Pionier III kon ook heel goed op 6 volt spelen, het geluid werd dan iets krachtiger. Dan is een batterij houder voor 4 'monocel' batterijen natuurlijk een mooie oplossing.
Ook het vervangen van de originele ferriet antenne spoel door een raam antenne lijkt mij duidelijk ontvangst verbeterend, hoewel de getoonde ferriet antenne relatief klein van oppervlak is. Met de originele ferriet antenne was er zeker een externe draad antenne en aarde nodig om iets te horen.
mvg, Pieter.
Philips Pionier
Hallo Hugo,
Doorgaand op de discussie die wij eerder voerden, heb ik een vraag die ik nu ook via het forum wil stellen.
Wat zou het voordeel kunnen zijn om deze ringantenne te gebruiken boven de antennespoel met ferrietstaaf? (zie foto)
Was de ontvangst daarmee dan beter?
Ik vraag dat omdat aan die antennespoel toch ook nog een flinke draadantenne nodig was voor een goede ontvangst.
Groeten, Fons
Philips Pionier
Hallo Hugo,
Doorgaand op de discussie die wij eerder voerden, heb ik een vraag die ik nu ook via het forum wil stellen.
Wat zou het voordeel kunnen zijn om deze ringantenne te gebruiken boven de antennespoel met ferrietstaaf? (zie foto)
Was de ontvangst daarmee dan beter?Ik vraag dat omdat aan die antennespoel toch ook nog een flinke draadantenne nodig was voor een goede ontvangst.
Groeten, Fons
Een flinke raam antenne vangt nu eenmaal beduidend meer signaal op dan een ferriet antenne. Zelf heb ik een raam antenne met een diameter van 90 centimeter. Ik heb op de spoel een aftak gemaakt op 1/7 van het winding aantal. Daarop heb ik een germanium punt contact diode aangesloten (bijvoorbeeld OA79). De raam antenne, samen met een afstem condensator, werkt nu tevens als kristal ontvanger. Ik kan er sterke c.q. nabije zenders in een 800 ohm luidspreker zacht hoorbaar maken. Dat wil zeggen: de luidspreker speelt louter op de door de raam antenne opgevangen HF energie, zonder versterker. Dit lukt echt niet met een gebruikelijke ferriet antenne, zoals ook toegepast in de Pionier junior radio's.
Nu is de ring antenne van de aangepaste Pionier III duidelijk kleiner dan mijn raam antenne. Maar de Pionier III heeft een audio versterker met drie trappen. Zodoende lijkt mij het aannemelijk dat de betreffende Pionier III zonder externe draad antenne sterkere dan wel nabij gelegen radiozenders voldoende luid kan ontvangen.
groet, Pieter.
Philips Pionier
Een flinke raam antenne vangt nu eenmaal beduidend meer signaal op dan een ferriet antenne. Zelf heb ik een raam antenne met een diameter van 90
Hallo Pieter,
bedankt voor deze uiteenzetting. Duidelijk.
Maar dan rest mij nog de vraag:
Heeft het zin om op deze raamantenne nog een draadantenne erbij aan te sluiten?
Immers zit één van de raamantenne-aansluitingen van de Pionier van Hugo ook op de antennebus van de stekerbusplaat, als ik het goed heb gezien.
Groeten, Fons
Philips Pionier
Een flinke raam antenne vangt nu eenmaal beduidend meer signaal op dan een ferriet antenne. Zelf heb ik een raam antenne met een diameter van 90
Hallo Pieter,bedankt voor deze uiteenzetting. Duidelijk.
Maar dan rest mij nog de vraag:
Heeft het zin om op deze raamantenne nog een draadantenne erbij aan te sluiten?
Immers zit één van de raamantenne-aansluitingen van de Pionier van Hugo ook op de antennebus van de stekerbusplaat, als ik het goed heb gezien.
Groeten, Fons
Hallo Fons,
Wellicht zal het voor zwakke zenders bij de relatief kleine raam antenne van de betreffende Pionier III zelfs nodig zijn om een extra draad antenne aan te sluiten - en dan natuurlijk ook aarde. Maar de prettige eigenschap van een raam antenne van minder storingsgevoelig gaat dan natuurlijk weer verloren.
N.B. Ik heb deze Pionier natuurlijk zelf nooit kunnen beluisteren, dus mijn beweringen zijn nogal op basis van algemene logica. Eigenlijk zou Hugo zelf er meer over moeten kunnen vertellen.
Groet, Pieter.
Philips Pionier
Hallo .... ik heb het schema ooit opgetekend:
Een dezer dagen zal ik hem nog eens aan zetten want het is al heel lang geleden dat hij nog batterijen geproefd heeft !
Groeten ... Hugo Sneyers
Philips Pionier
Hoi Hugo,
Het toestel is een combinatie van een pionier III en een EE10.
De spoel en de transistors kommen uit de Philips bouwdoos EE10.
Zie hier http://ee.old.no/library/ voor het instructie boekje van de EE10,met daarin de montage van de spoel.
Ook vind je hier meer instructie boekjes van Philips bouwdozen.
Groeten Sjef.
Philips Pionier
Toch voor het aanzetten de OC 72 even controleren op sluiting.
Bij mijn P 3 tje ging de AC 126 kapot, sluiting, misschien wegens whiskereffect, als het ook een metalen huisje is. De eindtor moet tegen chassis bevestigd worden wegens koeling.
Met een flinke krachtbron van 6 V kan je mischien de Luidspreker beschadigen.